Bronnen bij Managers: overbodigheid

1 apr.2011

Meteen een groots en meeslepend voorbeeld ter onderbouwing van de stelling dat het gewoner is dat zaken functioneren ondanks het management:


Uit: De Volkskrant, 01-04-2011, van verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi

Werkomstandigheden 'Fukushima 50' zijn loodzwaar

Japanners steeds bozer op top energiebedrijf Tepco

Met de bazen van de 'Fukushima 50' hebben de Japanners steeds minder geduld. Vooral nu de mannen in blauwe overalls slechts op tv lijken te verschijnen met spijtbetuigingen en slecht nieuws over de zwaar beschadigde kerncentrale. De zieke topman Masataka Shimizu van Tepco, de beheerder van de centrale in last, wordt op internet door landgenoten zelfs aangespoord om harakiri, zelfmoord, te plegen.
    Maar de Fukushima 50 zelf, de oorspronkelijk vijftig en nu naar schatting 400 technici die dagelijks in de zwaar radioactieve omgeving van de kerncentrale werken, hebben de status van nationale held. ...
    Ook hebben de Japanners sinds 11 maart steeds meer eerbied gekregen voor de - in Japan ongekende kritiek die de technici zelf hebben op de herstelwerkzaamheden en de informatiestroom bij de kerncentrale van Fukushima. In uitgelekte e-mails en blogs hebben diverse technici hun frustratie en woede uitgesproken over de vaak tegenstrijdige orders van hun bazen, foutieve stralingsmetingen en trage voortgang bij het controleren van de beschadigde kernreactoren en oververhitte opslagbaden met splijtstofstaven.   ...


Red.:   Dit is mede een voorbeeld van het verschijnsel dat het sterkst speelt in geval van crisis. Met als hele categorie dat van oorlog, waarin het aantal voorbeelden van blunders door generaals en andere leidinggevenden talloze malen groter dan het aantal geniale daden. Een ander veld is dat van het onderwijs, zie hier uitleg of detail .
    Ook in de reclame komt het voor:


Uit: De Volkskrant, 24-08-2012, ingezonden brief van Ron Meijer, Amsterdam, creatief directeur van reclamebureau Imagine

Wegens succes bedreigd

|De marketingcommunicatie voor Limburg is een succes. De bevolkingskrimp vlakt af en 8 procent van de nieuwkomers zegt door de 'Zuid-Limburg, je zal er maar wonen'-campagne te zijn beïnvloed (Ten Eerste, 22 augustus). Een fraaie uitzondering op het gemiddeld bedroevende niveau van regio-marketing. Wim Ortjens, verantwoordelijk voor de campagne, blijft bescheiden.
    Maar dan verschijnen een onderzoeker en een gedeputeerde ten tonele. Ook de onderzoeker, Robert Govers, constateert dat de campagne een succes is, maar stelt toch een wijziging van beleid voor. Van imago naar praktijk. Ik snap dat wel. Met 'Het gaat goed, ga zo door' scoor je als onderzoeker geen toegevoegde waarde, dus kom je met verbeterpuntjes. Die vervolgens worden opgepakt door een gedeputeerde met geldingsdrang. Hij, Mark Verheijen, wil 'minder spotjes waarin we vertellen hoe goed Limburg is', en meer concrete acties en beleidsdaden.
    Dat riekt naar bestuurlijke ijdelheid en het einde van een succesvolle campagne. Waarom ik daar, als vakman, over in de pen ben geklommen? Omdat het exemplarisch is voor de wijze waarop veel succesvolle communicatie 'deskundig' om zeep wordt geholpen.


Red.:   Wat doet denken aan een zeer veel voorkomend aanverwant verschijnsel: managers die er met de goede ideeën van mensen op de werkvloer vandoor gaan.
    Een mogelijk voorbeeld:


Uit: De Volkskrant, 25-01-2013, van verslaggeefster Rosa Veenstra

Reportage | IJsvrij maken treinen

Warme lucht erop en het ijs laat snel los

In de strijd tegen dat vervloekte ijs beleeft de NS deze winter een primeur. Blaas hete lucht tegen de onderkant van de trein en het spul legt snel het loodje. Binnen twee uur kan de trein weer weg.


Een intercity met een onderkant vol brokken ijs rijdt de werkplaats van NS-dochter NedTrain binnen. Binnen twee uur zal de trein volledig ijsvrij zijn door het nieuwe 'de-icing'-systeem dat projectleider Harm Jonk van NedTrain een jaar geleden bedacht.
    De NS kampte in voorgaande winters nog met grote uitval van treinen door problemen met het spoor en treinstellen die de grote hoeveelheden sneeuw niet aankonden. Deze week reden er 20 procent minder treinen en moesten passagiers vaker overstappen. Onderhoudsbedrijf NedTrain probeert de spoorproblemen op te lossen met preventief onderhoud.    ...
    De bevroren blokken sneeuw aan de onderkant van treinen inspireerden Jonk tot een nieuw systeem. 'Tijdens de winter gaan veel treinen kapot. De ijsblokken zorgden voor veel vertraging bij het repareren omdat een trein soms wel tien uur moest ontdooien voor de monteurs ermee aan de slag konden.' Jonk bedacht met Wim Stuut, de technicus die bij NedTrain verantwoordelijk is voor de betrouwbaarheid van het materieel, een droogstraat. ...


Red.:   Een uitstekende kans dat het idee afkomstig van de technicus, waarna het management er een project van heeft gemaakt, waardoor er een projectleider bij betrokken raakt. Die na afloop de lof krijgt.
    Nog een sproorwegen-geval:


Uit: De Volkskrant, 02-08-2013, ven verslaggever Sander Heijne (pag. 2)

'Gevaar op spoor door gespreksvoorschriften'


... 'Eenduidige communicatie tussen treindienstleiders en machinisten is van groot belang voor de veiligheid op het spoor'. ...


Red.:   Tot nu toe gaat het goed. Dan de volgende stap: wat gaan we er aan doen? De logische stap: vraag machinisten en treindienstleiders, de experts, om suggesties. En dan gaat het al meteen hartstikke fout. Even benadrukken: bijna overal:

  De spoorbedrijven volgen met de strikte handhaving van de gespreksdiscipline Europese richtlijnen voor communicatie met treinen én aanbevelingen van de Inspectie Leefomgeving & Transport.

Ze gaan naar lieden achter bureaus die aan hu duim gaan zitten zuigen en daar regeltjes uit halen. Vervolgens gebeurt er dit:
  ... Letters moeten voortaan via het zogeheten NATO-alfabet worden uitgesproken, zoals militairen dat in Amerikaanse films doen. A=Alfa, B=Bèta enzovoort. Spoor 13C dient volgens de gespreksprotocollen te worden uitgesproken als 'één-drie-Charly'.
    In hun brief refereren de treindienstleiders aan babylonische spraakverwarringen die een reiziger die onwel werd op spoor 12 fataal had kunnen worden. Conform de nieuwe regels was de ambulance naar 'spoor één-twee' gestuurd. Pas toen de ambulancebroeders op het perron dat tussen de sporen één en twee in lag arriveerden, werd duidelijk dat ze op spoor twaalf moesten zijn.

En dit:


Uit: De Volkskrant, 02-08-2013, door Sander Heijne

Een babylonische spraakverwarring op het spoor


Het is donderdag 20 september 2012, 19.43 uur als de politie in Vught een telefoontje krijgt dat een vrachtwagen door een slagboom van de spoorwegovergang aan de Helvoirtseweg is gereden. ...
    De treindienstleider van ProRail onderkent het gevaar. Conform de voorschriften tracht hij de machinisten van de NS-treinen op te leggen dat zij de overweg met een snelheid van maximaal 10 kilometer per uur passeren.
    De treindienstleider houdt ook nog rekening met een ander, relatief nieuw veiligheidsprotocol van ProRail. Dit schrijft voor getallen te spellen. Hij geeft machinisten de opdracht overweg 'vijf-één-punt-vijf' te naderen met een snelheid van 10 kilometer per uur. De treindienstleider bedoelt hiermee dat de overgang aan de Helvoirtseweg stapvoets dient te worden benaderd. Maar de machinist van een aanstormende intercity heeft geen idee welke overweg de treindienstleider bedoelt.    ...
    Als de treindienstleider constateert dat een machinist ondanks zijn oproep met 130 kilometer per uur over de overweg raast, legt hij het treinverkeer rond de overweg tijdelijk stil. ...
    ... het voorgeschreven gebruik van 'over' en 'sluiten' tijdens gesprekken met machinisten. De treindienstleiders staan via een gewone telefoonverbinding in contact met de machinisten. Het gebruik van 'over' en 'sluiten' is ooit bedacht voor radioverkeer met toestellen die niet gelijktijdig kunnen zenden en ontvangen, zoals walkietalkies.
    Zowel de treindienstleiders als de machinisten ervaren het geforceerde gebruik van 'over' en 'sluiten' als onnodig vermoeiend en afleidend. ...


Red.:   En nadat er een tijdje van dit soort ervaringen is opgedaan, gebeurt er dit:
  Treindienstleiders hekelen in een petitie die rondgaat op de werkvloer bij ProRail ook het voorgeschreven gebruik van 'over' en 'sluiten' tijdens gesprekken met machinisten. ...
    ... Maar ruimte om de bezwaren te bespreken met de leiding is er niet, stellen de treindienstleiders. 'Zorg nu maar gewoon dat je het gebruikt', citeert de treindienstleider die de petitie opstelde het antwoord van zijn leidinggevende toen hij het gebruik van 'over' en 'sluiten' ter discussie wilde stellen. 'Dan ben je tenminste gedekt als er iets fout gaat.'

Enzovoort. En waarom blijft het dan toch allemaal nog goed gaan? Op de bekende manier:
  Dat er vrijwel nooit ongelukken gebeuren, schrijven de treindienstleiders in de petitie, komt doordat ze altijd hun 'boerenverstand' blijven gebruiken. 'Maar o wee als ik met datzelfde verstand opgelegde regels in twijfel durf te trekken, of erger, daarover het gesprek wil aangaan. Dan is de maat plots wel vol.'

Dit dus allemaal ter bevestiging van een adagium dat de meeste werkenden in grote organisaties wel kennen: de organisatie werkt niet dankzij de managers, maar ondanks de managers.
    Meer over de andere aspecten die er meestal ook bij horen hier uitleg of detail .
    Het bedrijvenconglomeraat Imtech gaat failliet. Door mismanegement:


Uit: De Volkskrant, 10-08-2015, van verslaggever Tjerk Gualthérie van Weezel

Nieuwe tegenslag vliegveld Berlijn

Het faillissement van Imtech Duitsland is een volgende strop voor de geplagde nieuwe luchthaven van Berlijn. Maar ook in Nederland zijn de werknemers niet gerust op de toekomst van het bedrijf.


...    De 2.700 Nederlandse werknemers vrezen intussen voor hun baan. 'Het is vooral verontrustend dat de directie in haar summiere berichten schrijft dat zij zich gaan beraden op de toekomst', zegt FNV-bestuurder Johan Weijenberg daarover. 'De medewerkers zijn trots op het bedrijf en hopen dat zij het kunnen voortzetten.' ...


Red.:   Lang leve de managers.


Naar Managers, lijst , Rijnlands beleid , Rijnlands beleid, overzicht  , of site home .