Bronnen bij Rijnlands onderwijsbeleid: zwakkeren
Sinds het schrijven van het artikel, is een nieuw onderzoek verschenen
waaruit blijkt dat sterke en zwakke leerlingen zelfs behoefte hebben aan
verschillende methodes. De nieuwe methodes die meer nadruk leggen op zelf
ontdekken en dergelijke blijken minder geschikt voor zwakke leerlingen. De
methodes die beter werken gaan precies de andere kant op:
Uit:
De Volkskrant, 18-04-2005, ANP
.
Ouderwetse leermethode beter voor rekenzwakke kinderen
Kinderen die moeite hebben met rekenen, hebben meer baat bij het aanleren van
een traditionele methode om sommetjes op te lossen. Het moderne rekenonderwijs
gaat er van uit dat kinderen hun eigen oplossingen bedenken voor het uitrekenen
van een som en dat blijkt voor rekenzwakke kinderen teveel gevraagd.
Dat stelt de Nijmeegse pedagoog R. Timmermans, die woensdag
aan de Radboud Universiteit in Nijmegen promoveert op een onderzoek naar de
prestaties van rekenzwakke kinderen. Timmermans ontdekte, dat rekenzwakke
kinderen meestal niet vanzelf de handigste oplossing voor een som bedenken. En
als ze dat wel doen, hebben ze geen idee waarom ze voor die oplossing hebben
gekozen. Meisjes rekenen overigens uit zichzelf beter dan jongens, volgens de
Nijmeegse pedagoog.
Basisscholen geven tegenwoordig rekenonderwijs volgens de
zogenoemde realistische methode, aldus Timmermans. Die methode houdt in dat de
leerkracht de kinderen aanleert dat er meer manieren zijn om tot een oplossing
te komen. Zo zouden kinderen hun eigen kennis en vaardigheid kunnen ontwikkelen.
Maar rekenzwakke kinderen, en met name jongens, raken volgens
de promovendus verstrikt in de hoeveelheid mogelijkheden. ...
Timmermans pleit voor hernieuwde aandacht voor het ouderwetse
ofwel traditionele rekenonderwijs. ...
Uit:
De Volkskrant, 19-09-2007, door Robin Gerrits
Eerste school met havo en vwo autistische kinderen groeit snel
Op de school voor autisten is alles helder
‘In een gewone klas zeg je: ik wil dat het nu rustig is. Wij zeggen: ik wil dat
het stil is en dat niemand praat.’
Een ronduit saai klaslokaal. Niets aan de muren, geen posters of
kindertekeningen. De tafeltjes staan los van elkaar in overzichtelijke rijen. En
de lerares gaat bij de beurten strak de rij af.
De acht kinderen in de klas in Eindhoven-Zuid komen niet voor
verrassingen te staan en dat is precies de bedoeling. Alle kinderen van
Pleinschool Helder zijn gediagnosticeerd als autistisch. Ze krijgen het op
gewone middelbare scholen moeilijk bij alles wat onverwacht gebeurt, bij alle
afleiding en improvisatie.
‘We scheppen hier de voorwaarden waaronder deze kinderen toch
kunnen leren’, zegt Liesbeth van Vugt, coördinator van de school en
wiskundelerares. ‘Het voortgezet speciaal onderwijs is voor hen van een te laag
niveau, en daar komen überhaupt weinig kinderen met een diploma vandaan. Maar
deze kinderen kunnen echt wat.’
Het onderwijs krijgt steeds meer te maken met kinderen met
ernstige gedragsproblemen. Het aantal kinderen met een zogeheten
cluster-4-indicatie stijgt de laatste jaren explosief; daarbinnen vallen ook de
kinderen met een autisme spectrum stoornis (ASS). Gewone scholen slagen er vaak
niet in om de begeleiding te geven die ze behoeven. Maar ook op het speciaal
onderwijs komen ze vaak niet tot hun recht.
De nieuwe Pleinschool Helder, onderdeel van de Brabantse
onderwijsgroep OMO, biedt sinds 2006 leerlingen met autisme maar met ook een
hoge intelligentie een derde weg: op hen gericht onderwijs in een beschermde
omgeving door docenten van gewone middelbare scholen.
Begonnen met een klas van tien jongens, is de school een jaar
later al gegroeid naar 28 leerlingen: twee nieuwe brugklassen, 19 jongens en een
meisje. De kinderen komen ver van Eindhoven vandaan en er is veel belangstelling
voor de school. ‘Ouders zitten vaak met de handen in het haar’, zegt rector
Frans Bakermans van het Pleincollege St Joris. ‘Kinderen van 12 die thuis komen
te zitten, dat mag toch niet?’ ...
Naar Rijnlands onderwijsbeleid
, Rijnlandmodel, lijst
, Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|