Bronnen bij Rijnlandse democratie
|
12 sep.2008 |
In het onderstaande gaat het over het APS, Algemeen Pedagogisch Studiecentrum,
dat een prominente rol heeft gespeeld in het invoeren van het Nieuwe Leren in
het onderwijs - een methodiek die na een Parlementaire Enquête bewezen is als
zijnde zeer slecht voor het onderwijs. Onderstaande artikel stamt uit de tijd
daarvoor, toen de discussie over de kwaliteit van het onderwijs net was
begonnen:
Uit: De Volkskrant, 03-10-2005, door Arjen Rienks, freelance journalist.
Nepwetenschap is inspiratiebron nieuwe leren
Tussentitel: Is de overheid nu ook al bekeerd tot het breinleren?
Het nieuwe leren op middelbare scholen stoelt op semi-wetenschappelijke
ideeën over breinleren, met kinderen als proefkonijn, oordeelt Arjen Rienks.
Martin Sommer, 22 september op Forum: 'Het nieuwe leren is een radicale
pedagogische stroming die bezig is dominant te worden in Nederland.' Maar er is
meer aan de hand. Het nieuwe leren is geen wetenschappelijke stroming, het is
pseudowetenschap. Motor is het APS, Algemeen Pedagogisch Studiecentrum. Op zijn
website blijkt dat het instituut hoog opgeeft van 'hartbreinleren' volgens de
HeartMath-organisatie in Californië. Hier gelooft men onder meer dat in het hart
een minibrein huist dat informatie uitwisselt met hartbreintjes van andere
mensen via radiogolven over DNA-antennes (nee, dit is niet overdreven). Deze
fysiologische en natuurkundige revolutie is helaas nooit gepubliceerd in de
serieuze wetenschappelijke literatuur. ...
Het nieuwe leren is een grootschalig experiment met
Nederlandse schoolkinderen als proefkonijn. Als een echte wetenschapper een
proefdier voor onderzoek nodig heeft, is hij een half jaar bezig toestemming te
krijgen. Als hij onderzoek met mensen wil doen oordeelt een ethische commissie
of het om een wetenschappelijk onderbouwde methode gaat zonder onverantwoorde
risico's, en moeten de proefpersonen vooraf instemmen. Maar als het APS op
drijfzand gebaseerde methoden op kinderen loslaat is dat geen enkel probleem.
Het ministerie van Onderwijs verwijst veelvuldig naar het APS, dat een dikke
vinger in de pap van het onderwijsbeleid heeft. ...
Het onderwijs uitleveren aan pseudowetenschappelijk denken is
gevaarlijk. ... Het nieuwe leren is nepwetenschap die de samenleving zwaar kan
beschadigen.
Red.: De ambtenaren van het ministerie van Onderwijs, laag- of
hoogopgeleid, hebben geen verstand van onderwijs. Dus zijn ze gevoelig voor
andere invloeden, zoals de bekeringsdrift van semi-religieuze ideologieën.
Een andere vorm van ondeskundigheid is dat die ideologie zit
ingebakken in de keuzes die politici maken, zoals met betrekking tot publieke
instellingen.
Uit: De Volkskrant, 27-09-2005, door
Jan Hamel en Kim Putters (PvdA), Jos van der Lans en Tof Thissen (Groenlinks);
en Tineke Slagter (SP), leden van de Eerste Kamer en voor hun partijen
woordvoerder gezondheidszorg.
Zorgstelsel moet zorgvuldiger
Nu de Zorgverzekeringswet van minister Hoogervorst zoveel onduidelijkheden
oplevert, is invoering per 1 januari geen goed idee, stellen Jan Hamel e.a.
Tussentitel: Invloed verzekerden op zorgverzekeraars is niet goed geregeld
Er is iets vreemds aan de hand in politiek-bestuurlijk Nederland. Nog maar een
paar decennia geleden was het vanzelfsprekend om in het geval van ingrijpende
wetgevingsoperaties een redelijke termijn in acht te nemen tussen het einde van
de politieke besluitvoering en het moment van inwerking treden.
Dat werd nodig geacht om uitvoerende overheden, instellingen en burgers de tijd
te geven de nieuwe wet op een zorgvuldige wijze in te voeren, zodat er geen
onnodige maatschappelijke Ongelukken zouden gebeuren.
De samenleving is er ondertussen niet minder complex op geworden, maar de
tijdsspanne tussen de finale politieke besluitvoering en feitelijke invoering
wel steeds kleiner. De politieke besluitvorming wordt steeds vaker ingehaald
door voldongen uitvoeringsfeiten: de instellingen zijn er al klaar voor, je kunt
geen rijdende treinen stoppen, nu nee zeggen zou ontzettend veel geld kosten.
Het gevolg is dat burgers worden opgezadeld met moeilijk te doorgronden
wetgeving, die in een later stadium alleen maar onoverzichtelijker wordt door
onvermijdelijke reparatiewetgeving.
Het nieuwe zorgstelsel is hier het meest actuele voorbeeld
van. ...
Maar dat is niet de enige onduidelijkheid. Er zijn er vele. We tasten in het
duister over de prijzen van de polissen. We weten niet of de vrije artsenkeuze
wel voor iedereen voldoende is gegarandeerd. Onduidelijk is wat er gebeurt met
mensen die voor onverwacht hoge en niet door de verzekering gedekte kosten komen
te staan. We kunnen niet overzien of individuele verzekerden niet de rekening
gepresenteerd krijgen van het feit dat allerhande georganiseerde groepen
kortingen kunnen bedingen
op hun polissen. We weten nog niet precies wat de hoogte van de zorgtoeslag zal
worden, omdat die mede wordt bepaald door de soorten polissen (natura of
restitutie) die door de verzekeraars worden afgesloten. De invloed van
verzekerden op de zorgverzekeraars is niet goed geregeld. Een definitieve
regeling over de omgang met de privacy van patiënten is nog in de maak. We
hebben geen zekerheid of de beoogde kostenbeheersing van de gezondheidszorg met
dit stelsel bereikt zal worden. Het markttoezicht is niet op orde. De vraag of
er winst gemaakt mag worden in de zorg is nog steeds onbeantwoord. En zo kunnen
we nog een tijdje doorgaan.
De toekomst van de gezondheidszorg is op dit moment een black box met veel
onbekenden.
Het enige wat we hebben, zijn bezweringen van de minister dat het allemaal onder controle is. De vraag is of het
parlement als wetgever zo met burgers om kan gaan.
Velen weten momenteel niet waaraan ze toe zijn en dat geldt in het bijzonder
voor ouderen en chronisch zieken. Dat kan je niet wegwuiven met een betere
voorlichtingscampagne. Gezondheidszorg kan niet een kwestie zijn van
op-hoop-van-zegen. Het gaat hier om een publiek goed dat een uiterste aan
zorgvuldigheid vereist. ...
Naar Rijnlandse democratie
,
Rijnlandmodel lijst
, Rijnlandmodel
overzicht , of site home
.
|