Verschillen in cultuur: identificatie
Een van de belangrijke aspecten van cultuurverschillen is het feit dat het leidt
tot een gebrek aan saamhorigheid en solidariteit. De tussenstap tussen deze twee
processen is het gebrek aan identificatie, zie deze bron:
De Volkskrant, 22-04-2006, column van Marjolijn Februari
Onzekere grootspraak en egocentrisch verlangen zitten
wederzijds respect in de weg
... Toen ik deze week een bericht las over etnische spanningen had
ik meteen baat bij het boek van Sennett. Het bericht ging over een roofmoord
door twee Noord-Afrikanen op een autochtone Belg in Brussel; allochtone Belgen
protesteerden tegen het geweld en riepen de eigen gemeenschap op
verantwoordelijk te worden voor het bestrijden van criminaliteit. Op deze oproep
kwam weer kritiek van andere allochtonen: was zo'n oproep, was zo'n openlijk
protest tegen een roofmoord geen verraad aan de 'eigen gemeenschap'?
Dat laatste leek me nogal een gebrek aan sympathie met het
slachtoffer van de moord. Richard Sennett maakte die gedachte wat ingewikkelder.
'Adam Smith heeft in een beroemde definitie sympathie omschreven als de meestal
onjuiste gedachte dat andermans pijn hetzelfde is als iemands eigen pijn',
schrijft Sennett. We vergissen ons als we volstrekte gelijkheid veronderstellen
tussen de ander en onszelf - maar die vergissing is nodig voor het ontwikkelen
van wederzijds respect. Voor sociale binding is het nodig dat iedereen zich kan
identificeren met een slachtoffer uit een andere gemeenschap, ook al berust de
wederzijdse identificatie op een misverstand. ...
Red.: Uit latere berichten bleek dat de daders van de
roofmoord Polen waren. Dit doet niet af aan de realiteit van de processen die
speelden. Hetzelfde is namelijk ook gebeurd bij andere soortgelijke zaken, als
de moord op Theo van Gogh, en de doodgereden tasjesdief. In al dit soort
gevallen zijn er grote verschillen in identificatie tussen de bevolkingsgroepen
gebleken.
Terug naar Cultuurverschillen
,
Allochtonen overzicht
, of naar site home
.
|