Bronnen bij Rijnlands onderwijsbeleid, inhoud: wanorde
| 12 sep.2008 |
De huidige mate van wanorde wordt nauwelijks waargenomen, omdat men het zo
gewend is geraakt. Wat voorbeelden voor wie zich de tijd van voor de Mammoetwet
(ca. 1970) nog kan herinneren:
Uit: HP/De Tijd, 13-06-2008, column door Beatrijs Ritsema
Stilte!
Kan dat gebabbel in de klas niet eens afgelopen zijn?
Veel middelbare scholen doen tegenwoordig aan uitwisseling met scholen in het
buitenland. ... Een tijdje later komt de ontvangende partij op bezoek in
Nederland. ...
... Maar het meehobbelen met de buitenlandse schoolpraktijk vormt een buitengewoon
interessante leerervaring. Nederlandse scholieren komen bij terugkomst woorden
tekort voor hun verbazing (en verontwaardiging) over autoritaire leraren die
leerlingen afblaffen en strafwerk opgeven voor minimale vergrijpen. Er heerst
een streng regime. Leerlingen mogen in de pauzes de school niet uit en moeten
zich ophouden in daarvoor bestemde lokalen, de kantine of op een binnenplaats.
Tijdens de lesuren mag er niemand in de gangen lopen; leerlingen zitten
goedbeschouwd van acht tot zestien uur lang opgesloten.
Omgekeerd krijgen de vijftien- en zestienjarigen uit het
buitenland een ware cultuurschok wanneer ze meemaken hoe informeel, om niet te
zeggen ongedisciplineerd, de sfeer is op Nederlandse scholen. Tutoyeren van
leraren door leerlingen is niet ongebruikelijk. Leerlingen zitten met petjes op
en jassen aan in de klas, ze zitten te sms'en, bij sommige leraren zijn iPods
toegestaan, van andere leraren mag er worden gesnoept en gegeten. In de pauzes
en tussenuren begeeft de schoolpopulatie zich en masse naar supermarkt, snackbar
en café of naar het park voor een stiekem blowtje.
Het ziet er in buitenlandse ogen uit als een losgeslagen
bende, maar binnen de Nederlandse cultuur zijn informele omgangsvormen en
polderende autoriteiten zonder straffend gezag zo vanzelfsprekend dat niemand
hier raar van opkijkt. Toch zit er een nadeel aan de informaliteit op school,
die zo langzamerhand alle voordelen ervan (die er óók zijn) overvleugelt, en dat
is het lawaai: het onafgebroken geklets in de klas dat wisselt in volume naar
gelang de leraar orde kan houden, maar dat zelfs bij de strengste leraar nooit
helemaal ontbreekt. Er is altijd wel iemand die meent iets te moeten opmerken
tegen een medeleerling, met als gevolg een permanente 'wall of sound' van
gemurmel en gegiechel, gebrom, gefluister en gesmiespel. Soms taakgericht, soms
voor de gezelligheid - dat doet er niet toe. De stand van zaken is simpelweg dat
iedereen zich gerechtigd voelt om, net als buiten school, op elk moment te
zeggen wat er in hem opkomt.
Een dag op de middelbare school is niet alleen voor leraren
slopend, maar ook voor leerlingen. Het is moeilijker iets op te steken, het
leren wordt verplaatst naar het huiswerk. Als deze ene regel (niet praten in de
klas) gehandhaafd zou kunnen worden, zou er zo veel gewonnen zijn dat alle
andere regels overbodig waren. Maar daar is de cultuur niet naar, dus iedereen
kletst door.
Uit:
De Volkskrant, 15-06-2007, ingezonden brief van A. Huismans (Haarlem)
Dresscode
Een tip voor leraren: als je jezelf en je functie serieus neemt dan kun je dat
uitstralen: een man in een mooi pak of een vrouw in een nette broek of rok
straalt zekerheid uit en kan respect afdwingen (Binnenland, 13 juni).
Het instellen van een dresscode gaat wellicht te ver, maar
als je de spijkerbroeken en T-shirtjes van leraren overboord gooit, de
leerlingen aanleert om te vousvoyeren (je hebt immers niet met elkaar
geknikkerd), dan maak je een mooi begin met het scheppen van een serieus kader,
waarin elke leraar de vrijheid heeft om invulling te geven aan zijn of haar
beleid. Gelijkheid tussen leraar en leerling is achterhaald: zo werkt het in de
maatschappij uiteindelijk ook niet.
Red.: Voor een belangrijk deel stamt de neiging tot het gebrek
aan gezag van het linksige onderwijsvolk. Ouders hebben er al vrij lang genoeg
van:
Uit: De Volkskrant, 25-08-2009, van verslaggeefster Marjon Bolwijn
Ouders: ouderwets strafwerk geven
Meerderheid ouders bezorgd over schoolcarrière van hun kinderen: ‘Scholen te
soft.’
Ouders willen een strengere school voor hun kinderen. Een die leerkrachten met
‘u’ en bij de achternaam laat aanspreken en weer ouderwets strafwerk geeft bij
wangedrag. Een meerderheid is bezorgd over de schoolcarrière van zijn kroost,
vooral in het voortgezet onderwijs. Eén op de vijf ligt er zelfs geregeld wakker
van. Moeders vele malen vaker dan vaders (33 tegenover 11 procent).
Dit blijkt uit een representatief onderzoek van
onderzoeksbureau Qrius in opdracht van maandblad J/M onder vijfhonderd
ouders met kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs.
Gevraagd naar hun algemene waardering, geven zij de school
van hun kinderen gemiddeld een 6,7 (basisschool) of een 6,5 (middelbare school).
Staatssecretaris Marja van Bijsterveldt van Onderwijs vindt dat te laag. ‘Het
had een 8 moeten zijn’, reageert zij in J/M. De tevredenheid is op witte
scholen beduidend groter dan op gemengde scholen.
De voornaamste klacht van ouders is dat scholen te soft zijn
en niet het beste uit leerlingen halen. Het onderwijs is volgens hen te veel
gericht op ontplooiing van talenten en te weinig op kennisoverdracht. ‘Meer
basisvaardigheden en minder poespas’, zegt een 42-jarige moeder van drie
kinderen. De prestatiedruk mag omhoog, vindt 60 procent. ...
Red.: En, zeldzaam, ook een deskundige die het licht heeft
gezien:
Uit: De Volkskrant, 11-01-2010, door Astrid Boon, orthopedagoog en auteur
van het boek Straf / Regels
Strafregels vinden scholieren pas echt erg
Een goede straf moet vele uren zwoegen en vreselijk balen inhouden. Alleen
dan roepen we normoverschrijdend gedrag een halt toe, betoogt Astrid Boon.
In de krant van 29 december stonden interviews met jongeren die op het verkeerde
moment vuurwerk hadden afgestoken. Daar kregen ze HALT-straffen voor. Wanneer
begrijpen wij, volwassenen, nou eindelijk eens dat onze alternatieve
kindvriendelijke strafjes door jongeren nauwelijks als straf worden ervaren? En
daarom nauwelijks helpen?
Vlak voor school heeft Abdullah (12) in september al vuurwerk
afgestoken. Gewoon, zomaar, omdat hij daar zin in had. Hij krijgt een HALT-straf:
drie uur op school het plein vegen en met tafels en stoelen sjouwen. En een
gesprek met het schoolhoofd.
Veel kinderen van scholen voor voortgezet onderwijs vertellen
op mijn spreekuur dat de hedendaagse straffen ‘gelukkig best meevallen’.
Spijbelende kinderen die samen met de vuurwerkaanstekers voor straf een paar
uurtjes op de kinderboerderij moeten werken: ze vinden dat niet echt een straf.
Voor sommigen is het zelfs een beloning. Als een straf onvoldoende indruk maakt,
werkt die niet erg gedragscorrigerend. En als die jongeren dan weer in de fout
gaan, verzuchten we dat ze niet willen deugen.
Dat is ten onrechte. We moeten ons afvragen of het wellicht
onze sancties zijn die niet deugen. Doen HALT-medewerkers of subsidiegevers wel
eens onderzoek naar effecten van het eigen handelen? Hebben zij zich al eens
verdiept in onderzoeksliteratuur op het gebied van effectieve pedagogische
bestraffing?
Abdullah vond zijn straf ook reuze meevallen. Hij was niet in
het minst van plan zijn leven te beteren. ‘Op 29 december krijg ik mijn
vuurwerk. Dan moet ik eigenlijk nog twee dagen wachten, maar ik denk dat ik al
wel een pijltje aansteek.’
Uit onderzoek blijkt dat er heel wat volwassenen op de
autosnelweg snelheidsregels overtreden, omdat ze hard rijden leuk vinden, en dat
een grote groep zich alleen aan de snelheidsregels houdt om aan een boete te
ontkomen.
Zo ligt dat bij pubers ook. Die calculeren: wat riskeer ik
nou helemaal met voortijdig vuurwerk afsteken? Als ze erg veel plezier hebben in
het overtreden van de regels, moet de straf daar tegenop wegen.
Een straf moet dus een voldoende corrigerende of
afschrikwekkende uitwerking hebben. Of, zoals een scholier op mijn spreekuur
zegt: op mijn sportclub (kanoën) leerde ik op tijd te komen, want telaatkomers
worden daar altijd het water in gejonast.
Kinderen hebben heel andere ideeën over een doeltreffende
straf dan volwassenen. Iets als een koud bad moet het zijn; een zo’n vervelende
opdracht dat je je nog wel even bedenkt voordat je een regel overtreedt.
...
Uit het onderzoek onder 925 leerlingen op drie scholen voor
voortgezet onderwijs blijkt dat een fikse straf tenminste uit een flinke
vrijetijdsberoving moet bestaan. In die tijd zou dan iets ‘supervervelends’
gedaan moeten worden: wc’s schoonmaken of kauwgom wegkrabben onder tafels; of
iets ‘supersaais’, te weten strafregels schrijven.
Bij een passende vrijetijdsberoving denkt Abdullah niet aan
het taakstrafje van drie uur dat HALT oplegde, maar aan een meer dan drie keer
zo grote straf: tien uur werkstraf.
Dit is geen uitzondering: veel jongeren, ook op mijn
spreekuur, zijn verbaasd hoe weinig straf ze van ons krijgen voor hun wangedrag,
of hoe weinig onprettig die straf is.
Dankzij de openhartige en sportieve antwoorden van jongeren
als Abdullah worden wij uit de droom geholpen. Voor straf op zaterdagmorgen
tussen 9.00 en 11.00 uur naar school moeten komen als je hebt gespijbeld: dat
helpt je leven te beteren; sommige scholen doen dit al.
Ook is er niks op tegen om ordeverstoorders tien of meer
uren, verspreid over veel vrije momenten, op het politiebureau de – volgens het
onderzoek – met stip saaiste straf te geven: strafregels schrijven. Dat je
daarvan pijn van in je vingers krijgt, hoort er gewoon bij. ...
Een goede straf houdt dan ook in: vele uren zwoegen en
vreselijk balen. Zo roepen we normoverschrijdend gedrag pas een halt toe.
Red.: Naar aanleiding van dit artikle kwam er ook nog een voorbeeld
van de oorzaken waarom het zo fout heeft kunnen gaan:
Uit: De Volkskrant, 12-01-2010, ingezonden brief van Marike Feenstra
(Huizen)
Moreel besef
‘Een goede straf moet vele uren zwoegen en vreselijk balen inhouden, alleen dan
roepen we normoverschrijdend gedrag een halt toe’, schrijft orthopedagoog Astrid
Boon (Forum, 11 januari).
Nergens in het artikel lees ik terug hoe de bestraften worden
geconfronteerd met het waarom: waarom mag ik nog geen vuurwerk afsteken? Hoe
moeten kinderen en pubers leren hoe ze zich behoren te gedragen als ons antwoord
op hun gedrag een keiharde straf is die op geen enkele manier te maken heeft met
hetgeen ze gedaan hebben?
Laat zien dat vuurwerk rommel maakt, dat ze met het lawaai
anderen storen en eventueel ook nog hun vingers eraf kunnen knallen. Alleen zo
leren ze de consequenties van hun gedrag, en geef je ze ook nog enig moreel
besef. Dat is toch wat elke ouder voor een kind wil?
Red.: Een ongetwijfeld, want de Volkskrant lezende,
ouder uit wat betere kringen. Die op redelijk verstandige en rationele manier is
opgevoed, en waarschijnlijk ook redelijk verstandige kinderen heeft,met wie die
je dit soort dingen op de verbale manier, met uitleggen enzo, kunt aanpakken.
Maar helaas is dit op zijn allerbest een deel van de
bevolking, en misschien zelfs een minderheid. De anderen zal je niet of niet
alleen op de redelijke, in rationele termen geformuleerde manier kunnen
aanpakken, maar die aanpak moeten combineren met een meer directieve benadering.
Met opdrachten, enzo. En desnoods inclusief bestraffing.
Oh, en de meesten zijn namelijk ook weer niet zo dom dat ze
best wel weten dat vuurwerk overlast veroorzaakt en dat je je vingers ermee kunt
afknallen ... Dat is namelijk één van de redenen dat ze het doen ...
Naar Rijnlands onderwijsbeleid, inhoud
, Rijnlandmodel, lijst
, Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|