Bronnen bij Zelfregulering topinkomens: mislukte limitatiepogingen
Wat voorbeelden van eerdere pogingen om topinkomens te beperken met andere dan
een maximuminkomen:
Uit: De Volkskrant, 29-08-2005, van verslaggevers Merijn Rengers, Xander van
Uffelen
‘Grens aan topsalaris corporaties’
Minister Dekker van VROM wil dat directeuren van woningcorporaties niet meer
verdienen dan het nieuwe salaris van de minister-president, zo’n 160 duizend
euro bruto. De directeuren die meer verdienen dan de premier, moeten hun inkomen
matigen.
Corporaties die weigeren de salarissen van de directie openbaar te maken, moeten
hiertoe worden gedwongen. Dit schrijft minister Dekker in een ingezonden artikel
in de Volkskrant, naar aanleiding van publicaties in deze krant over de
salarissen bij corporaties.
Uit deze artikelen bleek dat bij vijftien directeuren de
salariskosten, inclusief pensioen en sociale lasten, hoger liggen dan 200
duizend euro. Vier van de vijftig grootste corporaties weigeren stelselmatig
salarissen te openbaren.
Net als private organisaties mogen corporaties de salarissen
op eigen gezag vaststellen. Dekker vindt dat corporaties in de toekomst moeten
vallen onder het wetsvoorstel dat minister Remkes van Binnenlandse Zaken heeft
ingediend over de salarissen bij publieke organisaties. ...
Gezien de maatschappelijke taken van corporaties vindt Dekker
een ‘gematigd salarisniveau’ gewenst, waarbij het gemiddelde salaris van de
minister de ‘bovengrens’ vormt.
... ‘De weg van zelfregulering blijkt – alle beloften ten spijt – niet
tot voldoende resultaat te leiden.’
Red.: Bericht 07 juni 2006: niets van terecht gekomen
.
Uit:
De Volkskrant, 07-10-2005, van verslaggevers Yvonne Doorduyn en Douwe Douwes
Topinkomen wordt verder aangepakt
De topinkomens in de semi-publieke sector worden aan banden gelegd. Nieuwe
bestuurders van ziekenhuizen, universiteiten en woningcorporaties mogen niet
meer verdienen dan de minister-president, op dit moment ongeveer 130 duizend
euro per jaar.
Dat heeft minister Zalm van Financiën donderdag toegezegd aan de Tweede Kamer.
Er komt – net als voor topambtenaren – een wettelijk maximumsalaris op het
niveau van de premier. Wijkt het salaris hier in een incidenteel geval toch van
af, dan buigt het voltallige kabinet zich over de vraag of dat redelijk is.
Zalm denkt de grens te leggen bij instanties en organisaties
die voor meer dan 50 procent uit publiek geld worden gefinancierd. ‘Je moet
denken aan woningcorporaties, en organisaties in zorg en onderwijs’, aldus de
minister.
Twee weken geleden ontstond nog grote opwinding over de
inkomens van bestuurders in het hoger onderwijs. Uit onderzoek van de Algemene
Onderwijsbond (AOb) bleek dat Jos Elbers, voorzitter van het college van bestuur
van de hogeschool InHolland, jaarlijks 223 duizend euro verdient. Het
bruto-inkomen van elf collegevoorzitters bleek hoger dan 150 duizend euro. Ook
de topsalarissen bij ziekenhuizen en woningcorporaties staan al enige tijd ter
discussie.
Zalms toezegging is een reactie op het verlangen van de
Tweede Kamer om in de semi-publieke sector tot normering voor de hoogste
salarissen te komen. ...
Het kabinet had al toegezegd de inkomens in de publieke
sector, de inkomens van ambtenaren, te maximeren op het salaris van de
minister-president. Voor de semi-publieke sector wilde het kabinet tot nu toe
niet verder gaan dan een verplichting om de inkomens van de hoogste bestuurders
openbaar te maken. ...
Red.: Als er al te veel maatschappelijke ophef ontstaat over
het zoveelste bericht van exorbitante beloningen in de top, worden dit soort
berichten uitgegeven. Zodra de storm enigszins geluwd is, blijkt de
werkelijkheid, zie onder:
Uit:
De Volkskrant, 08-10-2005, van verslaggevers Yvonne Doorduyn en Douwe
Douwes
Kabinet weigert hoogte van topsalaris in steen te houwen
De inkomens van bestuurders in de publieke sector rijzen de pan uit. Kamer en
kabinet willen dat een halt toe roepen, maar over de aanpak zijn ze het niet
eens.
Frank Bijdendijk, de directeur van Het Oosten, is een van de beter betaalde
krachten van de woningcorporatie: salariskosten 280 duizend euro. Jos Elbers,
bestuursvoorzitter van InHolland, kost de hogeschool 223 duizend euro.
Woningcorporatie Ymere is aan zijn topman Lex Pouw 248 duizend euro kwijt. Per
jaar.
De Tweede Kamer heeft zich donderdag luid en duidelijk
uitgesproken: dit kan zo niet langer. Er komt – in aanvulling op de nieuwe Wet
Openbaarheid Topinkomens – een norm om paal en perk te stellen aan de inkomens
van topbestuurders in de semi-publieke sector: ziekenhuizen, woningcorporaties
en universiteiten.
... dat betekent een krappe
meerderheid waarmee de Kamer het kabinet tot actie kan dwingen.
Dat leek niet nodig. VVD-minister Zalm van Financiën, die
donderdag uitvoerig aan de tand werd gevoeld over zijn Miljoenennota, liet weten
het voorstel van Bakker te omarmen – zij het dat de datum (1 november) hem wat
ambitieus lijkt. In een toelichting later op de avond maakte Zalm duidelijk dat
het wat hem betreft gaat om een bovengrens op het niveau van het salaris van de
minister-president. ...
Er ís Zalm ook wel wat aan gelegen. ...
Collega-minister De Geus (CDA) van Sociale Zaken wond zich in
het voorjaar stevig op over de beloningen bij de energiebedrijven Nuon en Essent,
waar de topbestuurders respectievelijk 815 duizend euro en 821 duizend euro per
jaar kosten. Publieke verontwaardiging en de daaropvolgende actie van gemeenten
dwongen de bestuurders uiteindelijk een deel van hun bonus af te staan.
De toezegging die Zalm donderdag aan de Tweede Kamer deed,
wil volgens het ministerie van Financiën echter niet zeggen dat het kabinet de
normering ook in de wet zal opnemen. Terwijl de indieners van het voorstel in de
Tweede Kamer dat wél voor ogen hebben. De Kamermeerderheid die Bakker op de been
heeft weten te krijgen, is het weliswaar nog oneens over de hoogte van de
maximering en over het bereik van de maatregel (‘wat is semi-publiek?’), maar
wil wel degelijk een wettelijke verankering. ‘Dit is een taak voor de politiek,
en zal dus via een wet geregeld moeten worden’, stelt fractievoorzitter André
Rouvoet van de ChristenUnie. D66’er Bakker heeft al aangekondigd dat hij
desnoods zelf een wet maakt.
Ingewijden houden het erop dat Zalm de strijd nog moet winnen
bínnen het kabinet. Daar zouden de meningen over een wettelijke normering sterk
verdeeld zijn. Ook in het openbaar hebben ministers zich al verschillend over de
materie uitgelaten. Minister Remkes van Binnenlandse Zaken – de
eerstverantwoordelijke voor de inkomens in de publieke en semi-publieke sector –
sprak vorige week over ‘een Stalinistisch kader’. ‘Dit is echt het allerlaatste
paardenmiddel’, aldus Remkes. Minister De Geus van Sociale Zaken ventileerde in
datzelfde debat een iets andere opvatting: ‘De vraag of er een wettelijke norm
moet komen, staat wat ons betreft nog open.’
Red.: Politiek rechts is in feite natuurlijk tegen beperking
van topsalarissen, omdat ze zelf deel uitmaken van de top, en de belangen van de
top vertegenwoordigen. Alle andere dingen die men zegt, bijvoorbeeld over
vrijwillige codes, moeten in dat licht bezien worden.
Uit:
De Volkskrant, 03-11-2005, ANP
VVD: topbestuurder mag meer verdienen dan premier
Topbestuurders en topambtenaren in de publieke en semipublieke sector mogen meer
verdienen dan de minister-president, als daar tenminste een uitstekende
dienstverlening van de instanties tegenover staat. Dat stelde de VVD donderdag
tijdens een debat over openbaarheid rond topinkomens bij met publiek geld
gefinancierde organisaties.
Volgens VVD-Tweede Kamerlid Nijs ergert de burger zich vooral aan slechte
dienstverlening en heeft de publieke sector professionals nodig om dat te
verbeteren. Het liberale Kamerlid is tegen een inkomensplafond. ...
Volgens de VVD is openbaarheid vaak niet voldoende. Nijs
bepleitte donderdag een publieke code waarin regels rond beloning worden
vastgelegd, zoals niet meer dan een jaarsalaris meenemen na ontslag. ...
Red.: 'Publieke code': ze is er toen niet gekomen. Toen ze er
later wel kwam (code Tabaksblat) heeft ze niet gewerkt. Dat is natuurlijk ook de
reden dat de VVDE, die tegen regulering, zulke dingen steunt.
Uit:
De Volkskrant, 25-11-2005.
Zorgdirecteuren verlagen salarisnorm
De vereniging van bestuurders in zorginstellingen NVZD heeft de norm voor
salarissen in de hoogste functie verlaagd van maximaal 234.000 tot 210.000 euro
per jaar.
Bovendien zijn de zorgdirecteuren akkoord gegaan met een salarisverhoging per 1
januari 2006 van 1,2 procent, in plaats van de 5,5 procent waar ze eerst voor in
aanmerking wilden komen. Dat heeft directeur J. Aghina van de NVZD vrijdag
bekendgemaakt.
De directeuren wilden aanvankelijk de salarisverhoging van
5,5 procent ter compensatie van de zogenoemde nullijn die de afgelopen drie jaar
geen salarisverhoging heeft opgeleverd. Tijdens de ledenvergadering is echter
besloten daar vanaf te zien.
Ook is besloten om de gouden handdruk aan te passen aan de
norm van Tabaksblat en dus terug te brengen tot een schadeloosstelling bij
voortijdig vertrek van maximaal een jaarsalaris.
Salarissen van zorgdirecteuren worden mede bepaald door de
complexiteit van de instelling. De NVZD heeft de beschrijving van die
complexiteit in haar regeling zo aangepast dat deze beter aansluit bij de
beschrijvingen die de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in de Zorg
hanteert. De NVZD hoopt dat het daardoor voor de toezichthouders makkelijker
wordt om zorgdirecteuren goed in te schalen. ...
Red.: Het heeft niet gewerkt.
Uit:
De Volkskrant, 14-12-2005, van correspondent Peter de Waard
‘Belast bonussen in City met tax gezondheidszorg’
De miljoenen ponden aan bonussen die de komende tijd zullen worden betaald aan
zakenbankiers in de Londense City, zouden moeten worden afgeroomd met een
speciale belasting waarvan de opbrengst moet worden besteed aan de
staatsgezondheidszorg NHS.
Dat heeft een aantal Britse Lagerhuisleden voorgesteld. Dankzij het goede
beursjaar zullen de bonussen die rond de kerst worden uitgekeerd dit jaar
aanzienlijk hoger uitvallen. Veel van dat geld zal in Ferrari’s en dure villa’s
worden gestoken, terwijl tegelijkertijd zieken en ouderen niet eens in staat
zijn hun gasrekening te voldoen en in de kou zitten.
Duizenden Citybankiers krijgen eenmalig een extraatje van
meer dan een miljoen pond (anderhalf miljoen euro). Enkele honderden krijgen
zelfs bedragen van acht cijfers overgemaakt als bonus. Een bankier van Goldman
Sachs zou alleen al kunnen rekenen op een eenmalige uitkering van 30 miljoen
pond en drieduizend managers van JP Morgan, Merrill Lynch en Morgan Stanley
ontvangen minimaal een miljoen pond. De bankiers ontwijken veelal de belasting
door de bedragen in trustfondsen te storten of in belastingparadijzen terecht te
laten komen, zo zegt Labour-parlementariër John McDonnell.
Hij noemt de bonuscultuur een vorm van ‘obsceen winstbejag
onder wide boy-bankiers’. Het bevestigt het beeld van Londen als wereld van
abnormale verdiensten en waanzinnige consumptiedrift. ...
Red.: Het is er nooit van gekomen.
Uit: De Volkskrant, 21-12-2005, van verslaggever Douwe Douwes
‘Tabaksblat voldoende nageleefd’
Bijna 90 procent van adviezen opgevolgd
De aanbevelingen van de code-Tabaksblat over goed ondernemingsbestuur worden
voldoende nageleefd. Dat concludeert een commissie onder leiding van Jean Frijns,
die in kaart heeft gebracht in hoeverre de code is nageleefd in het eerste jaar
dat hij van kracht was.
Volgens Frijns, de voormalig directeur van het pensioenfonds
ABP, wordt 88 procent van de aanbevelingen nageleefd door het Nederlandse
beursgenoteerde bedrijfsleven. Frijns noemt dat percentage ‘hoog’.
Sinds 1 januari van dit jaar is de code-Tabaksblat van
kracht. De code is het resultaat van het werk van de commissie-Tabaksblat, die
tot doel had het vertrouwen in het Nederlandse beursgenoteerde bedrijfsleven te
herstellen.
In de code staan aanbevelingen over onder meer de hoogte van
de salarissen en de bonussen in de top van het bedrijfsleven en de rol van
aandeelhouders en commissarissen. De code is wettelijk verankerd: bedrijven zijn
verplicht de aanbevelingen in de code op te volgen, of – als ze dat weigeren –
daar verantwoording over af te leggen.
Volgens Peter Paul de Vries, de directeur van de Vereniging
van Effectenbezitters (VEB) die in de commissie-Tabaksblat zat, is het beeld een
stuk minder rooskleurig dan Frijns en de zijnen schetsen. ‘De commissie heeft
niet naar de kwaliteit van de toelichting gekeken, alleen naar de vraag of er
een toelichting is gegeven. Dat zegt natuurlijk niet zoveel.’
De VEB heeft onlangs zelf een onderzoek gepubliceerd hoe
bedrijven de aanbevelingen navolgen. ...
Ook Eumedion heeft kritiek op de bevindingen van Frijns. Deze
organisatie van grote institutionele beleggers noemt het een ‘gemiste kans’ dat
de commissie niets zegt over de aard van de uitleg, als bedrijven afwijken van
de code. ...
Red.: Zoals alle latere berichten over de beloning van
topmensen aantonen, is dit rapport volstrekte onjuist. Maar het is dan ook
opgesteld onder leiding van iemand die ook in de top zit. Het rapport is dus ook
de zoveelste in de keten van propagandaleugens van mensen uit de top.
Gepropageerd door de media.
De enige bedoeling van dit soort zaken is dus om de schijn te wekken iets te doen, terwijl de
stijgingen rustig doorgaan. Dat blijkt wat duidelijker uit de ANP versie van dit
rapport:
Uit:
De Volkskrant, 20-12-2005, webversie, ANP
Code-Tabaksblat goed nageleefd
De beursgenoteerde bedrijven in Nederland leven de code voor goed
ondernemersbestuur, de zogenoemde code-Tabaksblat, in hoge mate na. Dat
constateert de commissie in een dinsdag gepubliceerd rapport dat is overhandigd
aan minister Donner van justitie.
‘Wij vinden dat ondernemingen zeer serieus zijn omgegaan met
de code’, aldus J. Frijns, voorzitter van de commissie. Hij noemt het
nalevingspercentage van de code van 88 procent hoog. Frijns vindt echter dat dit
percentage volgend jaar naar 100 moet. De code is dit jaar voor het eerst
ingevoerd.
De commissie heeft een aantal aanbevelingen gedaan om de
werking van de code te verbeteren, vooral op het gebied van beloningen. ‘De
naleving op dit gebied is te laag. Volgend jaar wordt hier scherper naar
gekeken’, aldus Frijns.
De voorzitter wil dat de rapportage van ondernemingen over
beloningen eenvoudiger en meer uniformiteit krijgen. ‘Bovendien is er meer
inzicht in de relatie tussen beloning en prestatie mogelijk’, aldus Frijns.
De commissie onthoudt zich van een oordeel over de hoogte van
de beloningen. Daar moeten de bedrijven zelf verantwoordelijkheid voor nemen.
‘Het is niet aan de commissie om deze rol over te nemen’, zei Frijns.
...
Donner noemt de huidige rapportage een goed begin na het
eerste jaar van de code-Tabaksblat. ‘De bevindingen zijn bemoedigend’, aldus
Donner.
De ondernemingsorganisatie VNO-NCW deelt de mening van de
minister. ‘Een compliment voor de ondernemingen’. Ook Het Nederlandse Centrum
van Directeuren en Commissarissen (NCD) is te spreken over het hoge
scoringspercentage.
Peter-Paul de Vries van de Vereniging van Effectenbezitters
is minder enthousiast. ‘Op het gebied van beloningen wordt de code gewoon niet
nageleefd. Dat is teleurstellend.’ Hij vindt de commissie te vriendelijk voor
het Nederlandse bedrijfsleven. ...
Red.: De leugenachtigheid van het rapport blijkt ten eerste
uit de reactie van De Vries, maar nog veel meer uit de goedkeurende reactie van
de ondernemersclub VNO-NCW, die altijd rabiaat tegen elke vorm van beperking is.
En de voorgaande tekst was van 2005. Nu, in september 2008,
zijn zowel code, de heer Frijns en zijn commissie, als keiharde leugenaars - en
oplichters.
Naar Topinkomens, zelfregulering
,
Economie lijst
,
Economie overzicht
, of site home
.
|