Bronnen bij Rijnlands onderwijsbeleid: erkenning
| 18 nov.2012 |
De eerste onderwijshervorming, de Mammoetwet, is ingevoerd in 1979 - en men mag
gevoeglijk aannemen dat de voorbereiding zo'n drie tot vijf jaar eerder is
begonnen. Startende ergens in 2004-2005 is de discussie erover gaande. En pas
nu, schrijvende in het 2012, is er voor het eerst een redelijk volledige,
coherente en toch beknopte conclusie getrokken.
Uit:
De Volkskrant, 16-11-2012, door Ewoud Jansen, econoom.
Meer geld naar de opleiding van technische vakmensen
We zwalken van de ene crisis naar de andere. En steeds zijn overspannen ambities
de oorzaak. Waar te veel middelen naar de verkeerde dingen gaan, ontstaan
onherroepelijk zeepbellen. Zo is het ook met het onderwijs. In het hoger
onderwijs is een enorme zeepbel opgeblazen die zich uit in diploma-inflatie voor
hoger opgeleiden en een tekort aan middelbaar opgeleiden, vooral in de techniek.
Omdat iedereen vond dat toch zeker de helft van de bevolking hoger
opgeleid diende te zijn, is sterk ingezet op groei van het aantal
afgestudeerden. Onderwijsbestuurders zagen met toenemende studentenaantallen hun
budgetten lekker stijgen. Maar die grotere studentenaantallen kwamen vooral
terecht in richtingen waar op de arbeidsmarkt niet zoveel vraag naar is. Al die
journalisten, communicatiedeskundigen en lifestyle-experts komen nauwelijks aan
een baan. Tegelijk kunnen bedrijven niet aan voldoende technici op hoger en
mbo-niveau komen. Tussen 2012 en 2014 zijn er 150.000 vacatures.
De instroom in het hoger onderwijs valt niet op te voeren
zonder kwaliteitsverlies. Op tal van opleidingen zijn zwakke studenten met kunst
en vliegwerk aan een diploma geholpen. Daarvan zijn we zo geschrokken dat
accreditatieorganen nu weer strenger gaan toezien op de afstudeernormen van
opleidingen. Dat is terecht, maar de vraag is of de helft van de bevolking
beschikt over de onderzoekende en analytische gaven die een afgestudeerde moet
hebben. Als het met de nieuwe strengheid ernst is, dan moet de instroom in het
hoger onderwijs omlaag. Of dit ook gebeurt is de vraag, want het afbouwen van de
overcapaciteit in het hoger onderwijs gaat pijn doen. Onze bestuurders hadden
net zo lekker geïnvesteerd in nieuwbouw, en lege collegebankjes zien er niet
gezellig uit. ...
Red.: De kern van het probleem: het gelijkheidsdenken:
"Iedereen is geschikt voor hoger onderwijs en de enige vorm van onderwijs en
zeker hoger onderwijs is avo-onderwijs". Alfa-onderwijs.
|
Hoe moet het tertiaire onderwijsgebouw er na een sanering uitzien?
De bovenkant bestaat uit het universitaire onderwijs. Academische
vrijheid en fundamenteel onderzoek hebben hoge prioriteit. De
aansluiting met de arbeidsmarkt moet niet uit het oog worden verloren,
maar het onderwijs is in eerste instantie gericht op het ontwikkelen van
het kritisch en onafhankelijk denken voor jongeren met een
wetenschappelijke interesse. Het aantal opleidingsvarianten moet lager
zijn dan nu en de instroom moet worden beperkt tot zo'n 10 procent van
de jongeren.
De tweede laag is het hoger beroepsonderwijs. Hier staat het
aanleren van hoogwaardige kennis voor de arbeidsmarkt voorop, of het nu
gaat om boekhouden of om elektrotechniek. De instroom is ongeveer 25
procent. Ook hier gaat het aantal opleidingsvarianten fors omlaag en kan
de opleidingsduur terug naar drie jaar.
Aangezien er door de lagere instroom minder geld hoeft te
gaan naar het hoger onderwijs, kan het mbo financieel en kwalitatief
worden versterkt. Hier worden mensen opgeleid voor uitvoerende en
middenkaderfuncties. Er moeten meer vakmensen worden opgeleid voor
sectoren waar een tekort is. Technische studies zijn duurder dan andere
en moeten dus meer geld krijgen.
Het roer moet om. Nog meer hoger opgeleiden zet het niveau
van die hogere opleidingen onder druk en schoolt veel jongeren in dingen
waaraan minder behoefte is. Na jaren hameren op meer hoger opgeleiden is
het tijd te erkennen dat ook voor investeringen in hoger onderwijs de
wet van de afnemende meeropbrengst geldt. |
En de oplossing. Die identiek is aan de door deze website voorgestelde aanpak.
een logische gang van zaken, omdat beide lijnen van analyse van dezelfde zaken
zijn uitgegaan: de werkelijkheid, en wat werkt in die werkelijkheid. En de reden
dat de twee analyses van dezelfde zaken zijn uitgegaan, is omdat beide analyses
geen ideologie gebruiken. En als je geen ideologie gebruikt, blijft er weinig
anders over dan de werkelijkheid en wat werkt in die werkelijkheid.
Naar Rijnlands onderwijsbeleid
,
Rijnlandmodel lijst
,
Rijnlandmodel overzicht
, of site home
.
|