Bronnen bij Loon naar werken, midden: stijgingen
| 25 sep.2007 |
Onderstaand voorbeelden van hoe stijgingen in de topinkomens automatisch
leiden tot stijgingen in de beroeps daar direct onder:
Uit: De Volkskrant, 25-03-2003, van een verslaggever
Topinkomen zorgsector openbaar
Het kabinet gaat overheidsinstellingen verplichten de inkomens van topmanagers
openbaar te maken. Dat kondigde minister De Geus van Sociale Zaken en
Volksgezondheid donderdag in de Tweede Kamer aan.
De bewindsman eist dat zorginstellingen nog dit jaar in hun jaarverslagen de
inkomens van hun topmanagers vermelden. De Geus hoopt daarmee zelfverrijking in
bijvoorbeeld ziekenhuizen en schoolbesturen te voorkomen.
De minister heeft 'alarmerende berichten' gekregen over
exorbitante beloningen in de zorg en het onderwijs. Hij doelt onder meer op de
riante vertrekpremies die ziekenhuizen aan falende managers betaalden.
Ziekenhuisbestuurders zijn juist voorstander van hogere lonen, zolang deze
gekoppeld worden aan prestaties.
Na de zorginstellingen is het onderwijs aan de beurt, gevolgd
door alle andere publieke en semi-publieke overheidsinstanties, zo kondigde De
Geus aan. Dit houdt in dat de topinkomens bij woningcorporaties en
uitvoeringsinstanties, zoals de Kamer van Koophandel, openbaar worden.
De beloning van topmanagers in het bedrijfsleven leidde
recent tot maatschappelijke verontwaardiging. De salarissen van bestuurders van
beursgenoteerde bedrijven werden dit jaar voor het eerst openbaar dankzij een
nieuwe wet.
Uit:
De Volkskrant, 23-11-2005, van een verslaggever
Dijkstal: burgemeester verdient niet voldoende
Burgemeesters verdienen te weinig. Hun salaris zou met 9 procent omhoog moeten.
Dat is een van de conclusies van de commissie-Dijkstal, die op verzoek van het
ministerie van Binnenlandse Zaken onderzoek heeft gedaan naar de inkomens in de
publieke sector.
Ook gemeenteraadsleden en wethouders verdienen niet voldoende, is het oordeel
van de commissie onder leiding van de voormalige VVD-minister van Binnenlandse
Zaken. Leden van de gemeenteraad moeten er 15 procent bij krijgen, en wethouders
verdienen 3 procent te weinig. Het inkomen van Kamerleden zou met 2 procent
moeten stijgen. ...
De topinkomens in de publieke en semi-publieke sector zijn
een heet hangijzer in politiek Den Haag. Binnenkort geldt voor topambtenaren het
inkomen van de minister-president – zo’n 130 duizend euro – als maximum. ...
Uit:
De Volkskrant, 14-08-2004, door Ferry Haan
Instellingen als AFM en Nederlandse Bank betalen beter dan ministeries.
Verschillen tussen ministeries zijn groot: VROM beloont het best
Ambtenaar is beter af bij een bestuursorgaan
Ambtenaren kunnen snel meer verdienen wanneer ze overstappen van een
ministerie naar een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) als uitkeringsinstantie
UWV, beurstoezichthouder AFM of De Nederlandsche Bank (DNB). Gemiddeld verdienen
de werknemers van dit soort publieke instellingen zo'n vijfduizend euro meer dan
de gemiddelde ambtenaar, blijkt uit een inventarisatie van de Volkskrant.
Niet alleen de top van de ZBO's profiteert van zelfstandigheid: alle
werknemers liften mee.
De verschillen tussen organisaties zijn groot. De financiële toezichthouders
zijn duidelijk spekkoper. De gemiddelde werknemer van De Nederlandsche Bank kost
zijn werkgever zo'n zestigduizend euro. Hierbij zijn allerlei bonussen,
toeslagen en onkostenvergoedingen niet meegerekend. De sociale premies tellen
weer wel mee, zodat het loon dat de werknemer op zijn salarisstrookje ziet,
lager zal zijn.
De nieuwe Autoriteit Financiële Markten (AFM) zit op
hetzelfde niveau. Niet verwonderlijk aangezien ook de top van de AFM is
opgetrokken tot het salarisniveau van de DNB-directie.
Traditioneel levert het ministerie van Financiën veel mensen aan De
Nederlandsche Bank. De ambtenaren die deze overstap maken, gaan er fors op
vooruit. De gemiddelde loonkosten bij het ministerie van Financiën liggen
tienduizend euro lager op 47 duizend euro. Dit komt deels doordat de loonkosten
van de Belastingdienst - waar veel lagere ambtenaren werken - ook zijn
meegerekend.
De royale ZBO's zijn het kabinet al langer een doorn in het
oog. Over het UWV bleek minister De Geus van Sociale Zaken de controle compleet
kwijt. De verbouwing van de directievleugel, die duurder was dan begroot, kostte
hem bijna de kop. UWV-topman Tjibbe Joustra moest wel aftreden. In het rapport
Kohnstamm wordt opgeroepen de ZBO's op te heffen. De verantwoordelijkheid moet
weer terug naar de minister. Aan de onstuimige salarisstijgingen zou ook een
einde moeten komen. Minister Zalm van Financiën en minister De Graaf zullen deze
aanbevelingen binnenkort met de Tweede Kamer bespreken. ...
Uit:
De Volkskrant, 15-07-2008, door Pim van Klink
Dirigenten kosten ons te veel geld
Dirigenten van grote orkesten verdienen veel meer dan Balkenende. Dat salaris
wordt uit gemeenschapsgeld betaald. Ten onrechte, betoogt Pim van Klink.
Tussentitel: Orkesten bieden met publieke middelen tegen elkaar op
Minister Plasterk van OC&W is hard op weg een geduchte reputatie op te bouwen
als bestrijder van excessieve beloningen in het publieke domein. Nadat hij
eerder is opgetreden tegen forse salarisverhogingen voor
universiteitsbestuurders, heeft hij onlangs zijn oog laten vallen op
presentatoren bij de publieke omroep.
Als de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen dit
varkentje heeft gewassen, wacht hem een volgende klus in een onverwacht
onderdeel van zijn portefeuille. ...
De dinosauriërs van het kunstbestel kennen een zeer scheve
inkomensverdeling, gebaseerd op de artistieke pikorde. Aan de top staan de
chef-dirigenten die zeker in geval van de randstedelijke orkesten in vier weken
meer verdienen dan de minister-president in een jaar. Hun meerjarige contracten
gaan uit van de freelance-honoraria die zij elders per concert ontvangen, plus
de nodige bijkomende verdiensten. Het ondernemersrisico van de freelancer is
hier dus het fundament van een vast arbeidscontract geworden.
Een trapje lager op de artistieke piramide bevinden zich de
concertmeesters. Ook hier geldt dat in ieder geval bij de randstedelijke
orkesten de jaarlijkse beloning omgerekend naar een volledige functie uitstijgt
boven het jaarsalaris van de minister-president. Deze vaste honoraria worden,
als ze al bekend zijn, doorgaans vergoelijkt door te wijzen op de uitzonderlijke
talenten van de ontvangers. ...
Wat daar niet bij verteld wordt, is dat het geld in deze
internationale voornamelijk bestaat uit publieke middelen. Als Ricardo Chailly
van het Koninklijk Concertgebouworkest naar het Gewandhaus Orchester te Leipzig
verkast, wordt zijn naar verluidt nog vorstelijker honorarium daar hoofdzakelijk
betaald uit de subsidies van stad en deelstaat.
Ook in Nederland komen deze praktijken van het opbieden met
publieke middelen voor.
Het Haagse Residentie Orkest heeft twee jaar geleden voor het
aantrekken van zijn nieuwe chefdirigent Neeme Järvi een extra subsidie van de
gemeente mogen ontvangen. Niet bekend is of de gemeente deze bijdrage
terugvordert, nu het orkest zeer kritisch beoordeeld is en de publieksaantallen
ernstig zijn teruggelopen.
De excessieve honoraria van topdirigenten zijn dus vooral het
gevolg van orkesten die met publieke middelen tegen elkaar opbieden. En het
behoeft geen betoog dat forse stijgingen aan de top navenante gevolgen hebben
voor de rest van de beloningspiramide. ...
Naar Loon naar werken, midden, stijgingen
, Loon naar werken, midden
,
Economie lijst
, Economie overzicht
, of
site home
.
|