Bronnen bij Rijnlands onderwijsbeleid: kwaliteitsverlies
| |
Het gelijkgeschakelde basisonderwijs probeert zo veel mogelijk soorten
leerlingen in dezelfde klas te stoppen. Dat heeft
geleid tot een algemeen niveaudaling van het hele onderwijs. In zo'n gemengde
klas, met een aanzienlijk aantal zwakkere leerlingen, zijn de gewone
wat-meer-vragende dingen al moeilijk, want dan krijg je zoveel teleurgestelde en afvallers:
Uit: De Volkskrant, 22-12-2005, rubriek Gemengde berichten door Martin Sommer
Onder onderwijzers (15)
Het rode potlood is tegenwoordig taboe in het onderwijs. Maar of de
leerlingen en studenten met die meevoelendheid wat opschieten?
De leerling heeft de klassenstrijd gewonnen van de docent. Er is een overmaat
aan sympathie voor leerlingensores, vertaald in verlaging van de eisen.
Ga nou es op zo'n school kijken die iets met het nieuwe leren
doet, zei een collega. Die leerlingen zitten rustig te werken terwijl ze vroeger
niet te handhaven waren. Vooruit met de geit, dacht ik, en belandde op het ROC
Midden Nederland in Utrecht. ...
Dat is de ellende met die leuke schoolreportages: je moet
vooral opletten wat er niet gebeurt. Even doorvragen, leert dat deze
studenten noch de opleiding onderwijsassistent inhoudelijk op het onderwijs zijn
toegerust. Pedagogisch zal het allemaal wel in orde zijn. Maar je kunt met het
diploma vmbo-kader aan deze studie onderwijsassistent beginnen - een niveau
ónder de oude mavo. Vakinhoudelijke kennis is in de opleiding vrijwel
gereduceerd tot nul, tenzij er een 'leervraag' opwelt. ...
Hoe ging het verder met het Engels nakijken, Tugce? Het was
niet de bedoeling dat ze het rode potlood zou hanteren. 'Hallo zeg, daar begin
ik niet aan. Zoveel fouten.' Ja, bevestigt mijn oude vriend M. 'Dat is ook heel
demotiverend, als overal een rode streep doorheen staat.' In het nieuwe leren is
het rode potlood taboe. En niet alleen in het nieuwe leren. Als je het mij
vraagt, is het in pedagogische kring een tamelijk wijdverbreid inzicht dat
kinderen niet teveel teleurgesteld moeten worden. Dat is slecht voor de
kinderziel. Niet teveel eisen stellen. 'De leerling heeft de klassenstrijd van
de leraar gewonnen, zei historicus Piet de Rooij onlangs in een praatje.
...
Red.: En hier is een voorbeeld van precies de
tegenovergestelde aanpak:
Uit:
De Volkskrant, 21-06-2007, van correspondent Gert-Jan van Teeffelen
Dankzij filosofieles op de lagere school kunnen kinderen helderder denken en
worden toleranter
Schotland kweekt kleine wijsneuzen
Sinds 2001 krijgen Schotse kinderen op de lagere school les in filosofie. En wat
blijkt? Hun IQ gaat blijvend omhoog.
... Sinds 2001 krijgen kleine kinderen in de Schotse gemeente Clackmannanshire filosofieles,
philosophical enquiry geheten. Niet in de leer
van bekende filosofen, maar aan de hand van plaatjes en (dieren)verhalen,
waarover ze met elkaar en de onderwijzer discussiëren. Prikkelende voorbeelden
die voor velerlei uitleg vatbaar zijn. ...
De lessen duren maar een uur per week, maar de resultaten
zijn verbluffend. Onder toezicht van hoogleraar Keith Topping onderzocht Dundee
University een groep van ruim honderd leerlingen. Bij hen lag het IQ na
anderhalf jaar gemiddeld 6,5 punten hoger dan bij een controlegroep die het
gewone onderwijsprogramma had gevolgd. Uit een vervolgstudie bleek dat deze
winst behouden blijft op de middelbare school, ook al krijgen de filosofielessen
geen vervolg. ...
Red.: Wat een fantastische resultaten. En alleen door een
beroep te doen op de belastbaarheid van de leerlingen, en niet door het ontzien
van de leerlingen. Maar dat moet natuurlijk wel mogelijk zijn ...
In het Rijnlandse model is dit mogelijk: degene die de
filosofiemodule en dergelijke kunnen volgen, moeten daartoe de mogelijkheid
krijgen. Degenen die dit niet kunnen volgen, moeten ergens anders op hun
vaardigheden toegesneden onderwijs krijgen.
Naar Rijnlands onderwijsbeleid, inhoud
, Rijnlandmodel, lijst
, Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|