Bronnen bij Mediakongsi: Joegoslavië.
De oorlog in Joegoslavië was een oorlog van het westen tegen Servië. De Serviërs
zijn een Slavische volk, net als de Russen, dus het westen was tegen Servië.
Zoals ook blijkt uit de berichtgeving:
Uit: De Volkskrant, 04-12-2004, het mediakatern, door Marloes Ellings
De mediastilte rond Ayaan Hirsi Ali
… 'Als je iedere dag expliciet meldt hoelang Hirsi Ali al in ondergedoken,
kunnen haar tegenstanders dat interpreteren als succes.' Frits van Exter,
hoofdredacteur van Trouw, doet het denken aan tien jaar geleden, toen
Hier & Nu (NCRV) wekelijks een overzicht uitzond van de gebeurtenissen in
voormalig Joegoslavië. Iedere uitzending werd steevast afgespoten met de tekst
'En nog steeds wordt er niet ingegrepen'. 'Daar is toen veel kritiek op
geweest.' ...
Red.: Men kan mag er rustig van uitgaan dat zoiets in
de reguliere katerns van de Volkskrant
niet geschreven had kunnen worden, de redactie heeft namelijk nooit iets
dergelijks gevonden (deze pagina is oorspronkelijk van december 2004, en deze
opmerking van een herziening in oktober 2005). De voor de hand liggende
reden is dat het verschijnsel zoals beschreven voor de NCRV op dezelfde manier
heeft gespeeld, en nog speelt, bij de Volkskrant.
Zie ook de volgende passage, van
www.heemland.nl , door Eduard den Hollander
|
... Niet alleen door Pim Fortuyn, maar
door een andere kwestie, die tot op zekere hoogte vergelijkbaar is, de
kwestie Joegoslavië. In het NIOD-rapport over Srebrenica wordt ook de
media vooringenomenheid verweten. Ook in die kwestie was de ethische
betrokkenheid van de pers enorm; Bosnische Moslims en Kosovaren waren de
"Good Guys", en de Serven de "Bad Guys". En daar werd de berichtgeving
ook aan aangepast. Hierover verscheen een opmerkelijk commentaar van de
hoofdredacteur van Trouw, Frits van Exter, waarvan ik hier enkele
- voor de pers ontluisterende - passages wil laten volgen.
"Joegoslavië bood duizenden verhalen, maar
geen heldere werkelijkheid. Naarmate het ingewikkelder werd, neigden veel media
het beeld juist verder te versimpelen. En naarmate het drama Sebrenica naderbij
kwam, was het voor velen een uitgemaakt zaak wie de good guys (moslims) en de
bad guys (serviërs) waren….". "Journalisten die volhardden in een schets van een
complexere werkelijkheid kwamen in eigen kring onder druk te staan. Ook bij deze
krant. Er was op de redactie geen gebrek een betrokkenheid bij het onderwerp….".
"Verschillende journalisten wilden ook publiekelijk een daad stellen. De
discussies daarover waren soms pijnlijk voor degenen die zich bleven inspannen
voor een zorgvuldige berichtgeving. Bij deze krant had ook buitenland-redacteur
Nicole Lucas die ervaring. Het engagement van haar collega’s was begrijpelijk,
maar vooral ingegeven door machteloosheid. Journalistieke beginselen leken niet
meer te voldoen; zij wilden kiezen. Lucas c.s. kregen het verwijt dat ze te
neutraal waren." |
Een heleboel eufemistische woorden waaruit de werkelijkheid makkelijk is te
destilleren: politiek en journalistieke hebben een ideologische voorkeur, en de
media passen hun berichtgeving aan aan die voorkeur. Daar is niets onhelders of
ingewikkelds aan.
Een ander bericht:
VARA TV Magazine, nr. 46-2005, door Ad van Liempt
Dit was het nieuws
1. De sticker van Eickhof
IN HET VOORJAAR VAN 1999 dreigt er een nieuwe oorlog in Europa, rond de
opstandige provincie Kosovo in het voormalige Joegoslavië. ... Om een breder
beeld te kunnen geven heeft het journaal verslaggever Gerri Eickhof in Belgrado
gestationeerd, waar zijn bewegingsvrijheid beperkt is. Over die beslissing - een
verslaggever laten werken onder censuur in het land waarmee de NAVO, en dus ook
Nederland, in oorlog is - wordt dan al volop gediscussieerd, ook in de kranten.
In zijn reportages zegt Eickhof er steeds bij of er sprake is geweest van
censuur. Een keer zegt hij: 'Ik ben hier niet gemuilkorfd, maar wel strak
aangelijnd.'
In een column in de Volkskrant schrijft de ervaren
journalist Gerard Mulder dat het geen pas geeft een verslaggever in Belgrado te
laten zitten. 'Iedereen moet front maken tegen Milosevic,' schrijft Mulder in
een open brief aan Eickhof. 'Het wordt tijd dat je ouders je thuis halen. Je
zult wel veel wasgoed hebben.'
... Als in april de tv-studio's van Belgrado worden gebombardeerd, waar
Eickhof dagelijks zijn reportages op de satelliet zet, komt daarbij zijn vaste
visagiste om het leven; drie hem bekende technici worden vermist. De volgende
dag verschijnt Gerri Eickhof in het zesuurjournaal in beeld met een
proteststicker tegen de bombardementen, een schietschijf, zoals die in Belgrado
door velen wordt gedragen. De presentatie-met-sticker is in het Journaal
van acht uur verdwenen.
Red.: Men schrijft hier dat de bezwaren tegen de
aanwezigheid van een journalist in Belgrado verband hielden met censuur. De
werkelijkheid is dat men niet wilde zien wat men aanrichte, dat men bezig was
gewone beschaafde mensen te bombarderen. De stickeractie van de Joegoslaven was
een van meest geslaagde vormen van propaganda tegen westerse agressie, omdat het
zonder woorden de werkelijkheid aangaf: burgers waren het doel van
bombardementen. Dat een Nederlandse journalist daar, om zeer goede redenen, een
meedeed was natuurlijk helemaal het einde, dat kon zeker niet. Een zuiver geval
van een slecht geweten, net als die situatie dat voorafgaande aan de oorlog
tegen Irak het anti-oorlogsschilderij Guernica van Picasso in het gebouw
van de Verenigde Naties bedekt werd.
De bovenstaande voorbeelden zijn slechts steekproef van de
uitgebreide campagne die destijds in de media is gevoerd ten nadele van de
Serviërs en ten gunste van de Kroaten en Albanezen. Van de kritiek op Hier &
Nu is bij weten van de redactie niets naar buiten gekomen.
Naar Media, propaganda, buitenland
, Hiërarchie sociologie
, Media lijst
, of site
home
.
|