Bronnen bij Managers: overbodigheid
| 1 apr.2011 |
Meteen een groots en meeslepend voorbeeld ter onderbouwing van de stelling
dat het gewoner is dat zaken functioneren ondanks het management:
Uit: De Volkskrant, 01-04-2011, van verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi
Werkomstandigheden 'Fukushima 50' zijn loodzwaar
Japanners steeds bozer op top energiebedrijf Tepco
Met de bazen van de 'Fukushima 50' hebben de Japanners steeds minder geduld.
Vooral nu de mannen in blauwe overalls slechts op tv lijken te verschijnen met
spijtbetuigingen en slecht nieuws over de zwaar beschadigde kerncentrale. De
zieke topman Masataka Shimizu van Tepco, de beheerder van de centrale in last,
wordt op internet door landgenoten zelfs aangespoord om harakiri, zelfmoord, te
plegen.
Maar de Fukushima 50 zelf, de oorspronkelijk vijftig en nu
naar schatting 400 technici die dagelijks in de zwaar radioactieve omgeving van
de kerncentrale werken, hebben de status van nationale held. ...
Ook hebben de Japanners sinds 11 maart steeds meer eerbied
gekregen voor de - in Japan ongekende kritiek die de technici zelf hebben op de
herstelwerkzaamheden en de informatiestroom bij de kerncentrale van Fukushima.
In uitgelekte e-mails en blogs hebben diverse technici hun frustratie en woede
uitgesproken over de vaak tegenstrijdige orders van hun bazen, foutieve
stralingsmetingen en trage voortgang bij het controleren van de beschadigde
kernreactoren en oververhitte opslagbaden met splijtstofstaven. ...
Red.: Dit is mede een voorbeeld van het verschijnsel dat het
sterkst speelt in geval van crisis. Met als hele categorie dat van oorlog,
waarin het aantal voorbeelden van blunders door generaals en andere
leidinggevenden talloze malen groter dan het aantal geniale daden. Een ander
veld is dat van het onderwijs, zie hier
.
Ook in de reclame komt het voor:
Uit: De Volkskrant, 24-08-2012, ingezonden brief van Ron Meijer,
Amsterdam, creatief directeur van reclamebureau Imagine
Wegens succes bedreigd
|De marketingcommunicatie voor Limburg is een succes. De bevolkingskrimp vlakt af
en 8 procent van de nieuwkomers zegt door de 'Zuid-Limburg, je zal er maar
wonen'-campagne te zijn beïnvloed (Ten Eerste, 22 augustus). Een fraaie
uitzondering op het gemiddeld bedroevende niveau van regio-marketing. Wim
Ortjens, verantwoordelijk voor de campagne, blijft bescheiden.
Maar dan verschijnen een onderzoeker en een gedeputeerde ten
tonele. Ook de onderzoeker, Robert Govers, constateert dat de campagne een
succes is, maar stelt toch een wijziging van beleid voor. Van imago naar
praktijk. Ik snap dat wel. Met 'Het gaat goed, ga zo door' scoor je als
onderzoeker geen toegevoegde waarde, dus kom je met verbeterpuntjes. Die
vervolgens worden opgepakt door een gedeputeerde met geldingsdrang. Hij, Mark
Verheijen, wil 'minder spotjes waarin we vertellen hoe goed Limburg is', en meer
concrete acties en beleidsdaden.
Dat riekt naar bestuurlijke ijdelheid en het einde van een
succesvolle campagne. Waarom ik daar, als vakman, over in de pen ben geklommen?
Omdat het exemplarisch is voor de wijze waarop veel succesvolle communicatie
'deskundig' om zeep wordt geholpen.
Red.: Wat doet denken aan een zeer veel voorkomend
aanverwant verschijnsel: managers die er met de goede ideeën van mensen op de
werkvloer vandoor gaan.
Een mogelijk voorbeeld:
Uit: De Volkskrant, 25-01-2013, van verslaggeefster Rosa Veenstra
Reportage | IJsvrij maken treinen
Warme lucht erop en het ijs laat snel los
In de strijd tegen dat vervloekte ijs beleeft de NS deze winter een primeur.
Blaas hete lucht tegen de onderkant van de trein en het spul legt snel het
loodje. Binnen twee uur kan de trein weer weg.
Een intercity met een onderkant vol brokken ijs rijdt de werkplaats van
NS-dochter NedTrain binnen. Binnen twee uur zal de trein volledig ijsvrij zijn
door het nieuwe 'de-icing'-systeem dat projectleider Harm Jonk van NedTrain een
jaar geleden bedacht.
De NS kampte in voorgaande winters nog met grote uitval van
treinen door problemen met het spoor en treinstellen die de grote hoeveelheden
sneeuw niet aankonden. Deze week reden er 20 procent minder treinen en moesten
passagiers vaker overstappen. Onderhoudsbedrijf NedTrain probeert de
spoorproblemen op te lossen met preventief onderhoud. ...
De bevroren blokken sneeuw aan de onderkant van treinen
inspireerden Jonk tot een nieuw systeem. 'Tijdens de winter gaan veel treinen
kapot. De ijsblokken zorgden voor veel vertraging bij het repareren omdat een
trein soms wel tien uur moest ontdooien voor de monteurs ermee aan de slag
konden.' Jonk bedacht met Wim Stuut, de technicus die bij NedTrain
verantwoordelijk is voor de betrouwbaarheid van het materieel, een droogstraat.
...
Red.: Een uitstekende kans dat het idee afkomstig van
de technicus, waarna het management er een project van heeft gemaakt, waardoor
er een projectleider bij betrokken raakt. Die na afloop de lof krijgt.
Nog een sproorwegen-geval:
Uit: De Volkskrant, 02-08-2013, ven verslaggever Sander Heijne (pag. 2)
'Gevaar op spoor door gespreksvoorschriften'
... 'Eenduidige communicatie tussen treindienstleiders en machinisten is van
groot belang voor de veiligheid op het spoor'. ...
Red.: Tot nu toe gaat het goed. Dan de volgende stap:
wat gaan we er aan doen? De logische stap: vraag machinisten en
treindienstleiders, de experts, om suggesties. En dan gaat het al meteen
hartstikke fout. Even benadrukken: bijna overal:
Ze gaan naar lieden achter bureaus die aan hu duim gaan zitten zuigen en daar
regeltjes uit halen. Vervolgens gebeurt er dit:
En dit:
Uit: De Volkskrant, 02-08-2013, door Sander Heijne
Een babylonische spraakverwarring op het spoor
Het is donderdag 20 september 2012, 19.43 uur als de politie in Vught een
telefoontje krijgt dat een vrachtwagen door een slagboom van de spoorwegovergang
aan de Helvoirtseweg is gereden. ...
De treindienstleider van ProRail onderkent het gevaar.
Conform de voorschriften tracht hij de machinisten van de NS-treinen op te
leggen dat zij de overweg met een snelheid van maximaal 10 kilometer per uur
passeren.
De treindienstleider houdt ook nog rekening met een ander,
relatief nieuw veiligheidsprotocol van ProRail. Dit schrijft voor getallen te
spellen. Hij geeft machinisten de opdracht overweg 'vijf-één-punt-vijf' te
naderen met een snelheid van 10 kilometer per uur. De treindienstleider bedoelt
hiermee dat de overgang aan de Helvoirtseweg stapvoets dient te worden benaderd.
Maar de machinist van een aanstormende intercity heeft geen idee welke overweg
de treindienstleider bedoelt. ...
Als de treindienstleider constateert dat een machinist
ondanks zijn oproep met 130 kilometer per uur over de overweg raast, legt hij
het treinverkeer rond de overweg tijdelijk stil. ...
... het voorgeschreven gebruik van 'over' en 'sluiten'
tijdens gesprekken met machinisten. De treindienstleiders staan via een gewone
telefoonverbinding in contact met de machinisten. Het gebruik van 'over' en
'sluiten' is ooit bedacht voor radioverkeer met toestellen die niet gelijktijdig
kunnen zenden en ontvangen, zoals walkietalkies.
Zowel de treindienstleiders als de machinisten ervaren het
geforceerde gebruik van 'over' en 'sluiten' als onnodig vermoeiend en afleidend.
...
Red.: En nadat er een tijdje van dit soort ervaringen
is opgedaan, gebeurt er dit:
Enzovoort. En waarom blijft het dan toch allemaal nog goed gaan? Op
de bekende manier:
Dit dus allemaal ter bevestiging van een adagium dat de meeste werkenden in
grote organisaties wel kennen: de organisatie werkt niet dankzij de managers,
maar ondanks de managers.
Meer over de andere aspecten die er meestal ook bij horen
hier
. Het bedrijvenconglomeraat Imtech gaat failliet. Door
mismanegement:
Uit: De Volkskrant, 10-08-2015, van verslaggever
Tjerk Gualthérie van Weezel
Nieuwe tegenslag vliegveld Berlijn
Het faillissement van Imtech Duitsland is een volgende strop voor de
geplagde nieuwe luchthaven van Berlijn. Maar ook in Nederland zijn de werknemers
niet gerust op de toekomst van het bedrijf.
...
De 2.700 Nederlandse werknemers vrezen intussen voor hun baan. 'Het is vooral
verontrustend dat de directie in haar summiere berichten schrijft dat zij zich
gaan beraden op de toekomst', zegt FNV-bestuurder Johan Weijenberg daarover. 'De
medewerkers zijn trots op het bedrijf en hopen dat zij het kunnen voortzetten.'
...
Red.: Lang leve de
managers.
Naar Managers, lijst
,
Rijnlands beleid
, Rijnlands beleid,
overzicht , of site home
.
|