Bronnen bij Anglicisme en cultuurverlies
Marcel van Dam
Schrijft over het verlies aan culturele waarden in Nederland nar aanleiding van
uitspraken van de hoofdredacteur van de \volkskrant - een krant die door haar
steun aan het kapitalisme en neoliberalisme stevig heft bijgedragen aan dat
verlies:
Uit:
De Volkskrant, 21-04-2005, column van Marcel van Dam (volledig artikel
hier
)
Sorry, geen interesse
De hoofdredacteur van de Volkskrant, Pieter Broertjes, tevens voorzitter
van het Genootschap van Hoofdredacteuren, hield tijdens de jaarvergadering van
dat Genootschap op vrijdag 15 april een opmerkelijke rede. ...
De cijfers die Broertjes in zijn rede geeft, liegen er niet
om: twintig jaar geleden viel bij 85 procent van de huishoudens nog een krant op
de mat, nu is dat bij nog maar bij 64 procent het geval. In 1975 las van de 12-
tot 20- jarigen nog 60 procent een krant, nu nog maar een kleine 20 procent. In
1975 las een 30-jarige ruim twee uur per week in de krant, nu nog amper een half
uur. Jongeren van 12 tot 19 jaar besteden per dag gemiddeld nog een minuut per
dag aan de krant....
Zou het waar zijn, zoals Broertjes denkt, dat de catastrofe
is af te wenden door een soort integratie tot stand te brengen tussen
verschillende media, zoals kranten, radio televisie en internet? Ik geloof van
niet, omdat de analyse van Broertjes tekort schiet. Hij denkt dat de
'nieuwshonger', de behoefte aan serieuze informatie, ongewijzigd is, en dat die
honger alleen maar op een andere manier hoeft te worden gestild en
gedistribueerd.
Maar het probleem is veel fundamenteler dan hij denkt.
Iedere nieuwe generatie blijkt steeds minder geïnteresseerd in informatie die
een reikwijdte heeft die verder gaat dan de directe emotionele belevingswereld
van het individu. Het verschijnsel hangt ten nauwste samen met de ontbinding van
de samenleving.
Alle organisaties die georiënteerd zijn op de samenleving als
geheel of die zijn gebaseerd op een collectieve ideologie delen in de malaise.
Van kerken tot politieke partijen en vakbonden, van omroepen tot kranten. De
verscheidenheid in de samenleving is zo groot geworden en verandert zo snel, dat
er nauwelijks nog een belevingswereld te vinden is die door grote groepen wordt
gedeeld. ...
Het begin van de 'ontlezing' dateert van ver voor de
introductie van internet. In 1948 had de gemiddelde Amerikaan negen jaar
onderwijs en las hij 1.3 krant per huishouden. Vijftig jaar later ontving hij 50
procent meer onderwijs en was het lezen van een krant met 57 procent gedaald.
Het is ook niet zo dat mensen die geen krant meer lezen in plaats daarvan hun
nieuws van de televisie of van internet halen. Het zijn juist de mensen die wel
kranten lezen die ook geïnteresseerd zijn in informatie op televisie en
internet. De laatste twee media fungeren niet als substituut maar als
aanvulling.
Het verlies aan 'nieuwshonger' hangt samen met een verlies
aan betrokkenheid bij de samenleving, die ook de dalende trend van deelname aan
verkiezingen verklaart. Die betrokkenheid neemt per generatie af en komt op
latere leeftijd ook niet meer terug, zo leert het Amerikaanse onderzoek.
Ook bij ons neemt de belangstelling voor serieuze informatie
per cohort steeds verder af. De samenleving, zoals we die kennen, valt steeds
verder uit elkaar en het enige dat mensen buiten de micro-samenleving waarin ze
leven nog delen zijn emoties als haat, liefde, jaloezie, verdriet, angst. Dat
zijn de ingrediënten voor succesprogramma's op de televisie. Dat zijn ook de
onderwerpen waarvan de politiek zich steeds meer meester maakt.
Arme democratie.
Uit:
De Volkskrant, 08-12-2005, column door Marcel van Dam
Redt de samenhang
De fractievoorzitter van het CDA ruziet met het kabinet over compensatie van de
duurdere energierekening. Het gaat over nog geen dubbeltje per huishouden per
dag. Er wordt koortsachtig overleg gevoerd om te voorkomen dat het conflict uit
de hand loopt. Zowel minister Zalm als fractievoorzitter Verhagen heeft zijn
geloofwaardigheid afhankelijk gemaakt van die 9,5 cent.
Het verschil in opwinding daarover en over de doodstrijd van
de publieke omroep is tekenend voor het gebrek aan visie en leiderschap van de
regerende politieke elite.
Een soortgelijk gebrek aan visie tonen de meeste kranten. Met
nauwelijks ingehouden vreugde wordt over de teloorgang van de publieke omroep
bericht.
Hun leedvermaak is kennelijk een troost voor het inktzwarte
vooruitzicht van de kranten zelf. Zoals hoogleraar journalistiek Frank van Vree
betoogde (Forum, 6 december), zullen de kranten in de komende vijf jaar
waarschijnlijk een kwart van hun betaalde oplage kwijtraken.
Volgens Van Vree is de crisis in de journalistiek te wijten
aan de digitale revolutie, die het economische model waarop de media
nu nog drijven onhoudbaar maakt. Steeds meer informatie wordt immers gratis
aangeboden.
Was het maar waar dat de crisis in de journalistiek alleen te
wijten was aan de veranderingen die zich onder invloed van de digitale revolutie
aan de aanbodzijde hebben voorgedaan.
Veel fundamenteler zijn de veranderingen aan de vraagzijde.
Het is niet alleen zo dat de burgers op een andere manier informatie tot zich
nemen. Ook de aard van de informatie die ze opnemen is ingrijpend veranderd. De
crisis in de journalistiek maakt deel uit van een veel bredere en diepere crisis
in onze cultuur.
Die crisis uit zich op veel manieren: van een geringere
belangstelling voor exacte wetenschappen, tot het lezen van minder boeken en
kranten, tot een geringere belangstelling voor cultuur en informatie op
televisie, tot een kleinere opkomst bij verkiezingen, tot minder vertrouwen in
de politiek, tot een kleinere deelname aan maatschappelijk georiënteerde
verenigingen en organisaties, et cetera.
Onderzoek leert dat deze veranderingen zich steeds sterker
manifesteren per generatie. Hoe jonger de generatie, des te minder
belangstelling voor culturele en maatschappelijke participatie. Die
belangstelling blijft vervolgens per generatie gelijk en sterft dus geleidelijk
uit. Het ad hoc-vermaak heeft het definitief gewonnen van saaie schilderijen en
van informatie die dieper en verder graaft dan over een doodgeschoten mus. Het
hier en nu heeft de geschiedenis obsoleet gemaakt en de blik op de toekomst
verdrongen.
Er zijn twee soorten reacties denkbaar op deze ontwikkeling:
je buigt mee met de wensen van de nieuwe mens en biedt hem hetgeen hij vraagt.
Je klimt op de zegekar van de volkscultuur. Of je bezint je op mogelijkheden de
vraag naar 'hogere cultuur' en serieuze informatie overeind te houden.
Op een enkele uitzondering na klimmen de kranten op de
band wagon van de volkscultuur. Die keuze biedt geen oplossing voor het
probleem, omdat de digitale revolutie de nieuwe cultuur in overvloedige
hoeveelheden gratis zal aanbieden.
De.tweede keuze vraagt om een veel gecompliceerder antwoord.
Vroeger moest het volk 'verheven' worden naar de hogere cultuur, nu moet de
elite worden overgehaald de hogere cultuur aan de man te brengen.
Concreet: vroeger moest de VARA mikken op een breed publiek
om het in aanraking te brengen met de hogere cultuur, in het huidige
tijdsgewricht zou de VARA de dragers van de hogere cultuur moeten proberen over
te halen hun manier van kijken naar de wereld actief te delen met anderen. Dat
vraagt niet meer om een politiek-ideologische oriëntatie, maar om het
aantrekkelijk maken van een bepaalde herkenbare culturele gezindheid en
levensstijl.
Daarom zou de VARA best kunnen opgaan in een organisatie op Nederland 3.
Om dezelfde reden is voor de publieke omroep het afstemmen
van de programmering op doelgroepen geen oplossing. Doelgroepenprogrammering is
interessant voor adverteerders, maar leidt tot versterking van het culturele
isolement. Daarom is het plan van de raad van bestuur van de publieke omroep om
drie doelgroepzenders te formeren ook zo fout. Dat leidt alleen maar tot
versnelling van de afbraak van culturele interactie tussen verschillende
bevolkingsgroepen.
Frank van Vree heeft gelijk dat het economische model waarop
de media drijven, onhoudbaar is geworden. Er zal veel meer publiek geld moeten
worden geïnvesteerd in behoud en verbreiding van serieuze informatie en hogere
cultuur.
Daarom zijn verdere bezuinigingen op de publieke omroep ook
zo onverantwoord. .....
Naar Anglicistisme, cultuurverlies
, Hiërarchie Rijnland
, of site home
.
|