Media, historisch
Het eerste massamedium was de krant. De eerste exemplaren waren gericht op de
hogere klassen, omdat de lagere klassen te druk bezig waren met overleven. Dat
veranderende met de voortdurend toenemende welvaart, en er ontstond een spectrum
aan kranten, in eerste instantie gebonden aan verschillende maatschappelijke
stromingen als politieke partijen en vakbonden.
Deze ontwikkeling bereikte haar hoogtepunt in de middelste decennia van de
vorige eeuw. Ze werd nauwelijks verstoord door de opkomst van het tweede
massamedium: de radio. Radio is altijd voornamelijk gebruikt voor amusement, en
informatieverspreiding had een tweede plaats. Een mogelijke reden is dat de
informatie uit de mond van een spreker moet komen, en luisteren een van de
capaciteiten is die het minst ontwikkeld lijken. Maar er is ook een mogelijke
objectieve reden: wie informatie krijgt van een spreker, kan zijn informatie
alleen opnemen in het tempo van de spreker. Voor velen zal de spreker te snel
gaan, voor anderen te langzaam, vooral in inhoudelijk opzicht. Het is algemeen
bekend dat mensen die lezen, een groot deel van het gedrukte woord overslaan,
omdat de hersens in staat zijn hetgeen dat overgeslagen wordt zelf in te vullen.
Lezen kan dus veel sneller gaan, voor wie dat wil en kan. En het kan ook veel
langzamer, wie dat nodig heeft of wenst.
Met de opkomst van de televisie werd dit allemaal anders. De belangrijkste
nieuwe waarde van de televisie is het "met eigen ogen zien". Gevraagd door een
buitenlandse journalist aan Joeri Gagarin tijdens een persconferentie in Moskou
naar aanleiding van de eerste bemande ruimtevlucht, waarom het nodig was om
mensen de ruimte in te sturen, als het ook met onbemande satellieten kan: "Omdat
mensen de dingen nu eenmaal met hun eigen ogen willen zien. U bent toch het hele
eind hier heen gevlogen om deze persconferentie zelf bij te wonen, terwijl u ook
had kunnen volstaan met het gepubliceerde persbericht?"
De krant is een massamedium in de zin dat ze massaal gemaakt en verspreid wordt,
maar niet een echt massamedium in culturele zin, omdat het de capaciteit tot
lezen vereist. Er zijn nog steeds aanzienlijke delen van de bevolking die niet,
slecht, en met tegenzin lezen, hetgeen de krant effectief een medium voor
midden- en hogere klassen maakt. In Engeland werd dat duidelijk in de tweedeling
van de kranten in broadsheets, wat wij kennen als krantenformaat, en
tabloids, wat wij kennen als tijdschriftformaat. De broadsheets zijn de
standaard, "beschaafde", kranten met het nieuws en opinies gescheiden, althans
dat is het streven. De tabloids onderscheiden zich door schreeuwende
koppen nieuws en opinie door elkaar, veel meer foto's, soms meer dan tekst, en
de foto's' van mooie en vaak blote vrouwen. De Engelse broadsheets worden
gekocht door de hogere klassen, de tabloids door de lagere.
Het met eigen ogen kunnen zien, tezamen met het feit dat de televisie al snel
door vrijwel iedereen, werd bekeken, maakte dat haar invloed al snel die van de
kranten oversteeg, te beginnen bij het grote publiek. Algemeen aanvaard als
kantelpunt is het televisiedebat tussen presidentskandidaten Kennedy en Nixon.
De opinie was dat Nixon beter lag in het politieke establishment en men vond dat
hij de zaken organisatorisch ook beter voor elkaar had. In het debat bleek
Kennedy beter te communiceren over het visuele medium televisie. Kennedy won met
een nipte voorsprong.
Sinds die tijd is de televisie het voornaamste slagveld in de strijd van de
gunsten van de kiezer in het bijzonder, en het geheel van de bevolking in het
algemeen. De kranten en opinietijd-schriften zijn sinds die tijd nog meer een
zaak van de midden- en hogere klassen geworden. Toch hebben ze een hoge mate van
invloed behouden, omdat de maatschappelijke elites ze zijn blijven gebruiken.
Een communis opinio in de kranten beïnvloedt niet zo snel de bevolking in het
algemeen, maar wel de politici en meningmakers. Bij de meningmakers zijn er ook
die voor de televisie komen, de journalisten en commentatoren. Die beïnvloeden
met hun uit de kranten afkomstige mening weer op bewuste of onbewuste wijze de
berichtgeving op de televisie, waarna het bij het algemene publiek terecht komt.
Terug naar Media, economie, politiek
, Hiërarchie
sociologie
, Media lijst
, of naar
site home
.
|