Bronnen bij Cultuurverschillen: gemeenschap
| 10 nov.2007 |
Zodra zich een geval voordoet waaruit de negatieve aspecten van allochtone
culturen blijken, een gevalletje eerwraak bijvoorbeeld, wordt vaak tot meestal
het argument gebruikt:"Ja, maar het zijn maar uitzonderingen." Dat is onjuist.
Het incident ververhoudt zich tot de cultuur als topje tot ijsberg. Het incident
is alleen mogelijk door brede ondersteuning vanuit de cultuur. Zo moeten
Blijf-van-mijn-lijf huizen niet bewaakt worden vanwege de dreiging van een
gewelddadige echtgenoot of broer die in een andere stad woont, want die is ver
weg, maar vanwege verdere familie die in de stad van het Blijf-van-mijn-lijf
huis woont, en de aanwezigheid van de vrouw verraadt (bron volgt):
Uit: Dagblad De Pers, 08-11-2007, door Peter Wierenga
Jeugdzorg snapt weinig van eerwraak
Jeugdzorg heeft te weinig kennis van eerwraak en stuurt jongeren
te snel terug naar het ouderlijk huis. Dat leidt tot levensgevaarlijke
situaties, zegt deskundige Karima Ouchan.
... Dat is niet voorbehouden aan de islamitische
cultuur, benadrukt de Marokkaanse. 'Het komt ook voor bij hindoestanen, en zelfs
bij Zuid-Amerikaanse families. Het zijn machoculturen, die uitgaan van de
superioriteit van de man. Als jonge vrouwen bezig zijn met hun carrière of de
andere sekse ontdekken, wordt dat gezien als een verlies van eer. Ouders staan
soms onder grote druk van de gemeenschap. Wat doe je als mensen je winkel mijden
en je praktisch failliet gaat?' ...
Red.: Het is niet alleen de man, maar de hele
gemeenschap die tot "herstel van de eer" aanzet.
Uit: De Volkskrant, 10-11-2007, door Eric Arends
Verslingerd aan een foute jongen
Het begon met oprechte liefde en eindigde in een nachtmerrie van mishandeling en
gedwongen prostitutie. Twee slachtoffers van loverboys over de vernederingen en
het geweld waaraan ze. bloot stonden. 'Ik' mocht thuis niet eens meer alleen
naar de wc.'
... In de krant stond deze zomer een berichtje over een 27-jarige jongeman uit
Utrecht die tot twaalf jaar gevangenisstraf was veroordeeld wegens zware
mishandeling, poging tot doodslag en vrouwenhandel. Deze man, ene Abdessamad el
K., had zijn toenmalige vriendin vijf jaar lang 'op een extreem gewelddadige en
vernederende wijze tot prostitutie' gedwongen. Zo 'stak hij haar geregeld met
een mes' en hield hij hete vleesspiezen onder haar voeten. Ook had hij haar
gedwongen na vijf maanden zwangerschap abortus te laten plegen. Een ander meisje
moest voor Abdessamad een auto kopen om zo 'haar liefde voor hem te tonen'. Een
derde slachtoffer werd door hem verkracht. ...
Op zoek naar de slachtoffers bleek al snel dat geen van hen
zou willen praten, zelfs niet anoniem. Daarvoor zit de angst te diep. .
Amber begrijpt dat als geen ander. Zelf zat zij geen vijf
jaar maar 'slechts' zes maanden vastgeklonken aan haar loverboy, en dat gebeurde
niet deze zomer, maar al weer twee jaar geleden. Ze heeft aangifte gedaan, ze
heeft geld gekregen van het schadefonds geweldsmisdrijven, de loverboy is
veroordeeld en ze voelt zich 'een stuk sterker dan voorheen'. Toch woont ze nog
steeds op een geheim adres en vreest ze 'problemen' indien haar echte naam en
die van haar toenmalige loverboy in de krant verschijnen. Herkenbaar op de foto
wil ze daarom ook niet. 'Ze komen overal achter, ze hebben overal hun mannetjes
lopen.' ...
Red.: Het is niet alleen de dader, maar een hele groep
en gemeenschap die het gevaar vormt.
Naar Cultuurverschillen
,
Allochtonen lijst
, Allochtonen overzicht
, of site
home
.
|