Bronnen bij Rijnlands onderwijsbeleid, inhoud: religie
|
26 aug.2009 |
Misschien verbazingwekkend is er tot nu toe geen artikel op deze website dat
zich tegen religie in het onderwijs keert. Misschien omdat het vanzelf spreekt:
het leren van nieuwe dingen is in volmaakt contrast met het aanleren van een
orthodoxie, een volkomen vaststaand systeem van regels. Misschien ook omdat in
Nederland voorlopig nog vechten tegen de bierkaai is. Onderstaande artikel was
een goede aanleiding om die omissie te herstellen - het noemt de meeste logische
argumenten:
Uit: De Volkskrant, 25-08-2009, column door Aleid Truijens
God heeft op school niets te zoeken
... ik vind dat een school als As Siddieq, waar kinderen dingen leren die in
strijd zijn met de democratische rechtsstaat, gesloten moet worden. Maar het
ging mij niet alleen om orthodoxe moslimscholen. Het is hoog tijd dat de
vrijheid van onderwijs, zoals vastgelegd in artikel 23 van de grondwet, wordt
bijgesteld.
Vrijheid van onderwijs, het klinkt mooi natuurlijk. Helaas
betekent het geen vrijheid voor de ouders om een school te kiezen – bijzondere
scholen mogen leerlingen weren –maar vrijheid om scholen te stichten naar
levensovertuiging, die in volkomen vrijheid te besturen en daar kinderen te
leren wat de stichters goeddunkt. Dit alles blindelings gefinancierd door de
overheid. Geen land ter wereld heeft zo’n onderwijswet. Het artikel dateert uit
1917 en was bedoeld als compromis in een politieke strijd van bijna een eeuw
terug. Nu staat hetzelfde artikel de integratie lelijk in de weg.
... Is het niet in strijd met de scheiding tussen Kerk en
Staat dat de seculiere overheid religieuze scholen bekostigt? Driekwart van de
scholen in Nederland heeft een confessionele grondslag, onevenredig veel. Maar
ook de 58 procent kerkelijken die Nederland telt, kunnen heel goed hun geloof
buiten school- en werktijd uitoefenen.
God heeft op school niets te zoeken. Er zijn uitstekende
confessionele scholen, maar ook heel griezelige. Kinderen moeten worden
beschermd tegen gevaarlijke lariekoek. Dat vrouwen minderwaardige wezens zijn
bijvoorbeeld. Dat homoseksualiteit een enge zieke is, dat het negroïde ras laag
ontwikkeld is, dat de Holocaust een verzinsel is en deze rechtspraak niet de
onze is. Nu zijn er scholen waar kinderen zulke dingen leren. Het ministerie van
onderwijs weet het, de onderwijsinspectie weet het en niemand grijpt in.
Een school waar kinderen hun hoofddoekjes, keppeltjes en
Bijbels bij de kapstok achterlaten en waar ze in de pauze samen hun koshere,
halal, ecologische of hagelslagboterhammetjes eten, waar ze samen zwemmen en
gymnastieken, wat is daar in godsnaam op tegen? Een school waar mensen van alle
gezindten werken, die kinderen leren welke opvattingen en geloofsrichtingen er
zoal in de wereld bestaan - wat een walhalla zou dat zijn, zo’n school. God,
mocht Hij bestaan, heeft alle kindertjes even lief en heeft hen uitgerust met
een verstand en een vrije wil. Het is aan ons om ze dat verstand te laten
ontwikkelen, zodat ze zelf kunnen kiezen.
Naar Rijnlands onderwijsbeleid, inhoud
,
Rijnlandmodel, lijst
,
Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|