Bronnen bij Rijnlandse normen en waarden, voorstellen: alcohol
| 13 nov.2007 |
Er wordt over het effect van reclame voortdurend gelogen, zodra het over zaken
als alcohol gaat, dat het toch niet zou uitmaken. Onderstaand wordt de leugen
ontmaskerd:
Uit: Volkskrant website 13-11-2007, ANP
Alcohol op tv: jongeren meteen aan de fles
Zien drinken, doet drinken. Jongens die naar alcoholreclames kijken of naar een
film waarin veel alcohol voorkomt, gaan direct meer alcohol gebruiken. Bij veel
alcohol op de buis drinken ze anderhalf glas per uur extra.
Dit blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen, dat is verricht
in samenwerking met STAP, Stichting Alcoholpreventie. Al langer is bekend dat
blootstelling aan alcoholreclame op lange termijn leidt tot een hogere
alcoholconsumptie.
Als de jongens naar een film en reclameblok met drank keken,
consumeerden ze in een uur drie glazen drank. Bij een ‘alcoholneutrale’ film en
commercials zonder drank bleef dat beperkt tot anderhalf glas. Waarschijnlijk
door onbewust imitatiegedrag, zeggen de onderzoekers. ...
Naar Rijnlandmodel, normen en waarden, voorstellen
,
Rijnlandmodel, normen en waarden
, Rijnlandmodel, lijst
, Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|