Het allochtonendebat, update 2: waarde culturen
Op het moment van schrijven, begin april 2004, woedt het allochtonendebat in
volle hevigheid, veroorzaakt door het feit dat de periode van reactie nog aan de
gang is, terwijl de restauratie nu ook een aanzienlijk niveau heeft bereikt
. De restauratie wordt aangevoerd door de oude verdedigers van de zwijghouding
ten opzichte van de allochtonenproblematiek, nu in het jasje gegoten van de
verdediging van een geestelijk onderdrukte minderheid.
De verdedigers van de allochtone gebruiken nu een nieuwe voorkeurset van
argumenten. Deze zijn, ten eerste: wij beschouwen onze westerse cultuur als
superieur, en proberen die aan de allochtonen op te leggen. Ten tweede: door het
bediscussiėren en bekritiseren van het gedrag en de cultuur van allochtonen,
versterken wij juist hun cultuur (dit slaat met name op het geloof), en
belemmeren de integratie. Ten derde: door het bediscussiėren en bekritiseren van
de islam, bevorderen wij de fundamentalisten onder hen, en daarmee ook de
mogelijke terroristen.
Zoals zo vaak in dit soort discussies, lijken deze argumenten op het eerste
gezicht hout te snijden, maar zoals bijna even zo vaak, is dit alleen zo als men
ze als op zichzelf staande uitspraken beschouwd, min of meer uitgaande van
principes aangaande intermenselijk gedrag. Echter, zodra men de hele
voorgeschiedenis er bij neemt, het hele plaatje aanschouwt, verkeren deze
argumenten in hun tegendeel.
Over ten eerste: eigenlijk is het zo dat iedere cultuur zich als superieur
beschouwt, anders deden ze het wel anders. Het afzetten tegen een andere cultuur
is de bijna wetmatige regel, of het nu Nederlanders en Duitsers, Duitsers en
Fransen, of Fransen en Engelsen zijn
. Met betrekking tot de islam: dit
is een religie, en deze religie, net als de meeste andere, gaat uit een uiterst
sterke vorm van superioriteitsgevoel, namelijk een superioriteit verschaft door
God of Allah zelf. Het kan niet sterker. Het verwijt dat wij onze cultuur
superieur zouden vinden, en dat dat negatief zou neerslaan op de allochtonen,
slaat dus als een tang op een varken: ten eerste is een vorm van
superioriteitsgevoel normaal, en als je het wil gaan afmeten, dan zijn zij zelf
veel erger dan wij.
Over ten tweede: dit is een double-bind argument. De discussie van de
allochtonen-problematiek is opengebroken omdat het niet langer houdbaar bleek de
verschijnselen te negeren. En dat werd weer veroorzaakt door de concentratie in
bepaalde buurten (culturele segregatie), het vasthouden aan oud gedrag
(rolpatronen ten opzichte van vrouw, homo, openbare ruimte, enzovoort), en
Nederlandse blindheid voor die ontwikkeling. Hier was iedereen het een jaar
geleden over eens. En nu zegt men dat het wijzen op die fouten, die fouten
versterkt. Kortom: dan kan je het nooit goed doen: het probleem niet constateren
leidt tot bewezen spanningen ten gevolge van de problemen zelf, en het probleem
wel constateren zou leiden tot meer van dezelfde problemen. Dat kan niet waar
zijn, tenzij men er vanuit gaat dat alles goed komt door de zaak op zijn beloop
te laten, en er zijn genoeg buitenlandse situaties om aan te wijzen voor een
bewijs dat dat niet zo waarschijnlijk is.
Ten derde: als wij door onze cultuur positief te zien ten opzichte van de islam
er toe bijdragen dat moslims, met name jongeren, zich gaan radicaliseren en een
aantal geneigd zal raken tot geweld, dan is dat geen argument tegen onze eigen
positieve houding ten opzichte van onze cultuur, want die houding is natuurlijk.
Wat het bewijst is dat de ideologische of culturele achtergrond van de moslims
dit soort extreme vormen van gedrag oproept, en hier we zo vrij neigingen tot
gewelddadig gedrag als negatief te bestempelen. Dit argument bewijst dus niet
dat we beter niets kunnen zeggen, het bewijst dat onze cultuur, in dit opzicht,
inderdaad verder gevorderd is dan de moslim culturen.
Verder naar de volgende update
.
|