Bronnen bij Het globale Rijnlandmodel: globale kwetsbaarheden
|
4 nov.2011 |
De kwetsbaarheden van een diep vertakte globale structuur beginnen ook in de
rest van de wereld opgemerkt te worden:
Uit: De Volkskrant, 04-11-2011, door Peter de Waard
Systeemrisico bestaat ook in handel
Griekenland en eerder Lehman toonden de wereld de risico's van de
mondialisering. De wereldhandel kan ook verstoord raken door een probleem bij de
kleinste schakel.
Tussentitel: Overstromingen in Thailand: pc-prijzen stijgen
Acer en Samsung kondigden deze week aan dat de prijzen van hun pc's fors
zullen stijgen. Sony heeft noodgedwongen de lancering van enkele nieuwe
camrecorders uitgesteld, waardoor het bedrijf in de rode cijfers zit. Toyota,
Honda en Nikon kampen met ernstige verstoringen van hun productieproces.
Oorzaak zijn de overstromingen in Thailand. Hoewel geen van
deze bedrijven uit Thailand komt, laten ze daar wel allemaal componenten
vervaardigen. Een kwart van de harddiskdrives voor computers wordt in Thailand
geproduceerd. Als gevolg van de overstromingen zijn productievestigingen
ontruimd en zelfs onder water komen staan. Acer, de op een na grootste fabrikant
van merk-pc's in de wereld, zal bij gebrek aan onderdelen in het vierde kwartaal
van 2011 de productie met 10 procent moeten terugbrengen. 'De hele pc-productie
is vast komen te zitten in een soort van flessenhals', zei JT Wang, de baas van
Acer.
Natuurrampen en politieke onrust in zelfs de meest afgelegen
locaties kunnen productieprocessen verstoren. Dat gebeurde al bij de tsunami in
het noorden van Japan in het begin van dit jaar. De fabriek van Renesas in Naka,
's werelds belangrijkste producent van microcontrollers voor de auto-industrie,
raakte beschadigd, waardoor de productie werd gehalveerd. Niet alleen Toyota en
Nissan werden hierdoor zwaar getroffen, ook Volkswagen en Ford.
Productieprocessen blijken internationaal zo verweven dat een verstoring in de
kleinste schakel in de keten miljarden kan kosten.
In het getroffen gebied werd het simpele schoonmaakmiddel NF3
geproduceerd. NF3 is het enige middel dat geschikt is om de vacuümpersen te
reinigen waarmee bijvoorbeeld de kunststof behuizing van tv's wordt geperst.
Omdat er geen NF3 was, konden toeleveranciers van Sony hun verplichtingen niet
nakomen en kon Sony zelf niet produceren.
De onderlinge afhankelijkheid is toegenomen. 'Mondialisering
heeft het mogelijk gemaakt om grote risico's te spreiden over een groter aantal
partners', zegt analist Mohammed Moawalla van Goldman Sachs. 'Zo is 80 procent
van de bouw van de nieuwe Boeing 787 Dreamliner geoutsourcet. Daar zitten grote
voordelen aan, zoals het verlagen van de kosten door een optimale planning en
het hergebruik van ontwerpcapaciteit. De assemblagetijd van het vliegtuig is met
driekwart teruggebracht tot drie dagen.'
De onderdelen voor de nieuwe Boeing 787 Dreamliner worden
geleverd door vijfhonderd bedrijven uit elf landen. Maar die producenten zijn
weer afhankelijk van honderden toeleveranciers die weer onderdelen moeten hebben
van duizenden kleinere toeleveranciers.
Volgens een onderzoek van Goldman Sachs zijn in de
wereldhandel dezelfde systeemrisico's ontstaan als in het bankwezen. ...
Tussenstuk:
Apples iPhone is mondiaal product
Apple heeft zijn iPhone ontworpen in Cupertino (Californië). Maar het toestel
wordt in China gemaakt. Onderdelen zijn ontwikkeld in Groot-Brittannië (met
octrooien van ARM Holdings en Imagination Technologies), Duitsland (Dialog
Semiconductor) en Frankrijk (STMicro electronics) en geproduceerd in Taiwan (bij
TSMC), Japan (Toshiba en Elpida) en de VS (bij Samsung in Texas). Vervolgens
worden de toestellen in China geassembleerd, waarvan de meeste naar Europa en de
VS gaan.
Red.: Precies zoals de sciencefictionschrijvers al
voorspelden: het eerste dat eraan gaat, is het grootschalige transport.
Tezamen met dat van de grootschalige energievoorziening
Uit: De Volkskrant, 23-04-2011, door Vincent van der Venne,
mobiliteitshistoricus
Dure olie stelt ons voor een transportprobleem
In hun opiniestuk in de Volkskrant van 16 april voeren Job Cohen en Diederik
Samsom een pleidooi voor een nieuw akkoord van Wassenaar, dit keer over energie.
Zij koppelen in het artikel de oplopende olieprijs en de toekomstige
beschikbaarheid van olie aan het vraagstuk van het Nederlands energiebeleid, dat
naar hun mening te sterk aan politieke opvattingen onderhevig is. De gedachte
die zij hiermee weergeven is illustratief voor het beperkte denken van politici
over het energievraagstuk.
Het debat over vermindering van de CO2-uitstoot
vermengen politici met het zoeken naar oplossingen voor de toenemende schaarste
aan olie. In een discussie over een aanpak van de CO2-uitstoot
kan gekozen worden voor verschillende vormen van opwekking van elektrische
stroom. En dus zijn er voorstanders van de bouw van bijvoorbeeld kerncentrales,
kolencentrales, windmolenparken en/of ruime toepassing van zonnecollectoren. ...
Bij gebrek aan gevoel van urgentie, kunnen de politici het debat over een
duurzame energietoekomst nog heel lang voeren. ...
Om de 'energiezekerheid' te waarborgen, voeren politici alleen discussie over de
wijze van opwekking van elektrische stroom. Stroom wordt echter gebruikt om
koffie te zetten, tv te kijken, de woonkamer te verlichten. Velen die naar het
werk gaan, gebruiken een auto. En die rijdt op benzine of diesel. Wat heeft de
discussie over de wijze van opwekking van elektrische stroom met de toenemende
olieschaarste voor ons land van doen, wanneer de huidige centrales niet met
olie, maar met gas, steenkolen of kernenergie stroom opwekken? De olieprijs
vraagt om andere antwoorden. Maar daarover wordt amper gedebatteerd.
Met een akkoord van Wassenaar over de wijze van opwekking van
elektrische stroom doorbreek je onze afhankelijkheid van olie niet. Per dag
verbruikt Nederland ongeveer een miljoen vaten olie. Circa tweederde daarvan
gaat naar de transportsector. ...
Vliegtuigen, schepen, vrachtwagens en personenauto's zijn voorlopig nog
afhankelijk van duurder wordende olie. Om dat te doorbreken, moet werk worden
gemaakt van de ontwikkeling en toepassing van alternatieve brandstoffen,
alternatieve aandrijfvormen en alternatieve transportsystemen. Ook
brandstofbesparing en verbetering en uitbreiding van het openbaar vervoer kunnen
een oplossing bieden. Maar met vermindering van het verkeer is de grootste winst
is te behalen en dat zal onvermijdelijk blijken te zijn. De lage inkomensgroepen
zullen hiervan het meeste nadeel ondervinden.
De oplopende olieprijs stelt ons niet zozeer voor een energieprobleem, maar
vooral voor een transportprobleem. Reis- en transportkosten zullen duurder
worden, hetgeen grote economische en sociale gevolgen met zich mee zal brengen.
Naar Globale Rijnlandmodel
,
Rijnlands beleid
, Rijnlandmodel
overzicht , of
site home
.
|