Bronnen bij Het Rijnlandse onderwijsbeleid, inhoud: levensvragen
| 12 aug.2007 |
Eén van de zaken die binnen goed onderwijs aan de orde zou moeten komen is hoe
om te gaan met het leven. Dit is nu, in het bijzonder onderwijs, voorbehouden
aan religies, en in het openbaar onderwijs wordt er niets aan gedaan, - het is
lastig kiezen wat erger is.
In ieder geval in het openbar onderwijs moet daar iets beters
aan gedaan worden. De noodzaak daarvan wordt onderstreept in de volgende bron:
Uit: VARA TV Magazine, nr. 30-2007, door Mirjam Bosgraaf
Smerig verdriet
Waarom doen we niets aan het grote aantal zelfmoorden, vraagt Bert Molenaar zich
af in de aanklacht Dag mams.
'Dag mams' is het laatste wat het 27-jarige meisje tegen haar moeder zei aan de
telefoon, 'zoals ze dat altijd zo zei'. Dat was een dag voor ze op het spoor
ging staan bij Hillegom. Voor zijn 'zoektocht' naar zelfmoord sprak Bert
Molenaar met nabestaanden die een man of zus of kind verloren aan zelfdoding.
Hij dramatiseerde ook de dood van het meisje van Hillegom en bedacht hoe ze zich
gevoeld moet hebben in de 'tunnel' die onherroepelijk naar de dood leidde.
Je zegt in je documentaire, er zijn 1600 mensen die zichzelf van het leven
beroven, 500 doden meer dan alle verkeersdoden en moorden bij elkaar opgeteld.
Maar daar komen nooit Kamervragen over.
Molenaar: Er is van alles aan gedaan om de duizenden doden in het verkeer in de
jaren 70 terug te dringen. Gordels, snelheidscontroles. Maar niemand die het
nodig vindt het aantal zelfdodingen aan te pakken. ...
Naar Rijnlands onderwijsbeleid, inhoud
, Rijnlandmodel, lijst
, Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|