Bronnen bij Management: terugkoppeling
|
21 aug.2010 |
Soms wordt de noodzaak van terugkoppeling binnen de bedrijfsorganisatie ook
door anderen geconstateerd:
Uit: De Volkskrant, 10-04-2010, door Suzanne Weusten
Interview | Massapsycholoog Jaap van Ginneken
'We zijn online aan het beleggen met het brein van een
Neanderthaler'
We denken dat we verstandig omgaan met geld, maar in feite zitten we
boordevol illusies. Massapsycholoog Jaap van Ginneken schreef er een boek over.
...
Helpt de kennis van het scheve geldbrein een nieuwe crisis te voorkomen?
.
'Laten we het hopen. De neuropsychologie en de massapsychologie hebben allang de
ingrediënten geleverd om financiële zeepbellen door te prikken. Maar ze worden
steevast niet geloofd. Kennis alleen is niet genoeg, we moeten ook kritisch
denken. Elk bedrijf zou eigenlijk een afdeling artillerie moeten hebben met geen
andere taak dan voortdurend kritische vragen stellen en illusies doorprikken.'
Red.: Ook volgt het doodgewoon uit de beschrijving van de feiten:
Uit:
De Volkskrant, 27-08-2010, door Nico de Jong, Harry Cox en Paul Wouters,
respectievelijk bestuurder van het Cals College te Nieuwegein, managing
consultant bij CPS, en organisatieadviseur
Geef schoolleiding onderwijs terug
De directies van middelbare scholen zijn vooral bezig met het uitvoeren van
door de politiek bedachte taken, en komen zo niet toe aan hun eigenlijke
opdracht: zo goed mogelijk onderwijs.
... De reflex is nu om weer alle macht te leggen bij de vakman (m/v) en alles
wat naar management en beleid ruikt besmet te verklaren onder het motto ‘handen
af van de leraar voor de klas!’ Maar zijn de leraren die nu onze scholen
bevolken allemaal de vaklui die we nodig hebben? En voor zover ze dat zijn: hoe
kunnen we hen in die hoedanigheid behouden en belonen? Voor zover ze dat niet
zijn: hoe kunnen we ze zover brengen? En als dat niet mogelijk blijkt, hoe
krijgen we dan mensen op hun plek die het wel waarmaken?
Zijn dit niet de essentiële vragen die op het bord van de
schooldirectie zouden moeten liggen? Formeel liggen ze daar ook, maar in de
praktijk dient de directeur te manoeuvreren in het land der verworven rechten,
dat wil zeggen: zo behoedzaam en traag als een olietanker. Stap een school
binnen en informeer eens naar de kwaliteit van het lerarenbestand. Grofweg zijn
er drie categorieën: 1. de goede tot excellente leraren; 2. de middenmoot die
‘voldoende’ presteert of nog ondermaats is, maar zich wel ontwikkelt en 3. de
hopeloze gevallen. De derde categorie vormt 10 tot 35 procent van het totaal.
Niet deze vaststelling is alarmerend, maar het feit dat het de directie
ontbreekt aan middelen om daar op korte termijn iets aan te doen.
...
Red.: Het is misschien moeilijk, maar er kan door de
leiding wel het nodige gedaan worden.
En nu de andere kant op:
Uit:
De Volkskrant, 27-08-2010, ingezonden brief van Henk Egberts
(Roden) Opdracht van schoolleiders is simpel
Een vermakelijk bericht op de opiniepagina van vrijdag 27 augustus onder de
treffende titel: ‘Geef schoolleiding onderwijs terug.’ Wat een wanhoop. Stap een
lerarenkamer binnen en informeer eens naar de kwaliteit van het
schoolleidersbestand. Grofweg zijn er drie categorieën schoolleiders:
1. de goede;
2. de goedbedoelende;
3. de hopeloze.
Het probleem is eenvoudig op te lossen. De opdracht waarmee schoolleiders belast
zijn, is namelijk zo ingewikkeld niet.
Een schoolleider zorgt ervoor dat de goede klassen op het
juiste moment in de goede lokalen zitten en dat het huishoudboekje klopt. De
schoolleider blijft bij deze werkzaamheden bescheiden op de achtergrond en laat
de ontwikkeling van de leerling aan de leraren over. Van schoolleiders in de
categorieën 2 en 3 hoeft niemand het bezit van welke visie dan ook te vernemen.
...
Red.: De professionals moeten dus ook een mogelijkheid krijgen
om die ondeugdelijke managers te verwijderen. En zolang dat niet gebeurt, moet
de macht van die leiders beperkt worden. Want nu blijkt die macht zodanig groot
te zijn, dat het leidt tot systematisch misbruik:
Uit: Volkskrant.nl, 05-10-2010, Novum
Leraar bij conflict vaak geïntimideerd door bestuur
Schoolbesturen schakelen regelmatig over op intimidatie als leraren het niet met
het beleid van de school eens zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau
Actis dat eind deze week openbaar wordt, schrijft Trouw.
Actis onderzocht twintig conflicten die zijn voorgelegd aan
de landelijke geschillencommissie op het gebied van medezeggenschap. Daarvoor
sprak het bureau met alle partijen.
In negen van de twintig onderzochte conflicten probeerde het
schoolbestuur of de directeur de medezeggenschapsraad te intimideren. Een
directeur laat bijvoorbeeld aan een leraar doorschemeren dat hij wordt
overgeplaatst als hij zijn kritiek niet inslikt. Ook wordt gedreigd taken af te
nemen als een leraar niet uit de medezeggenschapsraad stapt.
De onderzoekers ...vrezen dat het slechts om het topje van de
ijsberg gaat, omdat lang niet alle conflicten voor de landelijke
geschillencommissie komen. Tegen de tijd dat een conflict bij die commissie
belandt, is het vaak al geëscaleerd tot een heuse ruzie. Bijna altijd zou de
geschillencommissie er niet meer in slagen die ruzie op te lossen.
Red.: Er was niet meer detail over deze zaak te vinden - de
Volkskrant achtte het zelfs niet interessant genoeg voor een printversie.
Niettemin is het uiterst belangrijk, want dit proces zet de bijl aan de wortel
van een gezonde organisatie, namelijk door de uitschakeling van de niet minder
dan essentiële terugkoppeling. Dat zal dus door overheidsmaatregelen afgedwongen
moeten worden.
Wat pas zal gebeuren als er een ander soort overheid is, dat
wil zeggen: een ander soort maatschappij. Want bij hogeschool-"bedrijf:"
InHolland hebben de managers er een dusdanig zichtbare puinhoop van gemaakt, dat
de toestand echt onhoudbaar is geworden. In plaats van de simpele oplossing:
opsplitsing in normale scholen, wordt er een nuttige idioot aangesteld om de
bestaande structuur te handhaven met nieuwe mensen van het soort
machtswellustige graaiers:
Uit: De Volkskrant, 23-11-2010, van verslaggevers Merijn Rengers en
Ianthe Sahadat InHolland: bestuur weg, Terpstra mag
puinruimenHet bestuur van InHolland stapt per direct op als gevolg
van een serie affaires bij de hogeschool. Ook wordt de voltallige raad van
toezicht vervangen. De huidige voorzitter van de HBO-raad, Doekle Terpstra, gaat
het komende jaar puinruimen bij de school. ...
Op korte termijn wordt ook de raad van toezicht van InHolland
aan de kant geschoven. Hiervoor wordt een extern bureau ingehuurd, dat een
profielschets zal samenstellen en nieuwe toezichthouders voor de geplaagde
instelling gaat zoeken. ...
Red.: Die externe bureaus, instellingen als Hay Consultants,
zijn degene die die graaiende machtswellustelingen al enkele tientallen jaren
aan hun baantjes helpen, en ook verder het Angelsaksische bestuurs- en
managementmodel, dat van het wantrouwen, verspreiden en propageren. Waartoe
Terpstra ook behoort:
Uit:
De Volkskrant, 23-11-2010, door Robin Gerrits
Interview | Doekle Terpstra, nieuwe topman InHolland
‘InHolland wordt een lastige klus’
Doekle Terpstra gaat orde op zaken stellen bij de hogeschool, waar de
laatstejaren ‘heel veel’ is gebeurd. ‘Ik ga de school als een CEO leiden.’
Krijgt u speciale volmachten?
‘Ja. Ik ga de hogeschool werkelijk als een CEO (bestuursvoorzitter, red.)
leiden. Het gekozen model om in een jaar tijd orde op zaken te stellen kan
alleen werken als ik echt de baas ben.’
...
U bent commissaris bij onder meer Grontmij, Unilever, Aegon, voorzitter van
schaatsbond KNSB. Houdt u al die nevenfuncties?
‘Ja. Het zijn functies voor de langere termijn, en dit is echt maar voor een
jaar. ...
Red.: Dit soort dingen gelden dus ook voor diverse andere lagen van
bestuurders en deskundigen:
Uit:
De Volkskrant, 29-09-2010, ingezonden brief van André Wijnand, docent
economie havo en vwo sinds 1977 (Uithoorn) Panel van wijzen
Ach, dacht ik voor het lezen van het artikel ‘Onderwijs, dat doe je zo’ (Jong,
28 september), laat ik eerst eens kijken wie zitting hebben in het ‘Panel van
wijzen’.
Gelukkig zit er ook dit keer geen enkele docent uit het voortgezet onderwijs in
om te vertellen hoe het er werkelijk voor en in de klas aan toegaat. Ik was al
bang dat wij als docenten echt mochten meepraten. Stel je voor dat wij als
ervaringsdeskundigen meer zouden weten dan deze ‘wijzen’. Dat zou toch wel heel
erg triest zijn. Aan alle adviseurs zeg ik: ga het eerst eens zelf proberen en
dan niet voor even. Nee, een paar jaar met volle klassen voor je neus en dat bij
een volledige betrekking, inclusief de bijbehorende vergadercultuur en andere
verplichtingen volgens het jaartaakformulier. En kom dan eens terug. Lesgeven
leer je door het te doen.
Red.: Als het om geld gaat, wordt dit natuurlijk nog erger:
Uit:
De Volkskrant, 03-09-2010, van verslaggever Jonathan Witteman Top
ontwikkelingsorganisatie weigert salaris in te leveren
Werknemers SNV komen in opstand
De top van ontwikkelingsorganisatie SNV ligt onder vuur bij de eigen
werknemers om de hoge salarissen van de directie. De werknemers laken de
beslissing van de Raad van Toezicht om geen gehoor te geven aan de oproep van
minister Verhagen (Buitenlandse Zaken) om het jaarsalaris van SNV-directeur Dirk
Elsen - naar eigen opgave 160 duizend euro - te verlagen.
Dat blijkt uit interne documenten die in bezit zijn van de
Volkskrant. Volgens verontruste werknemers brengt de SNV-leiding het imago
van ontwikkelingssamenwerking schade toe door zich doof te houden voor de
maatschappelijke kritiek op de topsalarissen in de sector. ‘Het lijkt alsof de
top geen begrip heeft voor de huidige politieke en de publieke opinie in
Nederland ten aanzien van ontwikkelingsorganisaties en SNV’, zegt een van de
werknemers. ‘Ik weiger SNV zo naar de knoppen te zien gaan.’
Een ‘bescheiden’ houding zou beter passen bij een organisatie
die afhankelijk is van rijkssubsidie, aldus de werknemers. SNV, een grote
adviesorganisatie voor ontwikkelingswerkers, ontvangt jaarlijks circa 90 miljoen
euro van het ministerie van Buitenlandse Zaken. ‘Doe wat je predikt’, zegt een
van hen. ‘In de ontwikkelingslanden verliezen onze mensen hun banen, terwijl op
het hoofdkantoor nog steeds riante salarissen worden betaald.’
...
Red.: Normale pogingen tot correctie helpen niet:
|
Eerder legde minister Verhagen al een strafkorting van pakweg een
ton op aan SNV Nederland omdat de directieleden weigerden een deel van
hun salaris in te leveren. Volgens Verhagen zijn salarissen van 160
duizend euro ‘niet passend voor een organisatie die zich bezighoudt met
armoedebestrijding en voor het overgrote deel wordt betaald vanuit
publieke middelen’. Buitenlandse Zaken hanteert bij
ontwikkelingsorganisaties een salarisgrens van 121 duizend euro. |
En wat zou moeten gelden als toezicht, hoort tot dezelfde sociologische
topgroep, dus kan ook niet corrigeren:
|
De Raad van Toezicht van SNV wilde de salarissen van haar
bestuurders wel bevriezen, maar niet verlagen. ... |
Omdat ze zelf graag tonnen verdienen:
|
Oud-vakbondsleider Lodewijk de Waal, nu voorzitter van de Raad van
Toezicht, noemt een salaris van 160 duizend euro ‘schappelijk’, zo staat
in een interne boodschap aan zijn werknemers van medio juni. |
En met degenen die het er niet mee eens zijn:
|
Een woordvoerder van SNV bevestigt dat de salarisdiscussie ‘veel
heeft losgemaakt’ onder haar werknemers. Die discussie is door SNV op
een ‘zorgvuldige en transparante manier gevoerd’. Volgens de
woordvoerder vertegenwoordigen de critici van de topsalarissen slechts
één stroming binnen SNV. Met de critici zijn persoonlijke gesprekken
gevoerd. |
Ongetwijfeld gepaard gaande met opmerkingen over carrièrekansen, en
dergelijke. Want die woordvoerder "verdient" ook lekker mee.
Een puur technologisch voorbeeld laat zien dat een sterkere
terugkoppeling vanaf de werkvloer ook extra
resultaten geeft. Het gaat over het ontwerp van raketmotoren en vliegtuigen, wat
normaliter gaat op de manier van "ingenieurs maken volledig gedetailleerde
ontwerpen achter hun bureau en technici op de werkvloer voeren precies uit wat
er in de ontwerpen staat". Hieronder een alternatieve aanpak:
Uit: www.wired.com, nummer 9.12, december
2001, door Richard Martin
From Russia, With 1 Million Pounds of Thrust
Why the workhorse RD-180 may be the future of US rocketry.
...
The Russians devised a number of other simple but ingenious strategies to
increase reliability and keep costs down. They applied special coatings to
internal machine parts to protect them from extreme heat, and routed kerosene
around hot rocket nozzles to cool them down. More important, they emphasized
what's known as "producibility," handing off designs early in the process to the
engineers who were actually going to be building the stuff. "It's a European
design philosophy," Ford explains. "Over there, engineers are trained to produce
things that work." ...
Red.: Let op, dit is Amerikaans: 'engineers' zijn geen
"ingenieurs", maar technici.
Oftewel: de Russische aanpak heeft een andere
terugkoppelingcyclus, eentje waarbij de praktische mensen van de werkvloer
(meer) input hebben in het ontwerpproces. Het resultaat was in dit geval een
raketmotor waarvan de traditioneel werkende (Amerikaanse) ingenieurs dachten dat
het niet mogelijk was, zie het volledige artikel hier .
Hoe groter en ingewikkelder organisatie en hoe concreter het
werk dat gedaan moet worden, dus te duidelijker komt het belang van communicatie
vanaf de werkvloer naar voren:
Uit:
De Volkskrant, 09-12-2010, van verslaggeefster Yvonne Hofs
Winterproblemen | Treinen die niet rijden roepen grotere ergernis op dan files
op de wegen
NS-top krijgt nu de wind van voren
Volgens het NS-personeel zijn het vooral de managers die het laten afweten. Ze
luisteren niet en ze besluiten niet.
Onder het lagere personeel van NS en ProRail heerst grote onvrede over de
bedrijfstop. De recente problemen op het spoor zouden grotendeels te wijten zijn
aan gebrekkige interne communicatie van besluiteloze managers.
De FNV bracht vlak voordat de winter inviel een zwartboek uit
onder de titel De kou uit de lucht. Daarin wijst het technisch personeel
van de spoorbedrijven erop dat de nieuwe Sprinter, de metroachtige trein die de
oude stoptreinen vervangt, zeer storingsgevoelig is. In de nieuwste generatie
treinen zit veel meer elektronica dan in de oude treinstellen. Dat maakt de
treinen erg kwetsbaar voor vocht.
De afgelopen dagen lieten vooral de Sprinters en nieuwe
dubbeldekkers het afweten. Er gebeurde exact wat bezorgde monteurs al hadden
voorspeld: door inlopend smeltwater raakte de elektronica in de treinen van
slag. Dit terwijl de NS had toegezegd het afgelopen jaar alle dubbeldekkers te
reviseren. Dat was een van de met veel fanfare aangekondigde maatregelen om het
spoor 'winterhard' te maken.
FNV-woordvoerster Jacqueline Lohle hoorde van het personeel
dat het programma om de wissels en de treinen winterbestendig te maken, niet op
tijd gereed was, terwijl NS en ProRail dat wel hadden toegezegd. 'Ze zijn er
gewoon te laat mee begonnen. De technici zagen de problemen aankomen, maar er is
niet naar hen geluisterd', aldus Lohle. 'Er gaan 36 mailtjes overheen voordat
een boodschap van de werkvloer door de leiding wordt opgepikt.' ...
Red.: Het kan niet duidelijker gemaakt worden: managers
luisteren volstrekt onvoldoende tot geheel niet naar de werkvloer, en de
consequenties zijn desastreus voor de organisatie.
De reden is een volkomen verkeerde geesteshouding bij het
management:
|
Volgens haar is er bij de NS en ProRail onvoldoende aandacht voor
het primaire proces, het laten rijden van treinen. 'De managers zijn
gericht op grote lange termijnprojecten en staan op grote afstand van de
werkvloer. Het hogere kader heeft geen enkele affiniteit met het
vakmanschap van het oude NS-spoor.' |
Dot wordt veroorzaakt door de vooropleiding van de (meeste) managers,
namelijk allerlei abstracte studies en studieprojecten, en volstrekt onvoldoende
of geen praktische werkopleiding binnen het bedrijf. Dit is dus een structureel
probleem dat zich in vrijwel alle huidige grotere bedrijven en organisaties in
diverse maar vaak sterke mate afspeelt.
Bij het optreden van problemen op de werkvloer, zoals in dit
geval storingen met treinmaterieel en de treinenloop, weten ze te weinig van de
praktijk om oplossingen of oplossingsrichtingen te kunnen aanbieden, met het
logische gevolg:
|
De conducteurs en machinisten zijn al net zo gefrustreerd over de
gang van zaken als hun collega's van de techniek, stelt FNV'er Roel
Berghuis. 'Het rijdend personeel werd afgelopen zaterdag geconfronteerd
met een enorme besluiteloosheid bij het management. Niemand wist meer
wat er moest gebeuren. Het zit echt niet goed bij dat bedrijf.' |
Wat met name van belang is voor diverse technische
aspecten:
Uit:
De Volkskrant, 24-12-2010, van verslaggeefster Yvonne Hofs
Sprinter blijkt watje in sneeuw
De problemen van de NS met het winterweer houden aan. Vooral bij de nieuwe
generatie Sprinters doen zich veel problemen voor.
Tussentitel: 'Onderhoudsbedrijf is nauwelijks betrokken bij de besteding'
De NS heeft een enorm probleem met de nieuwe stoptreinen. De Sprinters zijn
volstrekt niet bestand tegen sneeuw. De afgelopen weken zijn er 67 kapot gegaan.
...
Bij Nedtrain heerst onvrede over het aankoopbeleid van de NS,
stelt Maenen. 'De NS heeft het onderhoudsbedrijf nauwelijks betrokken bij de
aanbesteding van de Sprinter en de VIRM (de nieuwe dubbeldekstreinen, red.). Er
zaten onvoldoende technici aan tafel.' Onder het Nedtrainpersoneel gaat een
cynisch grapje: 'Als een trein nieuw is, heeft hij kinderziekten en meteen
daarna ouderdomsverschijnselen.'
De VIRM was vorige winter nog het grote probleemgeval.
Filters op het dak bleken wel bestand tegen regen, maar niet tegen stuifsneeuw.
Van een groot aantal VIRM's zijn de filters vervangen. ...
Red.: Managers hebben geen verstand van techniek,
en willen er toch besluiten over nemen ... Hopeloos. In
het onderwijs is weer het zoveelste bewijs van disfunctioneren naar buiten
gekomen. Columniste Aleid Truijens die bijna in haar eentje het gezonde verstand
bij de Volkskrant vertegenwoordigt en onderwijs in haar "portefeuille"
heeft zitten, weet natuurlijk hoe je de zaken wel werkende krijgt:
Uit:
De Volkskrant, 14-03-2015, column door Aleid Truijens
Laat direct betrokkenen het onderwijs besturen
Toch nog maar even over de almacht van de onderwijsbesturen. Ze zitten er
immers nog, de demonstranten in dat met spandoeken behangen Maagdenhuis, ook
al heeft Louise Gunning deemoedig erkend dat haar College fouten heeft
gemaakt. Of nee, 'iets heeft geleerd'. Het
bekostigingssysteem dus, de lumpsum. ... Zolang de weeffout van de autonome, door
beroepsbestuurders geleide, maar geheel door de overheid betaalde
onderwijsinstellingen blijft bestaan, schreef ik vorige week, blijven we
ontsporingen houden, zoals kartelvorming, duurbetaalde bestuurders met
kantoren vol hofhouding, gerommel met vastgoed, de baantjescarrousel, het
gretig inhuren van bevriende adviseurs, het gul diploma's uitreiken, slecht
betaalde en onbevoegde leraren, steeds meer eisen aan en minder vrijheid
voor de docenten en het almaar slinkende deel van het onderwijsgeld dat in
de klas terechtkomt. Wel de lusten van de vrije markt, maar niet de
tucht, dat werkt niet. Het is na twintig jaar ondernemertje spelen in het
onderwijs, en een overheid die bij elke misstand de armen wanhopig ten hemel
heft - 'Wij gáán er niet meer over!' - hoog tijd voor iets nieuws.
...
denk ik wel dat de docenten onder de knoet van hun eigen bestuurders en de
'raden' met hun grote macht en schimmige status, slechter af zijn is dan bij
hun oude werkgever, het ministerie. De salarissen daalden, de werkdruk
steeg, de speelruimte van de leraar werd kleiner, het ziekteverzuim door
burnout en arbeidsconflicten liep op. Dat betekent dat
niet dat we terug moeten naar 'staatsonderwijs'. ...
Waarom zouden onderwijsinstellingen niet bestuurd kunnen worden door
mensen die er direct bij betrokken zijn en in eigen kring worden gekozen?
Docenten in de eerste plaats, en ouders, en in het hoger onderwijs
studenten? Geen fulltime banen, maar redelijk betaalde nevenfuncties.
Groepen kunnen dan nieuwe scholen oprichten, vernieuwend of
traditioneel, hoogtechnologisch of ecologisch, elitair of ambachtelijk.
Duizend bloemen bloeien en ouders en studenten hebben weer wat te kiezen. Zo
was de vrijheid van onderwijs bedoeld: vrijheid om scholen op te richten die
met publiek geld worden betaald. Maar het ontaardde in een quasi-markt
waarbij de macht kwam te liggen bij besturen van monopolistische
mammoetinstellingen, waardoor er steeds minder te kiezen viel. Het is
een goed idee dat, áls de bestuurlijke macht in handen komt van de
betrokkenen, er tegelijk een wet komt die kartelvorming verbiedt, de
overheid weer zeggenschap krijgt over de salarissen en de bevoegdheden, en
de inspectie grotere macht krijgt om slechte scholen te sluiten. Meer
vrijheid, maar ook hardere grenzen. Ik kan het idee op één zonnige
donderdagmiddag niet gedetailleerd uitwerken, maar ik weet dat er meer
mensen oren naar hebben. Onderwijssocioloog Jaap Dronkers, bijvoorbeeld,
zette een dergelijk plan al in 2007 uiteen in zijn boek Ruggengraat van
ongelijkheid. De tijd is er nu rijp voor.
Red.:
Maar dat betekent opgeven van macht door de managertypes. Dit zal dus voorlopig
niet gebeuren.
Naar Psychologische krachten
, Psychologie
lijst
, Psychologie overzicht
, of
site home
.
|