Het "Nederlanders ook"-smoesje kent de redactie voornamelijk van
internetfora, waar ideologie gepaard gaat met ruime hoeveelheden domheid.
Heel af en toe zie je er een politicus of andere waarnemer er zich aan te
buiten gaan. Het eerste slachtoffer, cultuurhistoricus Thomas von der Dunk,
is atypisch omdat bij andere onderwerpen nog al eens helder uit de hoek wil
komen. Maar zodra het over een multiculturalistisch onderwerp gaat ... : .
Uit:
De Volkskrant, 23-05-2011. Von der Dunk vs Brussen
Wat doen we met de vernielzuchtige jongeren in rechts-anarchistische
stadjes als Urk en Volendam? vraagt Thomas von der Dunk. Dezelfde behandeling
als Marokkaanse straatschoffies? Zeker, vindt Bert Brussen. Maar de excessen
daar zijn heel wat minder ernstig dan het straatterrorisme in
'Marokkanengemeenten'.
'Verrassend, veelzijdig, voortvarend... Urk!' Aldus de poster achter de door
brandbommen geplaagde burgemeester Jaap Kroon op de foto in de Volkskrant
afgelopen week.
Dat kun je wel zeggen, ja. Alle drie epitheta blijken
onbedoeld recht in de roos. Urk vertoont gelijkenis met Volendam, dat andere
door drugsproblemen geplaagde vissersdorp dat niet deugt. Beiden kenmerken zich
door een rechts anarchisme, dat aan de Amerikaanse Tea Party herinnert. ...
Bert Brussen pleitte op 11 april bij Marokkaanse
straatschoffies voor 'drie maal gepakt, tien jaar cel'. Nu het Urkse
recidivisten betreft, is mijn vraag aan hem: doen?
Thomas von der Dunk
Red.: In het tweede deel van de column mag de andere
partij antwoorden. Bert Brussen schopt hem er natuurlijk keihard in:
Ontzettend sneu, om je reputatie zo te grabbel te moeten gooien ...
Een Belgische journaliste, en verder een gewone
multiculturaliste, heeft een camera meegnomen terwijl ze op straat liep. De
seksistische beledigingen van de Marokkanen en andere moslim-mannen waren niet
van de lucht. Het veroorzaakte enige ophef. Waarop een Nederlandse haar
ervaringen erbij voegde. Hier een reactie daarop:
Uit: Volkskrant.nl, 28-08-2012, door Anton Abraham, is
literatuurwetenschapper en woont in Amsterdam-Oost.'De
allochtoon is niet de enige die vrouwen vernedert'
Sarah Sluimers stuk heeft meer te maken met een onterechte verheerlijking
van haar eigen academische middenklassencultuur ten nadele van Marokkanen,
dan met feminisme. Dat betoogt Anton Abraham.
Tussentitel: Veel vrouwen maken zich al heel erg lang kwaad over
seksisme. Niet alleen in 'bepaalde wijken', maar ook in Oud-Zuid, mevrouw
Sluimer. Die vrouwen heten feministen.
Op 24 augustus schreef programmamaker Sarah Sluimer een stuk over het 'leger
allochtone observanten' in Amsterdam-Oost die haar al bang kunnen maken met
hun blik, omdat ze zich daardoor 'een object waarop iedere interpretatie van
seksuele beschikbaarheid op kan worden losgelaten' voelt. Jammer genoeg
heeft Sluimers stuk meer te maken met een onterechte verheerlijking van haar
eigen academische middenklassencultuur ten nadele van Marokkanen, dan met
feminisme.
Sluimers volledige verhaal steunt op een verraderlijk
narratief: het narratief waarin Nederland zichzelf in de jaren '60 heeft
bevrijd van vrouwenonderdrukking. ...
Red.: Enzovoort. Een zeer breed uitgemeten versie van
"Er zijn ook lange Japanners, dus de stelling dat Nederlanders langer zijn
dan Japanners is niet waar". Of, in dit geval: is een gore en racistische
leugen - in de taal van deze auteur:
Deze meneer heeft echt een ernstige afwijking.
De volgende auteur doet iets heel raars in haar door gemengde
houdingen veroorzaakte verwarring. Eerst volgt een omstandig "Het zijn niet
mijn ervaringen":
Uit:
Volkskrant.nl, 30-08-2012, door Renée Frissen, onderzoeker en oprichter
van 'Het Ministerie van...', een 'nomadisch platform voor jonge mensen die
vanuit maatschappelijk engagement ideeën ten uitvoer willen brengen'.
'De woorden 'lekker wijf' en 'geil' worden toch vooral door
mijn kaaskopvrienden gebruikt'
Wij doen liever alsof alles hartstikke leuk en gezellig is op straat, dan
dat we moeten toegeven dat we met elkaar elke dag weer opnieuw toestaan dat
vrouwen bedreigd worden, schrijft Renée Frissen.
Met toenemende verbazing heb ik de reacties gelezen op de discussie over
seksisme op straat naar aanleiding van de documentaire van Sophie Peeters,
en het opinieartikel van Sarah Sluimer. ...
Zelf herken ik het beeld dat Sophie en Sarah over hun buurt
schetsen niet. ...
Red.: Let wel: in het geval van Sophie Peters is er
geen kwestie van schetsen. Ze heeft alleen een draaiende camera meegenomen.
wat je ziet is de onverdunde werkelijkheid.
Het is een volkomen bekend fenomeen dat bepaalde ervaringen bepaalde soort
mensen treffen. Hetgeen niets afdoet aan de intersubjectiviteit van het
fenomeen - dat het niet alle individuen treft.
En, ook hier, ook onder Nederlanders zijn seksisten:
Mooi, hebben we dat weer genoteerd.
Maar nu over de algemene reactie op de constatering die
gedaan werd door het objectieve oog van de meelopende camera:
Oftewel: de reactie van Anton Abraham is de standaardreactie. Vanuit dit
soort houding:
De Gutmensch-houding.
Het verschijnsel beperkt zich niet tot als het over moslims
gaat - het is van toepassing overal waar niet-westerse culturen
wanpresteren:
Uit:
De Volkskrant, 29-12-2012, door Robbert van Lanschot
Dating | Babylove wil wel
Op zoek naar zwarte liefde
Ze zitten in cybercafés ergens in Kinshasa of Kampala. En ze zoeken contact,
met 'blanke', westerse mannen. Freelance-journalist Robbert van Lanschot
meldde zich aan op een Afrikaanse datingsite.
... Veruit de meeste meisjes zijn uit op een huwelijk. Als
je de eindeloze reeks Success Stories van Afrointroductions mag geloven,
lukt dat in veel gevallen ook. En als in de aanloopfase naar dat huwelijk zo
nu en dan al geld naar Afrika wordt overgemaakt, zoveel te beter. Dat is me
bij die ontelbare chatsessies al wel duidelijk geworden. Wat ze in wezen
zoeken is een nogal generiek product, een mzungu, een 'blanke man'. Knap of
lelijk doet er niet toe. Qua leeftijd wordt vaak pas een grens getrokken bij
99 jaar. En een hogere opleiding is al helemaal onbelangrijk. Over je
inkomen krijg je ook geen vragen, want alle blanke mannen zijn rijk.
Die keus voor een 'blanke man' is overigens opvallend vaak
gekoppeld aan een zekere afkeer van 'zwarte mannen'. Tijdens het chatten
komt dat wel eens aan de orde : 'Babylove, waarom zit je eigenlijk op
Afrointroductions ? In Nairobi (Dakar/Abidjan/Lagos) lopen toch ook
ontzettend leuke mannen rond?' Het antwoord luidt bijna altijd: 'Ja dat
klopt. Maar een Afrikaanse man laat je, zodra je zwanger bent, in de steek.'
In Afrika bestaat het idee dat wij, mzungu's, zoiets nooit zouden doen. Of
dat wij althans voor het onderhoud van een kind zullen blijven betalen.
...
Red.: "Er zijn ook Nederlanders die hun vrouw en
kind in de steek laten". Inderdaad. Maar bij creolen is het min of meer een
gewoonte
.
Er kwam iets in het nieuws, voor de zoveelste keer, over het
democratisch gehalte van de Turken in Rotterdam. Hier is het multiculturele
antwoord:
Uit: Joop.nl, 17-02-2013, door Robbert Baruch
Nepotisme en cliëntelisme in Feijenoord
Het cliëntelisme in Feijenoord bestond al voor mijn tijd, en na mijn tijd daar
zal het ongetwijfeld door zijn gegaan.
Red.: En couscous, de koran, en moskeeën zijn ook
hartstikke Nederlands ...
Een intellectuele versie van "Nederlanders ook" - weer van
Von der Dunk:
Uit: Volkskrant.nl, 02-06-2013, door Thomas von der Dunk,
cultuurhistoricus en columnist van Volkskrant.nl
Von der Dunk: 'Is een hoofddoek erger dan een lange rok?'
We hebben het over zedenmeesters in een Haagse shariawijk, maar binnen de
reformatorische Gomarusscholengemeenschap in Gorinchem kan men er ook wat
van. 'Wat is erger?', vraagt columnist Thomas von der Dunk zich af.
Red.: En omdat dit een intellectuele versie is, volgde
er nog vele woorden om dit allemaal uit de doeken te doen. Gelukkig
verscheen dit op de website, en werd er dus snel, in de eerste reactie,
korte metten mee gemaakt:
Exit Thomas von der Dunk, intellectueel.
Naar Allochtonendebat, misverstanden
,
Allochtonen, lijst
, Allochtonen, overzicht
, of site home
.
|