Het tekort aan bèta's

Onderstaand bronnen waaruit overduidelijk de stelling van de redactie aangetoond wordt: het kleine aantal bèta-leerlingen en daardoor bèta's is voornamelijk een gevolg van culturele houdingen:


Uit: De Volkskrant, 18-02-2006, interview door Yvonne Zonderop

Gebrek aan innovatie is een mentaliteitskwestie, zegt Gerard Kleisterlee. Het ambitieniveau in Nederland moet omhoog.

'Nederland heeft een nieuw Philips nodig'


Tussentitel: Aziaten hebben niet meer in hun mars; ze zijn gretiger

U bent president van de multinational Philips, maar u zit ook in het strikt Nederlandse innovatieplatform. Waarom?
'Philips is natuurlijk een wereldspeler. Wij hebben meer werknemers in Amerika en China dan in Nederland. Maar in Nederland liggen je wortels. Daar staat je hoofdkantoor. Daar woon je en daar groeien je kinderen op. Daar wil je bijdragen aan het benodigde elan om wereldwijd mee te spelen.'

Hoe belangrijk zijn die Nederlandse wortels?
'Mijn betrokkenheid heeft meer te maken met mijn Nederlanderschap dan met het belang van het bedrijf. Nederland is, ja, wat het is, drieënhalf procent van onze omzet, geloof ik. In het innovatieplatform behartig ik geen belangen, niet van Philips en niet van de grote ondernemingen. Ik zit daar omwille van de innovatie.
    'Innovatie is in Nederland eerder een maatschappelijk dan een academisch probleem. We zoeken de vernieuwing niet.' ...


Uit: De Volkskrant, 11-11-2006, door Michael Persson

Innovatie | Aantal leerlingen dat voor exacte vakken kiest, is eindelijk iets aan het stijgen

Heel langzaam komen er wat meer bèta’s

Platform Bèta/Techniek moet van Nederland een exacter land maken. Het loopt vooralsnog bepaald geen storm.


Tussentitel: ‘Voor veel docenten is een bèta iemand die zijn hele leven in overall loopt’

...    ‘Het is een zaak van lange adem’, zegt Arie Kraaijeveld, voorzitter van het platform. ‘Wat in 30 jaar is weggelopen, krijg je in anderhalve kabinetsperiode niet terug.’
    In die anderhalve kabinetsperiode is wel het een en ander gebeurd. Op de basisscholen, vmbo’s, mbo’s, havo, vwo en in het hoger onderwijs zijn programma’s begonnen met namen als Ambitie, Sprint en Universum, die een nieuwe ‘waardeoriëntatie’ moeten bewerkstelligen: bèta’s zijn leuk en belangrijk. Van de 8000 basisscholen doen er inmiddels 1300 mee en staan er 500 op een wachtlijst.
    Ook in het voortgezet en hoger onderwijs doen honderden instellingen mee. ‘We hoeven in het havo en vwo niet alle scholen te bereiken’, zegt Kraaijeveld. ‘Zo’n 35, 40 procent is prima. Als die de nadruk leggen op de exacte vakken, kunnen andere scholen inzetten op cultuur of tweetalig onderwijs.’ ...
    ‘Het is niet mijn bedoeling om van die leerlingen allemaal kleine machinebankmedewerker-tjes en lassertjes te maken’, zegt Kraaijeveld, oud-voorzitter van de ondernemersorganisatie FME. ‘We willen vooral een attitude meegeven. Het gaat om nieuwsgierigheid.’
    De gebrekkige interesse voor bèta’s en hun kwaliteiten is een culturele kwestie, vindt Kraaijeveld. Het probleem is typisch voor westerse maatschappijen, maar voor Nederland in het bijzonder. ...
    ‘Het probleem is dat docenten verkeerde beelden geven’, zegt Kraaijeveld. ‘Voor hen is een bèta iemand die zijn leven lang in een blauwe overall of een witte laboratoriumjas rondloopt. Maar ze kunnen ook ontwerper, fabrikant, verkoper of manager worden.’
    Correct is het beeld dat academische bèta’s gemiddeld minder verdienen dan economen, juristen en zelfs socio- en psychologen. ...


Uit: Volkskrant website, 25-05-2007, ANP

Scholieren benutten bétatalent niet

Veel scholieren met talent voor exacte vakken kiezen toch niet voor het profiel dat daar het beste bij aansluit. Uit vrijdag verschenen onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen blijkt dat 43 procent van de meisjes en 31 procent van de jongens in vwo-3 bij hun profielkeuze hun bètatalent niet optimaal benutten.


Volgens onderzoekster Annemarie van Langen kiest slechts één op de vijf meisjes met hoge prestaties in de exacte vakken voor het daarbij passende profiel natuur en techniek. Naast de sekse zijn de voorkeur van leerlingen voor opleiding en beroep en de adviezen van ouders en school de belangrijke factoren die maken dat bètatalent onbenut blijft.
    De mening van leerlingen over het vak natuurkunde is een belangrijke voorspeller voor het al dan niet benutten van bètatalent. Als ze er plezier in hebben en het nuttig vinden voor hun eigen toekomst, is de kans groot dat ze het exacte profiel kiezen. ...
    ...  Van de meisjes bleek op grond van dit criterium 26 procent geschikt te zijn voor het
N & T-profiel en van de jongens 37 procent.
    Ruim de helft van al deze meisjes kiest echter toch voor natuur en gezondheid, omdat ze meer belangstelling hebben voor een opleiding in de zorgsector. Daarbij kregen ze ook een negatief advies van hun ouders over natuur en techniek. Meer dan een kwart kiest voor een maatschappijprofiel.
    Bij de profielkeuze benutten vwo-jongens hun bètatalent beter, maar ook niet optimaal. De kans dat jongens met exact talent kiezen voor een maatschappijprofiel wordt vooral groter naarmate zij meer interesse hebben in een vervolgopleiding in economie. ...


Red.:   De Volkskrant vond dit van dusdanig weinig belang, of dusdanig gênant, dat het stuk niet in de papieren krant werd opgenomen. Voor een discussie op de Volkskrant website, zie hier uitleg of detail .


Naar Innovatie, bètatekort , Onderwijsbeleid, lijst , Rijnlands beleid , Rijnlands beleid, overzicht  , of site home .