Bronnen bij Rijnlandmodel en communisme: culturele verval
| |
Bij de overgang van communisme naar kapitalisme wordt ruime publiciteit gegeven
aan de punten van vooruitgang, al dan niet reëel. Dat er ook punten van
achteruitgang zijn, wordt nauwelijks of niet belicht. Hier is zo'n punt dat heel
af en toe wel eens aan bod komt: het culturele verval:
Uit: De Volkskrant, 05-03-2005, artikel van Olaf Tempelman, politicoloog en
correspondent in Boekarest.
Wij, de consumenten
Tussentitels: Enthousiasme voor de democratie na wending van 1989 maakt
plaats voor Playboy
'Voor mijn generatie compenseert weelde het verlies van de politieke strijd'
Niets is meer hetzelfde in de boekenstalletjes van Boekarest. In 1990, Roemenië
was net een vrij land geworden, lagen ze vol met memoires van overlevenden van
communistische strafkampen. Tegenwoordig grossieren ze in boeken niet tips van
miljonairs hoe je rijk wordt, van diëtistes hoe je afvalt en van
fitness-trainers hoe je biceps kweekt.
In 1990 stonden er op donderdag voor de stalletjes altijd
rijen. Dat was de dag dat 22 uitkwam. 22 was een idealistisch, zeer politiek
geëngageerd blad dat op kringlooppapier werd gedrukt en dat de zware historische
thema's niet schuwde. Op bankjes in parken, bij bushaltes en op treinstations,
overal zag je mensen die in 22 verzonken waren. Tegenwoordig heeft 22 een oplage
van tuinder dan duizend. De Roemeense Playboy heeft een oplage van meer dan
honderdduizend. Vrijheid brengt commercie: commercie brengt verstrooiing en
afstomping. ...
De val van het communisme was bij uitstek een moment van
politieke emancipatie. ...
In de jaren 1989-1990 leek de toekomst aan dissidenten en
burgerrechten-comités. De Engelse term voor maatschappij van mondige, politiek
geëmancipeerde burgers, civil society, werd in bijna alle Oost-Europese talen
overgenomen. Ik denk dat het in het begin van de jaren negentig in de regio een
van de meest gebruikte woorden was. Tegenwoordig hoor je de term stukken minder.
Dat komt omdat de civil society niet de grote winnaar blijkt van het jaar 1989.
Ik zal dit proberen aan te tonen aan de hand van Roemenië,
waar ik de jaren na 1989 zelf meemaakte, in de overtuiging dat het hier een
ontwikkeling betreft die zich ook in veel andere Oost-Europese landen voordoet -
hoogstens met wat minder dramatische gevolgen. ...
Bijna iedereen in de Roemeense hoofdstad was begin jaren
negentig verslaafd aan de nieuwe vrije pers, die zeer politiek getoonzet was en
uitgebreid aandacht besteedde aan het communistische verleden. In de eerste
jaren na 1989 stonden vroegere politieke gevangenen in het centrum van de
belangstelling. De bekendste in Roemenië was Corneliu Coposu, die tussen 1947 en
1964 zwaar was gemarteld. Boeken waarin journalisten zijn relaas hadden
opgetekend, gingen in 1990, 1991 en 1992 in tienduizenden exemplaren over de
toonbank. Als je vandaag aan 25-minners bij McDonald's of op een door
MTV-Roemenië georganiseerd concert zou vragen wie of wat Corneliu Coposu was,
denk ik dat de meerderheid in gebreke blijft. ...
Toen na 1992 het maatschappelijk engagement begon te tanen,
ondanks het feit dat dossiers gesloten bleven en een nomenklatoeristische elite
deed waar zij zin in had, werd in Roemenië vaak gespeculeerd dat oud-communisten
een plan hadden om de politieke bewustwording van mensen te ondermijnen en te
voorkomen dat het land ooit westers zou worden.
Niemand dacht in die tijd dat mensen bezig waren politiek af
te stompen doordat de samenleving in zo'n snel tempo bezig was 'westers' te
worden. Dat 1989 niet alleen het jaar was geweest van de mondig geworden
burgers. Dat er toen behalve een democratie en burgerrechten nog andere dingen
waren binnengehaald en dat dit totaalpakket wellicht ook zaken bevatte die de
ontwikkeling van een civil society geen goed deden.
In de vroege jaren negentig kon je in een blad als 22
wekelijks lezen dat oude functionarissen uit liet communistische apparaat de
ontwikkeling van een vrije markt trachtten te frustreren. Niets was, achteraf
gezien, minder waar. Wat deze mensen met succes probeerden tegen te houden, was
de aanname van wetgeving die tot een transparante, aan regels gebonden vrije
markt had kunnen leiden.
Het is een understatement te stellen dat het aantal
ideologisch gelovigen binnen de communistische apparaten in Oost-Europa gering
was. De financieel-economische echelons van het apparaat, het departement van
buitenlandse handel, de lokale overheden - het waren allemaal segmenten die
medio jaren tachtig vol zaten met opportunisten, wanna-be-kapitalisten, die
droomden van de dag dat ze hun staatspand konden inruilen voor een villa en hun
Lada voor een Mercedes.
Bevrijd van het ideologische juk, begon in 1990 in veel
landen binnen de overheid een plunder- en annexatieproces dat tot rijkdom van
een kleine groep leidde. Het particulier initiatief waarin voormalige
functionarissen zich niet behulp van staatsreserves bekwaam den, droeg bij aan
een situatie waarin sociale voorzieningen binnen de kortste keren alleen nog
bestonden op papier. In 1990 verdwenen naast de repressie van de overheid ook
veel andere taken waarvoor deze verantwoordelijk was geweest. Een staat die
bijna een halve eeuw had gepretendeerd haar onderdanen tegen het kapitalisme te
beschermen, stelde hen nu bloot aan een kapitalisme dat, in tegenstelling tot
het West-Europese, wetteloos was en nagenoeg zonder sociale voorzieningen.
Je zou kunnen betogen dat een dergelijk klimaat van groeiende
sociale ongelijkheid juist bevorderlijk had moeten zijn voor politiek engagement.
Dat het anders liep, kwam in de eerste plaats doordat nogal wat mensen in zo'n
armoedeval belandden dat zij al snel louter van dag tot dag overleefden. Een
tweede, belangrijkere oorzaak was dat het particulier initiatief van de
apparatsjiks niet alleen kwam. Tegelijk deed het kapitalisme voor de rest van de
bevolking zijn intrede.
Begin jaren negentig schoten overal in Roemenië nieuwe
winkelcentra, bedrijfscomplexen, restaurants en uitgaansgelegenheden als
paddestoelen uit de grond. Een schier eindeloze reeks winkels vulde zich met
westerse consumptiegoederen die voorheen niet verkrijgbaar waren. Borden met
communistische slogans maakten plaats voor reclames. Mensen begonnen te
consumeren, en waren daar al snel zo druk mee dat maatschappelijke thema's er
ineens minder toe deden.
De vrije markt was in 1990 op oneerlijke wijze van start
gegaan. Het duurde evenwel niet lang voordat de politiek bewuste jongeren
ontdekten dat de markt hun wel degelijk wat te bieden had.
Catalin was slechts een van de representanten van de
protestgeneratie van 1989 die uiteindelijk veel oreer profiteerde van het nieuwe
kapitalisme dan van de democratie. In 1998 trad hij in dienst van een
reclamebureau: 'Voor mijn generatie is een goed salaris een compensatie voor een
verloren politieke strijd.'
In Boekarest kon je binnen de kortste keren tien commerciële
televisiekanalen krijgen. In het kielzog hiervan kwam een op uiterlijk gerichte,
uit het Westen afkomstige materiële verstrooiings- en amusementscultuur binnen
die al snel ging overheersen. De nieuwe commerciële kanalen zonden geen
documentaires uit over het communistische verleden, maar soaps, quizzen,
knokfilms en programma's over biceps- en borstvergrotingen, onderbroken door
lange reclameblokken. In het Westen kun je zulke programma's afwijzen op grond
van hun oppervlakkigheid of smakeloosheid. In Roemenië en andere Oost-Europese
landen dragen ze bij aan het ondermijnen van een politieke bewustwording.
Oost-Europa nam in de jaren veertig door Sovjet-tanks
gedwongen afscheid van de democratie en de vrije markt. Toen Moskou bijna een
halve eeuw later de loop van het geweer wegdraaide, was de inhoud van deze
begrippen ingrijpend gewijzigd.
Het Europa, waar de Oost-Europese landen tussen de
wereldoorlogen deel van hadden uitgemaakt, was in hoge mate een politiek Europa
geweest, waarin het kapitalisme in een crisissituatie verkeerde. ...
Ideologische gedrevenheid en politieke hoogspanning mondden uit in de Tweede
Wereldoorlog. ... De architecten van het nieuwe Europa stond voor ogen ditmaal van het
kapitalisme wel een succes te maken en daar middels het instellen van sociale
voorzieningen grote groepen van te laten profiteren. Alles diende gedaan te
worden om te zorgen dat mensen niet net als in het interbellum door politieke
ideologieën in verleiding konden worden gebracht.
Deze strategie bleek in hoge mate succesvol. Medio jaren
zestig begon het welvaartsniveau op de meeste plaatsen explosief te stijgen en
gaf de bevolking zich over aan een nieuwe, deels uit de Verenigde Staten
overgenomen consumptiecultuur waarmee de politieke gepreoccupeerdheid van de
massa's verdween. Veel mensen raakten zo verknocht aan allerhande nieuwe
verworvenheden dat ze er niet meer aan dachten die voor een politiek ideaal op
het spel te zetten. Welvaart en een consumptie-cultuur waren cruciaal voor de
definitieve acceptatie van de democratie in West-Europa, stelt Mazower.
Deze redenering volgend, zou je kunnen stellen dat de
Oost-Europeanen na 1989 weinig anders deden dan zich aanpassen aan de cultuur
van de westerse helft. Het cruciale verschil is dat de depolitisering in
Oost-Europa vergezeld gaat van een afkeer van de politiek en een wantrouwen
tegen de overheid.
West-Europa had in de jaren zestig, zeventig en tachtig in
verschillende stadia te maken gekregen met een consumptiecultuur die geleidelijk
geraffineerder, dominanter en agressiever was geworden. De vrije markt was daar
vanaf het begin aan wetten gebonden geweest. Vanaf de jaren zestig bestonden er
op de meeste plekken goede sociale voorzieningen. Grote debatten over het
verleden verdwenen niet door de intrede van de commerciële cultuur naar de
achtergrond.
Oost-Europa werd begin jaren negentig overspoeld door een
consumptiecultuur die in het West-Europa ettelijke decennia had kunnen rijpen -
zonder dat de markt in Oost-Europa op dat moment aan regels was gebonden, zonder
dat er goede sociale voorzieningen waren om mensen tegen de markt te beschermen
en zonder dal het gebied de gelegenheid had gekregen met een totalitair verleden
in het reine te komen.
Het gevolg is een klimaat waarin politiek en overheid in een
extreem negatief daglicht staan en mensen zich daar meer en meer van
distantiëren. Bij achtereenvolgende verkiezingen stemden steeds minder mensen -
opkomstpercentages daalden in sommige landen in tien jaar tijd met twintig tot
dertig procent. Stemgerechtigden die wel kwamen opdagen, stuurden de zittende
regeringen steevast weg. Vrijwel alle landen waar het communisme in 1989
verdween, zijn thans 'penduledemocratieën'. Regeringen zijn zo impopulair dat de
partijen die er zitting in hebben automatisch de eerstvolgende verkiezingen
verliezen. Een volgende regering overkomt hetzelfde.
Politici deugen niet: de overheid schiet tekort op alle
fronten; strijden voor een betere maatschappij is zinloos, daarom kun je maar
het beste proberen van je eigen leven materieel iets leuks te maken. Dat is de
overheersende mentaliteit. ...
Red.: Je kan dit proces natuurlijk ook heel anders
samenvatten: het communisme hield het egoïsme van de Roemeense bevolking in
toom, en toen het communisme vervangen werd door de kapitalisme, barste de bom.
verklaring van Olaf Tempeman waarom het bij on niet zo erg is: wij hebben al
honderden jaren met enig succes gevochten tegen de uitwassen van het
kapitalisme. Goede anti-reclame voor het kapitalisme, maar dat zal wel niet de
opzet van het artikel zijn geweest.
Naar Rijnlandmodel en communisme
, Rijnlandmodel, lijst
, Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|