Bronnen bij De waarde van de multiculturele samenleving

Een interview met allochtonen woordvoerder Ahmed Aboutaleb (de Volkskrant, 28 sep. 2002)
- Met een Afghaan die twee jaar in Nederland is, valt vaak goed Nederlands te praten. Met een Turk die hier twintig jaar is, vaak niet.
    'Ga terug in de geschiedenis. Jaren zestig. Het Nederlandse bedrijfsleven heeft arbeiders nodig. Er zijn filmbeelden van de selectieprocedures in Casablanca: mensen komen binnen en men vraagt: parlez vous francais? Als de meneer in kwestie oui zei, mocht-ie gelijk vertrekken. Dan had-ie een opleiding gehad en dat wilden we niet in Nederland. Tweederde van de schuld - al gebruik ik die term liever niet - ligt bij de overheid en het bedrijfsleven.'
(noot redactie: het antwoord slaat op Marokkanen; voor Turken geldt iets dergelijks, die werden grotendeels uit het achtergebleven Anatolië gehaald)

Een ingezonden brief in de Volkskrant, 28 sep. 2002, van Yodit Aberra (de aanleiding is de bedreiging van Ayaan Hirsi Ali, naar aanleiding van haar kritiek op de islam, met name met betrekking tot de rol van vrouwen)
        Ik ben zelf, net als Hirsi, een vluchteling uit de Hoorn van Afrika. Het enige verschil tussen ons is dat ik een christelijke opvoeding heb gehad, terwijl zij van islamitische afkomst is. Wij delen samen de erfenis van de cultuur in de regio. Als we voor de emancipatie van vrouwen uit de Hoorn van Afrika gaan vechten, moeten wij dat los van de religie doen.
        Volgens mij speelt cultuur een belangrijker rol dan religie. En als we over de positie van deze vrouwen in Nederland praten, spelen ook andere belangrijke achterliggende factoren een rol. Hirsi Ali als moslimvluchtelingenvrouw deelt meer ervaringen met mij dan met een moslimvrouw uit Suriname of ergens anders in de wereld.

Artikel De tol van de tolerantie, door Frits van Veen, de Volkskrant, 15 juni 2002:
        De immigranten kwamen in een tijd dat in Nederland allerlei taboes werden geslecht: drugs, seks en porno, alles moest kunnen. Nederland ontwikkelde zich tot het meest libertijnse land ter wereld. De immigranten waren daarentegen afkomstig uit zeer conservatieve culturen. Zij hadden zich waarschijnlijk moeiteloos kunnen aanpassen aan de normen en waarden uit de jaren vijftig, toen Nederland nog braaf en streng was. Toen iedereen nog naar de kerk ging, er aparte jongens- en meisjesscholen waren, de vrouw het huishouden deed en homoseksualiteit als verderfelijke afwijking werd gezien. We leken Marokko wel - zelfs imam El Moumni zou er zich thuis hebben gevoeld.
        Maar als de immigratie ergens uitmondde in een multicultureel drama, is dat wel in de Marokkaanse gemeenschap. De ouders  klampten zich vast aan de eigen cultuur. Hun kinderen raakten verscheurd tussen het gezag van hun autoritaire vader met zijn lijfstraffen en de verlokkingen van de vrije Nederlandse samenleving. Nog steeds gaan hun zonen daar in grote getale aan kapot.
        De Marokkanen zijn vooral Berbers, afkomstig uit 'arendsnesten', gehuchten die zo hoog mogelijk in het noordelijke Rifgebergte liggen. De ezel was er het enige vervoermiddel. Ze hadden zich er verschanst voor de Arabieren die Marokko in de achtste eeuw veroverden. De verspreid levende berberstammen wilden maar één ding: hun onafhankelijkheid bewaren. Imazighen - vrije mannen - noemden ze zich. De Marokkaanse overheid verachtte ze. Nog steeds wordt hun gebied als een kolonie bestuurd.
        De eerste gastarbeiders gingen gehurkt op onze wc-potten zitten. Ze hadden geen idee. Hun later overgekomen kinderen piesten op straat. Riolering, waterleiding en elektriciteit kenden de dorpjes niet. In Nederland raakte de afvoer van de gootsteen verstopt door alle olijfolie en sprong de eerste de beste winter de waterleiding. Er werd hun niets uitgelegd. Dat kon ook niet, want deze merendeels analfabete mannen spraken alleen Berbers met wat flarden Arabisch, Spaans, of Frans. Op de Nederlandse televisie werden spotjes uitgezonden dat wij ons aan hen moesten aanpassen, in plaats van andersom. We moesten hen zien als een culturele verrijking.


Naar Multiculturele samenleving , Allochtonen lijst , Allochtonen overzicht , of site home .