Bronnen bij Rijnlands onderwijsbeleid: selectie en afvallen

Zo'n beetje alle onderwijsvernieuwingen hadden als hoofddoel om wat dan heet de "efficiëntie" van het onderwijs te verbeteren, waarmee bedoeld wordt dat een hoger percentage van de ingestroomde leerlingen een diploma haalt. Dat betekent, bij gelijkblijvend niveau van de leerlingen, automatisch een verlaging van het niveau van het onderwijs. Degenen die beweren dat door inherente verbeteringen in het onderwijs zelf meer leerlingen kunnen slagen, hebben op zijn hoogst voor enkele procenten gelijk. Dat dit zo ligt, blijkt uit onderstaande bericht:


Uit: De Volkskrant, 07-04-2007, van verslaggever Gerard Reijn

Nieuwe regime was kwestie van wennen

Het onderwijs op mbo-scholen ligt onder vuur. Volgens de examenkeuringsdienst is er al veel verbeterd.

...
Tussenstuk:
Voor het ‘nieuwe leren’

Max Hoefeijzers, bestuursvoorzitter van het Da Vinci College in Dordrecht, is al jaren voorvechter van vernieuwingen in het middelbaar beroepsonderwijs:
    ... ‘Als je de eindtermen weer opvoert en het lesprogramma weer voor iedereen strak hetzelfde maakt, zal er aan de onderkant een procent of 20 uitvallen die dat niet haalt, en zonder diploma van school gaat.’


Red.:   Hier staat het dus, toegeven door een voorstander van "onderwijsvernieuwing": het leidt tot een niveauverlaging van tientallen procenten, want het niveau weer terugbrengen bij het oude doet minstens  20 procent afvallen (je mag rustig aannemen dat hij conservatief schat).    
    Natuurlijk is er een simpele en toch goede oplossing voor dit probleem: schep een nieuwe schoollaag, waar leerlingen die het gewone niveau niet aankunnen. Dit zal waarschijnlijke tevens en school met een strengere discipline zijn, omdat onder "afvallers" een hoog percentage min of minder onhandelbaren zitten (en idem allochtonen), degenen die ook het onderwijsklimaat op het reguliere onderwijs verslechteren.


Naar Rijnlands onderwijsbeleid , Rijnlandmodel, lijst , Rijnlandmodel, overzicht , of site home .