Bronnen bij Integratiebeleid: de harde aanpak
| 24 nov.2007 |
Onderstaand artikelen die concrete voorstellen doen aangaande de aanpak van het
integratiebeleid, of waarin dusdanige staan dat daar voorstellen
van afgeleid kunnen worden. Deze voorstelen zijn verzameld onder de noemer
"hard", maar dat woord kan ook weggelaten worden, want er blijken in de praktijk
maar twee soorten integratiebeleid te zijn: niets doen, of onderstaande
voorstellen - alle bestaande praktijken, van de soort "fietslessen voor
Marokkaanse moeders", blijken in de praktijk niets aan de integratie
verbeterd te hebben, wat ook logisch is, omdat ze niets doen aan de werkelijke
problemen: de door culturele verschillen en ontwikkelingsachterstand
veroorzaakte sociale problemen:
Uit: De Volkskrant, 27-10-2007, column door Hans Wansink
Inburgering zonder werk is een onmogelijke opgave
... De leden van de Tweede Kamer lijken de verkeerde les te
trekken uit de lotgevallen van Turkse en Marokkaanse migranten. Die vormen een
(ongeschoolde, analfabete) uitzondering op de praktijk dat migratie over het
algemeen profijtelijk is voor het land van aankomst. In zijn boek De verwarde
natie uit 2000 wees H.J. Schoo er al op dat integratie van migranten alleen kans
van slagen heeft, als immigratie is verbonden met de noden van de arbeidsmarkt.
‘Integratie zonder ruggesteun van economie, werkplek en arbeidsplaats is een
menselijkerwijs te zware opgave – voor wie dan ook.’ Toch, vervolgde Schoo,
heeft Nederland nieuwkomers hier ‘met de onhaalbare, dus wrede taak opgezadeld
zich los van de economie sociaal-cultureel te integreren. Veel immigranten
kwamen als overtolligen naar Nederland. Mensen moesten zich aan hun haren
omhoogtrekken, dikwijls zonder baan en inkomen uit arbeid. Integratie werd een
culturele opgave, een kwestie van goede wil, voorlichting, motivatie,
onderwijs.’ Conclusie van Schoo: ‘Had een koppeling bestaan tussen economie en
immigratie, dan waren nieuwkomers hoofdzakelijk in de marktsector
terechtgekomen. De overheid had slechts een marginale rol gespeeld bij hun
opvang. Zo gaat het meestal in traditionele immigratielanden.’
De combinatie uitkering plus inburgeringscursus, de
integratiestrategie van vandaag, is dus een pover surrogaat. De kern van een
gezonde migratiepolitiek is dat migranten moeten worden afgerekend op hun eigen
initiatief, inventiviteit en productiviteit. Daarom moeten zij – minstens
gedurende enkele jaren – geen toegang krijgen tot bijstandsuitkeringen,
subsidies en bepaalde voorzieningen. Pas nadat de immigranten bewezen hebben
zich zelfstandig in Nederland te kunnen redden, komen zij in aanmerking voor een
permanente verblijfsvergunning, het Nederlands paspoort en onze solidariteit.
Sociale rechten moeten dus geleidelijk en voorwaardelijk aan
arbeidsmigranten worden toegekend. Dat geldt ook voor huwelijksmigranten. Zij
moeten – ook na een scheiding – zelfstandig in hun onderhoud kunnen voorzien
zonder een beroep op uitkeringen en collectieve voorzieningen.
Red.: De voor de hand liggende conclusie: eigenlijk zouden ten
behoeve van de integratie alle allochtone immigranten uit de sociale
uitkeringen gehaald moeten worden.
Uit:
De Volkskrant, 19-11-2007, column door Nazmiye Oral
Niet iedereen is gebaat bij hulp
Paul Scheffer heeft er in zeven jaar een dik boek over geschreven, minister
Vogelaar heeft net haar integratienota gepresenteerd en ook Henk Kamp
publiceerde deze week een notitie over immigratie en integratie, kortom we zijn
er maar druk mee. Hoe lossen we de problemen in de armste wijken van Nederland
op, hoe gaan we radicalisering te lijf en hoe gaat de integratiepolitiek er hier
de komende jaren uitzien. Bij dit alles gaan we uit van de maakbare samenleving.
Het gebeurde rond half elf in de ochtend, nog maar een paar
dagen geleden, dat ik mijn geloof in de maakbare samenleving kwijt raakte.
Mijn collega's van het Zina platform en ik waren net klaar
met het voordragen van een paar monologen voor een dertigtal vrouwen in een krap
klaslokaal in Amsterdam-Oost. De monologen gingen over het leven van Turkse en
Marokkaanse vrouwen die we een paar maanden daarvoor hadden opgetekend in een
buurtcentrum in stadsdeel Slotervaart in Amsterdam.
Langzaam kwam er een 'discussie' op gang. Een aantal Turkse
vrouwen die vooraan zaten hadden begrepen dat ik ook Turkse ben en bestookten me
met vragen in het Turks zonder die te delen met de rest van de vrouwen.
Je hebt soms vrouwen die slecht Nederlands spreken. Die wil
je best helpen en hun vragen vertalen. Je hebt soms vrouwen die open zijn,
geïnteresseerd in wat er gebeurt maar toch onhandig en verlegen om deel te nemen
aan een groepsdiscussie. ...
Deze vrouwen waren niet zo. Deze vrouwen lagen achterover
geleund in hun stoelen in een arrogante gesloten houding en bombardeerden me met
opmerkingen. 'Van dit soort verhalen zijn we niet gediend', was er een van en
'Wat gaan jullie nu doen om deze vrouwen te helpen' was een andere.
Een oudere Marokkaanse vrouw die toegaf het zelf moeilijk te
hebben en daaraan toevoegde dat niemand zijn mond open doet omdat iedereen bang
is voor de roddelcultuur, werd in het Turks uitgelachen als zijnde 'een zielig
geval'.
Dit voorval was wat mij betreft de bekende druppel die de
emmer deed overlopen en waarmee mijn zogenaamde tolerantie jegens allochtone
vrouwen een breekpunt bereikte.
Opeens besefte ik hoe vaak ik die arrogante, gesloten en luie houding heb
gezien. Niet alleen bij de vrouwen die ik ben tegengekomen in buurtcentra, want
zoveel heb ik er niet gezien en ik wil niet pretenderen een soort specialist op
dit terrein te zijn. Nee, ik besefte dat ik deze houding ken van nog dichterbij.
Van de gemeenschap waarin ik ben opgegroeid.
Deze verongelijkte houding kenmerkt zich door één vraag die
ik tientallen keren heb gehoord: Wat ga je doen om me te helpen? Nog sterker: ik
heb recht op hulp. ...
Onze inzichten ten aanzien van ontwikkelingssamenwerking zijn
de laatste decennia sterk veranderd. Tegenwoordig weten we dat ontwikkelingshulp
een volk ook 'zwak' kan maken. We weten dat we mensen duurzame hulp moeten
bieden en moeten leren voor zichzelf te zorgen. ...
De meeste vrouwen willen niet geholpen worden omdat ze er of
simpelweg geen zin in hebben, of er nog niet rijp voor zijn. De mens is van
nature conservatief en pas na heel veel pijn bereid tot verandering.
Maar heel vaak zitten er in de groep vrouwen, een of twee,
die barsten van de potentie en die er naar snakken een duwtje in de goede
richting te krijgen. Dit zijn die paar mensen die werkelijk gebaat zijn bij
hulp.
Alhoewel ik van nature tegen uitsluiting ben, heb ik
ondervonden dat selectie belangrijk is bij hulp verlenen en hulp ontvangen.
...
Red.: En hier staat het tweede grote nieuwe inzicht: het
aanbod aan hulp moet stopgezet worden - dat wil zeggen: specifieke hulpvragen
van enkelingen die een duwtje nodig hebben kan nog wel, maar de op groepen
gerichte hulp moet onmiddellijk gestopt worden, want dat werkt voor de
groepshouding negatief. Vraag: Hoe moeten immigranten zich dan inburgeren?
Antwoord: Dat moeten ze zelf doen. Vraag: Kunnen wij daarbij helpen? Antwoord?
Door ze ertoe te stimuleren. Vraag: Hoe stimuleer je mensen tot zoiets
moeilijks? Antwoord: Door het ze moeilijk te maken het niet te doen. Dus geen
overheidsformulieren en andere hulp in vreemde talen - er is maar één maar
manier om een taal te leren, en dat is door hem te gebruiken. Zie ook de
volgende bijdrage:
Uit:
Dagblad De Pers, 25-10-2007, door
Peter Wierenga
Geen Nederlands, geen kinderbijslag
Als kinderen aan het begin van de basisschool nog geen Nederlands spreken,
moeten hun ouders de kinderbijslag terugbetalen.
Dat bepleit Jaap Krikke, sectordirecteur Economie van het ROC Twente.
'Het gebeurt nog steeds dat kinderen van vier jaar oud op de basisschool komen en
geen woord Nederlands spreken', licht Krikke toe. 'In dat geval moeten de ouders
hun eerder ontvangen kinderbijslagweer terugbetalen.' Met dat geld kun je een
inhaalcursus Nederlands bekostigen, zo redeneert de directeur. Volgens hem is de
taalachterstand van allochtone jongeren een groot probleem. 'Ook in de
technische beroepen heb je tegenwoordig talenkennis nodig, bijvoorbeeld om
instrumenten te kunnen bedienen.' Krikke benadrukt dat hij niets tegen
tweetaligheid heeft. Zolang ze het Nederlands maar goed beheersen.'
...
Het ROC Twente doet tegenwoordig van alles om de ouders bij de school te
betrekken. We zetten in de brief dat ze naar de ouderavond moéten komen, en
bellen ze desnoods in het Turks of Arabisch op.'
Volgens Krikke hebben de ouders een zekere angst voor de school, die het contact
bemoeilijkt. Wij leren onze leerlingen dat hun eigen keuze belangrijk is, en dat
mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn.'
Dat is thuis niet altijd even vanzelfsprekend. 'Laatst had
een groep meiden met een schoolproject duizend euro gewonnen. Wat wilden ze
doen? Een middagje zwemmen. Dat kunnen ze alleen via school.'
Red.: Eén voorstel staat al letterlijk in het artikel.
Het tweede gaat over de aanpak van eerwraak: bij gevallen van eerwraak, wordt
het hele gezin, en eventuele andere betrokken familieleden, het Nederlanderschap
en de verblijfsvergunning ontnomen. De reden is dat waar zoiets elementaire
cultureel bepaalde misdaad wordt begaan, er ook of andere grote dingen fout
zitten - deze mensen hebben een veel te grote afstand tot de Nederlandse
cultuur.
De derde beleidsmaatregel naar aanleiding van dit artikel is dat op geen enkele
wijze de aparte behandeling van vrouwen gefaciliteerd moet worden. Dart wil
zeggen dat alle aparte vrouwen-zwemuren en dergelijke onmiddellijk worden
afgeschaft. De reden is simpel: het moet toch een keer gebeuren, en dan is er
geen beter moment dan nu, want anders raken de mensen van nu er weer aangewend.
Uit:
Dagblad De Pers, 25-10-2007, door Peter Wierenga
Onderwijs | Directeur Jaap Krikke van het ROC Twente zet zijn 'kleurrijke'
tips op papier
Heb al uw leerlingen lief
Jaap Krikke schreef een boekje met tips om het onderwijs én allochtone
leerlingen verder te helpen in de maatschappij. Volgens hem is het simpel: leer
ze meer dan alleen een vak.
'Een leerlinge wérd net onwel op de gang, die moest ik even helpen',
verontschuldigt Jaap Krikke, sectordirecteur economie van het ROC Twente, ...
Nu, vier jaar later, zet hij al zijn ervaringen om in tips voor
'kleurrijk onderwijs'. De titel doet vermoeden dat Krikke eigenlijk vindt dat
zijn leraren wel wat meer liefde mogen betonen voor de jonge generatie,
autochtoon én allochtoon.
'Ja, sommige leraren mogen zich wat meer openstellen voor
andere culturen. Dan hoor ik dat ze het onzin vinden om vrij te geven met het
Suikerfeest. Maar de maatschappij houdt niet op bij de schooldeur.'
Het vergt volgens hem een andere invulling. 'Kijk, veel
docenten gaan voor hun vak, bijvoorbeeld boekhouden. Dat vind ik niet genoeg. Je
moet ook aan persoonlijkheidsvorming doen, net zoals Foppe de Haan dat bij Jong
Oranje doet. De maatschappij is complexer geworden.' ...
'Daar zaten veel Molukse leerlingen. Zo leerde ik dat je in
andere culturen soms anders moet optreden. Bij een dreigende knokpartij tipte
een Molukse dame van de administratie om de wijkoudsten en ouders erbij te
betrekken. Dat werkte.' Na de kweekschool studeerde hij verder (geschiedenis,
zijn passie) en werd leraar maatschappijleer aan de meao. 'Daar ging ik in 1980
werken, kort nadat een jongen een andere leerling met een stiletto had
doodgestoken. Alleen zaten de media er niet zo bovenop. Het kwam niet eens op
tv!'
Check op wapens
De dader bleek al jaren gepest te zijn. 'Sindsdien laten we nooit meer een ruzie
begaan. We gaan altijd praten. Laatst sloot ik twee jongens op die gevochten
hadden, en liet ze het zelf oplossen. Ja, ik checkte wel even of ze geen wapen
op zak hadden.'
Juist in de Turkse en Marokkaanse gemeenschap kan praten
werken, aldus Krikke. 'Bij Turken is de sociale controle door de familie heel
sterk. Bij Marokkanen moet je meer je eigen gezag laten gelden, dat verwachten
de ouders van de school'.
Vanuit zijn jarenlange ervaring in het onderwijs waarschuwt
de directeur voor 'Parijse toestanden', door de tweedeling in de maatschappij.
Van de allochtone scholieren komt het grootste deel niet verder dan de
mbo-niveaus 1 en 2. Werken op de groenteafdeling is heel waardevol, dat meen ik.
Toch moet die doorstroming beter. Ze zijn echt niet dommer dan autochtonen.'
Hoewel ook zijn leerlingen met allerlei problemen kampen, van
drugs tot schulden, valt de uitval mee: 8,6 procent. Krikke doet er alles aan.
'We hebben allochtone docenten aangesteld.' Ook werkt het ROC met rolmodellen,
oud-leerlingen met een interessante baan. Om discriminatie te voorkomen ging het
scholierenteam 'Jongeren voor jongeren' bij bedrijven langs. 'Nu hebben we
voldoende stageplaatsen.'
Ondanks al die inspanningen ziet de oud-leraar dat veel
islamitische leerlingen zich ('Mede door ongenuanceerde teksten van Wilders en
Verdonk') geen volwaardig burger voelen. 'Een neveneffect is radicalisering. Ik
zie meer baarden en hoofddoekjes en krijg bijvoorbeeld verzoeken om
gebedsruimte.' ...
Red.: Eerst een tussenstap: het rekening houden met zaken als het
Suikerfeest is multiculturalistische onzin: andere culturen mogen zichzelf
botvieren zo veel als ze willen, tot het botst met de Nederlandse cultuur. Bij
de Nederlandse cultuur passen de Nederlandse feestdagen, en er is geen tijd voor
immigranten feestdagen - als je daar aan zou moeten beginnen, heb je door alle
culturen die hier al zitten het halve jaar vrij.
De conclusie uit de klachten van de leerlingen van Krikke is dus
ongeldig, en dus moet er de allochtonen duidelijk gemaakt worden dat er nooit
iets officieels aan dit soort dingen zal gebeuren, en dat Nederlandse leraren
daar niets aan hoeven te doen, en er geen rekening mee hoeven te houden. Dit
moet gevat worden in het pakket nieuw integratiebeleid, als het uitgangspunt dat
de islam nooit een officiële status in Nederland zal krijgen, en er nooit
officieel rekening gehouden zal worden met islam op welke manier dan ook. Dit
houdt tevens een onmiddellijk verbod op verdere bouwen van moskeeën in, want
Nederlandse grond is Nederlandse openbare ruimte.
De algemene boodschap moet zijn: Nederland stelt zich in op het
inidividu van de immigrant, en niet op de groep ervan. Wie dat wil moet gaan
naar waar die groep wel domineert.
De sociologische onderbouwing van dit beleid is dat de te grote
culturele verschillen met de islam op termijn zorgen voor maatschappelijke
spanningen, en het verminderen van die spanningen absolute prioriteit heeft.
Overige maatregelen volgende uit dit stuk: Het bezit van wapens op scholen moet
met strenge maatregelen bestreden worden. Wapenbezit betekent een zware boete
voor de ouders, een maand na-school-detentie, en verwijdering bij herhaling.
Schooluitval wordt bestreden door iedereen met dubbel
nationaliteit of afkomstig van ouders met dubbele nationaliteit, bij het
school-verlaten zonder diploma de Nederlandse nationaliteit en al haar rechten
ontnomen wordt. Als dit twee kinderen uit hetzelfde gezin overkomt, wordt
hetzelfde gedaan bij de ouders.
NieuwNieuws.nl, 14-11-2007
'Hoofddoek slechts gebruiksvoorwerp'
Het integratiedebat is een non-discussie. Tenminste, dat zou de conclusie kunnen
zijn van het nieuwe onderzoek van de Tilburgse wetenschapper Massimiliano Spotti.
Volgens Spotti zien allochtone kinderen identiteitskenmerken vooral als
gebruiksvoorwerpen.
"Jonge moslima's zeiden bijvoorbeeld geen hoofddoek te dragen
om hun islamitische identiteit te benadrukken, maar met hun hoofddoek te willen
laten zien dat zij doen wat zij willen", zegt Spotti.
Vreemde taal
Een vreemde taal spreken in plaats van Nederlands heeft niets te maken met een
gebrekkige integratie. ''Door Turks te praten houden jongeren niet vast aan hun
Turkse achtergrond, zoals door leraren in hun omgeving vaak wordt gedacht",
stelt hij. "Ze gebruiken het als middel om een doel te bereiken, bijvoorbeeld
zodat anderen hen niet begrijpen." ...
Red.: Wat betreft de zaak van de hoofddoeken zijn er twee
mogelijkheden: men draagt ze vanwege de religieuze symboliek, of men draagt ze
vanwege andere, zoals bovenstaand ge noemde redenen. Het eerste is een reden om
ze te verbieden in openbare instellingen en in alle beroepen waarin met ander
mensen wordt omgegaan. Voor mensen die zich onder het tweede geval scharen,
betekent het dat dit verbod totaal geen fundamenteel bezwaar is.
Uit:
De Volkskrant, 15-12-2007, door Lodewijk Asscher en Ahmed Marchouch
Links moet niet langer passief zijn
Links moet leren van gemaakte fouten, aldus Lodewijk Asscher en Ahmed Marchouch,
en durven eisen te stellen en regels uit te spreken.
‘Links is te passief in het integratiedebat’, stelden de Amsterdamse raadsleden
Van der Garde en Mulder onlangs in de Volkskrant (Forum, 17 november). En
zo is het. Er is een eerlijke zoektocht naar echte oplossingen nodig. Dat is de
sociale opgave van onze eeuw. Als wethouder en stadsdeelvoorzitter in Amsterdam
hebben wij vijf stellingen voor het debat over integratie.
1: De juiste oplossing kiezen betekent ook de juiste toon kiezen: benoem waar
het om gaat!
De verleiding is groot om een zachte, omfloerste toon te kiezen, maar het offer
is te groot. Als criminele jongeren eufemistisch omschreven worden als
hangjongeren, dan worden wij opgescheept met hanghulpmiddelen in plaats van met
opsporing, straf en resocialisatie. Harde taal voor Marokkaanse criminele
jongeren slaat niet op de gehele Marokkaanse gemeenschap. Integendeel. Daarmee
scheid je het kaf van het koren. ...
3: Integreren. Mooi. Maar waarin?
Integratie in de samenleving kan pas lukken als aan nieuwkomers kan worden
overgebracht wat de kern van die samenleving is. Laat zien hoe trots je kunt
zijn op Nederland en met hoeveel moeite en tegenslag wij onze samenleving en
cultuur hebben verworven. De boodschap? ‘Werk hard, overwin obstakels, dan kom
je er.’ In de stad kijkt niemand naar je om als de ouders dat niet doen. Dan
word je een normloos kind. Veel Marokkaanse jongens hangen zonder sociale
controle urenlang op straat. Misschien worden ze gediscrimineerd, maar dat
obstakel moeten ze nemen. Want er zijn kansen, je moet leren die te grijpen. En
dan roep je niet met je halve vmbo-opleiding: ‘Hé, ik krijg geen baan.’ Zo werkt
het niet. Kwalificeer jezelf. Dat is wat deze samenleving van je eist. Het is
links om eisen te stellen. Het is dé stap naar zelfverheffing.
4: Maatschappelijke regels formuleren is net zo links als de orde handhaven.
Wat wij doen met regels en handhaving, is kwetsbare mensen beschermen tegen
hufterige mensen, rijk of arm. Alleen wie de impliciete regels met de paplepel
ingegoten krijgt, heeft geen woorden nodig. Voor buitenstaanders moeten wij
verwoorden hoe het hoort in onze maatschappij. Doen we dat niet, dan maken wij
het hen onmogelijk zich de Nederlandse identiteit en cultuur eigen te maken. En
daardoor wordt het moeilijk voor allochtonen om erbij te horen. Mensen
buitensluiten door je regels niet uit te spreken, is een geniepige vorm van
intolerantie.
5: We moeten breken met het verleden. We hebben geleerd.
De tijd van onverschilligheid richting migranten is voorbij. Lang leerden
Marokkaanse en Turkse immigranten nauwelijks Nederlands. Eerst omdat het
verblijf tijdelijk zou zijn. Daarna omdat Nederland het niet eiste en omdat de
groepen groot genoeg waren geworden om ermee weg te komen: zij konden zich
onderling prima redden en werken was niet strikt noodzakelijk. Zonder werk was
het leven goed te leven, omdat uitkeringen bestaan. ...
Lodewijk Asscher is wethouder en leider van de PvdA in Amsterdam. Ahmed Marcouch
is stadsdeelvoorzitter voor de PvdA in Amsterdam-Slotervaart.
Uit:
De Volkskrant, 14-06-2007, van verslaggever Menno van Dongen
‘Dwarsboom het tuig met een aanzegging’
Amsterdamse stadsdeelvoorzitters pleiten in Tweede Kamer voor harde maatregelen
| ‘Overlastgevers al aanpakken voor ze strafbaar feit plegen.’
Tussentitel: ‘Overheid heeft al jaren geleden gekozen voor verkeerd beleid’
Een avondklok voor hangjongeren. Strafkampen. Wijkverboden. Plannen om overlast
op straat hard aan te pakken volgen elkaar al jaren in hoog tempo op.
Woensdag was het weer raak. De Amsterdamse
stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch (PvdA) pleitte tijdens een hoorzitting in de
Tweede Kamer voor straffen met een open einde voor ‘tuig’ dat wordt betrapt op
het plegen van een strafbaar feit. ‘We zeggen: je komt de wijk niet meer in tot
we je hebben opgevoed.’
Marcouch biedt ouders en kinderen in Slotervaart hulp aan,
maar als het nodig is wil hij stevige maatregelen kunnen nemen. Zijn pleidooi
werd positief ontvangen door PvdA en CDA.
Arco Verburg, voorzitter van het Amsterdamse stadsdeel De
Baarsjes, ging gisteren nog verder. ‘Er moet een wetswijziging komen die het
mogelijk maakt zonder dat er strafbare feiten zijn een gebiedsverbod op te
leggen. Nu kan dat alleen als je een dossier opbouwt over zo’n jongere en hem
betrapt op een ernstige overtreding. Dat duurt lang en het lukt zelden.’
...
De stadsdeelvoorzitter put inspiratie uit de ‘Anti-social
Behaviour Orders’ (ASBO), de aanzeggingen wegens anti-sociaal gedrag die in
Engeland al jaren worden toegepast. ‘Dat moet hier ook kunnen, want het is een
succes. Wat me aanspreekt is dat niet de overlastgever centraal staat, maar de
burger. Die bescherm je effectiever als je dwang en drang inzet voor het
strafrecht in zicht komt.’
‘Ik stel het me zo voor: buurtbewoners vertellen ons dat
bepaalde jongeren zorgen voor overlast op een plein. Als blijkt dat het om
serieuze tips gaat, gaan we naar die jongeren en melden dat ze gestraft worden
als we ze daar weer zien. Dat gaan we streng controleren.’ ...
Red.: Een voorbeeld van passend beleid uit het buitenland:
Uit: De Volkskrant, 23-01-2009, van correspondent Eric Arends
Minister verbiedt moslims in Italië te bidden op kerkpleinen
Moslims blokkeerden de Dom in Milaan door te bidden na een anti-Israëlprotest.
De regering wil dat nooit meer zien.
Moslims mogen in Italië niet langer bidden in de buurt van kerken en op openbare
pleinen. Dat is het gevolg van een richtlijn die de Italiaanse minister van
Binnenlandse Zaken, Roberto Maroni, binnenkort naar de lokale overheden stuurt.
Officieel moet de maatregel plaatselijke autoriteiten de
mogelijkheid geven ‘demonstraties op gevoelige locaties’ tegen te gaan. Maroni
liet evenwel geen misverstand bestaan over het uiteindelijke doel van zijn
beleidslijn. ‘Ik heb een richtlijn voorbereid die aan alle prefecten zal worden
gestuurd, zodat gebeurtenissen zoals die voor de Dom in Milaan zich niet meer
zullen herhalen’, zei hij.
De bewindsman refereerde daarmee aan enkele grootschalige
gebedsbijeenkomsten die moslims eerder deze maand hielden pal voor de ingang van
Milaans belangrijkste godshuis. Het plein voor de Dom liep daarbij zo vol dat
volgens Maroni de politie de deuren van de kathedraal enige tijd moest sluiten
‘om problemen te voorkomen’. In het centrum van Bologna gebeurde afgelopen
weekeinde iets soortgelijks voor de basiliek van San Petronio.
Veel Italianen zien de islamitische openluchtdiensten als een
provocatie, ook omdat elk gebed telkens het slotstuk vormde van een
anti-Israëldemonstratie.
De moslimgemeenschap in Italië heeft gelaten gereageerd op de
actie van minister Maroni. ... Volgens Milanese moslims betrof het geen
opzettelijke actie, maar was slechts het uur aangebroken om te bidden.
Red.: Het laatste is weer eentje uit de grote voorraad
islamiserende leugens: "toevallig" stonden er op het biduur grote hoeveelheden
moslims op het kerkplein.
Italianen hebben wel meer passende oplossingen voor multiculturele
problemen:
Uit: De Volkskrant, 02-02-2009, van een correspondent
Kebab ongewenst in Italiaanse steden
Shoarma- en kebabzaken moeten verdwijnen uit Italiës historische stadscentra,
vinden rechtse politici.
Shoarmazaken en kebabtenten besmeuren het straatbeeld van Italiaanse
stadscentra, vinden centrum-rechtse politici in Italië. Bestuurders in de
Noord-Italiaanse regio Lombardije bereiden daarom een wet voor die het mogelijk
moet maken om ‘etnische restaurants’ te verwijderen.
‘Het is nodig om de autochtone commerciële filosofie te
redden’, waarschuwde de regionale wethouder planologie Davide Boni, lid van de
anti-immigrantenpartij Lega Nord die liefst ziet dat de Italianen de hele dag
risotto en tortellini eten. ‘Onze vraag is van een hoogstaand cultureel niveau.’
Het aantal buitenlandse restaurants in Milaan is met bijna 30
procent gegroeid van 517 naar 668, berekende de plaatselijke Kamer van
Koophandel. Toch zijn shoarma- en kebabzaken in Italië nog lang niet zo
wijdverbreid als in Noord-Europa. ...
‘Er is volgens mij niets mis met het beter beschermen van
onze historische centra’, verdedigde Davide Boni zijn voornemen tegen dagblad
La Stampa. De wethouder wil de shoarmatenten onder meer weren ‘met het
instellen van steeds strengere eisen op het gebied van regelgeving en hygiëne’.
De centrum-linkse oppositie heeft centrum-rechts beschuldigd
van racisme. ...
Red.: Tja, die racisme-beschuldiging is een vast pandoer.
Een nog treffender aanpak is gereserveerd voor de meest
weerzinwekkende vorm van overlast. Een kennis met connecties in dat land had de
redactie al verteld wat de reden was dat Italië minder problemen had met
immigranten dan Nederland: Italianen pakken criminele overlast aan volgens het
tit-for-tat-model. Hij blijkt gelijk te hebben:
Uit: Dagblad De Pers, 16-02-2009
Wraak op immigranten na verkrachtingen Italië
Ongeveer twintig gemaskerde mannen hebben in Rome vier Roemenen aangevallen
als vermoedelijke wraakactie voor meerdere verkrachtingen door andere
buitenlanders. De daders sloegen toe voor een Pakistaans restaurant.
Twee Roemenen moesten in een ziekenhuis worden behandeld. De
aanvallers konden ontkomen, meldde de politie maandag. Afgelopen weekeinde
verkrachtten twee mannen een 14-jarig meisje in een park in de Italiaanse
hoofdstad. Volgens het slachtoffer leken de daders uit Oost-Europa te komen. In
Bologna werd een Tunesiër aangehouden voor de verkrachting van een meisje van
vijftien. In Milaan wordt een Noord-Afrikaan gezocht voor de verkrachting van
een 21-jarige Boliviaanse.
De reeks verkrachtingen door buitenlanders leidde al tot een
fel politiek debat. ...
Red.: Al eerder heeft Italië een groep Roemenen om die reden
het land uitgezet. Er is dus niks mis met een harde aanpak.
Naar Integratiebeleid
, Allochtonen opvoeden
, Allochtonen lijst
, Allochtonen overzicht
, of site home
.
|