Bronnen bij Allochtonendebat, misverstanden: islamofobie

15 apr.2013

Het gebruik van de term "islamofobie" staat niet op zich. Het heeft een zeer specifieke bedoeling:. Dat blijkt uit de eerste bron, die niet de term "islamofobie" maar "moslimhaat" gebruikt, wat op hetzelfde neerkomt:


Uit: Joop.nl, 13-04-2013, door Nourdeen Wildeman - Nederlander en Moslim

De grens tussen islamkritiek en moslimhaat is allang overschreden

...    Moslimhaat kom je sowieso op de vreemdste plekken tegen. Op Marktplaats stond een aantal weken geleden nog een advertentie voor een BMW uit 2005 met de tekst “Deze Rooms Katholieke auto word niet aan Moslims verkocht”. ...
    ... de vergelijking met de Tweede Wereldoorlog onderdeel van de discussie geworden. Terwijl Nederland elk jaar opnieuw een paar minuten stil is en denkt ‘dit nooit meer’, dansen wij op een vulkaan van moslimhaat die groeit binnen de landsgrenzen. Het keihard optreden tegen de verdere groei van dit sentiment wordt onmogelijk gemaakt door de gedachte dat wij de vrijheid om islamkritiek te kunnen uiten, dienen te koesteren. Dit is onterecht, want de grens tussen islamkritiek en moslimhaat is allang overschreden.    ...


Red.:   Dit is de bedoeling: censuur op islamkritiek. Zoals ook in de reactieruimte wordt geconstateerd:
  Terrence anoniem, ma 15 april 2013 07:05 Reageer op Terrence
Een discussie over de Islam is simpelweg niet mogelijk ja tenzij de discussie wordt gevoerd binnen de vooraf afgebakende kaders. Oftewel fluwelen handschoenen aan en aai over de bol. Alles wat buiten de kaders valt word al heel snel afgedaan als islamofobie en moslimhaat...    ...

Dit soort strevingen kan nauwelijks op een andere manier worden uitgelegd: de aanval van de moslims op onze democratie is begonnen.
    En is er is natuurlijk ook steun:


Uit: De Volkskrant, 13-04-2013, door Jonathan van het Reve, schrijver en ontleedt wekelijks een redenering in het nieuws.

Logisch

'Islamofobie is een historisch-maatschappelijk bepaalde ideologie die met behulp van beelden, symbolen, teksten, feiten en interpretaties een negatieve betekenis geeft aan 'de islam' en aan 'moslims'.' Contactorgaan Moslims en Overheid, Trouw.nl, 9 april


In Enkhuizen is een moskee in brand gestoken. Of de dader een anti-islamitisch oogmerk had, is niet bekend, want hij heeft geen leuzen achtergelaten en er zijn de laatste tijd in Enkhuizen ook twee andere gebouwen in brand gestoken. Toch is het een zeer ernstige zaak ...


Red.:   Absolute onzin. Al helemaal als het gewoon pyromanie is. Hoogstens vervelend, dan, maar iets dat de politie gewoon kan afhandelen. Maar ook als het wel tegen moslims is gericht. Want moslims doen met grote regelmaat soortgelijke dingen: recent het doodschoppen van grensrechter Richard Nieuwenhuizen, en nog recenter het molesteren van een blank meisje van 9, een paar dagen terug ... Allemaal anti-blanke en racistische aanvallen. Waarover gezegd wordt dat het incidenten zijn waar je niets cultureels achter moet zoeken (de eerste) of doodgezwegen worden (de tweede). Dus, indien het een moskee-aanslag was, kan je dat met hetzelfde gemak een incident en niet-gerelateerd aan cultuur noemen. Of gewoon doodzwijgen. In beide gevallen is er absoluut niets ernstigs aan.
    Dus even geijkt: deze auteur is beslist geen moslim-hater. Dat kan ook niet, in de Volkskrant.
    Verder over "islamofobie":
  Dat het CMO het grondig aanpakt, wordt duidelijk op de website van Trouw, waar het verwijst naar een heuse definitie van islamofobie, bedacht door onderzoekster Ineke van der Valk. Islamofobie is 'een historisch-maatschappelijk bepaalde ideologie die met behulp van beelden, symbolen, teksten, feiten en interpretaties een negatieve betekenis geeft aan 'de islam' en aan 'moslims'.'

Trouw is een nog erger broeinest van politieke-correctheid en multiculturalisme dan de Volkskrant.
  Dat klinkt indrukwekkend, maar slaat het ook ergens op?
    Het eerste wat opvalt is dat islamofobie een 'ideologie' is. Meestal betekent fobie 'angst' (agorafobie), al kan het ook 'haat' (xenofobie) betekenen. Maar zowel pleinvrees als vreemdelingenhaat wordt veelal gezien als onredelijke, ongefundeerde gevoelens. Islamofobie is volgens het CMO dus van een hogere, meer doortimmerde orde, al zou een definitie van 'ideologie' hier geen overbodige luxe zijn.

Tja, dat kan moeilijk, want dan moet je het verschil gaan maken tussen islamkritiek en islamofobie. En dat is natuurlijk onmogelijk.
  Ook over de sóórt ideologie spreekt de definitie zich uit: het is een 'historisch-maatschappelijk bepaalde ideologie'. Wat zou dat betekenen? Zijn er ook ideologieën die niet historisch-maatschappelijk bepaald zijn? En zelfs als het iemand lukt om de islam te vrezen of te haten op een manier die niet historisch-maatschappelijk is bepaald, waarom zou dat dan geen islamofobie zijn?

Ach jee ...
  We gaan verder. Islamofobie 'geeft een negatieve betekenis aan 'de islam' en aan 'moslims''. Wat betekent 'een negatieve betekenis geven'? Waarschijnlijk zoiets als 'stom vinden' of 'zwartmaken'. Maar eigenlijk is vooral die 'en' tussen 'de islam' en 'moslims' interessant: is dat een 'en/of'? Of moet je én de islam én moslims stom vinden om islamofoob te zijn? Dat is een gigantisch verschil in ideologie, maar juist op dit cruciale punt laat de definitie ons helaas in de steek.

Tja, specificeren is onmogelijk, hadden we al gezien.
  En dan de bonte selectie van uitingsvormen: 'met behulp van beelden, symbolen, teksten, feiten en interpretaties'. Interpretaties waarván? Waarom wel feiten maar geen leugens? Waarom wel beelden en teksten maar geen gesproken woorden of geluiden? Is een Mohammed-cartoon een symbool? En als je toch zo'n lijstje maakt, waarom staat brandstichting er dan eigenlijk niet tussen?

En zo blijf je zitten met slechts vragen. Om dezelfde reden als waarom discussiëren in het algemeen met religieuzen niet mogelijk is: het bestaat slechts bij gratie van de fantasie, en concrete zaken bediscussiëren is dan onmogelijk.
    En dan noemt de auteur nog één ding niet: als het christendom zo vrijelijk bediscussieerd kan worden, en de paus doodgewoon uitgescholden, is er dan ook maar één fatsoenlijke reden te verzinnen waarom de islam en de moslims die eer niet ten beurt zou vallen?
    Nee, zo'n fatsoenlijke reden is er niet, dus wordt het islamofobie-wapen ingezet. Men dreigt met oorlog:
  En de gedachtegang die steeds meer mensen omarmen en zonder enige terughoudendheid of anonimiteit verspreiden is: geweld door burgers tegen moslims en hun bezit is gerechtvaardigd. Aanpakken, die ziekte! De gevolgen van het afwachten tot deze escalatie plaatsvindt zal desastreus blijken.

En dat zou best wel kunnen. Maar dat is dan door voorgaande acties van moslims en islamofielen, in aansluiting op alle eerdere moeite die ze hebben gedaan om de Nederlandse bevolking te tergen met hun bouwen van moskeeën en oproepen aan Nederlanders om hun identiteit op te geven.
    Max Pam heeft Trouw ook gelezen. Ook voor hem is het makkelijk scoren:


Uit: De Volkskrant, 17-04-2013, column door Max Pam

Zo bezien zijn ook veel moslims islamofoob

Volgens een bericht in Trouw willen Nederlandse moslimorganisaties een islamofobie-register invoeren. Om vast te stellen wie of wat men daarin moet stoppen, bleek het nodig om het begrip islamofobie te definiëren. Dankzij onderzoekster Ineke van der Valk (etnische studie en onderwijskunde) bestaat er een definitie waarop de moslimorganisaties zich kunnen baseren: 'Islamofobie is een historisch-maatschappelijk bepaalde ideologie die met behulp van beelden, symbolen, teksten, feiten en interpretaties een negatieve betekenis geeft aan 'de islam' en aan 'moslims'.'
    Zoals veel definities uit de alfawetenschappen, is ook deze weinig verhelderend. Er staan, zoals zo vaak, veel overbodige woorden in die voornamelijk zijn bedoeld om indruk te maken. De frase 'met behulp van beelden, symbolen, teksten, feiten en interpretaties' kan gevoeglijk weg, zonder dat er veel aan de definitie verandert. Dat is zoiets als: te land, ter zee en in de lucht.
    Maar zelfs het weinige dat in de definitie overblijft, is nog onduidelijk. Zo wordt er gesproken over 'een negatieve betekenis'. Dat is een subjectief begrip en de vraag is dan ook: negatief in de ogen van wie? Dat iemand die een moskee in de fik steekt een islamofobe handeling verricht, dat begrijp ik, maar ik heb ook heel wat imams gezien, die in naam van 'de islam' en van 'de moslims' oproepen tot geweld. In mijn ogen geven zulke imams de islam een negatieve betekenis. Met andere woorden: in de definitie van mevrouw Van der Valk moeten grote groepen moslims als islamofoob worden beschouwd.    ...


Red.:   Die is vrij lullig. Dat is natuurlijk niet wat mevrouw Van der Valk bedoelt. Wat ze bedoelt, is dat het een probleem is als niet-moslims de islam in ene kwaad daglicht stellen. Een negatieve betekenis geven. Mevrouw Van der Valk vindt, net als alle moslims, dat moslims meer rechten hebben dan niet moslims. Moslims zijn tenslotte volgens van de absolute heerser over het heelal, en per definitie dus superieur.
    Waarvan Pam nog een voorbeeld geeft:
  Veel zaken zijn dubbelzinnig. Negatief voor de ene, maar positief voor de ander, en vice versa. Zo is onlangs in Koeweit door het parlement een wet aangenomen, die werd voorafgegaan door de mededeling: 'Islam is een religie van tolerantie, vrede en acceptatie'. In de betreffende wet werd bepaald dat op blasfemie voortaan de doodstraf staat. En niet alleen op belediging van Allah, maar ook op belediging van zijn profeet, zijn boodschappers en zijn vrouwen. Als ik de wet goed begrijp, geldt zij in de eerste plaats voor de moslims zelf, maar ook als christen of jood - voor zover zij nog in Koeweit wonen - is het beslist niet aan te raden iets onheus over Allah te zeggen. Persoonlijk vind ik dat de doodstraf voor blasfemie de islam een negatieve betekenis geeft en ik ben dan ook geneigd Koeweit als een islamofobe staat te beschouwen, maar misschien zie ik het verkeerd.

Maar ze zijn bloedserieus, constateert ook Pam:
  De laatste tijd worden veel pogingen gedaan islamofobie strafbaar te stellen. In België hebben twee politici al een voorstel daartoe ingediend. Zij hebben acht criteria opgesteld voor 'ongegronde vijandigheid' jegens de islam. In het voorstel is het bijvoorbeeld niet meer toegestaan de islam 'een politieke ideologie' te noemen. Het is mij een raadsel wat daar zo vreselijk aan is. Vrijwel elke godsdienst is behalve een spirituele vereniging, een wereldlijke macht met een politieke ideologie. Ook het christen- en het jodendom.

Maar nogmaals: natuurlijk is de islam meer dan die on- en anders-gelovigen.
    Voor de sociologen is zo'n mooie nieuwe term natuurlijk een godsgeschenk:


Uit: Joop.nl, 08-05-2013, door Merijn Oudenampsen - Socioloog

Wat is islamofobie?

Op welk punt eindigt legitieme islamkritiek en waar begint de islamofobie?

Islamofobie. Het is een veel voorkomende aandoening. Maar wat betekent het eigenlijk? Op welk punt eindigt legitieme islamkritiek en waar begint de islamofobie?


Ik was onlangs verwikkeld in een online discussie met Sjaak van der Velden, historicus en voormalig redacteur van Spanning, het blad van het wetenschappelijk bureau van de SP. Het ging ongeveer zo: Sjaak van der Velden deed wat boude beweringen, ik stelde dat hij een nare vorm van islamofobie onder de leden had. ...


Red.:    Waarop natuurlijk de bekende onzin volgt:

  ... Sjaak van der Velden ... Zo stelt hij dat het in het Westen heel fijn vertoeven is omdat we hier een eeuwenlange strijd om de vrijheid van godsdienst achter de rug hebben. Dat is een groot goed. Daarop volgt de klacht dat mensen accepteren dat de oproep tot gebed van de muezzin tot honderden meters in de omtrek is te horen. Hoort dat niet bij de godsdienstvrijheid, vraag ik me dan af? ...

Nee. Het behoort tot de nog steeds bestaande dominantie van godsdienst dat die de openbare orde mag verstoren. Nu nog alleen op zondagmorgen, maar evengoed. Die gebedsoproep van de islam is vijf keer per dag. En die islam is een gore godsdienst die zich keert tegen alle westerse waarden. Een "nazi"-godsdienst. Dus ...
  Of is het enkel omdat de islam in Sjaak zijn woorden 'een vreemde gewoonte' is, dat hij een verschil maakt tussen moskee en kerk?

... ook dit is een leugen.
    Maar die Oudenmapsen is kennelijk een bekeerling:
  'Linkse mensen gunnen de imams ook hun vrijheid om te pleiten voor sharia en jihad', zo vervolgt Sjaak zijn klaaglied. Ter verduidelijking jihad betekent voor de meeste moslims religieuze toewijding

Alleen moslims beweren dat "islam" "vrede" betekent  en "jihad" "toewijding". Ieder ander weet dat "islam" "onderwerping" betekenend en "jihad" "heilige oorlog".
  In werkelijkheid is Sjaak een tegenstander van godsdienstvrijheid en wil hij paal en perk stellen aan de vrije expressie van godsdienstige overtuigingen.

Maar natuurlijk, dat wil iedere verstandig mens, democraat en liefhebber van vrijheid en beschaving.
 
  De ironie wil dat het idee dat moslims per definitie achterlijke opvattingen hebben, zelf een reactionaire opvatting is.

Tja, het idee van het willen afschaffen van een inquisitie was vast ook heel reactionair.
  Hier komt dan eindelijk de islamofobie in beeld. De islam is waarschijnlijk de meest complexe religie ter wereld.

Een sterk argument. Zo waren er in de nazi-beweging de SA, de SS, de Landwehr, Organisation Todt, WA, Hitler Jugend, enzovoort. Dus je mag niet over nazi's oordelen. Als groep.
  Het punt is echter dat radicale islamcritici, zoals bijvoorbeeld Geert Wilders en Hirsi Ali, deze verscheidenheid proberen te verhullen en structureel de meest fundamentalistische, radicale en conservatieve interpretatie als de enige ware vorm van de islam opvoeren.

Echt hoor. Een socioloog die opschrijft dat omdat een groep niet volstrekt homogeen van samenstelling is, je niet mag oordelen over die groep. Omdat er ook Japanners zijn die langer zijn dan sommige Nederlanders, mag je niet zeggen dat Nederlanders langer zijn dan Japanners.
    Waarop volgt de grote klapper:
  Dat is dan ook waar islamkritiek eindigt en islamofobie begint. Hele bevolkingsgroepen worden zo als achterlijk, radicaal of gevaarlijk aan de kant gezet. Een dergelijke discriminatoire denkwijze is reactionair.

Nee, er zijn echt geen verschillen tussen groepen. Absoluut niet. Wel verschillen zien tussen groepen is 'discriminatoir'.
    Waarna Oudenampsen ook nog blijkt mee te doen aan die nevenhobby van intellectuele ideologen: het zelfportret:
  Volgens zijn eigen logica zou Sjaak van der Velden het met ons eens moeten zijn, dat Sjaak van der Velden moet worden aangesproken op zijn reactionaire opvattingen.

Deze meneer Oudenampsen doet kennelijk aan sociologie bij een universiteit. Waar men dus kennelijk niets geleerd heeft van de affaire Diederik Stapel, en zijn politiek-correcte onderzoeken.


Naar Allochtonendebat, misverstanden , Allochtonen, lijst  , Allochtonen, overzicht  , of site home .