Bronnen bij Allochtonendebat, misverstanden: Nederlanders ook

23 mei 2011

Het "Nederlanders ook"-smoesje kent de redactie voornamelijk van internetfora, waar ideologie gepaard gaat met ruime hoeveelheden domheid. Heel af en toe zie je er een politicus of andere waarnemer er zich aan te buiten gaan. Het eerste slachtoffer, cultuurhistoricus Thomas von der Dunk, is atypisch omdat bij andere onderwerpen nog al eens helder uit de hoek wil komen. Maar zodra het over een multiculturalistisch onderwerp gaat ... :

.
Uit: De Volkskrant, 23-05-2011.

Von der Dunk vs Brussen

Wat doen we met de vernielzuchtige jongeren in rechts-anarchistische stadjes als Urk en Volendam? vraagt Thomas von der Dunk. Dezelfde behandeling als Marokkaanse straatschoffies? Zeker, vindt Bert Brussen. Maar de excessen daar zijn heel wat minder ernstig dan het straatterrorisme in 'Marokkanengemeenten'.

'Verrassend, veelzijdig, voortvarend... Urk!' Aldus de poster achter de door brandbommen geplaagde burgemeester Jaap Kroon op de foto in de Volkskrant afgelopen week.
    Dat kun je wel zeggen, ja. Alle drie epitheta blijken onbedoeld recht in de roos. Urk vertoont gelijkenis met Volendam, dat andere door drugsproblemen geplaagde vissersdorp dat niet deugt. Beiden kenmerken zich door een rechts anarchisme, dat aan de Amerikaanse Tea Party herinnert. ...
    Bert Brussen pleitte op 11 april bij Marokkaanse straatschoffies voor 'drie maal gepakt, tien jaar cel'. Nu het Urkse recidivisten betreft, is mijn vraag aan hem: doen?

Thomas von der Dunk


Red.:   In het tweede deel van de column mag de andere partij antwoorden. Bert Brussen schopt hem er natuurlijk keihard in:

  Jammer genoeg voor de op fitties beluste lezer (en de Urker-reljeugd in kwestie) luidt mijn antwoord op Von der Dunks vraag als volgt: ja, ook die Urker reljeugd mag wat mij betreft na three strikes out met 10 jaar cel. Of het nu oranje-blanje- bleue Henk en Ingrid-jeugd is die een burgemeester belaagt, of reljeugd van Marokkaanse komaf is mij om het even. Straatterrorisme is straaterrorisme, daar valt niet tegenop te discrimineren. ...
    Maar de door Von der Dunk beschreven excessen vinden plaats in pittoreske middeleeuwse enclaves als Urk en Volendam. Het straatterrorisme waarover ik in mijn eerste colunm schreef, vindt plaats in zeker 40 gemeenten (door de overheid officieel aangeduid als 'Marokkanengemeenten') en niet in twee folkloristische stadjes uit het Openluchtmuseum.
    Ook al spreekt men per definitie van 'incidentjes' als reljeugd weer eens wat woonwijken heeft belaagd, in Urk en Volendam lijken de incidentjes een stuk minder fundamenteel dan in die 40 'Marokkanengemeenten'. Een belangrijk verschil waaraan men niet zomaar voorbij mag gaan.

Ontzettend sneu, om je reputatie zo te grabbel te moeten gooien ...
    Een Belgische journaliste, en verder een gewone multiculturaliste, heeft een camera meegnomen terwijl ze op straat liep. De seksistische beledigingen van de Marokkanen en andere moslim-mannen waren niet van de lucht. Het veroorzaakte enige ophef. Waarop een Nederlandse haar ervaringen erbij voegde. Hier een reactie daarop:


Uit: Volkskrant.nl, 28-08-2012, door Anton Abraham, is literatuurwetenschapper en woont in Amsterdam-Oost.

'De allochtoon is niet de enige die vrouwen vernedert'

Sarah Sluimers stuk heeft meer te maken met een onterechte verheerlijking van haar eigen academische middenklassencultuur ten nadele van Marokkanen, dan met feminisme. Dat betoogt Anton Abraham.


Tussentitel: Veel vrouwen maken zich al heel erg lang kwaad over seksisme. Niet alleen in 'bepaalde wijken', maar ook in Oud-Zuid, mevrouw Sluimer. Die vrouwen heten feministen.

Op 24 augustus schreef programmamaker Sarah Sluimer een stuk over het 'leger allochtone observanten' in Amsterdam-Oost die haar al bang kunnen maken met hun blik, omdat ze zich daardoor 'een object waarop iedere interpretatie van seksuele beschikbaarheid op kan worden losgelaten' voelt. Jammer genoeg heeft Sluimers stuk meer te maken met een onterechte verheerlijking van haar eigen academische middenklassencultuur ten nadele van Marokkanen, dan met feminisme.  
    Sluimers volledige verhaal steunt op een verraderlijk narratief: het narratief waarin Nederland zichzelf in de jaren '60 heeft bevrijd van vrouwenonderdrukking. ...



Red.:   Enzovoort. Een zeer breed uitgemeten versie van "Er zijn ook lange Japanners, dus de stelling dat Nederlanders langer zijn dan Japanners is niet waar". Of, in dit geval: is een gore en racistische leugen - in de taal van deze auteur:

  U hoeft uw bliksemafleidende haat jegens De Allochtoon ...het denkbeeld dat het alleen de Ander, de buitenlander of De Allochtoon is die vrouwen vernedert.

Deze meneer heeft echt een ernstige afwijking.
    De volgende auteur doet iets heel raars in haar door gemengde houdingen veroorzaakte verwarring. Eerst volgt een omstandig "Het zijn niet mijn ervaringen":


Uit: Volkskrant.nl, 30-08-2012, door Renée Frissen, onderzoeker en oprichter van 'Het Ministerie van...', een 'nomadisch platform voor jonge mensen die vanuit maatschappelijk engagement ideeën ten uitvoer willen brengen'. uitleg of detail

'De woorden 'lekker wijf' en 'geil' worden toch vooral door mijn kaaskopvrienden gebruikt'

Wij doen liever alsof alles hartstikke leuk en gezellig is op straat, dan dat we moeten toegeven dat we met elkaar elke dag weer opnieuw toestaan dat vrouwen bedreigd worden, schrijft Renée Frissen.


Met toenemende verbazing heb ik de reacties gelezen op de discussie over seksisme op straat naar aanleiding van de documentaire van Sophie Peeters, en het opinieartikel van Sarah Sluimer. ...
    Zelf herken ik het beeld dat Sophie en Sarah over hun buurt schetsen niet. ...


Red.:   Let wel: in het geval van Sophie Peters is er geen kwestie van schetsen. Ze heeft alleen een draaiende camera meegenomen. wat je ziet is de onverdunde werkelijkheid.

  Sinds twee jaar (vanaf mijn 26ste, primetime jaren wat betreft uiterlijk en seksualiteit kan ik uit ervaring zeggen) woon ik in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer. Ik heb daar nog nooit, en ik herhaal nooit, een vervelende ervaring gehad op straat. Voor mijn werk bevind ik me minimaal drie dagen per week in Lombok in Utrecht, en ook daar wederom geen enkele negatieve ervaring. In mijn steeds diverser wordende vriendengroep zijn de mannen wier ouders oorspronkelijk uit Marokko of Turkije komen verreweg het beleefdst en hoffelijkst. De woorden 'lekker wijf' en 'geil' worden toch voornamelijk door mijn kaaskopvrienden gebezigd.

Het is een volkomen bekend fenomeen dat bepaalde ervaringen bepaalde soort mensen treffen. Hetgeen niets afdoet aan de intersubjectiviteit van het fenomeen - dat het niet alle individuen treft.
   En, ook hier, ook onder Nederlanders zijn seksisten:
  Zo lang ik mij kan herinneren ben ik in de publieke ruimte geconfronteerd met mannen die mij seksueel intimideren. Dan heb ik het over de standaardverhalen van potloodventers in de buurt en exhibitionisten op het strand. Maar ik ben ook meerdere malen in mijn kruis gegrepen, achtervolgd en betast. Ik heb een jeugdvriendinnetje voor mijn ogen aangerand zien worden. Een politieagent wilde alleen mijn boete intrekken als ik met hem uit eten zou gaan. Mannen proberen mijn borsten of billen aan te raken in het openbaar vervoer. En zo kan ik nog wel even doorgaan. In mijn geval allemaal autochtone mannen tussen de 15 en 65 jaar (ik heb ze niet om hun identiteitsbewijs gevraagd, dus vergeef me als ik er een Zwitserse Nederlander of 70-jarige tussen heb zitten).

Mooi, hebben we dat weer genoteerd.
    Maar nu over de algemene reactie op de constatering die gedaan werd door het objectieve oog van de meelopende camera:
  Waar ik van schrik, is de kramp waar zowel mannen als vrouwen inschieten in hun reactie op de ervaringen van Sluimer, Thijssen, en Peeters. Opiniemakers en Facebookers buitelen over elkaar heen om deze verhalen te relativeren met geschiedenislessen, te ontkrachten met leuke thee-momenten met de buurt-Marokkaan, en te bestraffen met beschuldigingen van discriminatie.

Oftewel: de reactie van Anton Abraham is de standaardreactie. Vanuit dit soort houding:
  Deze mensen doen liever de ervaringen van deze vrouwen teniet om onze zogenaamde tolerantie maar hoog te houden. Wij staan ons namelijk maar al te graag voor op onze openheid naar De Ander ...

De Gutmensch-houding.
    Het verschijnsel beperkt zich niet tot als het over moslims gaat - het is van toepassing overal waar niet-westerse culturen wanpresteren:


Uit: De Volkskrant, 29-12-2012, door Robbert van Lanschot

Dating | Babylove wil wel

Op zoek naar zwarte liefde

Ze zitten in cybercafés ergens in Kinshasa of Kampala. En ze zoeken contact, met 'blanke', westerse mannen. Freelance-journalist Robbert van Lanschot meldde zich aan op een Afrikaanse datingsite.


...    Veruit de meeste meisjes zijn uit op een huwelijk. Als je de eindeloze reeks Success Stories van Afrointroductions mag geloven, lukt dat in veel gevallen ook. En als in de aanloopfase naar dat huwelijk zo nu en dan al geld naar Afrika wordt overgemaakt, zoveel te beter. Dat is me bij die ontelbare chatsessies al wel duidelijk geworden. Wat ze in wezen zoeken is een nogal generiek product, een mzungu, een 'blanke man'. Knap of lelijk doet er niet toe. Qua leeftijd wordt vaak pas een grens getrokken bij 99 jaar. En een hogere opleiding is al helemaal onbelangrijk. Over je inkomen krijg je ook geen vragen, want alle blanke mannen zijn rijk.
    Die keus voor een 'blanke man' is overigens opvallend vaak gekoppeld aan een zekere afkeer van 'zwarte mannen'. Tijdens het chatten komt dat wel eens aan de orde : 'Babylove, waarom zit je eigenlijk op Afrointroductions ? In Nairobi (Dakar/Abidjan/Lagos) lopen toch ook ontzettend leuke mannen rond?' Het antwoord luidt bijna altijd: 'Ja dat klopt. Maar een Afrikaanse man laat je, zodra je zwanger bent, in de steek.' In Afrika bestaat het idee dat wij, mzungu's, zoiets nooit zouden doen. Of dat wij althans voor het onderhoud van een kind zullen blijven betalen.    ...


Red.:   "Er zijn ook Nederlanders die hun vrouw en  kind in de steek laten". Inderdaad. Maar bij creolen is het min of meer een gewoonte uitleg of detail .
    Er kwam iets in het nieuws, voor de zoveelste keer, over het democratisch gehalte van de Turken in Rotterdam. Hier is het multiculturele antwoord:
 

Uit: Joop.nl, 17-02-2013, door Robbert Baruch uitleg of detail

Nepotisme en cliëntelisme in Feijenoord

Het cliëntelisme in Feijenoord bestond al voor mijn tijd, en na mijn tijd daar zal het ongetwijfeld door zijn gegaan.

 

Red.:   En couscous, de koran, en moskeeën zijn ook hartstikke Nederlands ...
    Een intellectuele versie van "Nederlanders ook" - weer van Von der Dunk:


Uit: Volkskrant.nl, 02-06-2013, door Thomas von der Dunk, cultuurhistoricus en columnist van Volkskrant.nl uitleg of detail

Von der Dunk: 'Is een hoofddoek erger dan een lange rok?'

We hebben het over zedenmeesters in een Haagse shariawijk, maar binnen de reformatorische Gomarusscholengemeenschap in Gorinchem kan men er ook wat van. 'Wat is erger?', vraagt columnist Thomas von der Dunk zich af.



Red.:   En omdat dit een intellectuele versie is, volgde er nog vele woorden om dit allemaal uit de doeken te doen. Gelukkig verscheen dit op de website, en werd er dus snel, in de eerste reactie, korte metten mee gemaakt:

  TeiltjeUilenspiegel  -  02/06/13 16:12
'Is een hoofddoek erger dan een lange rok?' . Neen, maar een boerka, sharia-rechtbank, mosliminternaat, meisjes-, vrouwen-, en homo-onderdrukking en -haat, eerwraak, gedwongen uithuwelijken van jonge meisjes aan oude mannen of neven, polygamie, uitstoting of erger bij openlijke geloofsverzaking, lak aan de rechtstaat en de democratie, vaste afnemers van de uitkeringsstaat, . terreur van grote groepen moslimjongeren enzovoorts, enzovoorts, wel. . Maar dat weet Thomas ook wel.

Exit Thomas von der Dunk, intellectueel.


Naar Allochtonendebat, misverstanden , Allochtonen, lijst  , Allochtonen, overzicht  , of site home .