Bronnen bij Chefs en managementVARA TV Magazine, #46-2004, artikel van Jan Haasbroek, sinds de jaren 60 programmamaker en leidinggevende bij verschillende omroeporganisaties:De publiek omroep verpolitiekt, vermarkt, verambtelijkt, en
vermaatschappelijkt en dat doet hem geen goed. Ooit waren politisering en
commercialisering gescheiden begrippen, tegenwoordig raken ze steeds meer in
elkaar verstrikt. Dat komt omdat de politiek bedrijfsmatig is gaan denken.
Ambtenaren zijn managers geworden en stafdiensten businessunits, die klant- en
resultaatgericht beweren te opereren. Net als in gezondheidszorg, onderwijs en
justitie gebeurde, is ook de omroep een product geworden dat ten prooi is
gevallen aan wat Tjeenk Willink omschrijft als 'een oncontroleerbare tussenlaag
van rekenmeesters, toezichthouders, adviseurs en managers, die zich als
intermediairs genesteld hebben tussen politiek verantwoordelijke ministers en
professionele uitvoerders.' Bij de omroep moet dan gedacht worden aan een wirwar
van commissariaten, raden, besturen, werkgroepen, colleges, commissies,
consultants en coördinatoren op alle niveaus van het bestel, de vijf
radiozenders en vier televisienetten en de twintig afzonderlijke
zendgemachtigden. Deze tussenlaag braakt een eindeloze stroom van rapporten,
notities, dossiers en verslagen uit, variërende van meerjarenbegrotingen tot
concessiebeleidsplannen, van visitatierapporten tot beoordelingskaders, van
netcharters tot prestatiecontracten en van genreschema's tot gedragscodes. Omdat
ik dit soort schrifturen al jarenlang vluchtig doorneem, weet ik dat je niets
mist als je dat niet doet. Het papieren tumult speelt zich uitsluitend af binnen
de tussenlaag. Programmamakers blijven godzijdank van dit soort futloze drukwerk
bespaard. … |