Bronnen bij Verkeersbeleid: files
| 22 jul.2006 |
Een paar berichten uit de waanzinnige wereld van het automobilisme, met name
over de bekende uitwas genaamd de file:
Uit: De Volkskrant, 06-06-2006, door Diederik van Hoogstraten
Voor vrienden, de snelweg
Los Angeles wordt vaak één grote verkeersopstopping genoemd, en vandaag blijkt
wederom dat de omschrijving niet overdreven is. Het verkeer op snelweg 405 staat
plots zonder reden stil, kilometers van bewegingsloze auto’s in de hitte. Het is
twaalf uur ’s middags, maar het begrip ‘spitsuur’ is hier betekenisloos.
Nu heeft elke Amerikaanse stad een fileprobleem, maar ik heb
nooit eerder vrienden gemaakt op de freeway. Roberto wel. ‘Ik praat vaak met
medeslachtoffers’, zegt hij. ‘Waarom niet? We staan hier pal naast elkaar.’
...
Hoe het ook zij, de meeste chauffeurs kiezen niet voor
Roberto’s aanpak. Populaire communicatiemiddelen zijn juist de toeter, de
middelvinger en scheldtirades. Soms leidt de agressie tot geweld; de zoon van
Bill Cosby werd vermoord toen hij een band verwisselde op de vluchtstrook van de
San Diego Freeway.
Vrolijk en openhartig zijn niet de beste karakteriseringen
van automobilisten in LA. En toevallig is die observatie net
semiwetenschappelijk onderbouwd. AutoVantage, een Amerikaanse ANWB, maakte
vorige week bekend dat LA nog steeds in de topvijf van steden staat met road
rage (wegwoede).
Het idee van Mika Larsson zou dan ook wat kunnen zijn voor
LA. Deze internetonderneemster biedt op www.roadrage.com een map vol boze
woorden aan. Voor twintig dollar ben je in het bezit van kreten als ‘leer eens
rijden’, ‘wakker worden, idioot’ en ‘ga weg uit de inhaalbaan, debiel’ – in
vette letters op een A4-tje dat je de ergerlijke chauffeur kunt tonen.
Dit lijkt riskant in het land waar wapenbezit legaal is.
Larsson beseft dat. Haar website vermeldt dat de roadrage-kaarten ‘als
schadelijk of beledigend’ kunnen worden opgevat. Sterker, ze kunnen leiden ‘tot
verwondingen of zelfs de dood’. ...
Intussen komt er beweging in de file. Achter hem barst meteen
getoeter los. ‘Kom op, rijden!’ Roberto springt in zijn wagen, zwaait naar de
geïrriteerde weggebruiker en scheurt weg.
Red.: Dit is het Amerikaanse voorbeeld -wat je dus altijd moet
proberen te vermijden. De volgende bronnen geven voorbeelden van een gewone
aanpak, dat wil zeggen: die binnen het bestaande systeem, die niet werken, of
dat niet zullen gaan doen:
Uit:
De Volkskrant, 09-09-2005, hoofdredactioneel commentaar
Asfaltgeloof
Geplaatst voor de afweging tussen economie en milieu maakt het
kabinet-Balkenende er geen geheim van waar zijn prioriteiten liggen. Het
mobiliteitsbeleid vormt daarop geen uitzondering.
Het verkeer zal blijven groeien en het economisch belang vereist dat aan die
verplaatsingsbehoefte zo veel mogelijk tegemoet wordt gekomen. In de eerste
plaats door het opheffen van 'knelpunten' in het bestaande wegennet, maar als
het niet anders kan door de aanleg van nieuwe wegen.
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat getuigt in de definitieve versie van
haar Nota Mobiliteit andermaal van een heilig geloof in de mogelijkheid
de files met meer asfalt te kunnen terugdringen. Haar ambities zijn op dat punt
niet gering. Zonder omhaal wordt aangekondigd dat de files in 2020 met 40
procent zullen zijn afgenomen. De bewindsvrouwe heeft daarentegen heel wat meer
woorden nodig om uit te leggen dat zij voorlopig weinig ziet in een
kilometerheffing.
Eerder dit jaar bereikte de commissie-Nouwen - bestaande uit
vertegenwoordigers van belangenorganisaties op het gebied van verkeer en vervoer
- moeizaam overeenstemming over zo'n heffing, maar niet dan nadat zou zijn
begonnen met het wegwerken van de knelpunten in het wegennet. Dat laatste idee
wordt door Peijs in dank aanvaard. Vanaf het moment dat de knelpunten zijn
opgelost, betalen de gebruikers van alleen die wegen een zogenoemde
'versnellingsprijs'. Wat ooit was bedoeld als een middel om de schaarse
wegcapaciteit beter te benutten en een selectiever autogebruik te bevorderen,
verwordt zo tot een tolheffing waaruit de aanleg van nieuwe wegen wordt betaald.
...
Het staat buiten kijf dat de vraag hoe iedereen nog op zijn plaats van
bestemming komt, steeds urgenter wordt. In een dichtbevolkt land als Nederland,
waar wonen en werken steeds verder van elkaar zijn gescheiden en met een
economie die zwaar leunt op logistiek en transport, is congestie tegelijkertijd
een onvermijdelijk bijverschijnsel. Juist daarom had het voor de hand gelegen te
kiezen voor een optimale benutting van het bestaande wegennet, dat reeds
omvangrijker is dan waar ook, door de schaarste een prijs te geven.
De plannen van Peijs sluiten naadloos aan bij de vorig jaar gepresenteerde Nota
Ruimte. Daarvoor gold reeds: economische belangen eerst en minder centrale
sturing. ...
Red.: Een van de redenen dat kilometerheffing niet werkt:
Uit:
De Volkskrant, 23-06-2006, van medewerker Marc van den Broek
Reportage | Infrastructurele werken lijken ongeschikt voor publiek-private
samenwerking
Sydney moppert over verlaten snelwegen
In Sydney is het enthousiasme over samenwerking met het bedrijfsleven op het
gebied van wegen, tunnels en sporen afgenomen. Toltunnels en -wegen worden
gemeden
Tussentitel: Sinds er weer tolgeld moet worden betaald, blijven de auto’s weg
... De ellenlange files zijn een gesel voor de regering van New
South Wales, de deelstaat waarvan Sydney de hoofdstad is. Met een megaproject
wilde de sociaal-democratische overheid de problemen energiek te lijf gaan. Een
nieuwe toltunnel gefinancierd door het bedrijfsleven zou de verkeersdrukte in
het centrum drastisch moeten terugdringen. Een rustigere binnenstad, schonere
lucht in het centrum en beter openbaar vervoer waren de argumenten waarmee de
sociaal-democraten het project verdedigden.
De investeerders stonden in de rij. In Sydney, waar bijna
iedereen autorijdt, is een tunnel onder het centrum een goudmijn, was de
verwachting. Geld om een tunnel te bouwen, had de regering niet, zodat
investeerders werden binnengehaald.
De toltunnel ligt er een half jaar, maar bijna niemand maakt
ervan gebruik. Doordat er in de stad wegen zijn afgesloten om het verkeer de
tunnel in te dwingen, was de chaos nog nooit zo groot als nu. De publiek-private
samenwerking is op een fiasco uitgelopen.
Een rit door de Cross City Tunnel kost ongeveer twee euro.
‘Krankzinnig veel’, moppert een automobilist die voor het stoplicht staat te
wachten. ‘De tunnel is een kilometer of twee lang, daar hoef je toch niet zoveel
voor te vragen.’ Met hem denken velen er zo over; zij sluiten aan in de file. De
nieuwe verkeersader is het symbool van een falende overheid die slecht heeft
onderhandeld over de hoogte van de tol.
De maatregelen om het verkeer de tunnel in te dwingen, hebben
de automobilisten alleen maar kwader gemaakt. Behalve wegafsluitingen zijn de
stoplichten aangepast. Verkeer de tunnel in heeft lang groen, verkeer dat boven
blijft, heeft meestal rood. ...
Het enthousiasme voor publiek-private samenwerking is danig
afgenomen. Critici van het beleid zeggen dat deze vorm van samenwerking niet
geschikt is om vitale infrastructuur te bekostigen. ...
Red.: Het probleem is namelijk voor een deel psychologisch
Uit:
De Volkskrant, 10-06-2006, van verslaggever Marcel van Lieshout
De dagelijkse file is er voor de broodnodige rust
Zelfs de autolobby weet dat maatregelen zoals tolheffing niet te vermijden zijn
om het autogebruik terug te dringen. Meer asfalt leidt alleen tot meer files,
zegt verkeerspsycholoog Karel Brookhuis.
Groningse verkeerspsychologen, Amsterdamse verkeerseconomen en Delftse
‘verkeerstechneuten’ (Brookhuis) dienen nog dit jaar een gezamenlijk advies in
bij Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken over prijsmaatregelen om
autogebruik te dringen. ‘Want beprijzen is onvermijdelijk. Dat snapt iedereen’,
zegt Brookhuis.
In de actuele discussie over de ‘A6-A9’ langs het Naardermeer spelen allerlei
verkeerspsychologische aspecten nauwelijks een rol. De file tussen Almere
(woonstad) en Amsterdam/Schiphol (werkgebied) is ‘erg’, heet het, en moet worden
aangepakt. Brookhuis: ‘Voor de economie is het misschien erg, maar voor veel
forensen niet. Die passen gedrag aan, of berusten in files. Een file wordt pas
erg als hij onverwacht is.’
Cees Wildervanck, eveneens verkeerspsycholoog, onderschrijft die visie. ‘Sterker
nog, een toenemend aantal mensen dat in het woon-werkverkeer vast komt te staan
vindt de file min of meer fijn. De file is er voor de broodnodige rust. Tussen
het hectische werk en de rolverwisseling voor thuis.’
Ja, economen vinden files altijd erg, zegt Wildervanck. ‘Ze kosten geloof ik een
miljard of twee miljard per jaar. Nou en? Verkeersongevallen kosten het vijf- à
tienvoudige.’
Brookhuis en Wildervanck zijn het erover eens dat de heilloze weg van nog meer
asfalt leidt tot nog meer automobiliteit, en uiteindelijk een doodlopende is.
Als er een auto is, pakt de automobilist die als vanzelf en dat gedrag
beïnvloeden is al moeilijk genoeg. Als er weer nieuw asfalt ligt, pakt de
automobilist zijn auto nog gemakkelijker.
Wildervanck: ‘Natuurlijk zit er vaak iets irrationeels in het gedrag van
automobilisten. Welbewust de file opzoeken of welbewust in de stad rondjes
rijden om te parkeren is doodnormaal. De auto nemen is gewoontegedrag. Dat maakt
het zo moeilijk om mensen tot ander gedrag aan te zetten. Ze staan nooit echt
open voor alternatieven.’
De enige manier om autogebruik terug te dringen, is via de portemonnee, zegt
Brookhuis, in combinatie met beter en goedkoper openbaar vervoer. ‘Londen is
helemaal dichtgemetseld. Vanaf de ring kom je er niet meer in zonder te betalen.
Moet je eens kijken wat dat voor effecten heeft op het autogebruik.’
...
Naar Rijnlandmodel, kleinschaligheid ,
Inrichting, lijst
, Rijnlands beleid,
lijst
, Rijnlandmodel overzicht
, of site
home
.
|