Bronnen bij Rijnlands onderwijsbeleid: zwakkeren

Sinds het schrijven van het artikel, is een nieuw onderzoek verschenen waaruit blijkt dat sterke en zwakke leerlingen zelfs behoefte hebben aan verschillende methodes. De nieuwe methodes die meer nadruk leggen op zelf ontdekken en dergelijke blijken minder geschikt voor zwakke leerlingen. De methodes die beter werken gaan precies de andere kant op:
 

Uit: De Volkskrant, 18-04-2005, ANP
.
Ouderwetse leermethode beter voor rekenzwakke kinderen

Kinderen die moeite hebben met rekenen, hebben meer baat bij het aanleren van een traditionele methode om sommetjes op te lossen. Het moderne rekenonderwijs gaat er van uit dat kinderen hun eigen oplossingen bedenken voor het uitrekenen van een som en dat blijkt voor rekenzwakke kinderen teveel gevraagd.
    Dat stelt de Nijmeegse pedagoog R. Timmermans, die woensdag aan de Radboud Universiteit in Nijmegen promoveert op een onderzoek naar de prestaties van rekenzwakke kinderen. Timmermans ontdekte, dat rekenzwakke kinderen meestal niet vanzelf de handigste oplossing voor een som bedenken. En als ze dat wel doen, hebben ze geen idee waarom ze voor die oplossing hebben gekozen. Meisjes rekenen overigens uit zichzelf beter dan jongens, volgens de Nijmeegse pedagoog.
    Basisscholen geven tegenwoordig rekenonderwijs volgens de zogenoemde realistische methode, aldus Timmermans. Die methode houdt in dat de leerkracht de kinderen aanleert dat er meer manieren zijn om tot een oplossing te komen. Zo zouden kinderen hun eigen kennis en vaardigheid kunnen ontwikkelen.
    Maar rekenzwakke kinderen, en met name jongens, raken volgens de promovendus verstrikt in de hoeveelheid mogelijkheden. ...
    Timmermans pleit voor hernieuwde aandacht voor het ouderwetse ofwel traditionele rekenonderwijs. ...


Uit: De Volkskrant, 19-09-2007, door Robin Gerrits

Eerste school met havo en vwo autistische kinderen groeit snel

Op de school voor autisten is alles helder

‘In een gewone klas zeg je: ik wil dat het nu rustig is. Wij zeggen: ik wil dat het stil is en dat niemand praat.’


Een ronduit saai klaslokaal. Niets aan de muren, geen posters of kindertekeningen. De tafeltjes staan los van elkaar in overzichtelijke rijen. En de lerares gaat bij de beurten strak de rij af.
    De acht kinderen in de klas in Eindhoven-Zuid komen niet voor verrassingen te staan en dat is precies de bedoeling. Alle kinderen van Pleinschool Helder zijn gediagnosticeerd als autistisch. Ze krijgen het op gewone middelbare scholen moeilijk bij alles wat onverwacht gebeurt, bij alle afleiding en improvisatie.
    ‘We scheppen hier de voorwaarden waaronder deze kinderen toch kunnen leren’, zegt Liesbeth van Vugt, coördinator van de school en wiskundelerares. ‘Het voortgezet speciaal onderwijs is voor hen van een te laag niveau, en daar komen überhaupt weinig kinderen met een diploma vandaan. Maar deze kinderen kunnen echt wat.’
    Het onderwijs krijgt steeds meer te maken met kinderen met ernstige gedragsproblemen. Het aantal kinderen met een zogeheten cluster-4-indicatie stijgt de laatste jaren explosief; daarbinnen vallen ook de kinderen met een autisme spectrum stoornis (ASS). Gewone scholen slagen er vaak niet in om de begeleiding te geven die ze behoeven. Maar ook op het speciaal onderwijs komen ze vaak niet tot hun recht.
    De nieuwe Pleinschool Helder, onderdeel van de Brabantse onderwijsgroep OMO, biedt sinds 2006 leerlingen met autisme maar met ook een hoge intelligentie een derde weg: op hen gericht onderwijs in een beschermde omgeving door docenten van gewone middelbare scholen.
    Begonnen met een klas van tien jongens, is de school een jaar later al gegroeid naar 28 leerlingen: twee nieuwe brugklassen, 19 jongens en een meisje. De kinderen komen ver van Eindhoven vandaan en er is veel belangstelling voor de school. ‘Ouders zitten vaak met de handen in het haar’, zegt rector Frans Bakermans van het Pleincollege St Joris. ‘Kinderen van 12 die thuis komen te zitten, dat mag toch niet?’ ...


Naar Rijnlands onderwijsbeleid , Rijnlandmodel, lijst , Rijnlandmodel, overzicht , of site home .