Bronnen bij Vijfde colonne: loyaliteit met extremisten

23 jul.2009

Voorbeelden van de loyaliteit van moslims met de extremisten in hun rangen. Het eerste gaat over draagsters van oerka's - en wat er verder ook oer gezegd kan worden: het zijn dragers en/of vertegenwoordigers van extreme opvattingen - extremisten:
 

Uit: De Volkskrant, 27-11-2004, van verslaggevers Jan Meeus en John Schoorl

Roosendaal schuilplaats terroristen

Twee voortvluchtige verdachten van de bomaanslagen in Madrid hebben zich schuilgehouden in Nederland. Mohammed Afalah en Mohamed Belhadj sliepen tien dagen na de aanslagen in Madrid enkele nachten in Roosendaal bij de neef van Mohamed Belhadj.


Uit stukken die vrijdag bij de Rotterdamse rechtbank zijn voorgelegd, blijkt dat Afalah op het punt stond te trouwen met een in Nederland woonachtige vrouw. 'Ik heb gehoord van zijn broertje Ibrahim Afalah dat hij in Nederland bijna getrouwd was. Er was al geld betaald, maar de bruiloft is niet doorgegaan', aldus de neef Ibrahim B., net als de voortvluchtigen afkomstig uit Amanoud in het Marokkaanse Rifgebergte.
    Bij de aanslagen in Madrid werden op 11 maart van dit jaar bijna tweehonderd mensen gedood. De aanslagen werden opgeëist door moslimterroristen, die mogelijk banden hadden met Al Qa'ida. Op 3 april blies een deel van de groep zichzelf op na de belegering van een huis in Madrid.
    De Nationale Recherche heeft bijna vier maanden onderzoek gedaan naar de mogelijke verblijfplaats van de twee gevluchte hoofddaders alvorens tot actie over te gaan. Uit de stukken blijkt dat medio april een tip binnenkwam dat zij mogelijk naar Nederland waren uitgeweken. Zij bleken telefonisch contact te hebben gelegd met een aantal Marokkaanse inwoners van Roosendaal. ...
    Naar nu blijkt heeft de neef van Belhadj in april van 2004 een tijd gevangen gezeten vanwege niet betaalde boetes. Bovendien was binnen de Marokkaanse gemeenschap in Roosendaal al sinds medio mei bekend dat de twee Madridverdachten daar waren geweest.  ...

Uit: de Volkskrant,  01-12-2004, column van Martin Bril,

Roosendaal

Mohamed Afalah en Mohamed Belhadj, die verdacht worden van betrokkenheid bij de aanslagen in Madrid, waren dit voorjaar een paar weken in Roosendaal.
      Ze logeerden bij een neef, op een adres waar de politie in augustus een inval deed. De vogels waren toen al lang gevlogen. Het is onduidelijk waar ze heen zijn gegaan, maar ze kunnen nog in Nederland zijn. Bij de aanslagen in Madrid kwamen honderden mensen om.

     Een paar dagen kom ik de verleiding weerstaan, maar gisteren ben ik toch eens gaan kijken. Weer was er namelijk nieuws uit Roosendaal: Afalah en Belhadj zouden niet op eigen initiatief zijn vertrokken, en ook niet omdat het appartement te klein was, maar op dringend verzoek van ouderen in de Marokkaanse gemeenschap in Roosendaal. Kennelijk wist men daar wie er bij wie op visite was en wat ze gedaan hadden. Waarom de gemeenschap de politie niet heeft gebeld, meldde het bericht niet – jammer eigenlijk, want dat was leerzaam geweest.


Red.:   De lokale moslim-gemeenschap en de moslim-leiders waren loyaal aan de extremisten.


Uit: Het Parool, 19-12-2008.

Marcouch: 150000 euro subsidie voor Islamdebat

Ahmed Marcouch van de Pvda in Amsterdam Slotervaart heeft in 2005 een subsidie aangevraagd om een Islamdebat te houden met de invloedrijke islamitische geleerde Dr. Yusuf al-Qaradawi.


De bedoeling was om vlak na de moord op Theo van Gogh een Islamdebat te houden. Volgens Marcouch zou dan een brug kunnen worden geslagen richting alle Amsterdammers. ... wees de gemeente de subsidieaanvraag faliekant af, mede onder andere omdat de Islamgeleerde zelfmoordaanslagen in het Midden-Oosten steunt en discriminerende uitlatingen heeft gedaan jegens homo's. Marcouch keurt de bovengenoemde standpunten van de geleerde af, maar wijst ook naar de positieve kanten van de sjeik. Zo adviseert de sjeik zijn islamitische achterban om te integreren en de taal te omarmen.
    Overigens was Marcouch destijds nog bestuurder van een moskeevereniging in Amsterdam. Tot de initiatiefnemers behoorden ook de Turkse beweging Milli Görüs en Yahia Bouyafa, voorman van de Federatie Islamitische Organisaties Nederland.
 

Red.:   Yusuf al-Qaradawi wordt door aanhangers van de gewelddadige islam gezien als een gematigde, en vergeleken met hen is hij "gematigder" - in de ogen van iedere andere is hij een extremist uitleg of detail (wikipedia - lees het totaal van zijn opvattingen).


Uit: De Volkskrant, 22-12-2005, door Frank van Zijl

Peiling Terechte beknotting?

Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat het dragen van een burqa in het openbaar moet worden verboden. Wenselijk?


Rabi’a Frank, Nederlandse bekeerlinge, sinds een jaar draagster van een burqa: ‘Een verbod? Belachelijk. Ik ben echt niet van plan om me daar aan te houden. Ik ken nog wel een paar dingen waaraan ik me stoor, dat ga je toch ook niet verbieden? En ik ben niet gevaarlijk hoor.’

Hikmat Mahawat Khan, voorzitter van de Contact Groep Islam: ‘Weg met de burqa! Het is helemaal geen issue. Missschien dat er een paar honderd vrouwen in lopen en iedereen vindt dat belachelijk. Maar waarom beginnen CDA en VVD niet bij de oorsprong van dit soort gedachtegoed? Want Bij fundamentele discussies over subsidie voor de orthodoxe imamopleiding laat het CDA het afweten.’ Daar gaat gewoon geld naartoe.’
...
Famile Arslan, de eerste advocate met hoofddoek: ‘Ik denk dat het sowieso juridisch niet haalbaar is. Het lijkt mij in strijd met een aantal fundamentele vrijheden. Er is geen rechtvaardiging voor dit soort beknotting. Er zijn maximaal honderd vrouwen in Nederland die een burqa dragen. En daar is nu zoveel aandacht voor. Ik zou zeggen: steek die energie in andere zaken zoals huiselijk geweld.’
...
Sadik Harchoui, directeur van multicultureel instituut Forum: ‘Of zo’n verbod er moet komen is geen vraag die zich in een oneliner laat beantwoorden. Het argument van de Kamer is dat het dragen ervan sociaal onwenselijk is. Maar de vraag is of een verbod proportioneel is en juridisch houdbaar. Laten we eerst het onderzoek van het kabinet afwachten. Het debat moet vervolgens gaan over de grenzen van de rechtsstaat, niet enkel over een verbod van de burqa.’


Red.:   Dragers van boerka's zijn op zijn minst qua godsdienstige beleving extremisten, of vertegenwoordigers van dat extremisme. De geciteerde moslim-woorvoerders zijn loyaal aan deze extremisten.
    Het laatste voorbeeld is uit de internationale politiek:
 

Uit: De Volkskrant, 14-01-2009, door Rolf Bos

Column | Gaza en Darfur

Geen Arabier ziet de balk in het eigen oog

Het was een bericht van 106 woorden dat vorige week geen enkele Nederlandse krant haalde. Dateline Caïro, 8 januari, persbureau AP. Vliegtuigen van de Soedanese regering hadden het noorden van de Soedanese regio Darfur gebombardeerd. Regeringstoestellen bestookten ‘over tweehonderd kilometer afstand dorpen en waterbronnen’. In geen van de kranten die op 9 januari verschenen is het vertaalde AP-bericht opgenomen. Wel telden we die dag in de kranten 29 artikelen waarin het woord ‘Gaza’ voorkwam.   ...
    ‘Darfur’ is maar ‘Darfur’, daar komen momenteel zelfs helemaal geen beelden vandaan. Uitzichtloos conflict: de burgeroorlog in westelijk Soedan woedt al sinds 2003. Is het nog nieuws dat Soedanezen Soedanezen afmaken, dat de door de regering in Khartoem gesteunde Janjaweed de Darfurianen afslachten, verkrachten, ontvoeren, dat er jachtvliegtuigen de waterbronnen, waar altijd vrouwen en meisjes bijeen zijn met hun jerrycans, met bommen bestoken?
    De teller van het aantal dodelijke slachtoffers in Darfur staat al tijden op 300 duizend (zijn we opgehouden met tellen?), het aantal ontheemden loopt ver boven de 2 miljoen. Ach, we weten het wel – zo’n beetje. We richten onze blik op Gaza, en vergeten Darfur.
    En toch wagen we het hier om ‘Gaza’ met ‘Darfur’ te vergelijken. Waarom wordt in de gehele Arabische wereld (en ver daarbuiten) breed voor het leed van de inwoners van Gaza gedemonstreerd, worden Joden in Toulouse, Antwerpen en Odense fysiek bedreigd en is er geen moslim die een spandoek opsteekt voor de arme inwoners van Darfur?
    Zelfs in Khartoem vinden dagelijks demonstraties plaats die gericht zijn tegen Israël, de VS en andere westerse landen. Westerlingen in de Soedanese hoofdstad wordt afgeraden zich nog langer op te houden in populaire etablissementen als O-Zone en Amwaj. ...
    Nogmaals, waarom zwijgt de Arabische wereld over Darfur (300 duizend doden) en maakt ze zo veel kabaal over Gaza (ruim 900 doden)? Zou het er mee te maken hebben dat Israël huishoudt in Gaza, en dat in Darfur moslims moslims afmaken?   ...


Red.:   De loyaliteit is met de extremisten van Soedan.
    De volgende is een zeer gematigde schrijver, die een sterk-extremist steunt. Die extremist is Ali Eddaoudi:


Uit: NRC Handelsblad, 13-09-2002, rubriek Beeld door Maarten Huygen

Een moslim liep tierend weg

En als toegift had Rondom Tien op 12 september nog een uurtje botsing der beschavingen. Nou ja, botsing. Het was de bedoeling dat moslims in het discussieprogramma aan ,,zelfkritiek'' zouden doen. En dat is moeilijker dan botsen met anderen. Het werd een heftige discussie, waarbij er zelfs eentje boos wegliep. Nadat hij op de gang een beetje was uitgetierd, kwam hij tegen het einde van het programma weer terug.
    Dat moslims minder moeite hebben met kritiek van ongelovigen of christenen dan met aanvallen uit eigen gelederen, blijkt uit hun roemrijke verleden. ...
    Orthodoxe figuren waren gisteren zo verbouwereerd dat andere moslims zomaar hun eigen geloof durfden te bekritiseren dat ze een dreigende toon aansloegen. ...
    De felste en dapperste kritiek op de islam kwam van de uit Somalië afkomstige Ayaan Hirsi Ali, onderzoekster bij de aan de PvdA gelieerde Wiardi Beckmanstichting. Zij was ooit lid van de fundamentalistische moslimbroederschap en zag verbanden tussen wat ze daar leerde en hetgeen Osama bin Laden preekt. ,,Moslims zeggen dat ze niets met Bin Laden hebben te maken. Als ze dat ontkennen, grijpen ze niet in als ook jonge mensen met dit soort uitwassen worden gehersenspoeld'', zei ze. Deze opmerking ontketende grote woede bij de mannen.
Eddaoudi, degene die eerst was weggelopen, viel haar erop aan dat ze zei dat ze nog moslim was. Dat was in tegenspraak met wat ze in eerdere uitzendingen had gezegd. ,,Ik heb daar het bandje nog van'', zei hij woedend. ,,U liegt.'' Inderdaad zei ze eerder in Barend en Van Dorp dat ze geen moslim was. Voor mij als kijker is het niet zo van belang of Hirsi Ali nou al of niet aan het geloof doet. Maar veel moslims zien de status van ,,afvallige'' als verwerpelijk en de situatie was dreigend genoeg om voor die status terug te schrikken. Eddaoudi beschuldigde Hirsi Ali er ook van dat ze valselijk aan haar verblijfspapieren was gekomen.   ...


Red.:   Kijk wat gematigd schrijver Abdelkader Benali hier van maakt:


Uit: Volkskrant.nl, 14-04-2009, column door Abdelkader Benali

Koester die legerimam!

Ali Eddaoudi is nieuwe zondebok in Marokkanendrama.

...    In de week dat een soldaat met een Marokkaanse achtergrond sterft voor de wederopbouw van een narco-staat, is er al snel een andere Marokkaan gevonden om als zondebok plaats te nemen in het alsmaar durende Marokkanendrama.
    Van Ali Eddaoudi weten we eigenlijk al teveel. Zo zijn veel persoonlijke details over hem openbaar bekend.
    Zijn vrouw draagt een nikab ... De paar keer dat ik hem op televisie zag, vond ik hem een typische islamitische idealist ...
    Hij leek de hele tijd te willen uitstralen: het is moeilijk om een moslim te zijn in Nederland, daar heeft u, o powerfull white man, voor een deel schuld aan en ik ben hier om het recht
te zetten. To be a muslim or not to be a muslim, thats the question.

Verongelijktheid
De verongelijktheid als wapen, je zag er Edaoudi mee zwaaien.
    ... Het was vooral die ongelijktheid die me interesseerde omdat ik begreep dat hij voor het open en bloot ventileren van die stugge, weinig media-genieke emotie op veel krediet kon rekenen onder zijn achterban.


Red.:   Dat Eddaoudi nog steeds dezelfde een extremist is, blijkt alleen al uit de boerka van zijn vrouw. Abdelkader Benali steunt hem kennelijk onvoorwaardelijk.
    Deze houding is er natuurlijk overal waar er moslims zijn:


Uit: De Volkskrant, 01-04-2010, van de buitenlandredactie

Boerkaverbod in België aanstaande

Tussentitel: Verbod schept volgens tegenstanders een gevaarlijk precedent

België koerst af op een verbod op het dragen van boerka’s. Een commissie van het Belgische federale parlement stemde woensdag unaniem voor het invoeren van een algemeen boerkaverbod op openbare plaatsen.
    Het wetsvoorstel verbiedt het dragen van kleding die het gezicht volledig bedekt of slechts de ogen openlaat. Wie zich niet aan het verbod houdt, riskeert een boete van 15 tot 25 euro of een celstraf van maximaal een week. Het verbod geldt niet gedurende carnaval.
    De voltallige Kamer moet nog stemmen over het wetsontwerp, maar het ziet ernaar uit dat ook daar een meerderheid is voor het verbod. Als de maatregel erdoor komt, wordt België het eerste land in Europa waar een landelijk boerkaverbod geldt. Sommige gemeentes hebben wel al zo’n verbod.    ...
   Vertegenwoordigers van Belgische moslims beklaagden zich over het verbod. ‘Het dragen van een gezichtsbedekkende sluier is een vrijheid van elk individu’, aldus Isabelle Praile, vicevoorzitster van de belangenorganisatie Moslim Executieve woensdag.
    Volgens haar schept het verbod een gevaarlijk precedent. ‘Vandaag is het de gezichtsbedekkende sluier, morgen zijn het de tulbanden van de sikhs, daarna zijn het misschien de minirokken.’    ...


Red.:   Dat laatste is natuurlijk de oude retorische truc van het "hellend vlak" .
    En zoals altijd geldt het voor moslims in alle landen:


Uit: De Volkskrant, 22-04-2010, van correspondent Ariejan Korteweg

Frankrijk wenst volledig verbod op dragen boerka

De Franse regering stuurt aan op een volledig verbod van de gezichtsbedekkende sluier. In mei wordt een wetsvoorstel ingediend.

Daar moet het parlement zich in juli over uitspreken. Dit gebeurt ondanks een negatief advies van de Raad van State, die eerder oordeelde dat voor een dergelijk verbod de rechtsgrond ontbreekt. ‘Dit fenomeen mag niet ontsporen. Deze wetgeving is op de toekomst gericht’, zei de woordvoerder van de regering, Luc Chatel. President Sarkozy noemt de gezichtssluier een aantasting van de waardigheid van de vrouw.
    Het wetsvoorstel lijkt veel steun te krijgen. Naast regeringspartij UMP zijn ook de communisten (PCF) voor een verbod. Het was de communistische burgemeester André Gerin die begin vorig jaar de discussie nieuw leven inblies. Hij noemt de boerka – de naam die in Frankrijk als verzamelterm wordt gebruikt, ook al gaat het doorgaans om een niqaab – het topje van de ijsberg. ‘De boerka is het symbool voor een groeiend moslimfundamentalisme, waartegen de staat zich moet wapenen.’   ...
    De moslimgemeenschap is bang dat een verbod de islam stigmatiseert en moslimhaat verder aanwakkert. Een imam die zich voor een verbod uitsprak, werd de afgelopen maanden een paar maal bedreigd. ...


Red.:   De moslimgemeenschap is loyaal aan de fundamentalisten en extremisten.
    Osama bin Laden is gedood door de Amerikanen. De moslims treuren:


Uit: De Volkskrant, 03-05-2011, van verslaggeefster Janny Groen

Radicaal 'ziek van blije reacties'

Radicalen ergeren zich aan de Westerse euforie omtrent Bin Ladens dood. ‘Uitbundig feestvieren in de VS verstrekt de slachtofferrol van jihadi’s.’

Tussentitel: Hij was een soort Che Guevara voor moslimjongeren | Beatrice de Graaf - Terrorismedeskundige

'Ziek word ik van de blije reacties van alle ministers en presidenten die achter Amerika aanlopen, met hun bla, bla over terrorisme en het doden van onschuldigen. Hypocrisie ten top.'
    In een e-mail aan de Volkskrant vent de radicale imam zijn ergernis over de westerse euforie naar aanleiding van de dood van Osama bin Laden breed uit. Hij walgt van de dubbele maat. 'Over de dagelijkse bombardementen op Jemenitische burgers met Amerikaanse kruisraketten hoor je ze niet.' Ook andere radicale bronnen hekelen de 'westerse vreugdedans' op 'een islamitisch lijk', zoals een van hen zich uitdrukt.
    Moeite hebben ze ook met de respectloze wijze waarop de Amerikanen het lichaam van de Al Qaida-leider in zee hebben gedumpt. Malaika laat geen traan om Bin Laden, 'omdat hij veel dingen heeft gedaan die tegen de islam indruisen', meldt ze op de radicale site ansaar.nl. 'Maar wat ik erg vind is dat die cowboys denken dat zij alles kunnen maken.' Ze vindt dat Bin Laden recht had op een advocaat. 'Er moest een rechtszaak komen. Zo creëren de Amerikanen hun Osama bin Ladens'.    ...
    ... Nederlandse radicale netwerken zijn nooit aangestuurd door Al Qaida. 'Hij was meer een inspiratiebron, een soort Che Guevara voor moslimjongeren', zegt terrorismedeskundige Beatrice de Graaf. Jongeren in het Hofstadnetwerk tooiden zich met strijdnamen, waarin ze hem eerden: oem (vrouwelijk) of abu (mannelijk) Osama. Ze imiteerden hem in zelfgemaakte filmpjes.
    Maar die cultstatus had Bin Laden in Nederland al enkele jaren niet meer. Volgens de Nationale Coördinator Terrorismebestijding (NCTb) zijn jihadistische netwerken in Nederland sinds 2005 'gedecimeerd'. En was de rol van inspiratiebron voor kleine groepen moslimradicalen al geruime tijd overgenomen door internetpredikers.   ...
    Blaast de dood nieuw leven in Bin Laden als cultfiguur in Nederlandse radicale moslimkringen? 'Misschien. Want zelfs zijn tegenstanders hebben een vervelend gevoel over het dumpen in zee', meent radicaliseringsdeskundige Halim el-Madkouri van het instituut voor multiculturele vraagstukken Forum. Hij zegt dat moslimgeleerden Bin Laden nooit hebben geëxcommuniceerd. 'Hij is nog moslim en moet dus worden begraven, in de grond. Dat dumpen wordt alom als een belediging ervaren.' 
    De manier waarop hij is gedood en zijn lichaam is 'verdonkeremaand' voedt de onvrede over het Westen 'dat stelselmatig de islam vertrapt'. Op radicale fora worden naar aanleiding van Bin Ladens dood anti-westerse sentimenten breed uitgemeten. Zo fulmineert Youssef702 op ansaar.nl: 'Ja broeders en zusters ze schieten ons af als konijnen, om zo de islam te stoppen. Maar hoe kan je de islam stoppen als ALLAH heeft beslist dat deze zal zegevieren. ALLAHU AKBAR.'


Red.:   De reacties variëren dus van weerzin over zijn dood tot geen. Gezien het gegroeide besef dat je openlijk niets goeds over Bin Laden mag zeggen, kan je er rustig van uitgaan dat de reacties in moslimkringen dus variëren van diep tot lichte treurnis. En er weinig tot geen moslims zijn die volkomen achter het doden van Bin Laden staan.
    Weer een geval van het opduiken van extremisme, en weer verklaren de zogenaamd gematigde woordvoerders zich onmiddellijk:


Uit: De Volkskrant, 30-03-2013, column door Jonathan van het Reve, schrijver en ontleedt wekelijks een redenering in het nieuws

'Niet de islam heeft die jongens naar Syrië gestuurd, maar domme naïviteit.'

Lamyae Aharouay, redactrice BNR Twitter, 27 maart 2013

Honderd Nederlandse jongens laten hun moeders huilend achter om te gaan vechten in Syrië, een land waar ze nog nooit zijn geweest. Waarom? Volgens de jongens zelf is het hun plicht als moslim. Ook een enkele achtergebleven fanaticus bevestigt dat de strijd in Syrië een 'jihad' is en dat de Koran zegt dat je dan moet meevechten.
    Maar imam Yassin Elforkani, die woensdag aan tafel zat bij Pauw & Witteman, ziet het juist andersom: 'Het probleem is dat deze jongeren soms niet luisteren naar imams en niet het geduld kunnen opbrengen om een duidelijke theologische onderbouwing te begrijpen. Deze jongeren zijn slachtoffers van hun eigen ideeën. (...) Ze weten vaak niks van de islam.'
    Na de uitzending verwoordde BNR-redactrice Lamyae Aharouay het op Twitter nog bondiger: 'Even kijken. Ga ik de moeite nemen om uit te leggen dat de islam die jonge gastjes niet naar Syrië heeft gestuurd, maar domme naïviteit?' Het antwoord op haar retorische vraag was nee: het idee dat de islam het vertrek van deze jongens zou hebben veroorzaakt, vindt zij te ridicuul om serieus op in te gaan.    ...


Red.:   Dit is het maken van excuses voor de extremisten, maar uiteindelijk natuurlijk niets anders dan een vorm van solidair verklaren. Gewoon simpel zeggen dat die jihadisten niet deugen kan niet, want dan vallen ze ook de eigen zaak af. Zoals ook de auteur uitlegt:

  Een dergelijke stelligheid ('dit heeft niets met islam/christendom/etc. te maken') zie je vaak wanneer het over extremisme gaat. Nu zullen deze jongens best naïef zijn, slecht geïnformeerd, op zoek naar avontuur, et cetera - dat zijn allemaal voorwaarden om tot zo'n actie over te gaan. Maar als ze dat nou zelf beweren, waarom zou de islam dan niet de reden zijn geweest om dit te gaan doen? Ja, er spelen allerlei dingen mee, maar waarom zou die ene factor dan opeens niet tellen?
    De achterliggende redenering, als iemand al bereid is om die uit te spreken, is vaak dezelfde, namelijk dat verreweg de meeste gelovigen geen vlieg kwaad doen - dus hoe kan geloof dan de oorzaak zijn? En daarbij: had deze jongen in een andere tijd niet een andere aanleiding gevonden om iets doms te doen?
    Die argumenten zijn scheef. Ze tonen aan dat niet iedere gelovige doordraait en dat geloof niet de enige oorzaak van ellende is - maar dat werd helemaal nooit beweerd. Bovendien zou je, als je de redenering doorzet, ook alle goede daden uit naam van een geloof moeten wegwimpelen als toeval: die waren anders misschien ook wel gebeurd, nietwaar?
    Uiteindelijk komt het toch vaak neer op de overtuiging dat de extremist een 'verkeerde' interpretatie van het boek hanteert. Zulke theologische disputen zijn heel interessant, maar ook heel ingewikkeld: er zijn bibliotheken over volgeschreven. Hoe kan het dan zo evident zijn dat het geloof van die jongens niks met de 'echte' islam te maken heeft? En zelfs als Aharouay en Elforkani de enige correcte manier kennen om de Koran te interpreteren en de 'polderjihadisten' de voorschriften inderdaad verkeerd hebben begrepen, dan nog: wiens schuld is het dan dat die teksten zo onduidelijk zijn?

Kortom: het gaat enkel en alleen maar om de goede zaak die de islam is. In hun ogen. Extremist of geen extremist.


Naar Allochtonen, vijfde colonne , Allochtonen lijst , Allochtonen overzicht , of site home