Bronnen bij Privatisering: de kosten
| |
Privatisering brengt ook hoge kosten met zich mee:
Uit:De Volkskrant, 17-10-2005, van verslaggevers Merijn Rengers en
Xander van Uffelen
Zorgstelsel vreet reclamegeld
De zorgverzekeraars hebben met het oog op de invoering van het nieuwe
zorgstelsel de advertentiebudgetten naar recordhoogten opgekrikt. De bruto
uitgaven voor reclame op tv, radio en in de gedrukte media zijn in de eerste
negen maanden van 2005 bijna vervijfvoudigd naar 33 miljoen euro. Dit blijkt uit
gegevens van Nielsen Media Research (NMR).
Met het advertentie-bombardement spelen de verzekeraars in op de invoering van
het nieuwe zorgstelsel. Voor particulieren en ziekenfondsverzekerden geldt vanaf
1 januari 2006 een basisverzekering. Klanten kunnen in dit nieuwe systeem
eenvoudig overstappen naar een andere verzekeraar. Met grote
advertentiecampagnes willen de zorgverzekeraars klanten bij de concurrenten
wegkapen en bestaande klanten binnenboord te houden.
Zorgverzekeraar Menzis gaf met 7,6 miljoen euro het meeste
geld uit aan reclame. Ook Agis (4 miljoen), Achmea Diensten (3,6 miljoen) en
Zilveren Kruis Achmea (3,2 miljoen) schroefden hun reclamebudgetten sterk op.
...
... De zorgsector treedt met de extra reclames in het spoor van
andere sectoren waar de overheid marktwerking introduceerde. Energiebedrijven
als Nuon, Essent en Eneco gaven vorig jaar aanzienlijk meer geld uit aan
werving.
Naar Privatisering ,
Economie lijst
, Economie
overzicht
, of naar site
home
.
|