Slachtofferrol
|
11 mei 2008 |
De makkelijkste uitweg die een minderheid heeft indien geconfronteerd met iets
dat men als negatief ervaart, is het afschuiven op de positie van de minderheid,
en als slachtoffer van die positie. Iemand doet lelijk tegen je:
"Discriminatie!" - afgewezen bij een sollicitatie: "Racisme!". In deze
slachtofferrol worden minderheden in de meest westerse landen gesteund door een
groot deel van de intellectuele en bestuurlijke elite, deels gebaseerd op
ideologie, deels op een slecht geweten.
Het resultaat is natuurlijk volkomen contraproductief. De
werkelijkheid is dat de betrokken minderheden aanzienlijke maatschappelijke
achterstanden hebben, waar je alleen uit komt door eigen inspanning - het beroep
op achterstelling en externe steun werkt de onderliggende positie in de hand.
Een heldere beschrijving uit Amerika, waar men al langer met dit bijltje hakt
met betrekking tot negers, staat hier
.
Onderstaand zijn een aantal voorbeelden van de slachtofferrol
uit Nederland verzameld. Ze laten zien dat de allochtonen al een heel eind op
weg zijn op hetzelfde pad als een groot deel van de negers in Amerika: zichzelf
beklagende gettobewoners:
Uit: De Volkskrant, 05-12-2006, column van Nazmiye Oral
Ons probleem
Afgelopen woensdag was het tweede eerwraakdebat in het Tropen Theater met als
gast professor Yakin Ertürk, sociologe, speciaal VN-raporteur en internationaal
eerwraakdeskundige. ...
‘De islam verbinden aan eerwraak is contraproductief,
polariserend, en kortzichtig. Je plaatst zo het probleem buiten de maatschappij
en maakt een probleem van hen, de anderen. Bovendien wordt een vrouw die hulp
nodig heeft gedwongen te kiezen tussen twee kwaden: enerzijds degenen die je in
een hokje stoppen en categoriseren, anderzijds degenen die de religie misbruiken
om geweld tegen vrouwen toe te kunnen passen.’ Aldus Yakin Ertürk. Eerwraak is
niet iets dat buiten onze maatschappij plaatsvindt, maar er middenin. Eerwraak
wordt gepleegd door mensen met een Nederlands paspoort die problemen hebben met
identiteit, gebrek aan onderwijs, migratie, en uitsluiting.
Red.: Met deze laatste zinnen verplaatst Oral het probleem
naar Nederlandse factoren: ontkenning van identiteit, gebrek aan onderwijs en
uitsluiting. Dat impliceert dat eerwraak niet voorkomt in die streken waar men
wel bevestiging van identiteit krijgt en er geen uitsluiting is, dat wil zeggen:
de streek van origine. En dat is dus volkomen onjuist, want in die streken is
eerwraak even gewoon. Of beter: eerwraak is daar veel gewoner, want die streken zijn
de oorsprong van de eerwraak.
Desalniettemin wil Oral er Nederlandse factoren een rol in laten spelen. Een
glaszuiver voorbeeld van het afschuiven van verantwoordelijkheden, het zwart-maken van de Nederlandse, autochtone, invloed,
en het cultiveren van de slachtofferrol.
Uit: De Volkskrant, 03-03-2008, door Marjan van den Berg
Fouad en Bilal deden niks bijzonders: voetballen, belletje trekken, eieren
gooien
Het veldje is nu voor de kleintjes
Elke plek kan een hangplek zijn. Zolang je er maar altijd terecht kunt, het niets
kost, en ouders en leraren er niet komen. De Volkskrant gaat op zoek naar
de favoriete stek van Nederlandse jongeren. Aflevering 8: Fouad Elyakhloufi en
Bilal Kichouhi over 'hun' veldje in het Schiedamse Groenoord.
Thuis? Thuis is slapen. Thuis is televisie. Sáái. Het veldje, daar moet je
wezen. Fouad Elyakhloufi en Bilal Kichouhi wijzen rond. Ze staan op hun veldje,
of beter gezegd wat voorheen hun veldje was. Midden in Groenoord, een stadswijk
van Schiedam.
...Maar op de vraag wat hun beste herinnering aan het stukje gras
is, halen ze allebei hun schouders op. ‘Niks’, zegt Fouad. ‘Het is altijd
hetzelfde. We deden niks bijzonders. Voetballen.’
En pizza’s bestellen voor buurtbewoners die van niets wisten.
Belletje trekken. Eieren gooien. Naar wie? ‘Naar mensen die ons fokken’, zegt
Fouad. Bilal zegt: ‘Er viel niet normaal te voetballen. Het was niet speciaal
een voetbalveld, dus overal lag hondenpoep.’ Ze werden vaak weggestuurd, zeggen
ze.
Laatst nog. Waren ze ergens aan het voetballen in de buurt,
stuurde een man hen weg. ‘Want anders zouden we de bal tegen z’n auto
aanschoppen’, legt Fouad uit. Bilal zucht: ‘Die auto is echt z’n léven.’ Fouad
gaat verder: ‘Iedereen in de buurt heeft last van hem. Daar staat hij om bekend.
Dus die gingen we fokken. Eieren op zijn auto gegooid. Die had ik gewoon van
thuis meegenomen.’ En vanaf de galerijflat zijn er nog wat appels en
sinaasappels op de auto gekieperd, legt Fouad uit. ‘Een goeie mix.’
Vervolgens hebben ze met wat vrienden de wekker op half acht
’s ochtends gezet. Want iedereen weet, legt Fouad uit, dat die man om acht uur
naar zijn werk gaat. ‘Met zijn koffertje.’ Ze hebben toegekeken hoe de man zijn
besmeurde auto aantrof. ‘Tering-buitenlanders, riep-ie’, zegt Fouad.
Hij gaat verder: ‘Kijk, als wij grappen gaan uithalen, gaan
we goed grappen uithalen. Ik heb respect voor de mensen, maar ze moeten wel
weten waar mijn grenzen liggen.’ Waar ligt die grens dan? Fouad zucht: ‘Ja, láág.’
Bilal zwijgt en kijkt hem aan. ‘Kijk’, zegt Fouad, ‘we kunnen hem ook klappen
verkopen. Ja toch. Maar wij willen geen ruzie.’ ...
Bovendien komen er soms groepen uit andere wijken, en die
meppen dan bushokjes kapot, bijvoorbeeld, en daar krijgen zij dan weer de schuld
van, zegt Bilal. ‘Tsss, ik doe niet zo kinderachtig’, becommentarieert Fouad de
vernielingen. ‘Vroeger anders wel’, zegt Bilal tegen hem. ‘Ja’, antwoordt Fouad,
‘toen had ik nog kinderhersens man.’ Fouad legt uit: ‘Vroeger was ik tuig hoor.
Ik was raar bezig.’
Hij sloeg eens van een tramhalte alle ruiten kapot. Allemaal.
Zomaar. Dat kwam hem op een traject bij bureau HALT te staan. ‘Daar moest ik
toneelstukjes doen, en tekeningen inkleuren, tsss.’ Bilal zegt tegen hem: ‘Later
hebben we toch toneelgespeeld, samen een script geschreven? Dat was toch leuk?’
Dat was in de Blauwe Brug, het jongerencentrum waar ze nu vaak ’s avonds
binnenlopen.
Daar hebben ze geen last van de politie: hangen in het
winkelcentrum kan een boete van 50 euro opleveren, zegt Bilal, en
geluidsoverlast een boete van 75 euro. Fouad: ‘In deze wijk wonen bijna alleen
maar oude mensen.’ En die klagen. Bilal: ‘De politie geeft nooit een
waarschuwing. Het is: ID laten zien en soms een boete.’ Fouad: ‘Ze moeten zich
realiseren dat we nergens heen kunnen.’
Ze hebben in het verleden allebei wel eens een boete gehad.
Bilal, de oudste in een gezin van zes kinderen, vertelt dat zijn ouders dan
kwaad worden. ‘Maar ze vinden het ook niet normaal dat we steeds onze ID moeten
laten zien en snel boetes krijgen. Eén verkeerd iets, en je bent de lul.’
...
Fouad zegt plannen te hebben zich over twee jaar te verloven
met zijn meisje. Hij gaat misschien naar België, waar zijn broers werken. Zijn
gedroomde toekomst: ‘Mercedes CLK, twee kindjes, villa, goeie baan. Geen gezeur.
Klaar.’
Red.: Een hele litanie aan overlast, maar als ze steeds hun ID
moeten laten zien, vinden ze dat niet normaal, oftewel: het is discriminatie:
het is de schuld van de autochtonen.
En natuurlijk ook als die villa, een goeie baan, en Mercedes niet
uitkomen, met hun ROC-opleiding - dat is ook allemaal de schuld van de
achterstelling van allochtonen door autochtonen.
En wij allochtonen zijn het slachtoffer.
Uit: De Volkskrant, 01-03-2008, door Sanne Groot Koerkamp
De vinexwijk krijgt kleur
De allochtone middenklasse voelt zich stilaan meer verwant met andere
tweeverdieners dan met de landgenoten van hun ouders. Een huis in een overwegend
witte vinexwijk is hun ideaal. ‘Er komen steeds meer familieleden deze kant op.’
... Tot die gegoede middenklasse behoren ook de Turkse Ersen
(29) en Derya Denk (29). ... Ersen: ‘In Rotterdam woonden we in een
bejaardenflat. We werden gepest door onze Nederlandse buren. Die zeiden ons niet
eens gedag. En we hoorden ook niet bij de allochtonen.’ Daarnaast vonden ze de
leefomstandigheden ook niet ideaal. Ersen: ‘Er is drie keer ingebroken in onze
auto en we hadden overlast van hangjongeren.’ Derya: ‘Ik durfde ’s avonds niet
alleen over straat.’
Red.: De allochtone jongelui zorgen voor de overlast, zie ook
bijvoorbeeld het vorige item, en dat de autochtone buren daarop reageren door
niet blij te zijn met de falende allochtone ouders, is de schuld van de
autochtonen.
En wij allochtonen zijn het slachtoffer.
Uit: De Volkskrant, 06-05-2008, door Maud Effting
'Mijn moeder is er kapot van'
Purly Lucas, de broer van Kerwin Duinmeijer die in 1983 werd vermoord, maakt
zich kwaad over de documentaire Profiel: Nico B., die woensdag wordt
uitgezonden door de Humanistische Omroep. Hij is boos dat alleen de kant van
Nico B., de dader, wordt belicht. In de documentaire zegt Nico dat hij geen
racistische motieven had voor de steekpartij.
'De maker zou twee kanten aan het woord moeten laten', zegt
Lucas. 'Maar hij heeft nooit geprobeerd om ons te spreken te krijgen. Mijn
moeder is er kapot van. Ik hoorde pas in april dat er een documentaire zou
komen. Na 25 jaar hoopten we het boek dicht te doen, maar dat lukt nu niet. Door
wat er in de documentaire wordt gezegd ontstaat het beeld dat het geen
racistische moord was. Maar hoe kun je dat nou zeggen?'
Zijn Antilliaanse broer Kerwin werd in 1983 op 15-jarige
leeftijd neergestoken bij een shoarmazaak in Amsterdam door skinhead Nico B.
Kerwin probeerde een taxi aan te houden, maar moest wachten op een ambulance.
Uiteindelijk stierf hij aan bloedverlies. Zijn dood ging de geschiedenis in als
de eerste racistische moord na de oorlog.
Lucas: 'Op zich wil ik het verhaal van Nico B. weten, zo
realistisch ben ik wel. Maar ik vind wel dat er vraagtekens bij gezet moeten
worden. Een documentairemaker moet toch objectief zijn? Nico B. heeft na de
moord bij de Centrumpartij gezeten, op zijn hoofd had hij skinhead getatoeëerd
en hij heeft gezegd dat hij er trots op was dat hij een 'nikker overhoop had
gestoken'. Voor mij blijft het een racistische moord.' ...
...Lucas zegt te willen weten wat er nou echt is gebeurd met
Kerwin. 'Wat is nou de werkelijkheid? Ik wil de waarheid.' De Humanistische
Omroep werkt aan een documentaire waarin meer betrokkenen aan het woord komen.
Red.: Purly Lucas wil graag kritische kanttekeningen bij
ieder verhaal. Hieronder de krtische kanttekeningen van de redactie bij zijn
verhaal bij dit verhaal.
Purly is boos dat in deze documentaire alleen Nico B.'s
verhaal wordt verteld - dat is bijzonder hypocriet: tot nu toe is alleen Kerwin's
kant van het verhaal rond gegaan.
'Mijn moeder is er kapot van.' So what? Moeten we
daarom altijd alleen een eenzijdig verhaal horen? Voorbeeld nummer één van de
slachtofferrol.
'Na 25 jaar hoopten we het boek dicht te doen, maar dat lukt
nu niet.' Alsof dat afhangt van deze documentaire. Weer een voorbeeld van de
slachtofferrol.
'Wat is nou de werkelijkheid? Ik wil de waarheid.' Onzin. Uit
het hele verhaal blijkt dat Purly maar één ding wil: bevestiging van zijn
verhaal. Het slachtofferverhaal.
Naar Allochtonen lijst
, Allochtonen overzicht
, of site home
.
|