Bronnen bij Rijnlandse onderwijsbeleid: niveau-scheiding
|
8 apr.2009 |
De discussie over de relatieve waarden van menging en scheiding van niveaus
laait voortdurend op. Het argument voor menging is dat slechtere leerlingen zich
aan de goeden optrekken - waarbij men er dus van uitgaat dat er sprake is van
wederzijdse beïnvloeding. Waarom het omgekeerde dan niet zou gebeuren: dat de
goeden zich door de slechten zouden laten neerhalen, is nooit in overweging genomen -
terwijl de ervaringen uit de schoolcarrière van de redactie en
opmerkingen van toenmalige collega's daar wel op wijzen. Hetgeen juist tegen
menging zou spreken. Net als het
verschijnsel van een aantal jaren terug dat geïsoleerde MAVO-scholen beter
presteerden dan de MAVO-scholen die onderdeel waren van een scholengemeenschap.
Dat dit nog steeds kan gelden blijkt onder:
Uit:
De Volkskrant, 03-04-2009, van verslaggever Gerard Reijn
Kop van Noord-Holland boekt succes met aanpak voortijdige schooluitval
‘Eigen cultuurtje op school bindt’
Op Scholen aan Zee eenderde minder schoolverlaters | Kinderen worden al vanaf
begin ingedeeld op niveau.
De reorganisatie van 2006 was cruciaal, denkt Eugène Kramer. Hij is directeur
van de mavo in Den Helder met de mooie naam Mavo aan Zee, onderdeel van Scholen
aan Zee. Niet alleen de naam is prachtig, ook de prestaties zijn dat. En dan
gaat het niet om de cijferlijsten bij de eindexamens, maar om het bestrijden van
voortijdige schooluitval.
De Kop van Noord-Holland, in de wereld van de schooluitval
aangeduid als regio 23, is wat dat betreft een van de succesvolste regio’s.
Tussen 2005 en 2008 daalde het aantal uitvallers met 18,8 procent. Slechts twee
van de 39 regio’s waren nog succesvoller. ...
Binnen de succesvolle regio 23 is Kramers Scholen aan Zee
weer een van de succesvollere. Daar daalde het aantal schoolverlaters in twee
jaar tijd met maar liefst 35 procent. Ook Kramer vindt het moeilijk om te
bepalen hoe de school dat nu eigenlijk heeft geflikt, maar die reorganisatie van
2006 speelt geheid een belangrijke rol. ‘Tot 2006 hadden we twee
onderbouwlocaties en drie bovenbouwlocaties. Op die onderbouwlocaties zaten
kinderen van vmbo tot en met gymnasium bij elkaar. Maar na de onderbouw moesten
ze dus allemaal naar een ander gebouw.’
Voor leerlingen met problemen is een verhuizing precies zo’n
moment dat het fout kan gaan. Kramer: ‘Leerlingen hechten heel erg aan hun
sociale omgeving. Een beetje sterk uitgedrukt: ze komen naar school voor hun
vrienden, niet voor de lessen.’ Een breuk in de vriendenkring vergroot dus het
risico op uitval.
Niet alleen de vriendenkring liep breuken op, ook de leerstof
zelf. De onderbouw viel onder een andere directeur dan de bovenbouw, ‘dus
niemand was verantwoordelijk voor de doorlopende leerlijnen’.
Die aparte onderbouw, die is niet meer. Sinds 2006 heeft
Scholen aan Zee drie vestigingen: Beroepsonderwijs aan Zee, Mavo aan Zee en
Lyceum aan Zee. In principe blijven de leerlingen hun hele schoolloopbaan op
dezelfde school. Daardoor creëren ze een eigen cultuurtje op school, en dat
bindt.
De binding wordt nog verder versterkt doordat de school
opereert met deelscholen. Dat gebeurt vooral bij het vmbo en de mavo. Een team
van ongeveer zestien leraren ontfermt zich over 250 leerlingen.
Elke basisschool in Den Helder en omgeving levert aan één
bepaald team. ‘Daardoor komen bijvoorbeeld alle kinderen uit Julianadorp bij
elkaar in hetzelfde team’, zegt Kramer. Het dorp blijft als het ware in stand
binnen de school.
Het is een controversiële structuur. Zeker sinds
onderwijsminister Plasterk nadrukkelijk de vraag heeft opgeworpen of kinderen
niet veel te jong worden geselecteerd voor havo, vwo of vmbo. Het lijkt erop dat
Plasterk voorzichtig een beweging richting brede brugklassen wil inzetten.
Maar Kramer is juist erg blij dat hij zijn leerlingen al
vanaf de eerste klas kan schiften naar niveau. ‘De mavo heeft echt een andere
cultuur dan het vmbo, en ook een andere cultuur dan havo of vwo. Dat op zich
heeft al heel positieve effecten. Vroeger verzetten veel ouders zich tot het
uiterste als hun kinderen naar het vmbo-t moesten. Daar kwamen hun kinderen in
een vmbo-cultuurtje, en dat paste helemaal niet. Nu komen ze op een eigen mavo.
Dat vinden ouders veel minder bedreigend.’ ...
Red.: De niveauscheiding werkt dus op twee niveaus: inhoud en
cultuur. En dat werkt op alle onderwijsniveaus: een schoolplein van een
gymnasium ziet er qua bevolking heel anders uit dan dat van een vmbo, en van een
hbo- en universiteitsplein zijn de verschillen even duidelijk
Naar Rijnlands onderwijsbeleid
, Rijnlandmodel, lijst
, Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|