Bronnen bij Het globale Rijnlandmodel: immigratie
|
21 jul.2007 |
Een voorbeeld van de blinde vlekken die men heeft, vindt men in het debat
rond integratie, zie onderstaande bron:
Uit: De Volkskrant, 21-07-2007, van verslaggeefster Elsbeth Stoker
Nederland speelt onvoldoende in op de behoeften van de arbeidsmarkt
We lopen de computer-Bulgaren mis
Achtergrond | Economie heeft hoogopgeleide kenniswerkers nodig | Maar Nederland
werpt barričres op, en is niet populair.
... Alles beter dan migranten: het is een veel gehoord
sentiment in Europa. En dat terwijl de schreeuw om hoogopgeleid personeel steeds
luider wordt. Momenteel hebben Nederlandse bedrijven meer dan tweehonderdduizend
onvervulde vacatures. Er zijn tekorten in onder meer de financiële
dienstverlening, de zorgsector en de technologie.
Als het aantal arbeidsmigranten niet snel toeneemt, zal onze
economie krimpen. Dat zegt Piet Emmer, hoogleraar Europese expansie en migratie.
'Ik ken geen voorbeeld van een land met een krimpende en sterk vergrijzende
bevolking dat zijn welvaart op peil houdt, laat staan kan laten groeien,'
Het gaat niet alleen om schaarste in bepaalde sectoren, zegt
Joke van den Bandt van de werkgeversorganisatie VNO-NCW. 'Als je top wilt
presteren, moet je topmensen op de internationale arbeidsmarkt kunnen werven,"
Nederland is geen uitzondering. Uit een onderzoek van SEO
Economisch Onderzoek blijkt dat het werknemerstekort in 2050 in de Europese Unie
zal zijn opgelopen tot bijna 32 miljoen personen. Momenteel werken er in de EU
194 miljoen mensen. In West-Europa neemt de werkzame bevolking al geleidelijk
af, door de vergrijzing en het lage geboortecijfer. In Oost-Europa stijgt dit
aantal nog tot 2012. Daarna zullen de gevolgen van de vergrijzing ook daar
merkbaar worden. ...
'Het is van de zotte. Je pretendeert een kenniseconomie te
zijn, maar je werpt nog steeds barričres op voor kennis die je uit het
buitenland wilt halen',. zegt Geert-Jan Waasdorp. Hij doet bij de Intelligence
Group onderzoek naar het werven van buitenlandse werknemers. 'Het is afgelopen
jaren beter geworden, maar het is nog steeds niet makkelijk', aldus Waasdorp.
'Regelgeving blijft een van de grootste barričres voor werkgevers bij het werven
in het buitenland.' ...
Red.: In dit verhaal zitten een aantal blinde
vooronderstellingen, waarvan de eerste is dat Bulgaren, Chinezen, of anderszinse
buitenlanders meer capaciteiten zouden hebben in de gewenste en genoemde vakken
dan Nederlanders. Eerder is natuurlijk het tegendeel waar, gezien het feit dat
bijvoorbeeld een land als Bulgarije in onze ogen betrekkelijk achterlijk is.
Nee, Nederland heeft ongetwijfeld genoeg capabele mensen om
op te leiden in de gewenst vakken. Maar Nederland leidt zijn mensen op in
ongewenste vakken - als hypotheekverkoper en toeristenbegeleider. Als econoom of
jurist, in plaats van ingenieur of ict'er.
Natuurlijk is daar geen expliciet beleid voor, maar er is wel
iets dat daar voor zorgt. ten eerste is daar het feit dat ingenieurs en ict'ers
slechter betaald worden dan economen en juristen, ten tweede dat men
leidinggevende baantjes geeft aan economen en jusristen boven ingenieurs en
ict'ers, en ten derde dat de cultuur in Nederland gedomineerd wordt door
alfa's/gamma's, die een zichtbare afkeer voor al het beta-gebeuren verspreiden.
Door deze verschijnselen zal het kennis- of innovatie- of
bčta-tekort nooit opgeheven worden, want voor geminachte baantjes moet men
mensen importeren, maar de kinderen van die mensen worden weer geďnfecteerd met
de Nederlandse cultuur, en dus moet men weer nieuwe "hoger-opgeleiden"
importeren, ad inifinitum.
Immigratie van hoger-opgeleiden is dus absoluut geen duurzame
oplossing van het tekort aan "hoger-opgeleiden"- de duurzame oplossing is onze
al aanwezige hoger-opleidbaren op te leiden voor de hoger-opgeleide banen waar
behoefte aan is.
In feite is deze situatie een spiegelbeeld van die aan de onderkant van de
markt: voor de import van ongeschoold personeel geldt precies hetzelfde: de
kinderen van de ongeschoolden worden in Nederland geschoold, en dus is er altijd
een tekort aan ongeschoold personeel, leidende tot een oneindige instroom. De
oplossing is simpel: als er ongeschoold personeel wordt geďmporteerd, moet dat
op tijdelijke basis gebeuren. Na decennialange, hardnekkige, door ideologie
ingegeven stupiditeit, is men eindelijk zo ver dat men dit laatste enigszins
begint in te zien, zoals blijkt uit het volgende citaat uit het tussentuk van de
eerdere bron:
Een ander idee is een systeem voor tijdelijke arbeidsmigratie op te zetten
voor laaggeschoolde arbeidskrachten. In Spanje loopt al een project waarbij
Marokkaanse seizoenarbeiders voor de pluk van citrusvruchten worden gehaaid.
Arbeiders die naar huis terugkeren, komen in aanmerking voor een speciale status
die het hen makkelijker maakt het volgend jaar terug te komen.
Later dit jaar begint de EU een migratiekantoor in Mali, dat
bemiddelt tussen potentiële migranten en werkgevers in de EU. Ook in andere
Afrikaanse landen zullen mogelijk dergelijke kantoren komen. voorwaarde is dat
die landen dan meer doen om de illegale migratie naar de EU tegen te gaan.
Red.: Er is geen enkele reden waarom dit niet ook van
toepassing zou zijn op hoger opgeleiden. Met aan de ander kant nog het argument
dat als die hoger opgeleiden zo'n extra bijdrage leveren aan een land, het
bijzonder oneerlijk is ten opzichte van de landen van origine om ze van hun
hoger opgeleiden te beroven. Dus aan twee kanten is het importeren van hoger
opgeleiden een niet-duurzame oplossing.
De reden dat men dit soort simpele dingen niet wil zien is natuurlijk de
bekeden ideologische: men vindt culturele diversiteit het hoogste goed dat er
is. Ondertussen bouwende aan een wereld die er overal hetzelfde uitziet, een
soort globale winkelstraat waarbij je in ieder grote stad over de hele wereld
dezelfde winkels en merken ziet. Over culturele diversiteit gesproken.
Maar het kan altijd nog veel dwazer. Onderstaand een nauwelijks verhuld
pelidooi voor geheel open grenzen:
De Volkskrant, 27-07-2007, door Henk van Houtum en Freerk Boedeltje,
politiek geografen en verbonden aan het Centre for Border Research van de
Radboud Universiteit
Maak geen onderscheid tussen reizigers
Onderscheid maken tussen Afrikaanse en Europese gelukzoekers past niet in deze
tijd van globalisering, menen Henk van Houtum en Freerk Boedeltje.
Dit weekeinde trekken weer vele miljoenen Noord- en West-Europeanen naar de
stranden van Zuid-Europa voor geluk en ontspanning. En niet alleen in de zomer
lokt de zon. In heel 2006 ontvingen de Canarische eilanden 12 miljoen reizigers,
vooral uit Noord- en West-Europa, op een bevolking van 2 miljoen. Deze enorme
stroom wordt ieder jaar probleemloos verwerkt.
Tegelijk zullen deze periode ook enkele duizenden mensen
vanuit Afrika naar die kusten trekken.
Toch wordt hun komst, ondanks hun geringere aantal,
gecategoriseerd als ‘overspoeling’, ‘invasie’ of zelfs ‘tsunami’ van ongewenste
vreemdelingen, terwijl de miljoenen reizigers uit Noord- en West-Europa welkome
toeristen heten. ...
Maar het is een beeld van de globalisering: deze reizigers,
van heinde en verre en van arm tot rijk, komen elkaar steeds vaker tegen, nu op
de kusten van Europa. Meer dan ooit worden we geconfronteerd met de harde
gevolgen van ‘onze’ eigen geografische indelingen en keuzes. De indeling in
ongewenste vluchteling versus gewenste toerist wordt in dit geval door ‘ons’,
Europese Unie, bepaald op basis van ‘ons’ grensbeleid en het vermeende
economische belang van de reizigers voor ‘onze’ economie. De EU creëert aldus
haar eigen ongewenste vreemdelingen.
Maar waarom maken we nog steeds een dergelijk onderscheid
tussen reizigers in een wereld die in hoog tempo mondialiseert, en op basis van
wat? Hoe houdbaar is deze klassieke grenspolitiek? En is een dergelijke selectie
van mensen die reizen ethisch gerechtvaardigd? Zelfs als daar de dood van de ene
groep op volgt? ...
Red.: En het antwoord is Ja!, omdat het alternatief een
overbevolking van de hele wereld is, en daarop ondergang van de mensheid.
Terug naar Globale Rijnlandmodel
,
Rijnlands beleid
, Rijnlandmodel
overzicht , of naar
site home
.
|