Bronnen bij Economie, basis, II : agrarische basisproductie
| 14 okt.2008 |
De basis van het verhaal zoals geschetst in Economie, basis II
kent de redactie van een geschiedenisleraar op de middelbare school,
die zijn leerlingen uitlegde dat het op school zitten, zoals zij nu deden, in
feite een grote luxepositie was. Want, zo ging hij verder na de verbaasde
blikken geïncasseerd te hebben, voor het overgrote deel van de rest van de
geschiedenis moesten kinderen werken. En het was alleen doordat in de moderne
maatschappij zo veel vrije tijd was, dat kinderen vrijgemaakt konden worden voor
het volgen van school.
Fundamentele kennis, zou je dus zeggen. Toch bemerkte de
redactie tot haar groeiende verbazing en uiteindelijke verbijstering
dat bijzonder weinig mensen er besef van hadden - van laag tot hoog.
Groot was dan ook de verrassing bij het krijgen van
onderstaande artikel, dat het verhaal zoals geschetst in door de wijze
geschiedenisleraar en de eerste versie van Economie, basis II
in meer detail uitwerkt. En dat dan nog wel van een filosoof, een beroepsgroep
waarvan men bij de redactie geen erg hoge pet op heeft, gezien de gewoonlijke
onwetendheid daar van meer fundamentele aspecten van het gewone leven. We nemen
diverse stukken over, te beginnen met de agrarische beginsituatie (voor alle
door ons gebruikte stukken tezamen, zie hier
):
Uit: NRC Next, 02-09-2008, door Evert Jan Ouweneel
Zonder boer geen gouden tijden
Cultuurfilosoof Evert Jan Ouweneel werpt een actuele blik op ontwikkelingen in
de maatschappij | Vandaag: voedselcrisis is tegelijk een beschavingscrisis.
...
Ooit leefde men op aarde van jagen en verzamelen, maar dat leverde onvoldoende
voedsel op voor een beschaving. ...
Red.: Dit artikel leverde nog meer verrassende
inzichten, waarover meer verderop in het hoofdartikel
.
Naar Economie, basis II
,
Economie lijst
, Economie overzicht
, of site home
.
|