Ambtelijke verantwoordelijkheden en procedures
Onderstaand wordt een stel maatregelen voorgesteld ten einde ambtenaren de
verantwoordelijkheid te geven bij het verstrekken van informatie aan hun
politieke opdrachtgevers en het algemene publiek. De reden voor deze maatregelen
is de bestaande reeks van voorvallen waarbij politiek verantwoordelijken
ambtenaren hebben gedwongen feitelijk onjuiste informatie te verstrekken of naar
buiten te brengen. Deze maatregelen leggen ten opzichte van de huidige gang van
zaken een grotere verantwoordelijk bij de ambtenaren, maar dit wordt ruimschoots
gecompenseerd door de ambtenaren additionele machtsmiddelen tegenover hun
politiek opdrachtgevers te geven. Daarmee komt dan tevens een duidelijke
afbakening van ambtelijke en ministeriel verantwoordelijkheden tot stand.
Ambtenaren worden verantwoordelijk gesteld voor het verstrekken van evident
onjuiste informatie of verklaringen, tenzij ze kunnen aantonen daartoe direct of
indirect instructie te hebben gekregen. Essentieel daarbij is dat niemand een
beroep kan doen op instructies van boven om evidentie fouten of onjuistheden te
begaan. Alle ambtenaren moeten bij een ministerieel verzoek duidelijke en
schriftelijke richtlijnen krijgen, en iedere ambtenaar moet het recht krijgen om
toelichting te vragen bij die instructie, met name wijzende op die punten waar
zij de ambtenaar dwingt evidente fouten of onjuistheden op te schrijven.
Bovendien moeten er waarborgen komen die er voor zorgen dat als de situatie zich
voordoet dat een ambtenaar zich op dit recht moet beroepen, die ambtenaar
volkomen gevrijwaard wordt van eventuele repercussies van wat voor aard dan ook.
Daarnaast moeten er regels komen dat enigerlei persoon die repercussies toepast
of er mee dreigt, beroeps- of strafrechterlijk vervolgd kan worden, met
eventueel ontslag uit zijn functie als gevolg. Deze maatregel is noodzakelijk,
omdat de praktijk is dat lager personeel in het overgrote deel van de gevallen
dat ze evident fouten of onjuistheden moeten begaan op instructie van boven, de
impliciete of expliciete dreiging met repercussies de reden is dat ze er mee
instemmen. De eventuele strafrechtelijke vervolging is noodzakelijk omdat
politieke machthebbers voor een belangrijk deel van hun daden geen beroepsmatige
verplichtingen hebben, en in feite allen aangestuurd worden door het
politiek-democratische proces. Om die reden zijn de politieke machthebbers op
dit moment gevrijwaard van de gevolgen van het benadelen van de ambtenaren die
onder hen functioneren, zoals meerder malen is gebleken uit de negatieve
gevolgen die klokkenluiders van hun acties hebben ondervonden
Ambtenaren moeten het recht krijgen te allen tijde onjuistheden en fouten begaan
in hun werkomgeving naar buiten te brengen. Indien zij dit doen voordat ze dit
intern besproken hebben, Moeten zij hiervoor en reden hebben. Indien hun
constateringen juist zijn, kunnen ze aanspraak maken op schaalverhoging of
functieverbetering, afhankelijk van de ernst van de betrokken zaak. Dit ter
beoordeling door een extern orgaan. Voor dat externe orgaan kan gedacht worden
een instituut in verlengen van de Algemene Rekenkamer.
Ambtelijke instellingen, als ministeries, moeten onderworpen worden aan een
vijfjaarlijks doelmatigheidsonderzoek, uitgaande van schriftelijk geformuleerde
taakdoelstellingen. De eerste versie van de taakdoelstellingen kunnen
samengesteld worden door een inventarisatie van de huidige werkzaamheden van de
betrokken instelling, door hen zelf te formuleren. Die geformuleerde
taakdoelstellingen worden indien mogelijk voorgelegd aan het praktijkveld, of
een representatief forum uit het praktijkveld, ter verbetering en aanvulling.
Dit laatste geldt met name voor ministeries als Onderwijs, Gezondheidszorg,
Landbouw, en Economie.
Naar Rijnlandmodel, algemeen
, Rijnlandmodel
lijst
, Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|