Bronnen bij Rijnlands onderwijsbeleid: regels
| 12 sep.2008 |
De simpele omgangsregels in de klas hoeven niet uitgebreid ontworpen te worden:
dat soort werk is al gedaan:
Uit: De Volkskrant, 18-06-2005, column door Marjolein Februari (volledig
artikel hier
)
Doe af en toe dingen die je niet leuk vindt
... Een aantal jaar geleden zag ik op de televisie een gesprek
met de Amerikaanse onderwijzer Ron Clark. Hij had zojuist een boek geschreven,
The Essential 55, over de vijfenvijftig regels die hij hanteerde in het
klaslokaal. Deze regels waren bedoeld om de kinderen sociale vaardigheden aan te
leren: ik herinner me vooral de regels voor het opnemen van de telefoon. Niet 'huhhh?'
roepen, zoals de kinderen waren gewend, maar je naam noemen en op normale toon
converseren. In een interview met de National Education Association legde Clark
uit waarom kinderen zo dol bleken te zijn op zijn vijfenvijftig strenge regels.
'Ik denk dat ouders en leraren soms te veel van kinderen
verwachten. Ze bevelen de kinderen zich te gedragen en dan is vervolgens
iedereen geschokt als ze zich niet gedragen. Ik heb ontdekt dat kinderen eerder
zullen doen wat je vraagt als je de tijd neemt uit te leggen wat het precies is
dat je vraagt. Zomaar verwachten dat leerlingen wel weten hoe ze zich in alle
omstandigheden moeten gedragen is niet erg realistisch als de kinderen het
gewenste gedrag nooit hebben geleerd en geoefend.'
Zo bezien schuilt er veel vriendelijkheid achter regels. En
dat is waarschijnlijk ook wat pedagoge Marjam Djajadiningrat bedoelt als ze deze
dagen in het universiteitstijdschrift Illuster opmerkt: 'Veel
opvoedingsproblemen hebben met hetzelfde te maken: ouders stellen hun kinderen
geen grenzen. Ik zie dan ook veel kinderen die niet luisteren, dat probleem is
een jaar of tien geleden ontstaan.' Het tijdschrift kopt hierboven: 'Ouders
durven niet meer streng te zijn' - maar met Ron Clark zou je kunnen zeggen dat
ouders juist veel te streng zijn geworden.
Erg hè, wat een reactionair stukje opeens over huwelijk en
onderwijs, over gedragsregels en het opvoeden van indianen. Zou ik soms binnen
een week conservatief zijn geworden? Nee, ik geloof het niet. Voor mij past het
vooral bij een liberaal ontplooiingsideaal en sociaal beschavingsideaal om af en
toe voor regels te pleiten. ...
Red.: Dat laatste is een vorm van het aloude adagium dat
naarmate de vrijheid die men wenst groter is, het belangrijker wordt voor
iedereen om zich aan regels te houden. Het adagium is gebaseerd op een zeer
elementaire observatie: dat de meeste vrijheden die mensen wensen van het soort
zijn dat belastend is voor zijn omgeving: de vrijheid voor de een om luide
muziek te spelen is de onvrijheid van de ander die van stilte houdt. De reden
dat het een elementaire observatie is, is dat het niet alleen geldt voor moderne
flatbewoners, maar ook voor primitieve hol- of tentbewoners: de opluchtende
scheet van de een is de stank voor de ander.
Naar Rijnlands onderwijsbeleid, inhoud
, Rijnlandmodel, lijst
, Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|