Bronnen bij Managen en vakkennis: dienstverleners

31 mrt.2015

Voor iedereen die een studie maakt van de beginselen van economie op basis van de werkelijkheid of de historie , is het een open deur:


Uit: VARA TV Magazine, nr. 41-2006, rubriek Kijkkunde door Dick Wensink

Managen kan iedereen, vindt Dick Wensink. Net als uitzendschema's maken.

Je wist het natuurlijk allang. Je had het er alleen niet over. Het is een open deur, zo vanzelfsprekend datje het gewoon zou vergeten. Niets bijzonders. Misschien wat pijnlijk voor betrokkenen. Maar, laten we eerlijk zijn, als die een beetje na zouden den ken dan zouden ze het ook kunnen weten. Hoewel dat misschien niet altijd hun sterkste kant is.
    Maar goed, als je het in een 36punts letter dan op pagina 1 van Trouw leest is het toch weer anders. 'De manager wordt te hoog gewaardeerd.' 'Managers zijn eigenlijk niet meer dan dienstverleners aan de mensen die het echte werk uitvoeren.' En 'een organisatie managen kan iedereen'.    ...


Red.:   Dat laatste is weer te sterk gesteld, maar het eerste niet. In ieder geval ten opzichte van de huidige praktijk. Afkomstig van iemand die kennelijk wel goed gekeken heeft:

  Aan het woord is Paul de Beer, bijzonder hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de Universiteit van Amsterdam. Hij geeft het onderwijs als voorbeeld: 'Daar kun je in opklimmen als leidinggevende, maar wat echt moeilijk is, is lesgeven en kennis overdragen'.

Maar dat geldt dus voor talloze terreinen. Auteur Wensink geeft het zijne:
 
  Hij had ook de omroep kunnen noemen. Daar kun je je als manager eindeloos bezighouden met het in een andere volgorde zetten van programma's, onder het aanroepen van bezweringsformules als: 'Iedereen z'n eigen net', 'Samen op 1', 'Er is een verschil. Nederland 2' of  'Dit is 3', om vervolgens vast te stellen dat het nog te vroeg is voor conclusies. Dat we er nog niet zijn en dat het misschien toch nog iets anders moet, terwijl de werkelijkheid leert dat er geen stap vooruit gemaakt werd.
    Bij de omroep is dat gelukkig niet erg, omdat kijkers naar programma's kijken en.niet naar bedoelingen; strategieën, schema's of slagzinnen.

Bij de rest is het meestal wel erg.


Naar Economen , Economie lijst , Economie overzicht , of site home .