Bronnen bij Het Rijnlandse onderwijsbeleid, inhoud: normvervaging
| 10 dec.2008 |
Wat er gebeurt is in het onderwijs, is een weerspiegeling van ontwikkelingen in
de hele maatschappij, dus ook in de opvoeding. De gevolgen beginnen pas zeer
recent duidelijk te worden. Dit is één van die recente constateringen:
Uit: De Volkskrant, nr. 30-2007, door Mirjam Bosgraaf
Leerkrachten stellen vast dat leerlingen mondiger, vrijer, en opener worden,
maar ook gemakzuchtiger, materialistischer, en egocentrischer. Stimuleren van
zelfredzaamheid is de remedie, meent hoogleraar psychologie Jan Derksen
Bestrijd het groeiende narcisme onder scholieren
Jeugdigen en jongvolwassenen doen veel dan vroeger een beroep op de
hulpverlening. Het regent diagnostische etiketten zoals ADHD, PDD-NOS, Asperger
en dyslexie. Wat is er met onze jongeren aan 'de hand?
Mijn projectgroep aan de Radboud Universiteit Nijmegen heeft
mensen ondervraagd die voor hun werk al ten minste twintig jaar in direct
dagelijks contact staan met anderen. Een onderdeel van deze studie is uitgevoerd
onder docenten, politieagenten, ' treinconducteurs en huisarts-assistenten. Voor
dit artikel beperk ik me tot de uitspraken van leerkrachten aan diverse typen
Nederlandse middelbare scholen. Hun observaties stemmen overeen met die van de
andere beroepsgroepen.
Aan de leerkrachten werd gevraagd een typische leerling van
twintig jaar geleden en een typische leerling van tegenwoordig te beschrijven.
Praktisch allen constateerden ze een toename in assertief en extravert gedrag,
en een versterkte materialistische houding: de klas van tegenwoordig zit vol met
consumenten.
Wanneer een leerling iets te melden heeft, roept hij of zij
dat nu hardop in de klas. De huidige leerlingen gedragen zich, zeggen de
leraren, mondiger, vrijer, opener en ook gemakzuchtiger. Ze hebben hun hart op
de tong: ze uiten zowel hun kritisch als hun opbouwend en positiefcommentaar
sneller dan vroeger. In de klas eten, drinken en kauwgom kauwen, is tegenwoordig
normaal.
De leerkrachten zeggen dat jongeren in toenemende mate hun
prioriteiten buiten school leggen. Ook wijzen sommigen op toegenomen agressief,
impulsief en egocentrisch gedrag. Kortom: het narcisme onder jongeren
neemt toe.
De leraren verklaren de door , hen geconstateerde
gedragsveranderingen bij jongeren uit de veranderde sociale omgeving. Van
jongeren wordt meer zelfstandigheid verwacht dan vroeger. Hun keuzemogelijkheden
zijn uitgebreid. De aantrekkelijkheid van de multimediale wereld heeft ertoe
geleid dat buitenschoolse activiteiten interessanter zijn geworden dan voorheen.
Ook zijn bijlaantjes populair: die maken het mogelijk te shoppen. Geld is
belangrijker geworden dan school.
Jongeren kunnen tegenwoordig moeilijker hun aandacht bij een
onderwerp houden, omdat er zo veel is wat hen kan afleiden. Slaaptekort en
stoornissen als ADHD liggen op de loer. Wat de zaak nog verergert, zeggen de
leerkrachten, is het ontbreken van structuren en regels. Het lijkt erop dat
ouders steeds minder grip hebben op hun kinderen, die steeds meer hun eigen gang
gaan. ...
Tussenstuk:
Weg met de etiketten
Het veranderende gedrag van jongeren wordt veel te snel voorzien van een etiket
met een modieuze 'ziekte'. Dat leidt tot slachtoffergedrag, want er zitten
voordelen, ook financiële, aan het hebben van een stoornis.
Maar die benadering van jongeren is gemakzuchtig en werkt narcisme
in de hand, stelt Jan Derksen vast. Scholen en universiteiten zouden leerlingen
beter helpen door hun zelfvertrouwen te stimuleren. Laat ze een identiteit
vinden, en werk aan hun gevoel van zelfstandigheid. Dat kost veel inspanning,
tijd en soms moet krachtig worden opgetreden. Maar het is de enige manier om
voor de samenleving schadelijk narcistisch gedrag tegen te gaan.
Red.: Dat laatste is niet juist. het narcistische gedrag kan
veel eerder voorkomen worden, door een meer evenwichtige opvoeding, en op school
indien nodig een opvoedkundige heropvoeding - door handhaving van duidelijke
omgangsregels.
Naar Rijnlands onderwijsbeleid, inhoud
, Rijnlandmodel, lijst
, Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|