Bronnen bij Rijnlandse innovatiebeleid: voorbeelden
|
12 jun.2011 |
Het Rijnlandse innovatiebeleid, bestaande uit het stimuleren van de
ontwikkeling van wetenschappelijke en technologische ontdekkingen naar
maatschappelijk en economische bruikbare producten, kan uit zichzelf ontstaan.
Maar dat is een proces van toeval. En voor de bevordering van economische
vooruitgang die niet gebaseerd is op groei, kan je zoiets niet aan het toeval
overlaten. Toch gebeurt het op sommige plaatsen:
Uit: De Volkskrant, 09-06-2011, van verslaggever Peter de Graaf
Reportage | Waarom is Eindhoven de slimste regio van de wereld?
Willy Wortels werken samen
Tussentitel: 'Bedrijven kunnen alle R&D niet zelf aan. Dat is veel te
duur.'
'Normaal moet een chirurg het lichaam open maken om echt goed te kunnen zien
hoe alles zit; al die darmen die kriskras door elkaar lopen', zegt Jackie
Schooleman. 'Op al die platte plaatjes van de scan is dat moeilijk te
onderscheiden. Maar met de VP Microlab kan hij, driedimensionaal, in één
oogopslag zien wat er aan de hand is.'
Schooleman is oprichter en directeur van Virtual Proteins, een bedrijfje dat
apparatuur en software ontwikkelt voor de gezondheidszorg en farmaceutische
industrie. ...
Virtual Proteins (in 2004 opgericht, vanuit huis, nu vijftien werknemers) zit in
het Bèta-gebouw, ook wel 'startersgebouw' genoemd, op de High Tech Campus in
Eindhoven. In het pand huizen ruim veertig jonge hightech-bedrijfjes. 'Allemaal
Willy Wortels', beaamt Schooleman. 'Ik zeg wel eens gekscherend over mijn
bedrijf: ik ben boerin van een nerdfarm.'
De High Tech Campus is dé hotspot van de technologieregio Eindhoven, die eind
vorige week door het Intelligent Community Forum, een internationale denktank,
werd uitgeroepen tot 'slimste regio ter wereld'. De Eindhovense burgemeester Rob
van Gijzel en de Helmondse wethouder Yvonne van Mierlo namen de prijs in New
York in ontvangst. ...
'Deze prijs zet onze regio, en daarmee ook heel Nederland, internationaal op de
kaart', aldus Van Gijzel. 'Brainport Eindhoven is onmisbaar voor de Nederlandse
economie. Om door te groeien hebben we internationale kenniswerkers nodig. Deze
erkenning, de slimste regio van de wereld, helpt daarbij.'
'De slimste kilometer van Nederland', wordt het bedrijventerrein wel genoemd.
Techneuten van diverse nationaliteiten lopen tussen de middag naar 'The Strip',
het langwerpige centrale gebouw met restaurants en winkels. De voertaal is
eerder Engels dan Nederlands.
De High Tech Campus ontstond op het terrein van het voormalige NatLab, het
Natuurkundig Laboratorium van Philips. Ruim achtduizend onderzoekers,
ontwikkelaars en ondernemers zijn er werkzaam, in honderd bedrijven en
instituten. Philips zit er, maar ook afsplitsingen van de elektronicagigant
zoals NXP en Atos Origin. Die andere afsplitsing, ASML, zetelt iets verderop
langs de snelweg. ...
In de regio Eindhoven zijn de afgelopen vijftien jaar 55 duizend arbeidsplaatsen
gecreëerd in de technologiesector. Tijdens de economische crisis was het beleid
erop gericht om te voorkomen dat de kenniswerkers naar het buitenland zouden
vertrekken. Dat is grotendeels gelukt.
'We zijn zelfs sterker uit de crisis gekomen. Deze regio gaat sky-high', aldus
Lemkes. 'Onze achilleshiel is arbeid. We komen structureel duizenden
kenniswerkers tekort. Daarom organiseren we een techniekweek voor jongeren. Als
je hier een goeie, technische studie kiest, heb je straks een baan om de hoek.'
De kracht van Eindhoven ligt volgens haar in de 'open
innovatie', de samenwerking tussen overheid, onderwijs- en
onderzoeksinstellingen en bedrijfsleven. ...
Red.:
Wat dus op iedere plaats waar er bètawetenschap op academisch niveau aanwezig
is, georganiseerd zou moeten worden.
Merk overigens op dat deze bron stamt van ruim vijf jaar na
het schrijven van het originele artikel over het Rijnlandse innovatiebeleid
. Allemaal pure verliesjaren.
En men komt pas op het idee, als de economische nood hoog
gestegen is:
Uit:
De Volkskrant, 13-01-2012, van verslaggever Peter de Graaf
Investering 180 miljoen euro om duizenden banen te creëren en hoger opgeleiden
te verleiden
Kenniscampus oppepper Limburg
Tussentitel: Campussen zijn Limburgs tickets to the future - Mark
Verheijen - Gedeputeerde Limburg
De provincie Limburg, chemiebedrijf DSM, de universiteit en het Universitair
Medisch Centrum in Maastricht gaan de komende tien jaar in totaal 180 miljoen
euro investeren in de verdere ontwikkeling van twee kenniscampussen in Geleen en
Maastricht.
Het gaat om de chemiecampus Chemelot in Geleen, waar zich
naast DSM de afgelopen jaren al tientallen bedrijven hebben gevestigd, en de
gezondheidscampus rond de universiteit en het ziekenhuis in Maastricht. Het geld
wordt onder meer geïnvesteerd in gezamenlijke onderzoeksfaciliteiten, een extra
onderwijsprogramma, gebouwen en een fonds voor kleine durfondernemers.
De provincie neemt ruim 55 miljoen euro voor haar rekening.
VVD-gedeputeerde Mark Verheijen sprak donderdag van 'een samenhangend pakket
waarmee we de economie een flinke impuls geven'. Hij erkende dat het in de
huidige crisistijd een risico is zo veel geld te investeren. Maar niets doen is
volgens hem 'een nog groter risico'.
Limburg worstelt met een krimpende bevolking. De provincie
heeft haar hoop gevestigd op versterking van de kenniseconomie om nieuwe banen
te creëren en hoger opgeleiden te behouden en aan te trekken. Verheijen vindt
het hoog tijd om 'de sluier van negativisme' van Limburg te trekken. 'Deze
campussen zijn de Limburgse tickets to the future.'
De publieke en private investeerders, die hun plannen
donderdag in Geleen ontvouwden, denken met de economische impuls de komende tien
jaar 2.100 nieuwe banen voor kenniswerkers te scheppen en vele duizenden extra
arbeidsplaatsen aan indirecte werkgelegenheid.
Zo krijgt de universiteit een breder onderwijsprogramma,
vooral op het gebied van 'science', en een dependance op de chemiecampus in
Geleen. Beide campussen worden ook beschouwd als broedplaats voor kleine
innovatieve ondernemingen.
Red.: En het werkt overal:
Uit:
De Volkskrant, 19-05-2012, van correspondent Diederik van Hoogstraten
Reportage | Pittsburgh beleeft wederopstanding zonder weerga
Centrum van 'cool' en innovatie
De snel groeiende nieuwe economie van de oude staalstad Pittsburgh inspireert
jonge ondernemers én president Obama. De oude mentaliteit is gebleven: 'Laten we
iets bouwen.'
In korte broek zit de topman van het nonchalant-hippe marketingbureau DeepLocal
op een omgekeerd plastic kratje. Nathan Martin oogt niet als een CEO, maar als
een onbevreesde uitvinder of avant-garde kunstenaar. 'Niets kan me iets schelen'
- dat straalt hij uit.
Het is ook de sfeer op de werkvloer van zijn kleine,
succesvolle onderneming in de Amerikaanse stad Pittsburgh. Gevestigd in een oud
pand beschouwen Martin en zijn tien jonge mensen zich als pioniers. 'Hier telt
niet meer wat 'cool' is,' zegt Martin. 'Gaat het daar niet meer om, dan ben je
vrij om te experimenteren.'
Zo belichaamt DeepLocal de cultuur van 'Pittsburgh 2.0'. De
voormalige staalstad ging in de jaren zeventig en tachtig vrijwel ten onder,
maar beleeft een wederopstanding zonder weerga. Aangedreven door
informatietechnologie, 'schone' energie, wetenschap en de kunsten is Pittsburgh
een nieuw centrum van cool en innovatie nabij de Amerikaanse oostkust.
De groei is overwegend 'groen' van aard, terwijl de oude 'steamtown'
een van de meest vervuilde plekken in de Verenigde Staten was. De werkloosheid
(6,3 procent) is er aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde, en zeker
lager dan die in vergelijkbare stadsregio's. ...
De communicatiespecialisten en ingenieurs van DeepLocal
ontwerpen apps en campagnes voor bedrijven als Toyota en koeriersdienst FedEx.
...
Pittsburgh bleek een 'broedplaats van ideeën' - en oud geld -
te zijn, aldus Lynn Busco van het Life Sciences Greenhouse: een
bedrijfsorganisatie die kleine ondernemingen een zet in de rug geeft, met
financiële ondersteuning en een tijdelijke topman of -vrouw. Het fonds heeft in
tien jaar tijd honderden start-upondernemingen in de regio bijgestaan. Zo wordt
het zakelijke klimaat voor de 1.600 technologiebedrijven, een zeer hoog aantal
voor een kleine stad, aantrekkelijk gemaakt.
Pittsburgh is 'een stad van 'laten we iets bouwen'', zegt
Brusco. Deze mentaliteit uit de staaltijd is nog altijd zichtbaar in de wereld
van medische technologie, robottechniek en andere branches waarin Pittsburgh aan
kop gaat. 'Onze waarden gelden nog steeds', zegt Brusco. 'Loyaliteit,
gemeenschapsgevoel.'
Carnegie Mellon (CMU) en 'Pitt', de lokale topuniversiteiten,
dienen als katalysator. 'Het besluit om in technologie te investeren was de
motor van de nieuwe economie', aldus Don Carter van het Remaking Cities
Institute van CMU. Hij vergelijkt de 'rise and fall and rise' met de
ontwikkeling in Eindhoven. Maar: 'Pittsburgh is hét voorbeeld van de
post-industriële gedaanteverwisseling.' ...
Red.: Men zoekt op dit moment, mei 2012, in
Europa naar mogelijkheden om groei te stimuleren. Dit is die mogelijkheid.
Naar Rijnlands innovatiebeleid , Rijnlandmodel lijst
, Rijnlandmodel overzicht , of
site home
.
|