Het tekort aan bèta's
Onderstaand bronnen waaruit overduidelijk de stelling van de redactie aangetoond
wordt: het kleine aantal bèta-leerlingen en daardoor bèta's is voornamelijk een
gevolg van culturele houdingen:
Uit: De Volkskrant, 18-02-2006, interview door Yvonne Zonderop
Gebrek aan innovatie is een mentaliteitskwestie, zegt Gerard Kleisterlee. Het
ambitieniveau in Nederland moet omhoog.
'Nederland heeft een nieuw Philips nodig'
Tussentitel: Aziaten hebben niet meer in hun mars; ze zijn gretiger
U bent president van de multinational Philips, maar u zit ook in het strikt
Nederlandse innovatieplatform. Waarom?
'Philips is natuurlijk een wereldspeler. Wij hebben meer werknemers in Amerika
en China dan in Nederland. Maar in Nederland liggen je wortels. Daar staat je
hoofdkantoor. Daar woon je en daar groeien je kinderen op. Daar wil je bijdragen
aan het benodigde elan om wereldwijd mee te spelen.'
Hoe belangrijk zijn die Nederlandse wortels?
'Mijn betrokkenheid heeft meer te maken met mijn Nederlanderschap dan met het
belang van het bedrijf. Nederland is, ja, wat het is, drieënhalf procent van
onze omzet, geloof ik. In het innovatieplatform behartig ik geen belangen, niet
van Philips en niet van de grote ondernemingen. Ik zit daar omwille van de
innovatie.
'Innovatie is in Nederland eerder een maatschappelijk dan een
academisch probleem. We zoeken de vernieuwing niet.' ...
Uit:
De Volkskrant, 11-11-2006, door Michael Persson
Innovatie | Aantal leerlingen dat voor exacte vakken kiest, is eindelijk iets
aan het stijgen
Heel langzaam komen er wat meer bèta’s
Platform Bèta/Techniek moet van Nederland een exacter land maken. Het loopt
vooralsnog bepaald geen storm.
Tussentitel: ‘Voor veel docenten is een bèta iemand die zijn hele leven in
overall loopt’
... ‘Het is een zaak van lange adem’, zegt Arie Kraaijeveld,
voorzitter van het platform. ‘Wat in 30 jaar is weggelopen, krijg je in
anderhalve kabinetsperiode niet terug.’
In die anderhalve kabinetsperiode is wel het een en ander
gebeurd. Op de basisscholen, vmbo’s, mbo’s, havo, vwo en in het hoger onderwijs
zijn programma’s begonnen met namen als Ambitie, Sprint en Universum, die een
nieuwe ‘waardeoriëntatie’ moeten bewerkstelligen: bèta’s zijn leuk en
belangrijk. Van de 8000 basisscholen doen er inmiddels 1300 mee en staan er 500
op een wachtlijst.
Ook in het voortgezet en hoger onderwijs doen honderden
instellingen mee. ‘We hoeven in het havo en vwo niet alle scholen te bereiken’,
zegt Kraaijeveld. ‘Zo’n 35, 40 procent is prima. Als die de nadruk leggen op de
exacte vakken, kunnen andere scholen inzetten op cultuur of tweetalig
onderwijs.’ ...
‘Het is niet mijn bedoeling om van die leerlingen allemaal
kleine machinebankmedewerker-tjes en lassertjes te maken’, zegt Kraaijeveld,
oud-voorzitter van de ondernemersorganisatie FME. ‘We willen vooral een attitude
meegeven. Het gaat om nieuwsgierigheid.’
De gebrekkige interesse voor bèta’s en hun kwaliteiten is een
culturele kwestie, vindt Kraaijeveld. Het probleem is typisch voor westerse
maatschappijen, maar voor Nederland in het bijzonder. ...
‘Het probleem is dat docenten verkeerde beelden geven’, zegt
Kraaijeveld. ‘Voor hen is een bèta iemand die zijn leven lang in een blauwe
overall of een witte laboratoriumjas rondloopt. Maar ze kunnen ook ontwerper,
fabrikant, verkoper of manager worden.’
Correct is het beeld dat academische bèta’s gemiddeld minder
verdienen dan economen, juristen en zelfs socio- en psychologen. ...
Uit: Volkskrant website, 25-05-2007, ANP
Scholieren benutten bétatalent niet
Veel scholieren met talent voor exacte vakken kiezen toch niet voor het profiel
dat daar het beste bij aansluit. Uit vrijdag verschenen onderzoek van de Radboud
Universiteit Nijmegen blijkt dat 43 procent van de meisjes en 31 procent van de
jongens in vwo-3 bij hun profielkeuze hun bètatalent niet optimaal benutten.
Volgens onderzoekster Annemarie van Langen kiest slechts één op de vijf meisjes
met hoge prestaties in de exacte vakken voor het daarbij passende profiel natuur
en techniek. Naast de sekse zijn de voorkeur van leerlingen voor opleiding en
beroep en de adviezen van ouders en school de belangrijke factoren die maken dat
bètatalent onbenut blijft.
De mening van leerlingen over het vak natuurkunde is een
belangrijke voorspeller voor het al dan niet benutten van bètatalent. Als ze er
plezier in hebben en het nuttig vinden voor hun eigen toekomst, is de kans groot
dat ze het exacte profiel kiezen. ...
... Van de meisjes bleek op grond van dit criterium 26
procent geschikt te zijn voor het
N & T-profiel en van de jongens 37 procent.
Ruim de helft van al deze meisjes kiest echter toch voor
natuur en gezondheid, omdat ze meer belangstelling hebben voor een opleiding in
de zorgsector. Daarbij kregen ze ook een negatief advies van hun ouders over
natuur en techniek. Meer dan een kwart kiest voor een maatschappijprofiel.
Bij de profielkeuze benutten vwo-jongens hun bètatalent
beter, maar ook niet optimaal. De kans dat jongens met exact talent kiezen voor
een maatschappijprofiel wordt vooral groter naarmate zij meer interesse hebben
in een vervolgopleiding in economie. ...
Red.: De Volkskrant vond dit van dusdanig
weinig belang, of dusdanig gênant, dat het stuk niet in de papieren krant werd
opgenomen. Voor een discussie op de Volkskrant website, zie hier
.
Naar Innovatie, bètatekort
,
Onderwijsbeleid, lijst
,
Rijnlands beleid
,
Rijnlands beleid, overzicht
, of site home
.
|