Bronnen bij Rijnlands onderwijsbeleid: praktijkonderwijs
| 12 apr.2009 |
Het afschaffen van het praktijkonderwijs is volstrekt onbegrijpelijk voor
iedereen die ooit iets met onderwijs te maken heeft gehad, en enig gezond
verstand bezit - zoals aan alle kanten duidelijk wordt uit de eerste bron:
Uit:
De Volkskrant, 09-04-2009, van verslaggeefster Carlijne Vos
Nieuwe vorm van praktijkonderwijs slaat aan bij leerlingen en scholen
Vol passie met je handen werken
Het Edison College in Apeldoorn leidt leerlingen op voor technische beroepen
in een vakcollege. ‘Het lijkt erop dat we de juiste snaar hebben geraakt.’
‘In de schuur van mijn vader was ik altijd al met mijn handen bezig. Toen ik
hoorde dat je hier op het vakcollege tien uur per week techniek krijgt, wilde ik
er meteen naartoe.’ De 13-jarige Dennis Groenhof werkt op de werkbank ijverig
aan de montage van een gefiguurzaagd kompas terwijl leraar Menno de Vree uitleg
geeft over luchtdruk op een door hem zelf geknutseld apparaat.
‘Leroy, beschrijf eens wat we hier aan het doen zijn?’,
vraagt De Vree. ‘We maken een negatieve mal van een schroevedraaier’, vertelt
Leroy trots. Vandaag is het ‘materialendag’, legt De Vree uit. ‘Dat houdt
eigenlijk in dat ik een bakje met verschillende blokjes hout omkieper en de
leerlingen vraag welke houtsoorten het zijn. Daarna moeten ze opdrachten maken
over de eigenschappen en toepassingen ervan.’
De vijftien jongens en één meisje in het technieklokaal
vormen de eerste lichting leerlingen op het vakcollege aan het Edison College in
Apeldoorn. Deze nieuwe onderwijsvorm is een initiatief van een aantal partijen
uit het onderwijs en het bedrijfsleven (zie inzet) met als doel meer jongeren op
te leiden voor technische beroepen – het bedrijfsleven kampt met een schreeuwend
tekort aan technische vaklui. ...
Het vakcollege is een doorslaand succes, constateert
initiatiefnemer Hans Kamps, voorzitter van de MOgroep Jeugzorg. ‘We zijn dit
schooljaar begonnen met dertien scholen en andere scholen staan in de rij om te
beginnen. Nu zijn er 1.500 eersteklassers gestart, volgend jaar komen er 4.500
bij. En de formule leent zich niet alleen voor techniek, maar ook bijvoorbeeld
voor zorg en welzijn.’ Vooral de samenwerking met het bedrijfsleven maakt deze
formule uniek, denkt Kamps. ‘Werkgevers zoeken vaklui en wij moeten onze
leerlingen aan de slag zien te krijgen.’
Het Edison College biedt volgend jaar ook een vakcollege
toerisme en horeca. Daarnaast gaat de school ook in het theoretische vmbo meer
praktijk aanbieden. ‘Dit is bedoeld om leerlingen beter en gemotiveerder te
laten kiezen voor een beroep’, zegt Stoelinga. ‘Kinderen hebben vaak geen idee
van wat een vak of een bepaald beroep echt inhoudt, waardoor ze vaak de
verkeerde beroepskeuzen maken wanneer ze naar het mbo gaan.’ Gevolg is dat ze
voortdurend van opleiding switchen of helemaal afhaken. Per jaar verlaten bijna
veertigduizend leerlingen het mbo voortijdig zonder diploma.
Door de nivellering in het onderwijs is er te weinig
ingespeeld op de individuele behoeften en interessen van kinderen, denkt
Stoelinga. ‘Sommige kinderen zijn meer gebaat bij praktijkonderwijs dan bij
theoretische kennis. Met het vakcollege lijken we echt de juiste snaar te hebben
geraakt.’
Leerling Romon Stol lijkt het levende bewijs. ‘Ik kan niet
met boeken werken, dus...’, zegt hij terwijl hij enthousiast verder zaagt aan
zijn auto. ...
Tussenstuk:
Vakcollege dicht kloof tussen vmbo en mbo
Het vakcollege is een initiatief van een aantal vertegenwoordigers uit het
onderwijs en het bedrijfsleven, waaronder Hans de Boer (oud-voorzitter Taskforce
Jeugdwerkloosheid), Hans Kamps (kroonlid van de SER en voorzitter van de
MOgroep) en het Platform Bèta Techniek. Doel is om technische opleidingen nieuw
leven in te blazen en om de kloof tussen vmbo en mbo, waarin veel leerlingen
dreigen weg te vallen, te dichten.
Het Edison College in Apeldoorn is een van de dertien
scholengemeenschappen die het vakcollege aanbiedt. In de eerste twee jaar
krijgen de leerlingen tien uur per week techniek. Vakken als taal en natuurkunde
worden ook toegesneden op techniek. Er zijn ook veel excursies naar bedrijven.
In het derde en vierde jaar komen er ruim dertig stagedagen bij en in de laatste
twee jaar van de opleiding, die in samenwerking met het mbo worden verzorgd,
gaan de leerlingen drie tot vier dagen werken.
Doel is om alle jongeren mét een diploma af te leveren.
De animo bij scholen én leerlingen voor het vakcollege is
groot. Volgend jaar beginnen ten minste nog zeventien scholen met het concept.
Red.: Het is allemaal zo vanzelfsprekend. De
verbijstering over de huidige toestand wordt nog eens benadrukt door de eerste
zin in de koptitels: 'Een nieuwe vorm van praktijkonderwijs ...' - iedereen die
nog goed onderwijs heeft gehad (de pre-Mammoetgeneraties) herkenen onmiddellijk
wat dit is: dit is de aloude ambachtsschool! Waar men het trouwens al eerder
over gehad heeft:
Uit: De Telegraaf, 25-06-2007, door Herman Stam en Roelien Wierstra
Ambachtsscholen in ere hersteld
De ouderwetse ambachtsschool maakt zijn rentree. Het zogeheten vmbo-vakcollege
moet het antwoord vormen voor de nijpende tekorten aan technisch personeel.
Dit jaar al wordt een proef gestart in een tiental plaatsen, waaronder Rotterdam
en Ede. Het doel is om vanuit de regio jaarlijks 3500 jongeren aan een baan te
helpen. De vakscholen gaan opleidingen voor diverse beroepen zoals metselaar,
fietsenmaker of loodgieter bieden. De leerlingen krijgen na vier jaar opleiding
de titel 'technisch gezel'. Na een korte vervolgopleiding kan daar ook nog de
graad 'technisch meester' aan worden gevoegd. De moderne ambachtsscholen worden
ingepast in vmbo-scholen door het hele land. ...
De komende jaren wordt een tekort van 100.000 technici
verwacht. De nieuwe opleiding haakt in op dat probleem.
... "Veel jongeren zijn praktisch ingesteld, maar krijgen
juist een hoop theorie op de middelbare school over zich heen gestort", zegt
Hans de Boer, de scheidend voorzitter van de Taskforce Jeugdwerkloosheid.
Red.: Hier is gekozen voor de Telegraaf-versie
van dit bericht, omdat de redactie toevallig ook de lezersreacties onder ogen
kreeg. Hier zijn de eerste tien:
En zo ging het enkele honderden stuks achter elkaar door. Vrijwel zonder
uitzondering positief.
Hoe simpel is dit dus. Als je enig gezond verstand bezit.
Gezond verstand dat pedagogen, onderwijssociologen en alfa/gamma bestuurders
kennelijk volledig ontberen.
Elders bestaat het nog steeds:
Uit: De Volkskrant, 04-04-2014, door Sterre Lindhout
In het bedrijf leert de meester de gezel het vak
Het beroepsonderwijs in Oostenrijk is een succes met een systeem dat is geënt op
het oude gildensysteem. Verdient dat navolging bij ons?
Tussentitels: Hier leer je tussendoor en dan leer je veel meer - Robert -
leerling elektrotechniek
Je raakt vast wel een paar leerlingen kwijt aan een studie filosofie - Rudolf
Riegler - Fabrikant elektromotoren
In het trappenhuis van de fabriek hangt een ingelijste afbeelding van een
adelaar die eruitziet alsof hij standrechtelijk wordt geëlektrocuteerd - het
nationale wapen van Oostenrijk. 'Uitstekend Leerbedrijf' staat eronder, een
zeldzame onderscheiding.
De firma Riegler fabriceert en repareert al generaties lang
motoren en generatoren in een loods op een industrieterrein in Linz. Het is een
van de 35 duizend officiële leerbedrijven in Oostenrijk, maar dus niet zomaar de
eerste de beste.
Meer dan de helft van de Oostenrijkse beroepsbevolking komt
uit 'Die Lehre', de twee tot vierjarige beroepsopleiding die je een vak leert in
dienst van een bedrijf. Iedereen van 16 jaar en ouder mag solliciteren naar een
leerplek, een middelbare-schooldiploma is niet nodig. De leerlingen gaan tien
weken per jaar naar school, voor lessen vaktheorie, Duits, Engels en
maatschappijleer.
Voor Robert (17), een diep in zijn zwarte sweater weggedoken
elektrotechnicus in opleiding, zitten die tien weken er net op. Gelukkig. Want
hij was nou juist een vak gaan leren om niet op school te hoeven zitten. Veel
liever zit hij hier in de loods, waar sigarettenrook de binnenvallende
zonnestralen marmert en de lucht dik is van het mannenzweet - van de vijftig
medewerkers bij Riegler is er welgeteld één vrouw. 'Hier leer je tussendoor',
zegt Robert. 'En dan leer ik veel meer dan als iemand zegt: ik ga je nu leren
hoe je een elektromotor repareert.'
Maar schoolschuwte is geen noodzakelijke voorwaarde om een
ambacht te leren. Alexander (17), die naast Robert motoronderdelen sorteert,
combineert zijn vakopleiding met een vwo-diploma, 'zodat hij daarna alle kanten
op kan, zelfs naar de universiteit'.
Vraag aan een willekeurige Oostenrijker of hij trots is op
het onderwijs in zijn land en zijn hoofd kleurt van schaamte zo rood als zijn
vlag. Oostenrijk zit achterin de Europese middenmoot op de PISA-ranglijsten en
heeft een opvallend laag percentage afgestudeerden aan een universiteit of
hogeschool: 26,3 procent tegenover 42, 3 procent in Nederland.
...
Red.: En natuurlijk wordt hier niet vermeld dat een
ruime meerderheid tot een overgroot deel van die afgestudeerden afgestudeerd is
in één of andere pret- of zelfs fopstudie. Die slechts relevant is voor twee
dingen: het eigenste ikje en de werkloosheid.
Wat in Nederland bijna helemaal verdwenen is (ondanks ook in dit artikel wat
gesputter over een paar zeldzame uitzonderingen), onder de druk van het
zenuwziek theoretisme van alfa- en gamma-onderwijshervormers en andere
soortgelijke bestuurders en intellectuelen. Verkondigend de absolute zegen van
het AVO of "algemeen vormend onderwijs", maar wat in de praktijk UTO of
"uitsluitend theoretisch onderwijs" was. Met tot in 2014 uitlopers in de
zenuwzieke iPad-scholen opgezet vanuit dragers van de bron van zenuwziek
getheoretiseer: de Joodse cultuur
. En dat het in Oosterijk heeft kunnen blijven bestaan, is doordat men hogere
mate immuun was voor die invloed van die niet-Euopese cultuur:
Niet alleen in de godsdienst, met de van de Joodse godsdienst afgeleide
christelijke godsdienst, maar zelfs op het het vlak van het onderwijs is de
niet-Europese cultuur dus sterk ondermijnend.
Naar Rijnlands onderwijsbeleid
,
Rijnlandmodel, lijst
,
Rijnlandmodel overzicht
, of site home
.
|