Bronnen bij Cultuurverschillen: religie
| 04 dec.2006 |
Van alle cultuurverschillen die in de praktijk het minst overkomelijk blijken is
dat van de religie. Iedereen weet dat ook wel, maar in de context van de
integratiediscussie wordt het natuurlijk zo goed mogelijk onder het tapijt
geveegd, onder het uiten van kreten als: "Wat maakt zo'n stukje stof nu
eigenlijk uit." (over de hoofddoek, een van de symbolen van religie). Op
onbewaakte momenten is de waarheid soms wel te horen, zoals onder uit de mond
van één van Nederlands meest prominente sociologen, die ook anders ook zeer
omzichtig is met zijn kennis van hoe het wel zit:
Uit: Leids universiteitsblad Mare, 30-11-2006, door Bart Braun
‘Leerrechten zijn krankzinnig’
Toen hij twintig jaar terug bij de opleiding sociologie ‘het licht moest
uitdoen’ was dat ‘een van de grootste teleurstelling van zijn leven’. Nu keert
Kees Schuyt terug naar Leiden als Cleveringa-hoogleraar. ‘Onderwijs is niet te
vergelijken met een auto kopen.’
... Zowel in zijn oratie als in zijn aankomende colleges gaat
Schuyt uitgebreid in op wat hij beschouwt als een van de grootste zorgen van de
staat: conflictbeheersing. ‘In Nederland konden we bijvoorbeeld de religieuze
tegenstellingen pacificeren met een verzuiling. Waarom lukte dat elders, in
bijvoorbeeld Noord-Ierland, niet? Hoe gaan we om met de tegenstellingen tussen
generaties als het gaat om de kosten van de vergrijzing? Dat is typisch iets dat
niet destructief hoeft te worden, en dat we op onze poldermanier kunnen
oplossen. Vergelijk dat nu eens met het conflict met de islam. Ook dat hoeft in
mijn ogen niet uit de hand te lopen, maar niet iedereen denkt dat.’
Bij tegenstellingen over waarden wordt het moeilijk: ‘Met de
waarheid wordt niet gemarchandeerd, opvattingen over de geoorloofdheid van
euthanasie en abortus kunnen zeer moeilijk met geven en nemen worden bijgelegd.
Zelfs een typisch vakbondachtig voorstel om een christelijke feestdag te ruilen
voor de viering van het Suikerfeest, stuitte op weerstand.’
Andersom is die weerstand er ook: ‘Veel gelovige moslims
delen de westerse opvattingen over eigen partnerkeuze, gelijkberechting van
vrouwen en homoseksuelen niet. Compromissen op geloofsterrein worden verwacht
noch op prijs gesteld.’
Hier ligt volgens Schuyt een rol voor de sociologie
weggelegd: ‘Ligt er een botsing tussen een wij- en een zijgroep in het
verschiet? Wat valt er te verwachten of te voorspellen? Wat valt er op grond van
sociaal-wetenschappelijke inzichten voorop te stellen om aan dit conflict een
niet-destructieve draai te geven?’
In zijn antwoord komen de grenzen aan wat het recht kan doen
weer terug. ‘Het onderkennen van het kruitvat van emoties, onder andere bij
bepaalde groepen jonge immigranten, is een van de helaas sterk verwaarloosde
opgaven van de open samenleving. Met wettelijke maatregelen valt hier weinig te
doen: het is bovenal een zaak van de civil society: het zorgen en in
stand houden van gezonde maatschappelijke verhoudingen.’ ...
Naar Cultuurverschillen
,
Allochtonen lijst
, Allochtonen overzicht
, of site
home
.
|