Bronnen bij Rijnlandse democratie: de burgers
| |
Thomas von der Dunk belicht onder eveneens het probleem van hoe de politiek de
burger kan vertegenwoordigen, en geeft voorbeelden van hoe het niet moet:
Uit: De Volkskrant, 21-03-2005, door Thomas von der Dunk, cultuurhistoricus en
publicist.
Geen enkel bestuur vertegenwoordigt iedere burger
Geen enkele bestuurlijke vernieuwing zal de burger tevreden stellen. Want de
burger bestaat niet, zegt Thomas von der Dunk, wel zijn er vele burgers met
uiteenlopende wensen.
In de hersenpan van menig Haagse politicus is de Fortuyn-revolte nog steeds niet
uitgewoed. In de bedoeling de band met de burger te versterken, doen sinds 2002
voortdurend voorstellen de ronde aan het staatkundig bestel en de
partijenconstellatie te sleutelen, zonder dat dit het democratische paradijs
naderbij zal brengen. Daadkracht en duidelijkheid zijn de motto's die boven al
die plannen prijken.
Het afgelopen weekeinde was het weer raak. Acht Kamerleden
van PvdA, GroenLinks en SP pleitten voor een linkse coalitie tegenover de
regerende rechtse (Forum, 12 maart). VVD-coryfee Hans Hoogervorst wil een
tweepartijenstelsel. Geert Wilders komt met een parmantige
onafhankelijkheidsverklaring 'het land terug te geven aan de burgers'. En dan is
er nog De Graafs wonderelixer van de gekozen burgemeester, dat alleen steeds
minder mensen willen slikken. Allemaal als oplosmiddel voor de veelgelaakte
achterkamertjes en de compromis-cultuur, maar wat is het feitelijk effect?
Als nadeel van het huidige partijenstelsel geldt dat de kiezer op
de verkiezingsavond niet weet wie er regeren zal. Dat klopt. Met slechts twee
blokken of twee partijen is dat wel duidelijk, zie Engeland en Amerika. Daar
kiest men helder voor de macht. Keerzijde: om maar de 50 procent te halen,
zullen die twee partijen sterk het midden opzoeken, waar de meeste kiezers
zitten. In zulke grote partijen worden de onduidelijke compromissen niet tussen,
maar binnen partijen gesloten. Niets heldere tegenstelling! Veel. andere kiezers
zullen daarom die keuze tussen twee smaken te beperkt vinden en zich in het
parlement niet echt vertegenwoordigd achten. Dat de SP in de jaren negentig
doorbrak, was mede een gevolg van de totstandkoming van GroenLinks, waardoor
oude CPN-kiezers zich ontheemd voelden. Fusie leidt snel tot afsplitsing,
slechts met dwangmiddelen als districtenstelsel of hoge kiesdrempel is dat te
voorkomen. Nadeel: nieuwe geluiden worden minder snel gehoord, met het gevaar
van radicalisering. De pluriformiteit van het parlement helpt tegenstellingen
pacificeren en belemmert zo deraillering van buitenparlementaire bewegingen. In
het omgekeerde geval blijven veel 'kansloze' kiezers thuis. Wat heeft een
liberaal in het kiesdistrict Winschoten of een socialist in het kiesdistrict
Wassenaar bij de stembus te zoeken? Voor hem is de keuze tussen de twee meest
serieuze kanshebbers die tussen de Duivel en Beëlzebub. De gekozene
vertegenwoordigt hem naar zijn eigen smaak in elk geval niet.
Hetzelfde waandenkbeeld heeft De Graaf in de greep. De burger
zou weinig ophebben met politieke partijen, omdat hij toch niet hun hele
verkiezingsprogramma onderschrijft. Waarom dat dan wel voor het
verkiezingsprogramma van een burgemeester zou gelden, blijft een raadsel.
...
Dat brengt ons op het demagogische hoofdmisverstand van
Wilders: dat 'de burger' minder belastingen en minder overheidsbemoeienis wil.
Als dat - onvermijdelijk - minder huursubsidie, meer zorgpremie en schaarsere
voogdij voor de Savanna's betekent, is helemaal niet 'de burger' voor, maar
slechts dat deel van de burgers, dat denkt met deze financiële uitruil tussen
schatkist en eigen banksaldo netto beter af te zijn. Bij de hypotheekrenteaftrek
overweegt Wilders immers niet minder staatssubsidie.
Dat is namelijk het punt: dat de burgers heel verschillende
(en vaak ook nog tegenstrijdige) dingen willen. Daaruit vloeien een reeks van
legitieme tegenstellingen voort: niet die tussen 'de burgers' en de politici,
maar tussen burgers onderling - zeer uiteenlopende tegenstellingen die zich bij
de Kamerverkiezingen in diffuse stembusuitslagen vertalen. Wie dan kunstmatig
het aantal partijen beperkt, zorgt juist niet voor versterking, maar voor
erosie van de parlementaire legitimiteit, omdat de opvatting van veel
minderheden niet meer wordt gehoord. ...
Red.: Het Rijnlandse democratie model biedt wel een oplossing voor het
probleem uit de titel.
Naar Rijnlandse democratie
,
Rijnlandmodel lijst
, Rijnlandmodel
overzicht , of site home
.
|