Bronnen bij Discriminatie: klachten over beoordeling op school
| 13 jul.2009 |
Met enige regelmaat hoor je ook klachten over het minder goed beoordelen van
allochtone leerlingen op school - van allochtonen:
Uit: Volkskrant.nl, Opinie, 13-05-2008, column door Sabra Dahhan
Geef niet op!
Als 12 jaar oude achtste groeper wist Sabra Dahhan niet welke middelbare school
bij haar paste en praatte ze met haar vriendinnetjes over de griezelige nabije
toekomst als brugklasser.
Ze was een goed meekomende leerling, sprak twee talen vloeiend, stelde vragen
aan de meester waar hij zelf geen antwoord op had (‘Wat komt er als de mens is
uitgestorven?’), en hield veel van rekenen want dat kon ze snel. Ook vond ze
biologie leuk, want ze wilde later dokter worden.
Haar studieadvies in groep acht: havo. Ze kon het niet
geloven.
Haar ouders net zo min, dus gingen zij een gesprek aan met de
leerkracht om deze uit te horen over de, in hun ogen te lage inschatting van het
intellect van hun dochter. De leerkracht besloot er havo/vwo-advies van te
maken. ...
Zo vervolgde Sabra haar weg naar het gymnasium. Ze was goed
in Latijn, want de Italiaanse lerares zag iets bijzonders in haar. Ze deed haar
best, en was perfectionistisch als het ging om haar cijfers. Een Nederlands
leraar noemde haar ‘het Mohamedaantje’ van de klas, en haar droom om arts te
worden werd haar vaak ontnomen door leerkrachten die fluisterden: ‘Ik denk niet
dat jij over dat talent beschikt, Sabra’. Toch ging ze door, haalde haar diploma
en zwaaide er letterlijk mee in het gezicht van de leraren die haar ontmoedigd
hadden. Nu is ze op weg om arts te worden. ...
Red.: Maar Dahhan heeft meer van dit soort onterechte
klachten.
Volgende, ook bekende en frequente, klager:
Uit: De Volkskrant, 30-07-2008, door Ugur Pekdemir
Allochtonen verdienen een goed schooladvies
Het Nederlandse onderwijssysteem pakt slecht uit voor allochtonen, constateerde
de OESO in 2007. Duizenden talentvolle allochtone studenten bereiken het hoger
onderwijs niet, omdat ze op jonge leeftijd vmbo-advies krijgen. Volgens de OESO
is er ‘een reëel gevaar dat het onderwijs een serieuze sociale tweedeling langs
culturele lijnen verdiept’. ...
Het netwerk van hoogopgeleide Turkse Nederlanders, TANNET,
vraagt aandacht voor de kapitaalvernietiging als gevolg van verkeerde
schooladviezen. Velen uit het netwerk hebben een te laag schooladvies gekregen
en een lange weg van lbo, mbo, havo en vwo moeten afleggen om uiteindelijk de
universiteit te bereiken. ...
Allochtone kinderen moeten het voordeel van de twijfel
krijgen. ...
Red.: Kijk, om dat laatste is het misschien begonnen:
allochtonen moeten bevoordeeld worden - ten nadele van de autochtonen dan,
natuurlijk.
Maar dit zijn pure leugens
.
Naar Discriminatie
,
Allochtonen lijst
, Allochtonen overzicht
, of site home
.
|