Het Rijnlandmodel en het communisme
Het Rijnlandmodel benadrukt vooral de waarde van de samenwerking binnen de
maatschappij. Deze opvatting heeft ook tegenstanders, de individualisten. Onder
hen zijn mensen die het positief bedoelen, in variabele hoeveelheid, maar dus
ook veel die het niet zo positief bedoelen. Deze laatsten hebben een ultiem
wapen in hun niet-goedbedoelde bezwaren tegen het Rijnlandmodel: de vergelijking
met het communisme. In zekere zin hebben ze gelijk: vanuit het standpunt waar we
met onze Nederlandse maatschappij nu, anno 2005, zijn, is een beweging naar het
Rijnlandse model een stap in een richting waarin zich ook het communisme
bevindt.
Wie dat een steekhoudend argument vindt, wordt eerst verzocht naar de andere
kant te kijken. Nederland was in de jaren vijftig, zestig en zeventig veel meer
een Rijnlandse samenleving dan het nu is. Er zijn op het ogenblik waarschijnlijk niet
heel erg veel mensen meer te vinden die vinden dat we sinds die jaren zeventig
qua maatschappelijke sfeer vooruit zijn gegaan, ondanks onze toegenomen materiële
welvaart. De groep die wel vindt dat we er aanzienlijk op vooruit zijn gegaan, is
waarschijnlijk dezelfde als de groep die daar het meest van geprofiteerd heeft:
de rijken en de top.
De toename van rijkdom in de top en verlies van maatschappelijke waarden is geen
toeval. In belangrijke mate is er sprake van een directe uitruil tussen
deze twee zaken. Wie voorbeelden wil van dit proces, kan terecht in het oosten.
De landen van het voormalige Oostblok hebben in hogere mate en in kortere tijd
meegemaakt wat wij in mindere mate en langere tijd hebben ondervonden. Hoe dat
voelt wordt beschreven door de Oost-Europa correspondent van de Volkskrant,
die moeilijk van communistische sympathieën verdacht kan worden
.
Anders kent u waarschijnlijk zelf wel de berichten uit Rusland: sinds de val van
de Sovjet-Unie zijn de gepensioneerden aan de bedelstaf geraakt en de sociale en
andere maatschappelijke voorzieningen goeddeels verdwenen, terwijl een kleine
groep in het westen honderden en mogelijk duizenden miljarden aan het opfeesten
is
. Het leidt geen enkele twijfel dat er een direct verband is tussen de
hoeveelheid reguliere misdaden in een land, en de hoeveelheid kapitalisme, waar
kapitalisme staat voor onbegrensde inkomensverschillen
. Dit laat meteen zien in
welke morele hoek we het verkrijgen van grote hoeveelheden geld moeten plaatsen:
in die van de gelegaliseerde misdaad. Het leidt ook weinig twijfel dat in
toekomstige tijden de morele hoek waarin dit soort mensen gezet worden dezelfde
hoek is waarin mensen als Ludovico Sforza en Cesare Borgia staan
.
Voor wat overeenkomstige berichten over de communistische wereld,zie hier
.
Naar Rijnlandmodel en Anglicisme
, Rijnlandmodel, lijst
, Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|