Natuurlijk is niemand zo gek om zelfregulering voor alle inkomens voor te
stellen. De reden is dat de meeste mensen niet te vertrouwen zijn met zo'n
systeem, en meer zouden meenemen dan hun werk waard is.Er is geen enkele reden die aangevoerd kan worden om te
veronderstellen dat mensen die topinkomens hebben moreel beter in elkaar steken
dan andere mensen. Er zijn eerder tekenen van het tegendeel, zie hier
.
Voor
topinkomens geldt bovendien dat nog sterker dan in de overige maatschappij de
hoogte van het inkomen bepalend is voor de persoonlijke status
. De ene directeur
zal er dus naar streven meer te verdienen dan de ander. Waar hij zijn eigen
inkomen kan bepalen, zal hij zichzelf dus meer geven tot aan dit statusverlangen
voldaan is
. Deze redenatie geldt echter ook voor alle andere directeuren, zodat
er een vicieuze cirkel van verhogingen ontstaat. De bekende uitkomst van een
vicieuze cirkel is een catastrofe. In dit geval is dat het failliet van het
bedrijf. In de Verenigde Staten zijn grote concerns als WorldCom en Enron al ten
prooi gevallen aan die catastrofe
. Voor
meer voorbeelden van falende zelfregulering, zie hier
, voor een verzameling van
bronnen over de resultaten, zie hier
.
Er is dus geen enkele reden om te vertrouwen op de zelfregulering van topinkomens.
Addendum 09-06-2006: Het voorgaande is geschreven eind 2003, gebaseerd op
eerdere waarnemingen en inpassing daarvan in het model ontwikkeld door de redactie.
In de tussentijd is er veel gebeurd en gepubliceerd op het gebied van
topinkomens, waardoor de oorspronkelijke links naar bronartikelen veranderd
konden worden naar meer toepasselijke voorbeelden - het artikel wordt aangevuld
in plaats van aangepast, om die ontwikkeling te laten zien.
Eén van die ontwikkelingen is het geval van de sterk stijgende topinkomens bij
semi-overheidsinstellingen en halfgeprivatiseerde nutsinstellingen als
energiebedrijven en woningcorporaties. Naar aanleiding daarvan is er vanuit de
politiek een toenemende roep tot beperking van de inkomens in dit soort sectoren
tot bijvoorbeeld dat van de minister-president, met als argumenten dat deze
instellingen ook uit overheidsgeld gefinancierd zijn. Dat laatste argument is in
feite overbodig - ieder vorm van zelfregulering gaat natuurlijk niet werken,
zoals nog eens overduidelijk blijkt uit de volgende bron:
De Volkskrant, 03-06-2006, rubriek Het Citaat
Kees Cools, hoogleraar corporate finance in Groningen en partner bij BCG
bij een debat over topinkomens in de Rode Hoed op 31 mei in Amsterdam.
'Er is veel frustratie over de sterke stijging van de topinkomens. Deze
frustratie is zeer begrijpelijk, maar gebaseerd op onbegrip en misverstanden.
Topinkomens bestaan uit twee componenten: vast en variabel inkomen. Het vaste
inkomen stijgt en stijgt, maar dat is, zeer helaas, onvermijdelijk geworden. Die
eindeloze spiraal wordt namelijk veroorzaakt door sterk toegenomen openbaarheid.
Iedere topman of -vrouw vergelijkt nu zijn of haar inkomen met dat van mensen in
vergelijkbare functies. Iedereen die onder het gemiddelde zit zal vragen om een
loonsverhoging. Bij variabel inkomen is vaak het probleem dat er geen goede
relatie is tussen prestaties en beloning. Als de prestaties van een topman of
-vrouw dalen, blijft de variabele beloning tóch gelijk, of stijgt zelfs.
De Balkenende-norm is onzinnig. Men vergelijkt banen die niet
te vergelijken zijn. Het premierschap brengt ook veel macht, status en
toekomstmogelijkheden met zich mee. Dat geldt niet voor alle andere banen in de
semi-publieke sector. Daar zullen mensen dus altijd meer willen verdienen.
Helaas.
Red.: De laatste conclusie in natuurlijk halfjuist: mensen
zullen altijd meer willen verdienen, dus is iedere vorm van
zelfregulering onzin. En dat hangt totaal niet af van een of andere vorm van
baanvergelijking. De vele mislukte pogingen om te komen tot een beperking
middels vrijwillige codes en dergelijke
, laten op overtuigende wijze
zien dat het enige dat gaat werken om topinkomens te beperken een sterk progressief belastingstelsel of
een maximuminkomen is
. Zonder dat is er feitelijk
nauwelijks een limiet aan wat men zichzelf kan toebedelen, zie bijvoorbeeld hier
.
Naar Loon naar werken I
, Houding van de top
,
Economie lijst
,
Economie overzicht
, of site home
.