Bronnen bij Economie, basis, II : agrarische basisproductie

14 okt.2008

De basis van het verhaal zoals geschetst in Economie, basis II  kent de redactie van een geschiedenisleraar op de middelbare school, die zijn leerlingen uitlegde dat het op school zitten, zoals zij nu deden, in feite een grote luxepositie was. Want, zo ging hij verder na de verbaasde blikken geïncasseerd te hebben, voor het overgrote deel van de rest van de geschiedenis moesten kinderen werken. En het was alleen doordat in de moderne maatschappij zo veel vrije tijd was, dat kinderen vrijgemaakt konden worden voor het volgen van school.
    Fundamentele kennis, zou je dus zeggen. Toch bemerkte de redactie tot haar groeiende verbazing en uiteindelijke verbijstering dat bijzonder weinig mensen er besef van hadden - van laag tot hoog.
    Groot was dan ook de verrassing bij het krijgen van onderstaande artikel, dat het verhaal zoals geschetst in door de wijze geschiedenisleraar en de eerste versie van Economie, basis II  in meer detail uitwerkt. En dat dan nog wel van een filosoof, een beroepsgroep waarvan men bij de redactie geen erg hoge pet op heeft, gezien de gewoonlijke onwetendheid daar van meer fundamentele aspecten van het gewone leven. We nemen diverse stukken over, te beginnen met de agrarische beginsituatie (voor alle door ons gebruikte stukken tezamen, zie hier uitleg of detail ):
 

Uit: NRC Next, 02-09-2008, door Evert Jan Ouweneel

Zonder boer geen gouden tijden

Cultuurfilosoof Evert Jan Ouweneel werpt een actuele blik op ontwikkelingen in de maatschappij | Vandaag: voedselcrisis is tegelijk een beschavingscrisis.

...
Ooit leefde men op aarde van jagen en verzamelen, maar dat leverde onvoldoende voedsel op voor een beschaving.   ...


Red.:   Dit artikel leverde nog meer verrassende inzichten, waarover meer verderop in het hoofdartikel .


Naar Economie, basis II , Economie lijst , Economie overzicht , of site home .