Bronnen bij Architectonische lelijkheid: machthebbers
| 22 jul.2006 |
De relatie tussen lelijke architectuur en huidige machthebbers is simpel: hoe
lelijker de architectuur hoe groter de kans dat het recenter/moderner is, en hoe
groter het is hoe groter de kans dat lelijk is. De reden dat moderniteit bijna
gelijk is aan lelijkheid heeft te maken met allerlei minimalistische en
abstractionistische stromingen in de moderne architectuur, die op zich weer het
gevolg zijn van het materialistische en kapitalistische klimaat van de
maatschappij. En dat laatste wordt gevoed door de kapitalistische machthebbers.
Geen nieuwe opmerkingen, zolang het niet gaat over onze eigen
machthebbers:
Uit: De Volkskrant, 27-10-2005, door Machteld van Hulten
Boek | De politieke dimensies van architectuur
Faustiaanse contracten
Machthebbers mogen graag laten bouwen. Deyan Sudjic stelt de
vraag naar de verantwoordelijkheid van architecten.
Wat Albert Speer was voor Hitler, was Boris Iofan voor Stalin, en Marcello
Piacentini voor Mussolini. Speers megalomane stad Germania verbeeldde en
verheerlijkte Hitlers nationaal-socialistische gedachtengoed, Iofans
Sovjetpaleis in Moskou moest het onwrikbare symbool worden van het communisme
van Stalin, en Piacentini waakte als Mussolini's huisarchitect over de corporate identity van fascistisch Italië.
Machthebbers zijn dol op architectuur. Zij weten hoe met
imposante paleizen, rijksgebouw-en, stratenplannen, paradeterreinen hun macht te
bestendigen, een nationale identiteit te construeren, vrienden te imponeren en
vijanden te intimideren. Architecten van hun kant zijn aangewezen op de
bezitters van macht en geld.
'Wij zijn gewend over architectuur te spreken in relatie tot
de kunstgeschiedenis, als afspiegeling van technologische veranderingen of als
uitingsvorm van sociale antropologie', schrijft Deyan Sudjic, criticus van de
Britse krant The Observer in het boek De macht van het bouwen. Hoe geweld en
macht de wereld aanzien geven. 'We hebben er meer moeite mee inzicht te krijgen
in de diepere politieke dimensies van een gebouw:
Aan de hand van een groot aantal gebouwde, allang gesloopte
of nooit gerealiseerde monumentale gebouwen in de twintigste eeuw geeft Sudjic
inzicht in de onderliggende, politiek ideologische beweegredenen van
machthebbers en architecten.Van Mao's immens grote Tiananmenplein, tot
Mitterrands grands projects en Blairs Millenium Dome - 'er is bijna geen
twintigste-eeuwse autocraat die aan de macht kwam en geen bouwcampagne begon',
stelt hij.
Sudjic toont aan dat architecten hun kansen evenmin laten
liggen. Dat ook Le Corbusier, op zoek naar werk, een ontwerp indiende voor het
Sovjetpaleis van Stalin en dat zelfs een modernist pur sang als Mies van der
Rohe bereid was om voor Hitler te bouwen. Is een architect die bouwt voor een
bepaald politiek regime automatisch verantwoordelijk voor dat gedachtengoed,
vraagt Sudjic.
Volgens hem bestaat er niet zoiets als intrinsiek
totalitaire, communistische' of democratische architectuur. Wel is architectuur,
stelt hij, een 'expressieve taal die in staat is uiterst specifieke boodschappen
over te brengen'. Een architect moet niet worden gezien 'als iemand die naar het
goede streeft, maar als iemand die bereid is faustiaanse contracten te sluiten'.
Als voorbeeld noemt hij Koolhaas' ontwerp voor de Chinese
staatstelevisie - een instituut dat nog altijd kan worden gezien als de stem van
de communistische partij, als 'anti-symbool' voor de vrijheid van meningsuiting.
Koolhaas is niet de enige die ervan langs krijgt. Ook voor de
recente hausse van 'imago-architectuur', de luchthavens, musea en wolkenkrabbers
van de Calatrava's, de Gehry's en de Piano's, heeft Sudjic geen goed woord'
over. Hij ontmaskert de prestigebouw als vrucht van politieke belangen, die de
publiciteitsgeile architectentop in herhaling doet vallen. ...
Red.: Wie naar de Westerse steden kijkt ziet niets anders dan
protserige machthebbers-architectuur, de machthebbers zijn de kapitalisten.
Maar zelfs het platte materialisme van de machthebbers en
projectontwikkelaars past de architect:
Uit:
De Volkskrant, 18-10-2008, door Hilde de Haan (rubriek Kunstloket)
Bewoner wil pannendak, architect zoekt avontuur
Het kunstloket van de Volkskrant geeft antwoord op uw algemene vragen
over kunst. Deze week: 'Wat hebben moderne architecten toch tegen schuine
daken?'
De afkeer tegen schuine daken, en dan vooral tegen het oer-Nederlandse
pannendak, zit inderdaad bij veel architecten diep ingebakken. Dat is vooral een
kwestie van imago.
Zware kappen worden in de vakwereld nog altijd vlug geassocieerd met ouderwets.
Rechthoekige blokken, strakke vormen en platte daken staan voor modem, rationeel
en efficiënt. ...
Daarmee illustreert de dakenkwestie een lang bestaande kloof
tussen architecten en gebruikers. Bewoners zijn uit op een prettig, comfortabel
en mooi gemaakt huis. Architecten willen meestal vooral vernieuwend zijn,
opvallen, gebruik maken van de nieuwste technieken. Hun doel is (daarbij onder
druk gezet door winstbeluste opdrachtgevers): functionele woningen, efficiënt in
het gebruik van ruimte. ...
Red.: Tot de moderne machthebbers in deze behoren ook de
stadsbesturen en daarmee de politieke bestuurders. Die al even erg zijn:
Uit: VARAgids, nr. 11-2010, column door Paul Witteman
Winnaar
Tussentitel: Na zorgvuldig invullen kwam ik uit op de actiepartij,
voortgekomen uit de kraakbeweging. One-issuepartij.
De partij waarop ik heb gestemd heeft gewonnen, niet veel maar toch. De
Stemwijzer moest er aan te pas komen. Dat komt zo: de partij waarop ik sinds
jaar en dag mijn stem uitbracht, heeft de stad de afgelopen decennia lelijk
gemaakt door de bouw van huizen en kantoren over te laten aan
projectontwikkelaars wier gevoel voor esthetiek uitsluitend wordt gestuurd door
de saldi op hun talloze bankrekeningen. Deze types die er ook in slagen
architecten om te kopen voor het tekenen van hun zielloze gebouwen, kregen van
de gemeente vrij spel omdat de overheid 'nu eenmaal een slechte bouwmeester is'.
Bouwen is een vak, vinden de bestuurders, en dat beheersen wij niet.
Maar welk vak dan wel? Besturen? Iedere burger uit onze
gemeente die om zich heen kijkt nadat hij met een donkere doek voor zijn ogen is
gedumpt in een willekeurige steeg, herkent zijn woonplaats aan de torenhoge
gruwelijke karkassen waarin gemeenteambtenaren, justitiefunctionarissen en
rechters hun werk doen. Hier worden antidepressiva beschikbaar gesteld voor hen
die door het deprimerende uitzicht in hun arbeid worden belemmerd.
De mensen achter de Stemwijzer is niet ontgaan wat er in onze
stad gaande is en hadden een aantal vragen over nieuwbouw, hoogbouw en
grondpolitiek opgenomen in de vragenlijst. Na zorgvuldig invullen kwam ik uit op
de actiepartij, voortgekomen uit de kraakbeweging. One-issuepartij. Moetje nooit
op stemmen, hielden mijn leermeesters me voor. Kwam daarna bij GroenLinks
terecht. PvdA bijna onderaan mijn lijst! ...
Red.: Want alle grote politieke partijen heulen met die
bouwers van monsters.
Een enkel voorbeeld:
Uit: De Volkskrant, 27-09-2012, van verslaggeefster Ana van Es
Wethouders D66 en SP vinden prestigieus megaproject te duur
College Groningen valt over tram
Het gemeentebestuur in de stad Groningen is gevallen. Drie wethouders (PvdA en
GroenLinks) hebben woensdagavond hun ontslag aangeboden vanwege een conflict
over het voornemen om een tramlijn aan te leggen door het stadscentrum..
De bestuurscrisis in Groningen voltrok zich in nauwelijks één
dag en betekent het einde van de voorgenomen regiotram. Dit prestigieuze
megaproject ter waarde van ongeveer 700 miljoen euro, gold als speerpunt van het
college van burgemeester en wethouders. Dinsdagmiddag namen twee wethouders van
D66 en SP echter afstand van het project. Daarop besloten PvdA en GroenLinks
woensdagavond dat hun positie onhoudbaar is geworden.
Sinds juni dit jaar staat de tram op losse schroeven. Een
meerderheid in de gemeenteraad bleek te aarzelen over de haalbaarheid van de
tram, die de bereikbaarheid van het centrum in de toekomst moest garanderen.
Groningen kampt met financiële tekorten en moet fors bezuinigen. Onder inwoners
van de stad is al jaren verzet tegen de tram, die een winkelstraat ongeschikt
zou maken voor bus- en fietsverkeer. ...
Red.: Een doodenkel voorbeeld. Dit is de manier
waarop politiek Nederland de Nederlandse binnenstad verkankerd heeft.
Zo, bijvoorbeeld:
Uit:
De Volkskrant, 19-10-2012, ingezonden brief van Jan Ledderhof
(architect), Den Haag
Spuiforum
Het Haagse gemeentebestuur wil twee 25-jarige theaterzalen slopen, de
Philipszaal en het Lucent Danstheater. Ze zijn gebouwd met minimale middelen,
volgens sommigen met bordkarton en gips en dus aan vervanging toe. Grote onzin.
Vitale delen als constructie, isolatie, akoestiek, veiligheid, comfort et cetera
kunnen nooit minimaal zijn geweest. Dus waarom sloop?
Ambitieuze wethouders willen iets nieuws achterlaten, en dan
kan het niet gek genoeg zijn. Het budget voor de prestigieuze nieuwbouw was
aanvankelijk 260 miljoen. ...
Red.: Bestuurlijke egotripperij en megalomanie.
De media vallen strikt genomen niet onder de machthebbers,
maar als je een beetje van een afstand kijkt scharen ze zich in ruime
meerderheid meestal erachter, zodra het over de belangrijkere keuzes gaat. Zo
zijn de media vrijwel volstrekt neoliberaal, met allen uitschieters richting
rabiaat neoliberaal. Hier één van die neoliberalen in de media aan het woord
over inrichting:
Uit:
De Volkskrant, 26-10-2013, door Sander van Walsum
Architectuur | Laat lelijke gebouwen lekker staan
Parels van gedrochten
Moet een lelijk gebouw als dat van DNB plaats- maken voor iets moois als het
Paleis voor Volksvlijt? Sander van Walsum denkt van niet. Want met sloop gaan
ook veel mooie herinneringen verloren.
Red.: De rest van anderhalve pagina beslaande artikel
is overbodig. Het is het zoveelste bewijs dat de ene vorm van smerigheid en
gedrochtelijkheid meestal samengaat met vele zo niet alle van de nadere vormen
ervan. De gedrochtelijke taal die Van Walsum, die regelmatig het
hoofdredactionele commentaar mag vullen in de neoliberale Volkskrant, in zijn
publicaties uitslaat op het gebied van economische en politieke zaken, wordt
hier volledig weerspiegeld in zijn mening over stadsinrichting.
Wat geldt voor de machthebbers buiten de instellingen, geldt
ook voor die daarbinnen. In vervolg op de schurkenstreken van het gribus dat
door de elite aangesteld was om het goede plan van de nationaal geschiedenis
museum te verzieken ("Niet op chronologische volgorde want dat doet te veel aan
geschiedenis denken"), hier nog zo'n stelletje kwibussen:
De Volkskrant, 13-01-2014, ingezonden brief van Guido Nanninga, Amsterdam
Geef ons die schitterende collectie terug
De teloorgang van het Scheepvaartmuseum kon iedereen zien aankomen, op de
directie na, die de teleurstellende bezoekersaantallen bij monde van
voorlichtster Rüter toeschrijft aan de 'openingsbonus' (V, 9 januari). Wie na de
verbouwing verwachtingsvol het museum betrad, wachtte een koude douche. Alle
tijd, geld en moeite bleken te zijn geïnvesteerd in drie megalomane
designtrappenhuizen, die per vleugel wat restruimte overlaten voor
thema-exposities. Al binnen een uur verliet ik teleurgesteld het grondig
verpeste gebouw, om er niet meer terug te keren.
Voor de schitterende collectie bleek geen plaats meer te
zijn. Op mijn verontruste vraag hierover kreeg ik ten antwoord dat het
tentoonstellen van een collectie niet meer van deze tijd is. Het moest allemaal
educatief en interactief zijn wilde je 'nieuwe doelgroepen' binnenkrijgen.
Dat zelfs de jeugd het museum voorbijloopt op weg naar het
daartoe bedoelde naburige Nemo zegt genoeg. De verbouwing is mislukt. Alleen met
dat imposante dak red je het niet. Zie het onder ogen, sloop de trappenhuizen,
en geef ons de schitterende collectie terug. Dan kom ik ook weer.
Red.: En let op het weer gelijktijdige optreden van de
retorische trucs: 'niet meer van deze tijd' ...
Naar Rijnlandmodel, kleinschaligheid ,
Inrichting, lijst
, Rijnlands beleid,
lijst
, Rijnlandmodel overzicht
, of site
home
.
|