Bronnen bij Asielzoekers: generaal pardon

12 mei 2007

Over het generaal pardon voor asielzoekers die hier al lang zijn is al oneindig veel geschreven. Het feit dat een beslissing dichterbij komt, en het feit dat de nieuwe politieke kracht van de PVV op de achtergrond meekijkt, betekent dat er meer en helderde standpunten worden ingenomen. Onderstaande een paar voorbeelden, met als eerste de belangenorganisatie die zich in de kaart laat kijken:


Uit: De Volkskrant, 05-05-2007, Edwin Huizing, directeur van VluchtelingenWerk Nederland

Generaal pardon biedt ruimte

Sietse Fritsma oordeelt veel te makkelijk over het generaal pardon. Edwin Huizing vindt het een probaat middel.


Asielzoekers die mogelijk onder een pardon gaan vallen, zouden volgens Sietse Fritsma van de PVV allemaal allang uitgeprocedeerd zijn, maar simpelweg niet hebben willen vertrekken (Forum, 3 mei). Hij legt hierbij te gemakkelijk de schuld bij de asielzoekers, terwijl er geen enkele verantwoordelijkheid bij de overheid wordt gelegd. Want waarom is deze groep asielzoekers al zo lang in Nederland? Ten tijde van de invoering van de nieuwe vreemdelingenwet op 1 april 2001 was er, door een veel te lange asielprocedure en grote personeelstekorten bij de IND, nog een gigantische achterstand die pas jaren later werd ingelopen. Dat de overheid jarenlang geen echt terugkeerbeleid voerde, wordt voor het gemak ook vergeten.
    Fritsma gaat voorbij aan het feit dat onder het Project Terugkeer van toenmalig minister Verdonk slechts 22 procent van de asielzoekers vertrok. Meer dan 40 procent van deze, zogenaamd sufprocederende asielzoekers, kregen volgens de gangbare toelatingsvoorwaarden van de IND en de rechterlijke macht gelijk en ontvingen een verblijfsvergunning. Zij hadden hier dus gewoon recht op.
    Het tweede punt van Fritsma is dat ‘vele veroordeelde geweldsplegers, inbrekers en tasjesdieven een verblijfsvergunning krijgen’. Langdurig verblijf in een asielzoekerscentrum veroorzaakt veel spanning. Mensen mogen niet werken, leven jaren zonder enige privacy en leefden lange tijd onder het bestaansminimum. Je hebt snel een blazoen met een smetje erop. Zeker in een opvangcentrum waar veel spanningen zijn. Bij iedere vechtpartij komt de politie kijken. Maar de straf om mensen voor een licht vergrijp ook nog uit te sluiten van een verblijfsvergunning, is onevenredig. ...
    Fritsma vervolgt zijn relaas met ‘de aanzuigende werking van het pardon is nu al merkbaar; het aantal asielzoekers in Nederland stijgt’. Het is echt volslagen onzin om te beweren dat het aantal asielverzoeken in 2006 te maken heeft met de verkiezingen van november 2006 en het pardon dat hieruit is voortgekomen. Bovendien was het aantal asielverzoeken in 2006 een fractie van het aantal in 2000.
    De laatste ‘leugen’ gaat over de kosten. Volgens de PVV’er kost het pardon vele malen meer dan de genoemde 55 miljoen euro. Fritsma moet het wel in perspectief plaatsen. Want je bespaart ook kosten voor (nood)opvang en uitzetting. Alleen al in de centra van het COA kan 150 miljoen euro worden bespaard als daar naar schatting twaalfduizend mensen onder de pardonregeling gaan vallen. Deze mensen moeten de kans krijgen zo snel mogelijk aan het werk te gaan en deel te nemen aan de Nederlandse maatschappij.
    In plaats van gebaseerd te zijn op leugens en misleiding, maakt deze pardonregeling korte metten met een erfenis van de oude Vreemdelingenwet. Het biedt kansen aan veel mannen, vrouwen en kinderen en voor hen betekent het een einde van een lange periode van ellende. Mensen die vaak al prima geïntegreerd zijn in onze samenleving en sterk gemotiveerd om daaraan een bijdrage te leveren. ...


Red.:   Een grote verzameling leugens en halve waarheden. Ten eerste: een lange procedure voor degenen die reeds afgewezen waren, is niet de verantwoordelijkheid van de overheid, maar van degenen die gebleven zijn. Ten tweede: dat Verdonk nog velen een verblijfsvergunning heeft gegeven, was onder grote druk van opiniemakers, en in de meeste gevallen op grond van overwegingen die veroorzaakt zijn door het lange verblijf ("ze zijn zo goed geïntegreerd", "ze hebben al kinderen"), dus de asielzoekers zelf, en eigenlijk dus onterechte redenen voor een vergunning. Ten derde: verblijf in een asielzoekerscentrum en de onzekerheid zijn door de vluchtelingen zelf gecreëerd, en op geen enkele wijze excuus voor welk crimineel gedrag dan ook, al is het het stelen van een elastiekje. Ten vierde: een aanzuigende werking blijkt later, en niet nu, en de daling is veroorzaakt door eerder strenger-maken van de regels. Ten vijfde: de kosten van 55 miljoen zijn een regelrechte leugen, want dat is circa 2000 euro per asielzoeker. Het erbij inrekenen van huisvesting en uitkeringen brengt het bedrag in de miljarden per jaar. Ten zesde: naast het bieden van kansen aan mensen die hier onterecht al heel lang zijn, wat onterecht is, ontneemt het kansen aan mensen die er meer recht op hebben, wat nog meer onterecht is.


Uit: De Volkskrant, 05-05-2007, door Arnold Vonk

Volkskrant.nl forum

Generaal pardon

Het generaal pardon is weer terug op de politieke agenda. Zo ook het debat daarover op internet.

Het kabinet heeft een belangrijke stap gezet naar een generaal pardon voor uitgeprocedeerde asielzoekers, schreef de Volkskrant in het commentaar van 1 mei. De krant schreef dat ‘de asielzoekers baat hebben bij snelle duidelijkheid’, maar ook dat ‘zorgvuldigheid evenzeer in hun belang’ zou zijn.
    Maar volgens E. Horst, die reageerde op volkskrant.nl/commentaar, ‘laat zorgvuldigheid zich moeilijk rijmen met snelle duidelijkheid’. ‘Die wilde Verdonk ook bieden en zij heeft ervaren dat zorgvuldigheid leidde tot eindeloze vertragingen en vertragingstechnieken. De (beperkte) willekeur van de IND onder haar verantwoordelijkheid wordt nu tot absolute norm verheven en in wetten verankerd.’
    Jo Kostons probeert de zaak hoger te tillen door te schrijven dat ‘de kern van de zaak is mensen in hun eigen regio te helpen, door hen bijvoorbeeld een stukje markt te gunnen’.
    ‘Lucida’ wil daar echter niet aan en komt terug op wat Horst schreef. Zij noemt het generaal pardon ‘een banaan uit eigen boom’: ‘Het toont hoe Verdonk jarenlang ten onrechte is verguisd en verketterd. Allen die de molensteen van het humanisme om de nek van de vorige minster hebben gehangen, dreigen er nu zelf door te worden vermalen...’
    Sietse Fritsma van de Partij voor de Vrijheid plaatste donderdag op de Forumpagina vier kanttekeningen – ‘leugens’ – bij het pardonvoornemen. Volgens hem zullen de vreemdelingen die nu buiten de regeling vallen, een volgende keer alsnog worden geaccepteerd. Ten tweede komen mensen die een klein misdrijf hebben begaan, wél in aanmerking voor een pardon. Ten derde zou het pardon een aanzuigende werking hebben en ten slotte wordt het veel duurder dan verwacht.
    Op het weblog van de opinieredactie leidt dat tot een stevig debat, dat nog niet af is. ‘Het stuk van Fritsma staat als een huis’, zegt ‘Frederik’.
    F. Weissman daarentegen stelt dat ‘1: het niet meer mogelijk is om eindeloze procedures te starten; dit was de reden van het pardon; 2: als je een appel steelt, mag je blijven, maar als je inbreekt of iemand berooft, dan krijg je echt meer dan een maand gevangenis straf; 3: de heer Fritsma gaat er vanuit dat de asielzoeker op een kamertje gaat zitten mokken als hij/zij mag blijven.    .....
    Ruud Zweistra snapt het eerste punt niet: ‘Iemand die bewezen heeft niet te deugen – in welk opzicht is die te vertrouwen? Niet over meestal oncontroleerbare vluchtverhalen. Geloofwaardigheid is de allereerste voorwaarde voor een vluchteling. Iedere morele overtreding vernietigt die geloofwaardigheid voorgoed. Al was het, bij wijze van spreken, een suikerklontje.’


Red.:   Onderstaand wat bronnen over de leugens over het generaal pardon:


Uit: De Volkskrant, 26-10-2007, van verslaggeefster Sheila Sitalsing

Pardon kost 11 duizend euro per asielzoeker die mag blijven

Generaal pardon kost 329 miljoen euro, of 11 duizend per geval. Of nog meer?


Wat kost een gepardonneerde asielzoeker? Zo’n 11 duizend euro, zegt de staatssecretaris. De Tweede Kamer vindt de vraag relevant omdat tot 2009 zo’n 25 tot 30 duizend asielzoekers na een algemeen pardon definitief in Nederland mogen blijven. Mensen met recht op: een huis, inburgeringscursus, zorgtoeslag, begeleiding naar een baan en zonodig een uitkering. Dat móet wel tot wilde bedragen leiden, bedacht vooral ‘rechts’ (VVD, PVV) – en er werd dringend om een kostenoverzicht gevraagd.
    Donderdag kwam staatssecretaris Albayrak van Justitie ermee. Het kost 329 miljoen euro om maximaal 30 duizend asielzoekers inburgeringscursussen te geven, ze uiterlijk eind 2009 te huisvesten, en te begeleiden. De bulk van de kosten komt op conto van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA).
    Tevreden? ‘Nou nee’, zegt Kamerlid Halbe Zijlstra (VVD). ‘We zijn niks opgeschoten.’ Want, vult Sietse Fritsma (PVV) aan, de Kamer weet nog steeds niet wat de nieuwe landgenoten zullen kosten aan zorgtoeslag, eventuele bijstandsuitkeringen en ander beroep op algemene voorzieningen. ‘Zoals politiekosten, want er zit veel criminaliteit bij’, zegt Fritsma.
    Zo’n overzicht is niet te geven, zegt het ministerie. Omdat er gegevens ontbreken en omdat je pas achteraf kunt stellen wat het beroep op voorzieningen is geweest.
    Daar neemt de VVD geen genoegen mee. Zijlstra wil dat het Centraal Planbureau ‘een echte’ prognose maakt ‘van wat het pardon ons kost en oplevert’.   ...


Red.:   Niet vermeld: kosten van huisvesting en uitkeringen - veruit de grootste posten.
    Een paar weken later:
 

De Volkskrant, 15-11-2007, van een verslaggever

Kamp: kosten pardonregeling zeker 6 miljard

‘Heel lage schatting.’


De kosten voor het generaal pardon dat afgelopen zomer van kracht is geworden, zullen ‘ten minste zes miljard euro bedragen’. Dat heeft VVD’er Kamp becijferd tijdens de behandeling van de Justitiebegroting in de Kamer.
    Kamp gaat ervan uit dat voor ten minste 15 duizend gepardonneerden (‘een heel lage schatting’) twintig jaar lang bijstandsuitkeringen, bijzondere bijstand, huursubsidies, gezondheidszorg, onderwijs en oudedagsvoorzieningen nodig zijn. ‘Dat kost 20 duizend euro per persoon per jaar, dus zes miljard euro. Minstens’, aldus het VVD-Kamerlid.
 

Uit: De Volkskrant, 14-12-2007, van verslaggevers Bart Jungmann en Ron Meerhof

Pardon kost aan bijstand 270 miljoen

Gemeenten zitten niet in hun maag met de jaarlijkse kosten

De pardonregeling voor ex-asielzoekers kan alleen al aan bijstandsuitkeringen 270 miljoen euro per jaar kosten. Dat valt op te maken uit berekeningen van de gemeente Den Haag.
    De Haagse burgemeester Deetman verwacht dat ongeveer 1.200 mensen in zijn gemeente onder de regeling vallen. Geraamd is dat 1.000 van hen beroep zullen doen op een bijstandsuitkering. In antwoord op raadsvragen door de VVD stelt het Haagse college dat dat Den Haag 13,5 miljoen euro jaarlijks zou kosten.
    Het college schat het aantal uitkeringen als gevolg van de regeling landelijk op 20 duizend. Als de Haagse berekeningen kloppen, lopen de totale kosten aan uitkeringen op tot 270 miljoen euro.
    Het Haagse college houdt er verder rekening mee dat het aantal gepardonneerden in Den Haag nog kan oplopen tot maximaal 1.500.   ...
    Het kabinet heeft zich tot dusver niet gewaagd aan ramingen van de totale kosten die verbonden zijn aan het pardon. Volgens staatssecretaris Albayrak van Justitie hoeven uitkeringskosten ook niet door het kabinet te worden geraamd; uitkeringen zijn een zaak van de gemeenten.
    De gemeenten zitten er niet mee in hun maag; als in een gemeente het aantal uitkeringen omhoog gaat, krijgt die gemeente het jaar daarop meer geld van het Rijk.
    Albayrak heeft in oktober wel ramingen gemaakt van andere kosten die samenhangen met de regeling. Zo is 55 miljoen euro gereserveerd voor ‘uitvoeringskosten’ en huisvestingskosten tot en met 2009, en nog eens 60 miljoen is gereserveerd voor inburgering in dezelfde periode.
    Verder gaat tot en met volgend jaar 10 miljoen euro extra naar de Immigratie- en Naturalisatiedienst. Tenslotte is tot en met 2009 rekening gehouden met 204 miljoen aan extra kosten, doordat asielzoekerscentra langer open moeten zijn. Dat telt op tot 329 miljoen euro tot en met 2009.
    De oppositiepartijen VVD en PVV hebben steeds aangedrongen op ramingen over de totale extra kosten, inclusief die voor bijvoorbeeld uitkeringen en gezondheidszorg. Toen die niet kwamen, presenteerde het VVD-Tweede Kamerlid Henk Kamp een eigen berekening die uitkwam op 6 miljard euro voor de komende 20 jaar.
    Daarbij ging hij ervan uit dat van de 25 tot 30 duizend ‘pardonners’ die Albayrak zegt te verwachten, er 15 duizend werkloos zouden blijven. Dat is een gerechtvaardigde schatting, stelt Kamp, omdat van de grootste groepen (Irakezen, Afghanen en Somaliërs) nu ruim 85 procent werkloos is, van wie de helft al gemiddeld 8 jaar. Bij vrouwen ligt dat percentage rond de 95 procent.
    Kamp stelt dat iemand uit de pardonregeling de staat jaarlijks gemiddeld 20 duizend euro kost aan uitkeringen, onderwijs, zorg, huursubsidies en oudedagvoorzieningen.

Tussenstuk:
VVD: starters op de woningmarkt gedupeerd

Het generaal pardon dupeert de starters op de woningmarkt in Den Haag en de plaatselijke VVD komt daartegen in geweer. De VVD-fractie voorziet dat 900 voormalige asielzoekers, nu vooral gehuisvest in noodvoorzieningen, met voorrang een beroep mogen doen op huisvesting. De wachttijd voor andere starters zal daardoor stijgen van 18 naar 20 maanden.
    'Onredelijk', oordeelt de VVD. Fractielid Bart de Liefde: 'De voorrangsregeling moet van tafel.' Verantwoordelijk wethouder Marnix Norder is dat niet van plan. De gemeente Den Haag heeft zich volgens hem altijd sterk gemaakt voor het generaal pardon. 'En je moet nu dus ook niet willen dat die mensen langer dan nodig in noodopvang blijven.' Het probleem is volgens hem beperkter dan gesuggereerd.


Red.:   Dus voor tien jaar, zit je al meten aan 3 miljard, en de schatting van Kamp is dus heel aardig in de richting.
    Let ook op dit: de regering, bij monde van staatssecretaris Albayrak, stelt dat het generaal pardon 55 miljoen kost, zonder de kosten voor de gemeentes, terwijl in feite de kosten van de gemeentes weer bij het rijk terecht komen. Het eerste is dus een regelrechte leugen.
    Hoe de regeling in de gemeentelijke praktijk uitwerkt blijkt hier:


Uit: Leids Nieuwsblad, 07-11-2007, door Ron Favier

Generaal pardon ter discussie

Leiden loopt niet voorop in uitgifte verblijfsvergunningen

Donderdagavond organiseerde de Leidse PvdA een PvdA-café over het generaal pardon. In een informele setting spraken PvdA-Tweede Kamerlid Hans Spekman en (demissionair) wethouder Gerda van den Berg over de uitvoering van deze regeling.
Dankzij de regeringsdeelname van de PvdA is er een generaal pardon gekomen. Een regeling waar al jaren vanuit de samenleving om werd gevraagd. Inmiddels is de uitvoering van de regeling in volle gang. En met succes
.

... De mensen die een verblijfsvergunning hebben ontvangen. kunnen nu ook een beroep doen op een huurwoning in de sociale woningbouwsector. Hiervoor krijgen zij een urgentie en ondanks dat dat nog wel eens op weerstanden kan stuiten. verdedigt wethouder Van den Berg dit principe. "Er is inderdaad een tekort aan goedkope huurwoningen. Deze mensen krijgen een urgentie. Een gedeelte van de goedkope huurwoningen van de woningbouwcorporaties is speciaal aangewezen voor mensen met een verblijfsvergunning en mensen uit de reclassering. We kunnen deze mensen na zoveel jaar niet in de kou zetten en dát doe ik dan ook niet."


Red.:   Maar op de wachtlijst voor die huizen die nu naar asielzoekers gaan, staan gewone autochtone Nederlanders, die door de PvdA met het grootste gemak in de kou worden gezet.
 

Naar Asielzoekers , Allochtonen lijst , Allochtonen overzicht , of site home .