De hetze tegen kernenergie |
2008 |
De aanvangstijd van deze serie is willekeurig in de zin dat ze ingegeven is door
de start van het werk aan deze website - de start van de hetze tegen kernenergie
dateert van decennia daarvoor. De aanleiding was een serie berichten over de
gevaren van de kernreactor in Petten, die niet voor energieopwekking wordt
gebruikt, maar voor testdoeleinden en de fabricage van radioactieve isotopen
voor medische toepassing. Maar we beginnen met een archetypisch anti-kernenergie
bericht dat niet direct als zodanig herkenbaar is:
Uit: de
Volkskrant, 10-08-2004, nieuwsbericht
Ongeluk in Japanse
kerncentrale
...
Het is het ernstigste nucleaire ongeval uit de Japanse geschiedenis.' ...
'Het ongeluk gebeurde in kernreactor nummer drie van Kansai Electric Power.
...
IRP: Elders uit het
Associated Press bericht blijkt dat er stoom is gelekt uit een lek in een
turbine. Een kerncentrale bestaat uit twee systemen: een kernreactor en een
turbinepark. Een gewonen gascentrale bestaat uit gasbranders en een turbinepark, een
kolencentrale uit een kolenoven en een turbinepark. Het lek in de Japanse
centrale had dus niets te maken met het aspect dat in het bericht het meest
belicht wordt: dat de energiebron een kernreactor is. Als het ongeluk
gebeurd was in een gas- of kolencentrale, was het waarschijnlijk niet verder
gekomen dan de lokale media. Het plaatsen van het bericht in deze vorm
veroorzaakt een in dit geval onjuiste associatie tussen kerncentrales en
gevaar.
De soort berichten over
kernenergie zijn een voorbeeld van de algemene houding in de media tegenover
techniek en wetenschap. Een kerncentrale werkt met voor een leek
onbegrijpelijke kernenergie, wekt daardoor angsten op, die zich vertalen in
paniekberichten. Bestaande gevaren worden uitvergroot tegenover veel grotere
gevaren van andere, minder onbegrijpelijke technieken. Bekende voorbeeld van
dit proces is vliegangst ten opzichte van autoangst: autorijden is objectief
veel gevaarlijker, maar de relatieve onbegrijpelijkheid van vliegen
veroorzaakt de angst. In geval van de energievoorziening, zijn de gevaren
ten gevolge van de kooldioxide uitstoot veel groter dan de gevaren van
kernenergie en kernafval. De laatste vormen een lokale bedreiging, de eerste
bedreigen de hele planeet. (noot: dit is een tekst uit augustus 2004).
Nu dan de lokale voorbeelden van de hetze. De eerste kop zegt
al genoeg:
Uit: De Volkskrant, 04-12-2004, kopartikel op de voorpagina, door Ferry Haan
en Sanne ten
Hoove.
Kernreactor Petten nucleaire vrijhaven
'Oost-Europse toestanden' in 2003, maar OM staat machteloos
Het kabinet heeft tot woede van het
Openbaar Ministerie voorkomen dat de kernreactor in Petten wordt vervolgd
wegens ernstige milieudelicten. Inspecteurs troffen in september 2003
'Oost-Europese toestanden' aan rond de reactor, maar mochten hiertegen
niet optreden.
Dit blijkt uit interne documenten van het ministerie van Justitie die
de Volkskrant bezit. Radioactief materiaal was in Petten opgeslagen in
zeecontainers, bleek bij een grootschalige politie-inval op het
reactorterrein. Zwaar giftige stoffen stonden onbeschermd in de
buitenlucht of waren ondergebracht in lekkende houten keten. Er dreigde
ontploffingsgevaar.
Het OM wilde een zaak beginnen tegen de reactor, maar die is eigendom
van de Europese Commissie. Buitenlandse Zaken vreesde een diplomatiek
conflict en stelde de Europese Commissie begin dit jaar gerust: het OM zou
geen strafzaak beginnen. Alleen het Europese Hof van Justitie zou mogen
optreden. Medewerkers van de reactor zouden in Nederland strafrechtelijke
immuniteit bezitten.
Het OM heeft woedend gereageerd op deze 'onbevoegde
toezegging', die bovendien juridisch niet zou deugen. ...
Het OM beschouwt de milieuovertredingen van de reactor als zeer
ernstig. Vooral de verkeerde opslag van gasflessen in de buurt van een
kernreactor wordt Euratom aangerekend. Waarschijnlijk heeft het bedrijf
jarenlang zijn gang kunnen gaan.
Het optreden van Buitenlandse Zaken heeft vervolging van Euratom
waarschijnlijk geblokkeerd. Het juridische vertrouwensbeginsel eist dat
overheden zich houden aan beloftes. 'Het OM zit nu met de handen in het
haar', erkent een OM-functionaris. Hij vreest dat Euratom nu vrij spel
heeft op Nederlandse bodem. Een andere ambtenaar: 'In Petten is een
nucleaire vrijhaven ontstaan.' ...
IRP: De zaak was ernstig genoeg voor een begeleidend
achtergrondartikel:
Uit:
De Volkskrant, 04-12-2004, achtergrondartikel op pag. 2, door Ferry Haan
en Sanne ten
Hoove.
Gasflessen slingerden rond bij reactor
Petten
Alle partijen waren het eens: de kernreactor van
Petten moet vervolgd worden wegens milieufraude. Maar Euratom is immuun,
strafvervolging is niet mogelijk.
De vuurwerkramp in Enschede. Dat is waar
de politieagenten van operatie Esdoorn als eerste aan denken als ze op 29
september 2003 het terrein van Euratom in Petten betreden. Gasflessen
staan vlak bij vaten met zwavelzuur en zoutzuur, blootgesteld aan weer en
wind. Wat betonnen bunkers behoren te zijn, zijn in werkelijkheid tochtige
houten keten. 'Ik zag de gasflessen al over het terrein vliegen',
herinnert een betrokken politieman zich.
Het terrein heeft veel weg van een vuilnisbelt. Huisafval, oude tafels
en stoelen, een afgedankte koelkast: van alles slingert rond. Een blik op
de etiketten van de gasflessen en op toegangsdeuren leert dat die niet
deugen. Brandblussers ontbreken. Een stortbak met gif dreigt bij hevige
regenval over te lopen. Luchtfoto's bevestigen het verontrustende
beeld:Euratom houdt zich op geen enkele wijze aan de milieuregels.
...
Het politieonderzoek verloopt voorspoedig. Eind 2003 zijn de zaken rond
en kunnen de dagvaardingen de deur uit. Het bestuur van Zijpe, waaronder
Petten valt, hoort voor het eerst van de milieufraude. Wethouder Blonk:
'Toen ik de video zag, was ik buitengewoon geschrokken. Ik dacht dat we de
zaken aardig onder controle hadden.' Alle aanwezigen zijn het erover eens:
hier moet strafrechtelijk worden ingegrepen.
Maar dan komt er plotseling een kink in de kabel. De Europese
Commissie, eigenaar van de kernreactor, beklaagt zich in Brussel over de
vervolging van Euratom. ... Ze hameren op een zogeheten
Zetelovereenkomst uit 1961 waarin de immuniteit is geregeld.
Er volgt een razendsnelle briefwisseling tussen de Europese Commissie,
de ministeries van Buitenlandse Zaken en Justitie en de permanente
vertegenwoordiger van Nederland bij de EU. Keer op keer laat de commissie
weten strafvervolging onaanvaardbaar te vinden. Zo dreigt zich een
diplomatieke rel te ontspinnen. En dat is het laatste waar Nederland op
zit te wachten in de aanloop van het Europees voorzitterschap.
...
Toch wordt de dagvaarding tegen Euratom ingetrokken. ...
De PvdA gaat Kamervragen stellen over de kwestie. PvdA-Kamerlid Samsom
eist opheldering van de ministers Donner en Bot. Van staatssecretaris Van
Geel van Milieu wil hij weten waarom de misstanden bij reguliere controles
niet aan het licht zijn gekomen. Wat hem betreft draagt Donner het OM
alsnog op Euratom te vervolgen. 'Als we strafrechtelijk zijn uitgespeeld
is dat zorgelijk.'
Het ministerie van VROM stelt dat de veiligheid van de
reactor nooit in het geding is geweest. De afgelopen jaren zijn de controles in
de reactor verscherpt.
IRP: Om van berichtgeving tot een hetze te komen, moet je
doorgaan met de berichten, ook als je niets extra te melden hebt. Een goede
hetzevoerder doet dit door de al bekende ggevens in kleinere stukjes op te
dienen.
Dus twee dagen later:
Uit:
De Volkskrant, 06-12-2004, van onze verslaggever.
Controle op kerncentrale
verwaarloosd
De gemeente Zijpe heeft de milieucontroles op het
terrein van de kernreactor Petten jarenlang veronachtzaamd. De controles
werden wegens gebrek aan kennis uitbesteed aan een commercieel
adviesbureau, Barten. Dat maakte zich echter schuldig aan
belangenverstrengeling.
Zo adviseerde eigenaar Barten bij het aanvragen van milieuvergunningen,
en zag hij tevens toe op de naleving daarvan. De gemeente was hiervan op
de hoogte en liet Barten daarom vergezellen van een ambtenaar, die op zijn
beurt onvoldoende deskundig was. Barten bevestigt zijn rol. Hij stelt dat
hij alle rapporten ter goedkeuring aan de gemeente heeft voorgelegd.
Een politie-inval in september 2003 maakte duidelijk dat bij de
controles van alles over het hoofd was gezien. Bij de bedrijven
Mallinckrodt, ECN en NGR op hetzelfde terrein werd een fors aantal
milieuovertredingen geconstateerd. Bij het onderzoeksinstituut van Euratom
waren onder meer gevaarlijke stoffen en gasflessen verkeerd
opgeslagen.
Het bleek dat de twee controleurs niet overal waren geweest; het
terrein zou te groot zijn. Sommige overtredingen werden wel geconstateerd,
maar niet tijdig bestraft. 'Dit is natuurlijk balen', zegt wethouder Blonk
van Zijpe. 'We hadden het idee dat we er vrij veel aan deden. Dat bureau
kostte 20 duizend euro per jaar, dan verwacht je dit niet. Maar ja, ook
wij maken fouten.' ...
IRP: En nog eentje op die dag voor het mooi:
Uit: De Volkskrant, 06-12-2004, van verslaggever Sanne ten Hoove
'Als wij niet vervolgen, moet Europa het doen'
De Tweede Kamer ergert zich aan de immuniteit van
Euratom. Wethouder Blonk is de ophef zat: 'Alsof de reactor morgen kan
ontploffen.'
Een fort binnen een fort. Zo valt het
terrein van Euratom in Petten te omschrijven. Een extra slagboom
verhindert nieuwsgierigen toegang tot de terreinen van de Europese
Commissie. Wie naar binnen wil, moet zijn paspoort laten zien.
Onaangekondigde controles van het Openbaar Ministerie worden niet
toegestaan. In de Noord-Hollandse duinen staat het Nederlandse strafrecht
buitenspel.
De omstreden immuniteit van Euratom wekt irritatie in de Tweede Kamer.
De ministers Donner van Justitie en Bot van Buitenlandse Zaken moeten zich
morgen verantwoorden in de Kamer. Ook staatssecretaris Van Geel van Milieu
moet komen opdraven. Centrale vraag: waarom dreigt een organisatie die
zich schuldig maakt aan milieucriminaliteit vrijuit te gaan? ...
Sluiting van de reactor is niet aan de orde aangezien die onmisbaar is
voor de volksgezondheid. Petten is grootleverancier van zogeheten medische
isotopen (radioactieve preparaten voor de behandeling van patiënten). Ruim
60 procent van de Europese ziekenhuizen is afhankelijk van de reactor.
Dagelijks worden twintigduizend patiënten met straling uit Petten
behandeld. NGR, één van de aangeklaagde bedrijven, laat in een reactie
weten dat 'van een nucleaire vrijhaven of van Oost-Europese toestanden
absoluut geen sprake is.'
Het bedrijf wijst verder op de maatschappelijke onrust die 'ten
onrechte door deze discussie kan ontstaan'. Volgens directeur Stol werkt
het bedrijf inmiddels volgens het boekje. 'Iedereen die daaraan twijfelt,
nodig ik van harte uit dat te komen aanschouwen.'
Ook vanuit de gemeente Zijpe klinken relativerende woorden. Wethouder
Blonk is alle ophef inmiddels 'spuugzat'. 'Als dit soort overtredingen bij
een fabriek geconstateerd worden dan krijgen die mensen een aanschrijving
en moeten ze die overtredingen oplossen. Doen ze dat niet, dan moeten ze
een dwangsom betalen. Je kunt het niet goedpraten, maar vanwege die
kernreactor wordt het ontzettend opgeblazen. Alsof hij morgen kan
ontploffen', aldus Blonk. ...
IRP: De zaak was juridisch volkomen duidelijk - zoals
snel bleek:
Uit:
De Volkskrant, 08-12-2004, van verslaggever Sanne ten Hoove
Euratom wordt niet vervolgd
Euratom, eigenaar van de kernreactor Petten en een
deel van het terrein, wordt definitief niet vervolgd voor het plegen
van milieudelicten. Het Openbaar Ministerie ziet daarvan af. Nederland zal
evenmin het Europees Hof van Justitie vragen zich over de zaak
buigen.
Dit maakte minister Donner van Justitie dinsdag in de Tweede Kamer
bekend. Volgens hem kan Euratom als werkmaatschappij van de Europese Unie
niet voor een Nederlandse rechter worden gedaagd. Donner wees op de
zogeheten Zetelovereenkomst die in 1961 met Euratom is gesloten. Daarin
staat dat de organisatie immuniteit geniet op Nederlandse bodem.
Hij vertrouwt erop dat Euratom zich voortaan netjes aan de regels
houdt. Het bedrijf zou welwillend meewerken aan nieuwe afspraken. 'Van een
vrijstaat is dus geen sprake', bezwoer Donner, die de zaak 'niet op de
spits' wil drijven.
Politieagenten constateerden in september 2003 dat Euratom zwaar
giftige stoffen als zwavelzuur en zoutzuur verkeerd had opgeslagen. Donner
ontkent dat er sprake was van 'Oost-Europese toestanden', zoals een
betrokkene zaterdag in de Volkskrant meldde. Drie andere bedrijven worden
wel vervolgd voor het plegen van milieudelicten op het reactorterrein.
Donner was op de hoogte van de invallen. ...
IRP: Maar ook technisch is de zaak volkomen helder -
voor wie enig technisch benul heeft, of eried is om om iemand met enig
technisch enul in te schakelen:
Uit: De Volkskrant,
11-12-2004, ingezonden brief van ir.
P. Verberne (Hoogezand)
Flessen
Onder de kop 'Kernreactor Petten, nucleaire vrijhaven' een
alarmerend artikel in de Volkskrant van 4 februari. Welke ernstige
'milieu-delicten' en 'Oost-Europese toestanden' worden er in vermeld? Naast niet
nader aangeduide radioactieve stoffen (laboratorium-kleding?) in een zeecontainer
en niet nader aangeduide giftige stoffen beschouwt het OM vooral als zeer
ernstig de 'verkeerde opslag van gasflessen in de buurt van een kernreactor'.
Dat wordt verder uitgesponnen op pagina 3
onder de kop 'Gasflessen slingerden rond bij reactor Petten' met de opmerking
van een politieman die de gasflessen al over het terrein zag rondvliegen.
Gesuggereerd wordt dat die gasflessen in bunkers zouden horen en een gevaar
opleveren bij een kernreactor.
Het lijkt mij verstandig dat verslaggevers
zich van te voren wat oriënteren. Gasflessen staan vrijwel altijd in de
buitenlucht en enig gevaar is daarvan niet te duchten. Het gevaarlijke verband
met een kernreactor is me al helemaal niet duidelijk. Verder nog iets over
rondslingerend meubilair en wat vaten zuur waarvan het gevaar mij ook niet
duidelijk is in samenhang met de kernreactor.
De vermelde milieudelicten hebben niets te
maken met de aanwezigheid van een kernreactor. Hier past maar een predicaat:
suggestieve en slechte verslaggeving.
IRP: De in deze reactie nog als 'niet nader aangeduide'
omschreven chemische stoffen blijken volgens de vervolgartikelen 'zwaar
giftige stoffen als zwavelzuur en zoutzuur' te zijn. Zwavelzuur en zoutzuur zijn
zware zuren die je huid verbranden bij contact, maar niet bijzonder toxisch zijn
in de zin dat een aantal milligrammen damp al ernstige blijvende gevolgen voor de
gezondheid heeft. Beide stoffen waren (en mogelijkerwijs zijn) bij de gewone
drogist verkrijgbaar. Zwavelzuur zit (verdund) in oude loodaccu's die men vroeger gewoon
met de hand bijvulde. Verdund zoutzuur wordt gebruikt bij de ontkalking van
toiletten en dergelijke. De term 'zwaar giftig' is dus een ander voorbeeld van
alarmistisch taalgebruik, dat in de context niet anders dan als tendentieus of
propagandistisch kan worden omschreven.
Waarschijnlijk had de Volkskrant-ombudsman zich wel
van enig advies laten voorzien:
Uit: De Volkskrant, 11-12-2004, rubriek De ombudsman,
door Thom Meens
Vervolging van een vrijhaven
Het belangrijkste nieuws op de voorpagina van de krant van afgelopen zaterdag
was dat de kernreactor in Petten een 'nucleaire vrijhaven' is waar bij een
inspectie in 2003 'Oost-Europese toestanden' zijn aangetroffen waartegen het
Openbaar Ministerie niet kan optreden omdat het ministerie van Buitenlandse
Zaken dat belemmert.
De krant deed uitvoerig uit de doeken wat was
aangetroffen. ... De
krant schreef de informatie toe aan anonieme bronnen binnen justitie, aan
documenten en 'ambtenaren'.
Dinsdag reageerde het ministerie van Buitenlandse
Zaken in de krant met een opmerkelijke ingezonden brief. De strekking was dat de
verslaggevers zich schuldig hebben gemaakt aan eenzijdige berichtgeving, de
reactie van Buitenlandse Zaken bewust niet hebben opgeschreven, en zo het
departement ten onrechte hebben beticht van belemmering van de rechtsgang,
terwijl dat slechts internationale verdragen naleeft.
In de Tweede Kamer lieten bewindslieden die dag
weten dat er van een nucleaire vrijhaven geen sprake is, dat Petten zich nu
netjes gedraagt, ... Ook
daarvan deed de krant verslag, maar pas op pagina vier.
Dat alles geeft een raar beeld. De krant pakt
groot uit met misstanden uit het verleden, zonder duidelijk aan te geven hoe de
zaak nu is, plaatst een brief die leest als een rectificatie van de
berichtgeving en zet de relativering van de regering op pagina vier. Dat is
volgens de betrokken adjunct-hoofdredacteur een normale binnenlandpagina, maar
dat neemt niet weg dat de alarmerende nieuwskoppen op pagina één stonden.
Als lezer bekroop mij het gevoel dat de krant na
het weekeinde een terugtrekkende beweging heeft gemaakt, het nieuws van zaterdag
heeft afgezwakt.
Dat zou niet terecht zijn, zeggen de
verslaggevers. Want het was een gevaarlijk rommeltje en er wordt niet vervolgd,
...
Toch heeft dat ministerie op minstens één
punt gelijk. In de artikelen werd het beticht van obstructie, zonder dat het de
kans kreeg te reageren. Dat had wel gemoeten. De verslaggevers hebben de tekst
die zaterdag op de voorpagina stond vooraf ter inzage gegeven aan het
ministerie. Omdat het departement volgens hen niet méér respons gaf dan een
formeel juridische verklaring, die niets toevoegde, hebben ze die niet
opgenomen. Het kan best dat ze daarin gelijk hebben, maar toch had dát in de
krant gemoeten. Nu kon BZ bij wijze van wederhoor plaatsing afdwingen van een
vervelende brief die de verslaggeving op een hoofdpunt, de obstructie door BZ,
onderuit haalde.
Dat is niet fraai en het zet de lezer
deels ook op het verkeerde been. ...
Maar rechtvaardigt in dat geval een
dergelijke beschrijving van een situatie in het (recente) verleden die plaats op
de voorpagina met die alarmerende kop?
Ik vermoed dat de eindredactie op hol
is geslagen bij het zien van de woorden 'kernreactor', 'vrijhaven' en
'misstanden', maar zich niet voldoende heeft gerealiseerd dat hier een situatie
uit het verleden werd beschreven. Zo ontstaat het beeld dat er iets mis is met
de reactor, en dat klopt niet.
De auteurs, die zich overigens
afvragen of de zaak nu wél op orde is, hadden dat kunnen voorkomen als ze beter
hadden aangegeven dat het nieuws nu niet zozeer de - uitgebreid beschreven -
janboel is, maar het debat over de vervolging. Dat nieuws was waarschijnlijk
minder hijgerig behandeld dan 'kernreactor Petten de nucleaire vrijhaven' nu.
Want met de veiligheid van de reactor was niets mis, de problemen (met
bijvoorbeeld opslag van radio-actief materiaal) deden zich voor op het terrein
eromheen.
IRP: Dit kan samengevat worden als: door de term "kern" zijn
bij de verslaggevers de stoppen doorgeslagen. Oftewel: alles met "kern" is
volkomen fout en dient bestreden te worden. Het heeft niets met de werkelijkheid
te maken - het is pure ideologie.
Oh, de betrokken bedrijven werden inderdaad veroordeeld:
Uit: De Volkskrant, 26-03-2005
.
Boetes na lakse naleving milieuregels bij Petten
De rechtbank in Alkmaar heeft drie bedrijven bij de nucleaire centrale in
Petten veroordeeld voor milieu-overtredingen. De bedrijven krijgen elk een boete
van 25 duizend euro. De boete is veel lager dan de een miljoen euro die door het
Openbaar Ministerie was geëist.
Uit het vonnis blijkt dat de Nucleair Research Group (NRG), het Energieonderzoek
Centrum Nederland (ECN) en Mallinckrodt Medical zich weinig aantrokken van de
milieuvoorschriften. De rechtbank spreekt van 'laksheid ten aanzien van de
naleving'.
Zo was licht-radioactief materiaal onveilig opgeslagen. In
gammele gebouwtjes werden gevaarlijke stoffen niet gescheiden van elkaar
bewaard. In sommige opslagruimten ontbraken vloeistofdichte vloeren. Gasflessen
waren, tegen de regels, vrij toegankelijk. Ook waren gebouwen zonder vergunning
neergezet.
De rechtbank kwam tot een lagere boete, dan de miljoen euro
die door het Openbaar Ministerie werd gevraagd, omdat een groot aantal
milieu-overtredingen niet konden worden bewezen. Ook was er volgens de rechtbank
geen sprake van direct ontploffingsvaar of dreigende milieuschade. Verder werd
meegewogen dat de bedrijven de regels inmiddels naleven. Ook de negatieve
publiciteit, in onder meer de Volkskrant, leidde tot strafvermindering.
Van 'Oost-Europese toestanden', zoals het OM had
geconstateerd, was volgens de rechter geen sprake. ...
IRP: Kortom: ook de betrokken mensen bij het OM waren besmet
door het anti-"kern"-virus. Geheel volgens het patroon, want juristen zijn ook
alfa's. En alfa's hebben hekel aan kernenergie, en techniek in het algemeen.
Nog een bericht kort erna om te laten zie dat men hiervan
niets geleerd heeft:
Uit:
De Volkskrant, 18-02-2005, van correspondent Peter de Waard
Dertig kilo plutonium Sellafield 'weggeraakt'
Dertig kilo plutonium, voldoende om zeven atoombommen van te maken, is
zoekgeraakt bij een nucleaire opwerkingsfabriek in het noordwesten van Engeland.
Volgens toezichthouder UK Atomic Energy Authority (Ukaea) kon 29,6 kilo niet
worden teruggevonden in de boeken van Sellafield.
Het lijkt het scenario van een Hollywood thriller, maar het wordt afgedaan als
een louter administratief probleem: de British Nucleair Group (BNG), de eigenaar
van de fabriek, ontkent dat er daadwerkelijk plutonium is verdwenen.
Volgens BNG gaat het slechts om een verschil op papier. Dit
wordt veroorzaakt door verschillen tussen de geschatte hoeveelheid radioactief
materiaal die binnenkomt, en de daadwerkelijke hoeveelheid die uiteindelijk
overblijft. BNG zegt dat de verschillen binnen de internationaal toegestane
marge blijven: deze zou een voorraadafwijking van 3 procent toestaan. 'Bij een
zeer ingewikkeld chemisch proces blijft er vaak materiaal achter in de fabriek',
verklaarde een woordvoerder.
In 2003 was 19 kilo zoek. Het totale tekort over de afgelopen
tien jaar is nu 50 kilo.
Volgens de woordvoerder is er elk jaar een verschil tussen de
boekhoudkundige en de daadwerkelijke voorraad. 'Soms hebben we een overschot,
soms een tekort.' ...
IRP: Het Petten-gevalletje ging in feite niet over
kernenergie, want de Pettense reactor is niet bedoeld voor energie-opwekking.
Maar de hysterische reactie op het bedrijfsongevalletje had natuurlijk wel alles
met kernenergie te maken. Dat bleek toen na afloop ervan de wetenschapsredactie
kwam met een grootschalige en schijnbaar meer rationele aanval op kernenergie.
Het commentaar van het IRP staat tussen het origineel:
Uit: De Volkskrant, 19-02-2005, artikel van Marieke Aarden en Martijn van
Calmthout
Terug naar de kern
Het kon haast niet uitblijven: een hernieuwde roep om kernenergie. Het
klimaat vraagt erom, is de bewering, en de aanvoer van olie is ook al zo
riskant. Tien vragen, ter ontnuchtering.
1 Helpt kernenergie tegen het broeikaseffect?
Eventjes een beetje. Bij kernsplijting breken uraniumkernen in stukken. Dat maakt
energie los en die wordt omgezet in elektriciteit. Daarbij komt geen kooldioxide
vrij en dus helpt kernsplijting inderdaad tegen het broeikaseffect bij het
opwekken van elektriciteit.
Helemaal 'broeikasvrij' is kernenergie echter niet. In de
keten van winning, transport en raffinage van uraniumerts, de productie van
kernbrandstof en de uiteindelijke berging wordt ook energie verbruikt, voor een
aanzienlijk deel olie. Wel is berekend dat nucleaire stroom per kilowatt-uur 10
tot 30 keer minder kooldioxide genereert dan een kolencentrale.
Dat is substantieel, maar elektriciteitsvoorziening vormt
ruwweg slechts een kwart van de totale energiesector in Nederland (in de wereld
nog minder). De rest wordt gebruikt in transport, verwarming, landbouw en
industrie.
Wil Nederland de stroomsector met kernenergie binnen de
looptijd van het klimaatverdrag van Kyoto (tot 2012) op minimale uitstoot
brengen, dan zijn volgens een berekening van WISE (World information on energy),
vier middelgrote nieuwe kerncentrales van 500 megawatt nodig, iets meer dan het
formaat Borssele. Wil de EU dezelfde doen, dan moeten er binnen tien jaar meer
dan zeventig centrales bij komen. Dat zou overigens de voorraden uranium snel
uitputten.
Het argument dat kernenergie nu een begin kan maken met de
inperking van de uitstoot van broeikasgassen, totdat op termijn echt duurzame
bronnen zijn ontwikkeld, snijdt weinig hout. Geld dat in de bouw van
kerncentrales moet worden gestoken, wordt dan niet aan de ontwikkeling van wind-
en zonenergie en andere duurzame bronnen besteed. Die bieden daardoor pas later
enig soelaas tegen het broeikaseffect.
2 Hoe lang kunnen we met het uranium in de
wereld toe?
Niet lang, met de 3,5 miljoen ton erts die nu op een betaalbare manier (voor
maximaal 80 dollar per ton) winbaar wordt geacht. Het huidige verbruik, goed
voor 6 procent van de wereldwijde stroombehoefte, is zo'n 67 duizend ton erts
per jaar. Daarmee wordt de geschatte voorraad binnen een halve eeuw uitgeput.
Wordt alle elektriciteitsproductie in de wereld nu radicaal vervangen door
kerncentrales (even afgezien van de bouwtijd), dan is de voorraad binnen tien
jaar schoon op.
Er zit nog elf miljoen ton meer uraniumerts in de grond, maar
dat moeilijker winbaar en dus (veel) duurder. Twee eeuwen is volgens experts het
absolute maximum. Wel wordt er al decennia gewerkt aan zogeheten
snelle-kweekreactoren, waarin tegelijk energie wordt opgewekt en nieuwe
brandstof gekweekt via kernreacties in plutonium. Daarmee is op papier een
nagenoeg eeuwige energiebron te creëren. In de praktijk zijn experimenten met de
snelkweektechnologie tot nog toe ernstig in de problemen gekomen door ongelukken
en problemen met de veiligheid. Bovendien is plutonium een stof waarvoor een
andere toepassing bestaat: in kernwapens.
3 Maakt kernenergie onafhankelijker van het
buitenland?
Nederland niet, wij hebben geen uraniumerts en geen eigen industrie die zelf
kerncentrales kan ontwikkelen en bouwen. De enige Nederlandse kerncentrale, die
in Borssele, vergt netto circa 95 ton uraniumerts per jaar. Bij het inzetten van
kernenergie om voor de stroomvoorziening de Kyoto-doelstelling te realiseren,
wordt dat zeker het viervoudige. We blijven daarmee een kleine partij op de
wereldmarkt, waar jaarlijks ongeveer 36 duizend ton omgaat.
De grote leveranciers van uranium in de wereld liggen buiten
West-Europa: Canada, Australië, Kazachstan, Rusland, Niger, Namibië,
Oezbekistan, de Verenigde Staten, Alleen Tsjechië haalt in Europa zelf jaarlijks
345 ton omhoog. Het merendeel ligt wel veel meer binnen de westerse
invloedssfeer dan de bekende olievoorraden. Nu komt ongeveer eenderde van de
ingevoerde, ruwe olie uit West-Europa en evenveel uit het Midden-Oosten.
Oost-Europa wordt wel steeds belangrijker (ruim 20 procent).
Serieuze leveranciers van nucleaire technologie zijn
Amerikaans, Duits en Frans. In Nederland is er enige expertise bij het ECN in
Petten en bij de KEMA in Arnhem. Afgezien van de verrijkingsfabriek Urenco in
Almelo is er geen nucleaire industrie in Nederland. Europa heeft wel alles in
huis.
4 Is kernenergie zo goedkoop als wordt beweerd?
Niet echt. Ooit was de verwachting dat het de consument vrijwel niets zou
kosten. Dat is een illusie gebleken. Vijf tot zeven eurocent per kilowattuur, de
huidige prijs, is twee tot vier keer zo hoog als de stroom uit een
kolencentrale. Dat is duurder dan windenergie en goedkoper dan zonne-energie.
Prijsdalingen zitten er, anders dan bij de nog prille
duurzame bronnen, niet in, ook al omdat in de stroomprijs een aantal
onvermijdelijke kosten van kernenergie nog niet worden meegerekend.
Daarvan is de prijs van de ontmanteling na sluiting de
grootste. Er zijn tot nog toe nauwelijks centrales afgebroken, maar de kosten
worden hoog ingeschat, zeker een paar honderd miljoen euro per centrale. Of die
tot nog toe fictieve kosten bij voorbaat worden doorberekend, is onduidelijk.
Hetzelfde geldt voor de kosten van opslag van hoogwaardig afval op de lange
termijn.
Schade na een kernramp wordt grotendeels op de staat
afgewenteld. De eigenaar van een kerncentrale in Europa is voor maximaal 700
miljoen euro aansprakelijk, een fractie van de werkelijke kosten als het echt
misgaat.
Een berekening van de prijs van een vermeden ton kooldioxide
is verhelderend. Voor zonne-energie is die vooralsnog astronomisch hoog. Voor
kernenergie ligt de prijs tussen de 10 en 30 euro per ton broeikasgas.
Energiebesparingen en windenergie leveren volgeus dezelfde berekeningen zelfs
geld op, maar dat komt door staatssubsidies.
5 Weten we al wat we met het kernafval moeten?
Nee, nergens ter wereld is een ondergrondse opslag. voor de lange termijn en er
is ook geen zicht op. Toch is dat nodig omdat hoog radioactief afval tot 240
duizend jaar gevaarlijk blijft.
Een poging in de VS. om het afval te bergen in bunkers onder
de Yucca Mountain in Nevada is gestuit op protest van de bevolking. Diep onder
de grond zou het kernafval niet in contact komen met grondwater en aardbevingen
zouden er geen vat op hebben. Het is echter onmogelijk met zekerheid te zeggen
of een gebied honderdduizenden jaren droog en geologisch stabiel zal blijven.
Echt hypothetisch zijn oplossingen als opslag in diepe
oceaantroggen of afval de ruimte in schieten. Daarom zal de huidige praktijk van
opslag bij kerncentrales nog lang worden toegepast. Nederland gaat vooralsnog
uit van tijdelijke opslag bij Borssele voor honderd jaar.
Intussen is het wel mogelijk om de kernafvalstromen te
scheiden en met bestraling de radio-actieve levensduur te verminderen tot enkele
honderden jaren. Daarmee slinkt ook de te bergen hoeveelheid en het
veiligheidsprobleem. De kosten stijgen wel door deze transmutatie van kernafval.
De Europese Unie wil dat lidstaten elk een locatie aanwijzen
voor eindopslag, maar de landen hebben dat voorstel getorpedeerd.
6 Zijn kerncentrales inmiddels veilig genoeg?
Niet veiliger dan ten tijde van het besluit dat Nederland geen nieuwe
kerncentrales wilde. Na de ramp in Tsjernobyl (1986) in de internationale markt
voor kernindustrie goeddeels ingestort. Ook al zijn de meeste westerse reactoren
van een heel ander type dan de ontplofte grafietreactor in Oekraïne, nieuwe
centrales zijn er nauwelijks meer gebouwd. Voor ontwerp en ontwikkeling van echt
nieuwe types is niet veel geld.
Er zijn wel ideeën om reactoren te bouwen waarin de
kernreacties moeilijk uit de hand kunnen lopen. In deze zogeheten inherent
veilige centrales stopt het splijtingsproces automatisch als het misgaat.
Onder meer het ECN in Petten werkt aan een dergelijke
reactor, een ballenbad van grafietbollen met een pit van splijtstof. In
Zuid-Afrika staat een proefproject, in China draait een eerste reactor van dit
type. Commercieel zijn ze nog niet beschikbaar.
7 Leidt meer kernenergie ook tot kernwapens?
Niet zomaar, maar de kans erop neemt toe naarmate er meer splijtstof, kernafval
en nucleaire technologie in omloop zijn. Officieel moet het
non-proliferatieverdrag uit 1970 toezien op vreedzaam gebruik van nucleaire
energie. In de praktijk lopen civiel en militair gebruik geregeld door elkaar.
'Weapons grade' materialen worden doorgaans in
speciale reactoren aangemaakt. Plutonium239 ontstaat wel in een kerncentrale die
op productie van stroom is gericht, maar er zit veel plutonium-240 bij, een stof
die kernwapens onbetrouwbaar maakt. In principe is ook uit gewoon kernafval het
wapen-plutonium wel te winnen. Een om met uranium moet heel zuiver uranium-235
bevatten (maar dan 93 procent). Daarvoor is een omvangrijke verrijkingsfabriek
nodig.
Maar ook zonder opwerking of verrijking is kernafval een
veiligheidsrisico. Zogeheten vuile bommen zijn niet denkbeeldig: een gewoon
explosief dat een paar kilo radioactief materiaal verspreidt in dichtbevolkt
gebied veroorzaakt een ramp van ongekende proporties.
8 Hoe denken Nederlanders over kernenergie?
Iets minder negatief dan we ons herinneren van de Brede Maatschappelijke
Discussie over kernenergie, in de jaren tachtig. In 2002 bleek uit een
NIPO-enquête onder 1131 Nederlanders (opdrachtgever kerncentrale Borssele) dat 4
procent een voorkeur had voor kernenergie boven andere energiebronnen. Een jaar
eerder was dat 2 procent. De stijging was te danken aan een gewijzigde
opstelling onder 50-plussers, hoog opgeleiden en VVD'ers, aldus de onderzoekers.
Zij vinden kernenergie schoner en als bron onuitputtelijk.
Kernenergie staat, stelde het Rathenau-instituut vorig jaar
vast, allang niet meer in het middelpunt van de publieke aandacht. Maar net als
eerder is een overgrote meerderheid tegen, als ernaar gevraagd wordt. Driekwart
van de ondervraagden zei tegen uitbreiding van het aantal kerncentrales in
Nederland te zijn, ongeveer 18 procent was voor. Uit dezelfde verkenning bleek
dat Nederlanders relatief weinig bezwaar hebben tegen opslag van kernafval in
eigen land.
Een peiling deze week geeft een ander beeld. Borssele mag
best wat langer open blijven, blijkt uit de peiling van Maurice de Hond. 66
Procent is voor. Voor nieuwe kerncentrales in Nederland voer 47 procent, maar 43
procent var de ondervraagden is tegen.
9 Wie willen er eigenlijk nieuwe kerncentrales?
Een deel van de bevolking dus, al is het (nog) geen meerderheid. De
milieubeweging is natuurlijk tegen, inclusief de politiek. Namens het CDA het
minister Bot weten niet langer dogmatisch tegen te willen zijn, vooral omwille
van Europese autonomie. Minister Brinkman (D66) van EZ is een verklaard
voorstander. Milieu-staatssecretaris Van Geel (ook CDA) wil, liet hij deze week
weten, praten over het open houden var Borssele na 2013. De VVD is ronduit vóór
kernenergie.
De energiesector zelf is overigens huiverig. Energiebedrijven
staan gereserveerd tegenover de bouw van nieuwe centrales. Die duurt tien jaar
en de kosten zijn circa twee miljard euro per centrale. Zeker in een
geliberaliseerde markt voelen ze meer voor kleinschalige bronnen die minder
kapitale investeringen vergen.
10 Kan Borssele wel open blijven na 2013?
Ja, dat kan. De eigenaar stelt dat hij een vergunning heeft voor onbepaalde tijd
en dat betekent dat de kerncentrale mag blijven draaien zo lang dat veilig is.
De internationale trend is ook om kerncentrales langer operationeel te houden.
Zestig jaar is tot dusver het maximum. De woordvoerder van de kerncentrale
vermoedt dat ook Borssele (tiptop in conditie volgens de laatste evaluatie van
2004) zo lang mee kan. Dat zou inhouden dat Borssele tot 2033 open blijft.
Dan worden meer kosten gemaakt voor splijtstofstaven die
vervangen en bewerkt moeten worden. Ook de opslag bij COVRA moet dan worden
uitgebreid. Per jaar gebruikt de centrale 121 brandstofstaven, waarvan een kwart
tot eenderde per jaar wordt vervangen. De staven gaan vier tot vijf jaar mee.
Voor deze activiteiten zijn geen belemmeringen, de
vergunningen lopen gewoon door. Borssele levert ruwweg 4 procent van de stroom
die in Nederland wordt gebruikt. Dat is niet veel, maar voorkomt per jaar
ongeveer 1,4 miljoen ton CO2 uitstoot uit een
gascentrale. Open houden speelt geen wezenlijke rol bij de vraag hoe Nederland
de doelstelling van Kyoto moet halen. Sluiten ook niet.
Met één pennenstreek wordt wel veel geld vrijgemaakt. Als
Borssele open blijft, hoeft de staat geen afkoopsom te betalen., daartoe was hij
bij sluiting verplicht omdat de eigenaar een vergunning heeft voor onbepaalde
tijd. De miljoenen die dan vrijvallen kunnen volgens de staatssecretaris goed
besteed worden aan alternatieve energie, hogere energie-efficiency en
energiebesparing.
IRP: Dit artikel is de welopgeleide en goed geinformeerde vorm van
de campage tegen kernenergie. Als zodanig is het een zeldzaamheid, omdat de
campagne meestal gevoerd wordt met behulp van onderbuikgevoelens via
bijvoorbeeld de associatie met kernwapens en gevaarlijke onzichtbare straling.
Onderstaand per onderdeel de verantwoording van de omschrijving als
campagneartikel.
Het kon haast niet uitblijven: een hernieuwde roep om kernenergie.
Niet vermeldt wordt de reden dat het niet kon uitblijven: de sterk toenemende
aanwijzingen voor de schadelijke gevolgen van de opwarming van de aarde. Een
rationeel artikel zou de gevaren van kernenergie afwegen tegen die van de
opwarming. Dat gebeurd hier niet, dus is het artikel eenzijdig, oftewel: het
maakt deel uit van een anti-kernenergie campagne.
In de keten van winning, transport en raffinage van uraniumerts, de productie
van kernbrandstof en de uiteindelijke berging wordt ook energie verbruikt, voor
een aanzienlijk deel olie.
Dat is niet noodzakelijkerwijs zo. De kernenergie kan ook gebruikt worden voor
fabricage van waterstof, en daarmee kunne die machines gedreven worden. Dan
drijft de kernenergie indirect ook die machines, en is geen olie meer nodig.
Waterstof wordt nu al gezien als de ultieme brandstof voor de toekomst.
Wel is berekend dat nucleaire stroom per kilowattuur 10 tot 30 keer minder
kooldioxide genereert dan een kolencentrale.
Dat is substantieel, ...
Dit is een voorbeeld van semantische manipulatie. Er zijn vele termen voor meer
dan, en 'substantieel' is daar een van. 'Substantieel' gebruikt men in situaties
dat iets duidelijk meer is dan iets anders, In dit geval is er sprake van dat
het ene 10 to 20 keer groter is dan het ander. Dat nadert heel dicht de grens
dat je dat 'ander' verwaarloosbaar noemt. De juiste terminologie zou dus zijn:
vergeleken met fossiele brandstoffen levert kernenergie een bijna verwaarloosbare
bijdrage aan de hoeveelheid kooldioxide.
Merk trouwens op dat de vrijgekomen stof hier heel zorgvuldig
neutraal wordt omschreven: 'kooldioxide', in plaats van 'broeikasgas' of iets
dergelijks.
Dat is substantieel, maar elektriciteitsvoorziening vormt ruwweg slechts een
kwart van de totale energiesector in Nederland (in de wereld nog minder). De
rest wordt gebruikt in transport, verwarming, landbouw en industrie.
Zie het tweede punt hier direct boven.
Het argument dat kernenergie nu een begin kan maken met de inperking van de
uitstoot van broeikasgassen, totdat op termijn echt duurzame bronnen zijn
ontwikkeld, snijdt weinig hout. Geld dat in de bouw van kerncentrales moet
worden gestoken, wordt dan niet aan de ontwikkeling van wind- en zonenergie en
andere duurzame bronnen besteed. Die bieden daardoor pas later enig soelaas
tegen het broeikaseffect.
Als het argument van geld gebruikt wordt, moet voor de huidige
energievoorziening ook de kosten in de toekomst meegerekend worden. Die kosten
lopen in de triljarden, omdat niet alleen schade wordt aangericht, maar hele
streken inclusief infrastructuur onderlopen en verloren gaan.
Er zit nog elf miljoen ton meer uraniumerts in de grond, maar dat moeilijker
winbaar en dus (veel) duurder. Twee eeuwen is volgens experts het absolute
maximum.
Twee eeuwen lijkt ruim voldoende om alternatieven te ontwikkelen. De huidige
kernenergie kan dus wel degelijk gebruikt worden om het huidige gebruik van
fossiele brandstoffen, even beperkt in voorraad, ter vervangen.
Maakt kernenergie onafhankelijker van het buitenland?
Nee, maar dat doet er niets toe in verband met de kwestie waar het om gaat:
het gedeeltelijk onderlopen van Nederland door gebruik van fossiele brandstof.
Is kernenergie zo goedkoop als wordt beweerd?
Bijna onbelangrijk als het alternatief het gedeeltelijk onderlopen van
Nederland door gebruik van fossiele brandstof is.
Weten we al wat we met het kernafval moeten?
In ieder geval doen we niet hetzelfde als met kooldioxide: gewoon weg laten
lopen in de natuur. Er zijn geen bewijzen van een onverantwoord risico bij
opslag, terwijl er wel aanwijzingen zijn dat de natuur zelf prima met
radioactiviteit overweg kan
.
Zijn kerncentrales inmiddels veilig genoeg?
De risico's zijn minuscuul vergeleken bij het risico van het gedeeltelijk
onderlopen van Nederland door gebruik van fossiele brandstof.
Leidt meer kernenergie ook tot kernwapens?
Nog een risicovraag. Zelfde antwoord.
Hoe denken Nederlanders over kernenergie?
Eerst worden uitvoerig de oude gegevens besproken. In de laatste alinea
worden de nieuwste uitkomsten van onderzoek naar de publieke opinie genoemd.
Daarmee zijn die eerdere cijfers volkomen achterhaald. De schrijvers vinden het
niet nodig de reden van die opmerkelijke omslag te bespreken. Die reden is voor
de hand liggend: de toenemende zorgen bij de bevolking over de gevolgen van de
waarneembare opwarming van de aarde.
Wie willen er eigenlijk nieuwe kerncentrales?
Dit is het aloude argument van "de vijanden van mijn vijanden zijn mijn
vrienden". De VVD is er voor, wij zijn tegen de VVD, dus wij moeten er tegen
zijn. Een emotioneel effectief, en zeer onjuist argument. Dit is zonder meer
misleiding.
Kan Borssele wel open blijven na 2013?
Ja, dat kan. De eigenaar stelt dat hij een vergunning heeft voor onbepaalde tijd
en dat betekent dat de kerncentrale mag blijven draaien zo lang dat veilig is.
Het is niet alleen de eigenaar die dit stelt (dan is ook een andere stand
van zaken mogelijk), het is doodgewoon zo. De gebruikte woordkeuze leidt tot
onjuiste informatievoorziening.
Conclusie: De meeste gebruikte argumenten zijn onjuist zodra je kern van
de zaak erbij betrekt: de relatieve schade aan het milieu, de schade aan de
aarde. Er zijn ook meerdere voorbeelden van het gebruik van woorden ten einde de
lezer te leiden naar een bepaalde conclusie; men zou dit ook misleidend kunnen
noemen.
Terug naar Linkse denkfouten, kernenergie
, Hiërarchie
sociologie
, of naar
site home
.
|