Dossiers: Jos van Kemenade
Voormalig Commissaris de Koningen in Noord-Holland, nu Minister van Staat
(2005). Verdediger van het zakkenvullen van Commissarissen der Koniningin.
Bekend geworden als sloper van het onderwijs. Heeft bijbaan als voorzitter van
commissies die bedoeld zijn om zaken in de top die fout zijn gegaan te
verhullen. Zie onderstaande bronnen:
Uit:
De Volkskrant, 12-04-2005, rubriek Haagse berichten, door Hans Wansink
Leergeld betaald?
Wouter Bos onderwerpt zijn Partij van de Arbeid aan een omvangrijk programma van
herstel van achterstallig ideologisch onderhoud. Na de migratie en de beginselen
is nu het onderwijs aan de beurt. In een achterafzaaltje werd onlangs het boek
Leergeld ten doop gehouden.
Dat de bemoeienis van de Partij van de Arbeid met het
onderwijs rampzalige gevolgen heeft gehad, kunt u in iedere lerarenkamer
beluisteren. Scholengemeenschappen, basisvorming, studiehuis en vmbo: de
bedoelingen waren verheven, maar de praktijk was demoraliserend voor leraren en
demotiverend voor leerlingen. Het onderwijsbestel is een ondoorgrondelijk
labyrint geworden, waarin de ouders de weg volledig zijn kwijtgeraakt - om van de
buitenwereld maar te zwijgen.
Na Jos van Kemenade, Jacques Wallage, Jo Ritzen en Tineke
Netelenbos klonk dan ook uit elke school van het land dezelfde hartenkreet: laat
ons met rust. ...
De onderwijssociologen Sjoerd Karsten en Wim Meijnen blijven,
als echte sociaal-democraten, gefixeerd op de problematiek van (allochtone)
kinderen die moeilijk leren. Wel leveren ze in Leergeld een nuttige
kritiek op de overspannen, maar ook innerlijk tegenstrijdige onderwijspolitiek
van de Van Kemenadisten. Van Kemenade en de zijnen wilden de kennisvakken
relativeren, om de verschillen tussen de bollebozen en de kneuzen te
verdoezelen. De moeilijk lerende kinderen zouden zich kunnen uitleven in
handenarbeid, tekenen, knutselen, koken, zingen, dansen en sporten. Het gevolg
was dat de achterstanden alleen maar groter werden.
Karsten en Meijnen constateren terecht dat het juist in het
belang van de achterlopers is het lesaanbod te versmallen. Zij willen dan ook
dat deze leerlingen meer uren gaan besteden aan lezen, schrijven, rekenen en
wereldoriëntatie. Ze willen de expressievakken handhaven, maar dan wel na 3
uur 's middags.
Uit:
De houding van de top IV: netwerken, de safe pair of hands
(volledig artikel hier
)
Uit
hetzelfde Engeland van het old boys network komt ook het begrip van een "safe pair of
hands". Daarmee wordt bedoeld dat op allerlei onderzoeksposities,
bijvoorbeeld het voorzitterschap van een onderzoekscommissie ingesteld door de
regering na een of ander schandaal, iemand benoemd wordt waarvan bekend is dat
hij niet al te hoge golven zal veroorzaken (in Engeland wordt succes in zo'n
functie vaak gevolgd door een koninklijke onderscheiding; ...
Het valt niet te verwachten dat Nederland in dit opzicht wel heel veel beter is dan Engeland.
Een voorbeeld is het optreden van Jos van Kemenade, waarvan naar aanleiding van kwestie Srebrenica is uitgekomen dat hij als voorzitter van een onderzoekscommissie naar het
functioneren van de legertop in deze affaire welbewust (dat wil hier zeggen: in dagelijks
overleg met de minister-president Kok) gevoelige informatie buiten het onderzoek heeft
gehouden. Van Kemenade was toen al voorzitter geweest van meer van dit soort
commissies. ...
Ter bevestiging: Van Kemenade kreeg ook een Engelse beloning:
hij werd op vrijwel de laatste dag van het kabinet Kok benoemd tot Minister van Staat.
Red.: De redactie heeft dit al in juni 2005 geschreven, zonder
veel expliciete bronnen voorhanden te hebben, want Van Kemenande wordt goed
gedekt vanuit de kringen van macht en links. Maar het linkse media-machtsblok
vertoont aanzienlijke scheuren:
Dagblad De Pers, 21-11-2007, door Kustaw Bessems
Onderwijs | Oud-minister moet zich verantwoorden
Gaat Van Kemenade over de knie?
De 70-jarige PvdA-staatsman Jos van Kemenade moet vandaag verantwoording
afleggen voor een paar van de misstappen uit zijn indrukwekkende carrière.
Grote kans dat Van Kemenade vandaag onder vuur komt te liggen, als de
Parlementaire Onderzoekscommissie Onderwijsvernieuwingen haar werk begint met
zijn verhoor. Er bestaat vrij brede consensus dat onder de ministerschappen van
Van Kemenade het doorgeslagen gelijkheidsdenken zijn intrede deed, waardoor het
onderwijs nu met de brokken zit. En commissievoorzitter Dijsselbloem mag dan net
als Van Kemenade PvdA' er zijn, hij durft best tegen de gevestigde partijorde in
te gaan.
Maar onderschat Van Kemenade niet. De geslepen politicus
begon vorige week al het gezag van de commissie te ondermijnen. 'Een slager die
zijn eigen vlees keurt', noemde hij haar. Van Kemenade is de man van de
pre-emptive strike.
Als Commissaris van de Koningin in Noord-Holland dreigde hij
in de problemen te komen door een rijksonderzoek naar de cafébrand in Volendam
in 2001. De provincie had het slechte rampenplan van Volendam niet getoetst en
verbeterd. Vóór hem dat kon worden aangerekend, gaf Van Kemenade in stilte
opdracht tot een alternatief onderzoek, dat hij eerder liet verschijnen dan het
officiële en waarin hij er goed vanaf kwam. De opdracht gaf hij aan zijn eigen
oud-griffier.
Van Kemenade is er al zo vaak van beschuldigd wanprestaties
van de overheid te verdoezelen. In 1998 concludeerde hij dat de overheid geen
informatie had achtergehouden over het Nederlandse falen in de Joegoslavische
moslimenclave Srebrenica. Volgens het Nederlands Instituut voor
Oorlogsdocumentatie was Van Kemenade niet serieus bezig geweest met
waarheidsvinding. In 2000 stelde hij dat niet meer was te becijferen hoeveel
tegoeden nog bij de overheid berustten die in de Tweede Wereldoorlog van Joden
waren geroofd. Hij werd gecorrigeerd.
Misschien is Jeroen Dijsselbloem de oude vos Van Kemenade
vandaag te slim af. Misschien trekt hij straks kritische conclusies over diens
werk. Dan nog moet hij over zijn schouder blijven kijken. Want minister van
Staat Van Kemenade schrikt niet terug voor een beetje natrappen. Het kritische
rijksonderzoek naar de cafébrand deugde niet, zei hij. Het NIOD had geen
bewijzen voor een Srebrenica-doofpot, meende Van Kemenade. En de kritiek op zijn
'integere' onderzoek naar de oorlogstegoeden deed hij af als 'discussie en
gedoe'. Dijsselbloem is gewaarschuwd.
Red.: Een institutioneel corrupt persoon, die Van Kemenade.
Maar altijd een grote mond, vooral als het erom gaat de andere machtigen te dekken:
De Volkskrant, 07-02-2005, ingezonden brief van J.A. van Kemenade,
Haarlem (is: Jos van Kemenade, ex-minister van Onderwijs, ex-Commissaris der
Koningin in Noord-Holland, Minister van Staat)
Klussers
In het hoofdredactioneel commentaar schetst u een beeld van de functie van de
commissaris van de koningin dat geen recht doet aan de werkelijkheid (3
februari). Zo stelt u dat deze functie 'het mooiste parttime baantje is in het
openbaar bestuur' en dat 'de belangrijkste activiteit is het te woord staan van
solliciterende burgemeesters'.
Ik heb in de tien jaar dat, ik die functie heb vervuld, elk
jaar in mijn jaarverslag exact aangegeven hoeveel tijd ik aan die functie heb
besteed en aan welke activiteiten. Daaruit blijkt onder andere dat mijn werkweek
in die tien jaar gemiddeld 66,3 uur bedroeg, waarvan gemiddeld 5,7 uur aan
nevenactiviteiten werd besteed.
Tevens blijkt dat de tijd besteed aan
burgemeesteraangelegenheden daarvan gemiddeld 7 procent was, dus ongeveer 5 à 6
uur per werkweek. Natuurlijk zal die tijdsbesteding niet voor elke commissaris
der koningin hetzelfde zijn, maar de verschillen zullen niet zodanig zijn dat ze
de kwalificatie die u van de functie geeft rechtvaardigen.
Ik hecht eraan die feiten te vermelden, al was het maar om
mythevorming over die functie te voorkomen.
Naar Dossiers ,
Algemeen overzicht , of naar
site home
.
|