Bronnen bij Loon naar werken, midden: stijgingen

25 sep.2007

Onderstaand voorbeelden van hoe stijgingen in de topinkomens automatisch leiden tot stijgingen in de beroeps daar direct onder:


Uit: De Volkskrant, 25-03-2003, van een verslaggever

Topinkomen zorgsector openbaar

Het kabinet gaat overheidsinstellingen verplichten de inkomens van topmanagers openbaar te maken. Dat kondigde minister De Geus van Sociale Zaken en Volksgezondheid donderdag in de Tweede Kamer aan.


De bewindsman eist dat zorginstellingen nog dit jaar in hun jaarverslagen de inkomens van hun topmanagers vermelden. De Geus hoopt daarmee zelfverrijking in bijvoorbeeld ziekenhuizen en schoolbesturen te voorkomen.
    De minister heeft 'alarmerende berichten' gekregen over exorbitante beloningen in de zorg en het onderwijs. Hij doelt onder meer op de riante vertrekpremies die ziekenhuizen aan falende managers betaalden. Ziekenhuisbestuurders zijn juist voorstander van hogere lonen, zolang deze gekoppeld worden aan prestaties.
    Na de zorginstellingen is het onderwijs aan de beurt, gevolgd door alle andere publieke en semi-publieke overheidsinstanties, zo kondigde De Geus aan. Dit houdt in dat de topinkomens bij woningcorporaties en uitvoeringsinstanties, zoals de Kamer van Koophandel, openbaar worden.
    De beloning van topmanagers in het bedrijfsleven leidde recent tot maatschappelijke verontwaardiging. De salarissen van bestuurders van beursgenoteerde bedrijven werden dit jaar voor het eerst openbaar dankzij een nieuwe wet.


Uit: De Volkskrant, 23-11-2005, van een verslaggever

Dijkstal: burgemeester verdient niet voldoende

Burgemeesters verdienen te weinig. Hun salaris zou met 9 procent omhoog moeten. Dat is een van de conclusies van de commissie-Dijkstal, die op verzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken onderzoek heeft gedaan naar de inkomens in de publieke sector.


Ook gemeenteraadsleden en wethouders verdienen niet voldoende, is het oordeel van de commissie onder leiding van de voormalige VVD-minister van Binnenlandse Zaken. Leden van de gemeenteraad moeten er 15 procent bij krijgen, en wethouders verdienen 3 procent te weinig. Het inkomen van Kamerleden zou met 2 procent moeten stijgen. ...
    De topinkomens in de publieke en semi-publieke sector zijn een heet hangijzer in politiek Den Haag. Binnenkort geldt voor topambtenaren het inkomen van de minister-president – zo’n 130 duizend euro – als maximum. ...


Uit: De Volkskrant, 14-08-2004, door Ferry Haan

Instellingen als AFM en Nederlandse Bank betalen beter dan ministeries. Verschillen tussen ministeries zijn groot: VROM beloont het best

Ambtenaar is beter af bij een bestuursorgaan

Ambtenaren kunnen snel meer verdienen wanneer ze overstappen van een ministerie naar een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) als uitkeringsinstantie UWV, beurstoezichthouder AFM of De Nederlandsche Bank (DNB). Gemiddeld verdienen de werknemers van dit soort publieke instellingen zo'n vijfduizend euro meer dan de gemiddelde ambtenaar, blijkt uit een inventarisatie van de Volkskrant. Niet alleen de top van de ZBO's profiteert van zelfstandigheid: alle werknemers liften mee.

De verschillen tussen organisaties zijn groot. De financiële toezichthouders zijn duidelijk spekkoper. De gemiddelde werknemer van De Nederlandsche Bank kost zijn werkgever zo'n zestigduizend euro. Hierbij zijn allerlei bonussen, toeslagen en onkostenvergoedingen niet meegerekend. De sociale premies tellen weer wel mee, zodat het loon dat de werknemer op zijn salarisstrookje ziet, lager zal zijn.
    De nieuwe Autoriteit Financiële Markten (AFM) zit op hetzelfde niveau. Niet verwonderlijk aangezien ook de top van de AFM is opgetrokken tot het salarisniveau van de DNB-directie.
Traditioneel levert het ministerie van Financiën veel mensen aan De Nederlandsche Bank. De ambtenaren die deze overstap maken, gaan er fors op vooruit. De gemiddelde loonkosten bij het ministerie van Financiën liggen tienduizend euro lager op 47 duizend euro. Dit komt deels doordat de loonkosten van de Belastingdienst - waar veel lagere ambtenaren werken - ook zijn meegerekend.
    De royale ZBO's zijn het kabinet al langer een doorn in het oog. Over het UWV bleek minister De Geus van Sociale Zaken de controle compleet kwijt. De verbouwing van de directievleugel, die duurder was dan begroot, kostte hem bijna de kop. UWV-topman Tjibbe Joustra moest wel aftreden. In het rapport Kohnstamm wordt opgeroepen de ZBO's op te heffen. De verantwoordelijkheid moet weer terug naar de minister. Aan de onstuimige salarisstijgingen zou ook een einde moeten komen. Minister Zalm van Financiën en minister De Graaf zullen deze aanbevelingen binnenkort met de Tweede Kamer bespreken.   ...


Uit: De Volkskrant, 15-07-2008, door Pim van Klink

Dirigenten kosten ons te veel geld

Dirigenten van grote orkesten verdienen veel meer dan Balkenende. Dat salaris wordt uit gemeenschapsgeld betaald. Ten onrechte, betoogt Pim van Klink
.

Tussentitel: Orkesten bieden met publieke middelen tegen elkaar op

Minister Plasterk van OC&W is hard op weg een geduchte reputatie op te bouwen als bestrijder van excessieve beloningen in het publieke domein. Nadat hij eerder is opgetreden tegen forse salarisverhogingen voor universiteitsbestuurders, heeft hij onlangs zijn oog laten vallen op presentatoren bij de publieke omroep.
    Als de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen dit varkentje heeft gewassen, wacht hem een volgende klus in een onverwacht onderdeel van zijn portefeuille. ...
    De dinosauriërs van het kunstbestel kennen een zeer scheve inkomensverdeling, gebaseerd op de artistieke pikorde. Aan de top staan de chef-dirigenten die zeker in geval van de randstedelijke orkesten in vier weken meer verdienen dan de minister-president in een jaar. Hun meerjarige contracten gaan uit van de freelance-honoraria die zij elders per concert ontvangen, plus de nodige bijkomende verdiensten. Het ondernemersrisico van de freelancer is hier dus het fundament van een vast arbeidscontract geworden.
    Een trapje lager op de artistieke piramide bevinden zich de concertmeesters. Ook hier geldt dat in ieder geval bij de randstedelijke orkesten de jaarlijkse beloning omgerekend naar een volledige functie uitstijgt boven het jaarsalaris van de minister-president. Deze vaste honoraria worden, als ze al bekend zijn, doorgaans vergoelijkt door te wijzen op de uitzonderlijke talenten van de ontvangers.   ...
    Wat daar niet bij verteld wordt, is dat het geld in deze internationale voornamelijk bestaat uit publieke middelen. Als Ricardo Chailly van het Koninklijk Concertgebouworkest naar het Gewandhaus Orchester te Leipzig verkast, wordt zijn naar verluidt nog vorstelijker honorarium daar hoofdzakelijk betaald uit de subsidies van stad en deelstaat.
    Ook in Nederland komen deze praktijken van het opbieden met publieke middelen voor.
    Het Haagse Residentie Orkest heeft twee jaar geleden voor het aantrekken van zijn nieuwe chefdirigent Neeme Järvi een extra subsidie van de gemeente mogen ontvangen. Niet bekend is of de gemeente deze bijdrage terugvordert, nu het orkest zeer kritisch beoordeeld is en de publieksaantallen ernstig zijn teruggelopen.
    De excessieve honoraria van topdirigenten zijn dus vooral het gevolg van orkesten die met publieke middelen tegen elkaar opbieden. En het behoeft geen betoog dat forse stijgingen aan de top navenante gevolgen hebben voor de rest van de beloningspiramide.   ...


Naar Loon naar werken, midden, stijgingen , Loon naar werken, midden , Economie lijst , Economie overzicht , of site home .