Bronnen bij Rijnlandmodel en communisme: diversen
| |
Onder diverse berichten uit het Oostblok die laten zien dat de
verhouding tussen communisme en kapitalisme iets minder zwart-wit is dan ons
gewoonlijk door de media wordt voorgehouden:
Uit: De Volkskrant, 08-01-2005, serie Belofte
2005, deze aflevering door Jan Hunin
Poolse rock-`n-roll voor doodzieke baby's
Wie of wat biedt hoop voor het komende jaar? Volkskrantcorrespondenten
speuren naar lichtpunten in hun regio. Vandaag deel 9.
Met zijn 51 jaar kan je hem nog nauwelijks een belofte noemen, maar als de
bezieler van de belangrijkste Poolse liefdadigheidsorganisatie is Jerzy Owsiak
de enige hoop van vele zieke kinderen, die niet hoeven te rekenen op de
bankroete gezondheidszorg voor de aankoop van levensnoodzakelijke apparatuur.
...
Maar het Groot Orkest doet veel meer dan alleen geld
inzamelen. Owsiak: 'Na de val van het communisme sloeg in Polen de vrije markt
toe.
'Solidariteit werd een loos begrip. Maar het succes van ons
orkest bewijst dat de meeste Polen toch het hart op de juiste plaats hebben.'
...
Uit:
De Volkskrant, 13-05-2005, van correspondent Jan Hunin
'Bijna alles in Polen is het werk van Gierek'
Steeds meer Polen denken met weemoed terug aan Edward Gierek, ooit de sterke
man van Polen. Er is zelfs vlees met zijn naam op de markt gebracht. 'Hij
verdient een monument.'
'Gierek heeft in zijn vaderland veel monumenten', vertelt Jozef Sompolski, een
van de tweehonderd aanwezigen op het oprichtingscongres van de Beweging van
Economische Heropleving. Het boegbeeld van de Beweging is de in 2001 overleden
Edward Gierek, tussen 1970 en 1980 de communistische sterke man van Polen.
Het grootste deel van Polen is volgens Sompolski het werk van
Gierek. 'Je loopt naar het raam en je ziet de woonblokken die onder Gierek
gebouwd zijn. Ga naar de winkel en je loopt door de straat die onder Gierek is
gebouwd. Je kinderen en kleinkinderen breng je naar school, ook een monument van
Gierek. Met de wagen rij je langs wegen die onder Gierek zijn
aangelegd. Bijna heel Polen is een monument van Gierek.'
Sompolski komt uit Wloclawek, een provinciestad ten westen
van Warschau. In de jaren zeventig vond hij er werk in een nieuwe meubelfabriek.
Hij is er Gierek nog altijd dankbaar voor: 'In de jaren negentig kwam ik tot de
conclusie dat we het in de jaren zeventig eigenlijk zo slecht niet hadden.' Van
de communistische partij is Sompolski naar eigen zeggen nooit lid geweest.
Sompolski staat in Wloclawek aan het hoofd van de
Edward-Gierek-Vereniging: 'A'e willen eer betuigen aan de man die tijdens de
naoorlogse periode liet meest voor Polen heeft gedaan. Gierek verdient een
monument, vinden we.' Om de kosten te drukken wil zijn Vereniging het bestaande
gedenkteken Voor de Mensen van de Arbeid, zelf een erfenis uit de jaren
zeventig, decoreren met vier opschriften: werk, ontwikkeling, huis en hoop.
'Onder Gierek werden in Polen 13,5 miljoen woningen en 567 fabrieken gebouwd',
verduidelijkt medelid Stanislaw Nowicki. 'je stond 's morgens op en je wist dat
je niet bang hoefde te zijn om je werk te verliezen.' ...
Dezelfde heimwee naar de tijd dat de communistische partij
het alleen voor het zeggen had was zaterdag aanwezig tijdens het congres van de
Beweging van Economische Heropleving. Aan de muur hing een spandoek met de
boodschap: 'Gierek. kom terug'. De meeste aanwezigen, overwegend mannen van
gevorderde leeftijd hadden een exemplaar van Trybuna bij, de opvolger
van Trybuna Ludu (De Volkstribuun), ooit de communistische partijkrant.
De toespraken werden om de haverklap door applaus onderbroken. Gestemd hoefde er
niet. Alle resoluties werden bij acclamatie aangenomen. Alleen de rode vlaggen
ontbraken.
'Naar het communisme willen we niet terug', beklemtoont
voorzitter Pawel Bozyk, in een ver verleden nog economisch adviseur van Gierek.
`Ons voorbeeld zijn de welvaartsmaatschap-pijen van Noord- en West-Europa.'
Volgens Bozyk is Polen teveel in de ban van het kapitalisme: 'De verschillen
tussen arm en rijk zijn groter dan in de Verenigde Staten.' Om iets te doen aan
het werkloosheidscijfer van 18 procent, kan het soms geen kwaad naar het
verleden te kijken, meent hij. Met sociale woningbouw zijn volgens Bozyk
miljoenen banen te scheppen. ...
Uit: De Volkskrant, 14-03-2005, door Sander van Walsum
Russische rijken
De Bondsrepubliek Duitsland is, niet zonder reden, erg ruimhartig bij de
toelating van joden uit de voormalige Sovjet-Unie. Zozeer zelfs, dat ook vele
niet-joden van deze Wiedergutmachung-regeling gebruik hebben gemaakt. Om
hoeveel mensen het precies gaat, is niet bekend. Maar op een zeker moment
ontging het zelfs de beoogde doelgroep niet dat er wel erg veel Russen,
Oekraïners en Abchazen met hen mee naar Duitsland liftten - om op de plaats van
bestemming een beroep te doen op tal van welkomstpremies.
Het gros van deze `Russen', zoals ze in de wandeling worden
genoemd, heeft zich in Berlijn gevestigd. Hun voorkeur gaat uit naar de betere
buurten in het westelijk stadsdeel. Hier hebben zij inmiddels een zo beroerde
reputatie, dat de joodse gemeente van Berlijn haar warme instemming heeft
betuigd met het streven van de regering de immigratie uit het oosten te
beperken. ...
Een schooldirectrice bekrachtigde dit argument met een
verwijzing naar de weelde waarin die Russische kinderen zouden baden. Ook zij
kende de herkomst van die veronderstelde rijkdom niet, maar naar haar bescheiden
mening lagen relaties tussen de Russen en de mafia voor de hand. ...
Navraag bij de beminnelijke directeur leerde dat de donateurs
van het schoolfonds aan deze investeringen hebben bijgedragen. Er staan nog meer
verfraaiingen op de rol. Zo zal de aula worden gerenoveerd. Maar of deze
ingrepen vooral mogelijk zijn gemaakt door de Russen? Het lijkt twijfelachtig.
Want de Russische ouders manifesteren zich doorgaans op een andere wijze. Zij
drijven de overige verkeersdeelnemers tot wanhoop door hun terreinwagens in de
smalle straat voor de school te keren. Zij roepen vanachter het hek hun kinderen
luidkeels enige instructies toe (of zijn het verwensingen?). En zij lijken geen
belang te stellen in het gezelschap van niet-Russen. ...
Uit: De Volkskrant, 17-02-2005, van correspondent in Berlijn
DDR boekt toch nog zege met Ampelmännchen
Vijftien jaar na haar bijzetting op de mestvaalt van de geschiedenis, heeft de
DDR een symbolische overwinning op het Westen geboekt: het Ampelmännchen
- het goedmoedige figuurtje op de voetgangerslichten in het oosten - is ook in
West-Berlijn ingevoerd. Alle voetgangerslichten die aan vervanging toe zijn,
worden voortaan voorzien van het DDR-symbool bij uitstek.
Vlak na de Duitse hereniging dachten de nieuwe machthebbers
dat de DDR-burgers van alle stoffelijke restanten van hun vroegere vaderland
verlost wilden worden. Dus ook van dat oubollige, misvormde - zij het niet
onsympathieke - mannetje dat de voetgangers tot stilstaan of doorlopen maande.
Maar dat bleek een vergissing. De meeste Oost-Duitsers wilden hun Trabantjes
best inruilen. Ook maakten ze zich de spelregels van de parlementaire democratie
graag eigen. Maar er waren grenzen aan hun veranderingsgezindheid. Zo wilden zij
hun Ampelmännchen niet laten vervangen door
het steriele, spichtige figuurtje waarmee de voetgangerslichten in het westen
waren uitgerust.
Het olijke mannetje groeide zelfs uit tot symbool van
Oost-Duitse eigenwaarde. De DDR was tenslotte niet alleen een staat vol
onvolkomenheden.
Het Ampelmännchen, dat
deze 'goede DDR' belichaamt, begon dan ook al snel na de Duitse hereniging aan
een commerciële zegetocht. Het siert bekers, sleutelhangers, pennen en
badhanddoeken. En het is de naam van een populair snoepje. ...
Naar Rijnlandmodel en communisme
, Rijnlandmodel, lijst
, Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|